بازدید 2562

کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول

کد خبر: ۱۱۴۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵ 03 November 2022

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

به گزارش ایسنا، بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، باتوجه به ناپایداری جوی همراه با پراکندگی آلاینده‌ها طی ساعات گذشته، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل‌قبول قرار خواهد گرفت، اگرچه با افزایش ترافیک صبحگاهی تا حدودی بر میزان غلظت آلاینده‌ها افزوده خواهد شد.

در طول روز به‌تدریج بر میزان تندی باد افزوده خواهد شد که شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را فراهم خواهد کرد، با این حال احتمال گسیل موقت گردوخاک ناشی از وزش باد نسبتاً شدید در برخی نواحی مستعد به‌ویژه در مناطق جنوبی و جنوب غربی شهر تهران وجود خواهد داشت. تداوم وزش باد مؤثر تا ساعات پایانی پنجشنبه، از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد؛ هرچند افزایش نسبی ترافیک شامگاهی تا اواخر وقت پنجشنبه می‌تواند سبب افزایش غلظت ذرات معلق شده و کاهش نسبی کیفیت هوا در پاره‌ای از مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

در روز جمعه ۱۳ آبان، با کاهش تردد خودروها در روز تعطیل، از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد و برقراری وضعیت قابل‌قبول در بیشتر مناطق مورد انتظار خواهد بود. تضعیف ناپایداری جوی و کاهش تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد. افزایش ترافیک شامگاهی و عدم وزش باد مؤثر تا اواخر وقت جمعه تا حدودی سبب افزایش غلظت ذرات معلق خواهد شد و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده شاخص هم‌ اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۷۷ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است. آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۰۱ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود؛ بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا "پاک"، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا "قابل قبول (سالم) یا متوسط"، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا "بسیار ناسالم" و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا "خطرناک" است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل