بازدید 1066
اقتصاد در گذر زمان

از «ورود سکه به کانال ۱۴ میلیونی» تا «درآمد سرانه مردم ۳۷ درصد کم شده است»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲ 03 November 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

12 آبان 1286، امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین ‌شاه از صدارت برکنار شد. امیرکبیر که پس از ورود ناصرالدین شاه به تهران، به‌ عنوان صدراعظم برگزیده شده بود، در ابتدا به‌کارگیری القاب و تعارفات بی‏ معنا را در نامه‏ های اداری حذف کرد. اخذ رشوه را ممنوع کرد و جلوی اختیارات بی‏ حد و حساب و نامشروع درباریان را گرفت. برای متعادل کردن دخل و خرج مملکت، بر بیشتر وظایف و مستمری ‏هایى که اشخاص با نفوذ مانند شاهزادگان و اُمرای لشکر، بدون استحقاق از خزانه‏ دولت دریافت می‏ کردند، خط بطلان کشید. اخذ مالیات ‏ها را بر اساس صحیحی قرار داد چنانکه در اندک مدتی، خزانه‏ خالی مملکت از درآمد مالیات پر شد.

12 آبان 1324، ابراهیم حکیمی نخست ‌وزیر پس از ده روز رایزنی با نمایندگان مجلس وزیران کابینه را به این شرح معرفی کرد: حسنعلی کمال هدایت وزیر مشاور، خلیل فهیمی وزیر کشور، امان‌ الله اردلان وزیر دادگستری، عبدالحسین هژیر وزیر دارایی، الهیار صالح وزیر مشاور، سرلشگر علی ریاضی وزیر جنگ، ‌دکتر سعید مالک وزیر بهداری، احمد حسین عدل وزیر کشاورزی، غلامحسین رهنما وزیر فرهنگ، سرلشگر محمد حسین فیروز وزیر راه، ابوالقاسم نجم وزیر امور خارجه، محمود نریمان وزیر پست. همچنین قرار شد که وزیر پیشه‌وهنر و بازرگانی بعدا معرفی شود.

12 آبان 1336، نلسون راكفلرسرمايه دار مشهور آمريكايي وارد تهران شد.

12 آبان 1340، هیاتی از صندوق طرح ‌های عمرانی آمریکا به ریاست استوکس به منظور بررسی درخواست وام ۴۵ میلیون دلاری ایران به تهران آمدند.

12 آبان 1348، دولت دویست میلیون تومان اوراق قرضه ملی منتشر کرد.

12 آبان 1353، شاه همراه با کیسینجر وزیر امور خارجه آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: قیمت نفت را به نفع مصرف ‌کننده کاهش می ‌دهیم. ما می ‌خواهیم سود کمپانی ‌ها را به ۵ سنت در هر بشکه محدود کنیم و آنها جز قبول چاره ‌ای ندارند.

12 آبان 1388، محمود احمدی ‌نژاد، رییس‌جمهور، به صورت ناگهانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به نمایندگان هشدار داد اگر خواسته دولت درباره لایحه یارانه‌ ها تامین نشود، کل لایحه را از مجلس پس خواهد گرفت؛ خواسته احمدی ‌نژاد این بود که صندوقی مستقل برای واریز درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ ها تشکیل شود تا دست دولت برای هزینه آن باز باشد اما مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد که بلافاصله احمدی ‌نژاد راهی مجلس شد تا حضورا اعتراض خود را بیان کند.

12 آبان 1389، مجمع جهانی اقتصاد، ایران را از نظر شاخص اعتماد عمومی به سیاستمداران در میان ۱۳۹ کشور جهان در رده ۳۹ قرار داد. ایران در این شاخص بالاتر از کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، ترکیه، روسیه و ... قرار گرفت.

12 آبان 1392، رهبر انقلاب اسلامی ضمن حمایت از مجموعه مسوولان و مذاکره‌کنندگان با ۱+۵ تاکید کردند: اینها فرزندان انقلاب و ماموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن ماموریت سخت خود می‌باشند و هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند.

12 آبان 1394، قائم مقام سازمان امور مالیاتی از تشکیل دادگاه ویژه مالیاتی خبر داد و گفت: هماهنگی ‌هایی با قوه قضائیه برای تشکیل این دادگاه انجام شده است.

12 آبان 1395، در خبری اعلام شد که شل و توتال، دو شرکت بزرگ نفتی برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی کشورمان اعلام آمادگی کرده اند.

12 آبان 1397، خط تولید جنگنده «کوثر» اولین جنگنده بومی کشور، افتتاح شد.

12 آبان 1398، راشاتودی نوشت: محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان، رسما مجوز عرضه اولیه سهام شرکت دولتی آرامکوی این کشور را صادر کرد.

12 آبان 1399، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا امروز (دوشنبه، ۱۲ آبان) روند صعودی داشت، به طوری که سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش یک میلیون و۴۰۰ هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه، به بهای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته و دوباره وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرخ داشت. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۷۲۲ هزار  تومان فروخته شد.

12 آبان 1400، نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت سیزدهم در شرایطی زمام امور قوه مجریه را در دست گرفت که میانگین رشد اقتصادی کشور بر اساس گزارش رسمی مرکز پژوهش مجلس از سال ۹۱ تا ۹۸ صفر بوده است. اقتصاد ایران در این دهه ۴.۱ درصد کوچک شده است. وی ادامه داد: در همین دوره با توجه به رشد جمعیت درآمد سرانه در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۰ به میزان ۳۷ درصد کاهش یافته است و این یعنی اینکه ظرفیت رفاهی خانواده‌ها به همان اندازه کم شده است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان