بازدید 14709

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به تغییرات دلار؛ ابزار جدید می‌آید / اوراق ارزی تکرار می‌شود؟

صالح آبادی در خصوص رفع نگرانی مردم با توجه به نوسانات نرخ ارز گفت: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند، باید بدانند از روز‌های آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی می‌کنیم تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند.
کد خبر: ۱۱۵۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷ 14 November 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در شرایطی که مدتی است قیمت دلار به عنوان شاخص ارزی از روند با ثبات چند ماهه اخیر خارج و به کانال های جدید سی و چند هزار تومانی وارد شده است، بانک مرکزی به عنوان بازارساز، سیاست هایی را جهت کنترل وضعیت بازار ارز در دستور کار قرار داده است.

از جمله این اقدامات، توسعه دسترسی مردم به بازار توافقی ارز از طریق امکان خرید آنلاین در بستر سامانه بازار متشکل ارزی می توان اشاره کرد؛ هرچند نکته قابل تامل در این شرایط، تک نرخی نشدن ارز در معاملات ارزی کشورمان است که باعث شده تا در فضای ارز چند نرخی شاهد جولان دلالان و عدم پیش بینی پذیری برای فعالان اقتصادی باشیم.

بنابراین، نرخ دلار در بازار غیررسمی که تا کانال ۳۷ هزار تومان نیز پیشروی کرده بود، با ورود بازارساز و اقداماتی که انجام داد، قیمت دلار از این محدوده عقب نشینی کرده و به کانال ۳۴ هزار تومان کاهش یافت. هرچند این روند امروز با اندکی افزایش مواجه شد و دوباره به محدوده ۳۵۲۰۰ تومان بازگشت. البته باید توجه داشت که حجم معاملات در این بازار در مقابل حجم معاملات حدود ۲۰ میلیون دلاری در بازار توافقی (کانال ۳۳ هزار تومانی)، قابل توجه نیست، به هر حال بر بازار‌هایی همچون خودرو و موبایل و سکه، اثرگذاری مستقیمی دارد.

در این شرایط، امروز صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که به منظور بررسی برنامه دولت سیزدهم در مدیریت بازار ارز و اتخاذ راهکار‌های مناسب با توجه به شرایط اخیر بازار تشکیل شده بود، گفت: نشست بسیاری خوبی را با حضور اعضا و رئیس کمیسیون اقتصادی داشتیم و در آن در خصوص نوسانات بازار ارز و دلایل آن توضیحاتی داده شد و نمایندگان نیز راه کار‌هایی را مطرح کردند.

وی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی، خوشبختانه در سال جاری به دلیل اینکه ارز ترجیحی حذف شده و دیگر این نوع را ارز نداریم، حجم عرضه‌های بانک مرکزی در بازار بیشتر شده و از سوی دیگر تقاضای ارز کاهش پیدا کرده است. در گذشته، کالا‌ها با نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و بعضا به کشور‌های دیگر قاچاق می‌شدند. کاهش تقاضا برای ارز و افزایش عرضه بانک مرکزی باعث شده تا بانک مرکزی در حال حاضر روزانه بعضا بیش از یک میلیارد دلار ارز در بازار عرضه کند. این میزان عرضه شامل عرضه‌های بانک مرکزی، صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی می‌شود، در حالی که معمولا یک سوم و یا یک چهارم از میزان ارز عرضه شده در بازار معامله می‌گردد که حاکی از بهبود عرضه ارز در بازار است.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گفت: بازار متشکل ارزی باعث شده تا صادرکنندگان غیرنفتی که به صورت اسکناس ارز خود را عرضه می‌کنند، بتوانند به آسانی ارز خود را عرضه نمایند و تعادلی را در آن بازار شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم با توجه به حضور و مدیریت بانک مرکزی در بازار‌های مختلف از جمله اسکناس و حواله و همچنین کمک‌های انجام شده از سوی صادرکنندگان، شاهد آرامش بیشتری در بازار باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اینکه پیش از این از سوی بانک مرکزی در کمیسیون‌های مجلس قول داده شده بود تسهیلاتی برای تعهدات ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ارائه شود، گفت: آیین نامه‌ای در این زمینه تهیه شده و در دستورکار هیات دولت قرار دارد. با تصویب این آیین نامه می‌توانیم کمک‌های بیشتری نسبت به قبل داشته باشیم؛ اما آنچه در حال حاضر انجام می‌دهیم و در آینده نیز بهبود می‌دهم این است که صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به روش‌های متفاوت به چرخه تجاری کشور بازگردانند. می‌توانند بخشی از ارز خود را در سامانه نیما و بخشی دیگر را در بازار متشکل ارزی و حتی بخشی از ارز را به واردات در مقابل صادرات اختصاص دهند و یا صرف تسویه بدهی ارزی خود کنند.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به تغییرات نرخ دلار

صالح آبادی در خصوص رفع نگرانی مردم با توجه به نوسانات نرخ ارز، گفت: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند، باید بدانند از روز‌های آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی می‌کنیم تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند و دیگر نگرانی از این جهت نداشته باشند. خریداران در سررسید‌های مشخصی می‌توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند. جزئیات این ابزار جدید طی امروز و یا فردا منتشر می‌شود و می‌تواند نگرانی افراد را برطرف کند.

تکرار اوراق ارزی یا ابزار جدید؟

همان طور که در صحبت های عالی ترین مقام بانکی تاکید شده، قرار است بانک مرکزی در روز‌های آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی کند تا مردم بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود، خریداری کنند و خریداران در سررسید‌های مشخصی می‌توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند.

این وعده رئیس کل بانک مرکزی در خصوص انتشار اوراق در حالی است که بررسی ها نشان می دهد در خردادماه سال جاری نیز این مقام مسئول از انتشار اوراق ارزی جدید در روزهای آینده خبر داده بود.

نهم خردادماه ۱۴۰۱ رئیس شورای پول و اعتبار در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و بانکی اظهار داشت:

«اوراق ارزی به عنوان نوآوری جدید منتشر خواهد شد. بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی به شکل ارز خواهد بود و به این ترتیب اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه های مختلفی که دارای ارزهای راکد هستند، می توانند نسبت به خرید اوراق اقدام کنند. سود و اصل این اوراق به صورت ارزی خواهد بود و ناشرانی که دارای درآمد ارزی هستند، می تولنند نسبت به انتشار اوراق اقدام کنند.» صالح آبادی تاکید داشت: این اوراق هم ارز جمع می کند و هم بازپرداخت آن به شکل ارز خواهد بود.

 

حال باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی، ابزار جدید مورد نظر بانک مرکزی چه تفاوتی با راهکار خردادماه دارد؛ آیا همان طرح اوراق ارزی (در اوایل سومین ماه سال) قرار است دوباره اجرایی شود و یا اساس آن طرح در خردادماه، عملیاتی نشد و حال وقت اجرای آن است؟ سوالات و ابهاماتی است که برای رسیدن به پاسخ آن، باید چند روزی صبر کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۳
از اولش هم واضح بود که اینکاره نیست تا اوضاع دلار از اینهم بدتر نشده عوضش کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
کیو؟
بانک مرکزی و دولت در این داستان ازر اولین سود کننده و تنها سود برنده اصلی است !!! بدون شرح ...
جناب صالح آبادی قیمت ارز را شما تعیین نمی کنی بازار تعیین می کند وقت خودت را تلف نکن اگر می توانی تحریمها را بردار معیشت مردم گره خورده به تحیریم هاست چه قبول کنی چه نکنی به ریس جمهور هم بگو .
بخشهایی از مصاحبه رشیدی پور با روحانی در فروردین ۹۷ :
روحانی : ما بخوبی ارز را کنترل کردیم !!
رشیدی پور : ولی قربان امروز دلار از ۵۰۰۰ تومان هم عبور کرد
روحانی: حالا شما وسط دعوا نرخ تعیین نکنید
رشیدی پور : پس خیال مردم راحت باشد؟؟!!
روحانی: صددرصد !!!
آخه اگه شماها سواد داشتین که قیمت دلار الان ۳۶ تومن نبود. فقط از زمانی که دلار ۳ تومن بود هی الکی به مردم میگین دلار نخرید که ارزون میشه.
کاش میشددولت وبانک مرکزی کاری به ارزودلارنداشت چون اززمانیکه دلاررو۴۲۰۰اعلام کردند.اما دارن بسته وبرنامه ارائه میدن ونرخ دلارهم همواره روبه افزایش پس معلوم میشه که آقایون یابلدنیستندیاعمددرافزایش قیمت دلار آرن جهت کاسبی دولت
تا دلار دراقتصادما حرف اول رو میزنه بدبختی ما تموم نمیشه . اول تثبیت بعدحذف از کل اقتصاد . گرانی مهمترین عامل تحریک جوانان ناامید ازآینده شده
برادراوراق ارزی چیه کسی اعتمادنمیکنه اونی که پول داره پولش روبه دلارکاغذی تبدیل میکنه میزاره زیرسرش چون نمی خوادبلای بورس سرش بیاد چرامطلب رومی پیچونیدتاشمادرامدارزی مطمئن ومستمرنداشته باشی امیدی نیست وهمین بساطتارسیدن دلاربه قیمت خیلی خیلی بیشترازاین ادامه داره
فعلا نون تو دلاره مردم پول رو از بورس بیرون میارن میبرن بازار ارز سکه و بعد هم مسکن چه تورمی بشود سال آینده
با این مغزهای اقتصادی که تو دولت جمع شدن انتظار معجزه کسی نداره ..این طرح هم مثل طرح مسخره اوراق سکه که با شکست مواجه شد فطعا تاثیر مثبتی تو بازار تیجاد میکنه ..پیسنهاد میکنم این آقایون به اصزلاح اقتصاد دان هیچ کاری هیچ کاری نکنن ....
قطع با دنیا دلار میشود بالای پنجاه تومن
فقط حرف میزنه بیایید توی بانکها ازریس گرفته تا کارمندش گندزدند ب همه چی ما دنبال چی هسیم
خدا بداد ما ملت برید که شماها مدیران کشورید خدایااا کمک
بالاخره رئیس کل بانک مرکزی ۷ میلیارد دلار بلوکه شده در کره چه موقع مییاد. خودتم میتونی گفتار درمانی در مورد کاهش نرخ دلار کارساز نیست.
والا ما نگران خریداران ارز نیستیم، نگران گرونیه بعد از افزایش نرخ ارزیم
یا خدا
اگر منطق بازار را بپذیرید همه چیز درست میشود مهم اوراق ریالی یا ارزی نیست بلکه پذیرفتن این امر است که نرخ واقعی ارز همان نرخی است که بدون هر نوع محدودیتی قابل تهیه و انتقال به داخل و خارج کشور باشد که این فقط نرخ دلار ازاد است
باید برای دلار 35 تومنی تشکر هم بکنیم!
دیگر کسی مغز خر نخورده‌اند پول نقد اش را بشما بدهد و کاغذ همان اوراق بی ارزش را بگیرد
خدایا شکرت با این تدابیر خردمندانه دلار میشه ۱۰ هزار تومان
بعد از کاری که با حسابهای ارزی و پیشفروش سکه سال ۹۶ کردید فکر‌می کنید اعتباری هم مونده؟
سلطان اوضاع رو درست کن جایی که در هست چرا دنبال ورود از دیواری ؟
کجایی
نیستی
ن حرفی نه صحبتی نه برنامه ای نه چشم اندازی نه استراتژی
داری چیکار می‌کنی با بانک مرکزی؟ با نظام پولی؟ و.....
اقتصاد یک مملکت و تقویت ارزش پول ملی را ابزار تعیین نمی کند . اقتصاد یک مملکت زمانی بهبود می یابد که نه تنها به حجم تولید در آن افزوده شود بلکه حجم صادرات آن کشور به دیگر کشورهای دنیا افزایش یابد و نتیجتا درآمد آن کشور افزایش یابد (بنابر بدیهیات علم اقتصاد کلان ) ، که با توجه به تحریم کشور عملا بهبود اقتصاد مملکت امکان پذیر نیست .
تابی جون سلام
این صحبتهای آقای رئیس بانک مرکزی خیلی تکراریه . یادش بخیر این طور صحبتها از زمان رئیس بانک مرکزی در دوران آقای احمدی نژاد مرسوم بوده :
- مرم به شایعات توجه نکنند .
- خزانه بانک مرکزی مملو از ارز میباشد و تا بحال در هیچ دولتی این قدر ارز نداشتیم.
- با ابزارهای کنترلی بازار ارز را کنترل میکنیم .
- مطمئن باشید قیمت ارز در روزهای آینده نزولی خواهد بود.
- و ..............
این صحبتهای کپی برداری شده از 16 سال پیش است و تکرار مکررات. ولی واقعیت کف بازار است . قیمت ارز روز به روز بالا میرود و هیچ اراده ایی جهت کاهش وجود ندارد.
دلیل اصلی افزایش نرخ ارز فقط و فقط به وضعیت اقتصادی مملکت و سیاست خارجی ربط دارد . در مملکتی که نرخ سرمایه گذاری خارجی صفر است و فروش نفت پایین پس طبیعی است که نرخ ارز بالا رود .
طراحی انواع و اقسام سامانه ها دردی را دوا نمیکند.
والسلام.
تمامی بانکها سپرده ارزی باز می کنند با سود حدود 5 درصد حالا این ابزار جدید واقعا چه چیزش جدید است؟
مهمترین عامل موثر در اینجام چنین طرحهای من دراوردی اعتماد مردم به سیستمه که الان وجود نداره
پس ملت برید ارز بخرید که مشخصه بزودی رئیس بانک مرکزی سید محرومان براتون حسابی برنامه داره
خدایا خودت رحم کن
اینا میخوان پوست بکنن از همه با این طرحهاشون
یه بخشی دوباره دنبال یه رانتی چیزیه که یه طرح کشکی دیگه میخوان راه بندازن
مردم انلاین بروند دلار بگیرند و بعد بروند اوراق ارزی باش بخرند و دلار برگردد دوباره در صرافی و این چرخه معیوب همین جور تکرار شود
خسته نباشید
خداقوت دولت مردمی
مراقب رمز‌ریلل باشید که مثل بورس سرمایه ملت رو باد هوا میکنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی