بازدید 3011
کاهش هزینه تولید، افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید

دستاورد تحقق تولید عبور مستقیم و کامل خودرو برای مشتری و خودروساز

کد خبر: ۱۱۴۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ 10 November 2022

تولید ناقص خودرو یکی از ضعف های مدیریتی در صنعت خودروسازی کشور بود که به معضلی بزرگ برای خودروسازان و همچنین مشتریان تبدیل شده بود. مهدی خطیبی زمانی که اداره امور ایران خودرو را در دست گرفت، تمام تلاش خود را برای پایان دادن به تولید ناقص خودرو انجام داد و ایران خودرو سرانجام موفق شد که از ابتدای خرداد ماه سال 1401 تولید 100 درصد عبور مستقیم را محقق سازد.

تولید عبور مستقیم و کامل خودرو به لطف شناسایی گلوگاه ها و موانع تولید محقق شده و ایران خودرو تلاش زیادی برای تحقق این موضوع کرد. همواره تصور می کردیم که قطعات الکترونیکی و هایتک یکی از موانع تولید و دلایل اصلی تولید خودرو به صورت ناقص هستند، اما با شناسایی گلوگاه های تولید و موانع تولید خودرو به صورت کامل مشخص شد که مواردی بسیار جزیی تر همچون سینی فن، موتور فن، رینگ آلومینیومی و مواردی از این قبیل سبب جلوگیری از تولید خودرو به صورت کامل در مدت گذشته شده بودند. حال ایران خودرو با شناسایی این گلوگاه ها و موانع، قصد سرمایه گذاری در این صنایع به منظور رفع موانع تولید کامل خودرو را دارد.

تولید عبور مستقیم را باید به منزله یک انقلاب در صنعت خودرو کشور و ایران خودرو دانست. چراکه ساختار خط تولید و همچنین نحوه تعامل این شرکت با تامین کنندگان خود را به طور کلی تغییر داده است. مزایای تولید عبور مستقیم و کامل بسیار زیاد بوده که از جمله آنها می توان به رشد کیفیت خودرو، افزایش رضایت مشتریان، کاهش هزینه های تولید و تسریع روند تولید و کاهش هزینه های سربار خودروسازان اشاره کرد. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که تولید کامل خودرو و جلوگیری از تولید ناقص چگونه روی کیفیت خودرو تاثیر دارد؟

زمانی که خودرو به صورت ناقص تولید شود، نمی توان نظارت دقیقی روی بحث کیفیت نهایی خودرو داشت. گاها برای تامین یک یا چند قطعه مدت زیادی خودرو در پارکینگ خودروسازان باقی می ماند و هر بار برای تکمیل بخشی از خودرو، محصول به خط تولید برده شده و سپس در گوشه پارکینگ خودروسازان و در انتظار تکمیل شدن خاک می خورد. در چنین شرایطی دلایل زیادی می توانند موجب افت کیفیت خودرو شوند. یک اینکه خودرو در گوشه پارکینگ برای مدتی خاک خورده و برخی از قطعات دچار افت کیفی قبل از تحویل به مشتری می شوند. خودروساز در چنین شرایطی به هر نحوی که شده تلاش می کند تا از شر خودروهای ناقص کف پارکینگ خود خلاص شود و بدین منظور ممکن است از هر قطعه بی کیفیتی برای تکمیل خودرو استفاده کند. با این توضیحات قطعا در این شرایط خودروساز نمی تواند نظارت دقیقی روی کیفیت خودروی تولیدی داشته باشد.

تولید ناقص خودرو همچنین مانند یک سربار برای خودروساز بوده و مانع از فعالیت خطوط تولید با تمام ظرفیت می شوند. ایران خودرو در مرحله اول با تحقق تولید کامل و عبور مستقیم و در مرحله بعدی با تکمیل تمام خودروهای ناقصی که در سایت های تولیدی داشت، موفق شد خود را سبک کند. به گفته کیانوش پورمجیب قائم مقام تولید و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو، طی هفت ماه ابتدای سال جاری به لطف تحقق تولید عبور مستقیم و صفر شدن آمار خودروهای ناقص در ایران خودرو بیش از چهار هزار میلیارد تومان در هزینه های ایران خودرو صرفه جویی شده است. اما مهمترین نقطه قوت تولید عبور مستقیم و کامل خودرو شاید در جلب بیشتر رضایت مشتری باشد. یکی از دلایل افزایش رضایت مشتریان به دلیل افزایش کیفیت خودرو به دلیل تولید عبور مستقیم است. در این شرایط خودرو تنها یکبار به خط تولید رفته و یکبار کنترل کیفیت روی آن انجام شده و سپس به عنوان یک کالای کامل و آماده تحویل به سازمان فروش برای عرضه به بازار واگذار می شود.

به گفته کیانوش پورمجیب محصولات ایران خودرو در شاخص آدیت نهایی خودرو یا همان IQX به میزان 45 درصد افزایش کیفیت نسبت به گذشته را تجربه کرده اند. ایران خودرو به لطف خلاص شدن از موضوع خودروهای ناقص و تکمیل خودروهای ناقصی که در کف پارکینگ سایت های تولیدی آن وجود داشت، حال تمام تمرکز خود را برای شناسایی و رفع گلوگاه های تولید گذاشته و با تمام قدرت در حال تولید محصول و افزایش تیراژ تولید است. ایران خودرو در ماه های گذشته رکوردهای تولید روزانه بی سابقه ای را به ثبت رسانده که این رکوردها در شرایط تحریم و سخت ترین شرایط اقتصادی ثبت شده که در سالهای اخیر هیچگاه این شرکت موفق به دستیابی به چنین رکوردهای تولیدی نشده بود. اما تولید با تیراژ بالا به صورت مستمر مهمتر از شکستن رکورد تولید روزانه بوده و ایران خودرو در هفته دوم آبان ماه موفق به تولید بیش از 14 هزار دستگاه خودروی تجاری و سواری در کشور شده است. لازم به ذکر است که تمام خودروهای تولید شده در سایت های تولیدی ایران خودرو به صورت کامل بوده و دلیل دستیابی به این تیراژ هفتگی تولید عبور مستقیم و صفر شدن آمار خودروهای ناقص در سایت های تولیدی ایران خودروست.

ایران خودرو تا این‌ لحظه به لطف تولید عبور مستقیم و کامل بیش از 101 هزار خودرو بیشتر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تولید کرده که این امر روند تحویل خودرو به مشتری را تسریع بخشیده که موجب افزایش شاخص رضایت مشتریان از گروه صنعتی ایران خودرو شده است.

با توجه به اینکه در ایران خودرو دیگر موضوعی به نام تولید کالای نیمه ساخته وجود ندارد، تمام خودروهای تولیدی به صورت کامل بوده که ترکیب این موضوع با افزایش تیراژ تولید مکانیکی در ایران خودرو نسبت به زمان مشابه در سال گذشته و تکمیل و عرضه خودروهای ناقص سبب خلق 22 هزار میلیارد تومان شد. خلق این نقدینگی با وجود سیاست غلط قیمت گذاری دستوری به ایران خودرو کمک کرده تا تیراژ تولید آن افت نداشته باشد. در حالیکه اگر روند تولید ناقص خودرو در ایران خودرو ادامه می یافت، قطعا خلق 22 هزار میلیارد نقدینگی در ایران خودرو ممکن نبود و تیراژ تولید ایران خودرو ماهانه 25 هزار دستگاه نسبت به شرایط کنونی کاهش پیدا می کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی