بازدید 3499
۱

اسپوتنیک: اختلاف چین و هند به نفع آمریکاست!

کشورهای غیرغربی با دیدگاه‌های آمریکا درباره منطقه ایندو-پاسیفیک مخالفت کرده و آن را تلاشی در راستای اهداف آمریکا برای مهار و حذف چین می‌دانند. در این زمینه کارشناسان و سیاستمداران روسی به خصوص تلاش بیشتری کرده‌اند و بارها و بارها به این نکته اشاره کرده‌اند که مفهوم و اهداف ایندو-پاسیفیک پر از نقص و ایرادات گوناگون است، زیرا می‌تواند باعث شود مرکزیت منطقه آسه‌آن یا به عبارت بهتر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا به نفع بازیگران فرامنطقه‌ای درگیر در رقابت قدرت‌های بزرگ جهان از بین برود.
کد خبر: ۱۱۴۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹ 02 November 2022

 

به گزارش تابناک، شفقنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشت:به گفته ژنرال بی.کی شارما مدیر مؤسسه خدمات متحد هند- که به عنوان یک اتاق فکر یا اندیشکده شناخته می‌شود- بریکس (گروهی از قدرت‌های اقتصادی نوظهور از قبیل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در این میان نیازمند تلاش‌هایی جدی‌تری در زمینه اضافه کردن کشورهای اقیانوس اطلس و البته افزایش روابط مالی و تجاری بین این کشورهاست.

این افسر سابق ارتش هند هم‌چنین به اسپوتنیک می‌گوید که اعضای بریکس باید سعی کنند علاوه بر روابط اقتصادی، یک سری روابط سیاسی بسیار سالم و محکم را نیز- به عنوان مکمل- در دستور کار قرار دهند. این مقام نظامی سابق هدف از ایجاد بریکس را ایجاد گروهی عنوان می‌کند که تنها محدود به اوراسیا نباشد و بتواند در سراسر اقیانوس اطلس گسترش یابد و کشورهای نقاط دیگر جهان را نیز شامل شود.

شارما می‌گوید: «با این حال تلاش بسیار جدی‌تری برای احیا و افزایش انرژی بریکس لازم است. به خصوص این که مواضع بریکس نباید منحصر به یک سری بیانیه و سخن‌پراکنی باشد و بعد از آن شاهد کمترین پیگیری در این زمینه نباشیم».

در زمینه احیای بریکس البته باید به این نکته اشاره کرد که عربستان سعودی آخرین کشوری است که تاکنون تمایل خود را برای پیوستن به گروه بریکس- که حدود 40 درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود- ابراز کرده است. پیش از آن هم آرژانتین و جمهوری اسلامی ایران برای عضویت کامل بریکس درخواست داده بودند. البته نباید ناگفته بماند که اندونزی و الجزایر نیز برای پیوستن به این بلوک ابراز علاقه کرده‌اند.

درگیری‌های بی‌ثمر و مضر چین و هند

کارشناسان سیاسی بر این باورند که با وجود تنش‌های مرزی زیاد و طولانی‌مدت بین چین و هند، اما درگیری به نفع هیچ کدام از این دو کشور نیست.

علاوه بر این، به عقیده ژنرال شارما اختلاف مرزی بین هند و چین، دو عضو برجسته بریکس، تنها بر این دو کشور تأثیر منفی نخواهد داشت و دیگر کشورهای بریکس هم از تاثیرات منفی این اختلافات در امان نخواهند بود. با این حال این‌گونه نیست که بگوییم روابط سه جانبه روسیه، هند و چین یا حتی روابط دوجانبه دهلی‌نو با مسکو نیز در اثر این اختلافات بحرانی خواهد شد.

این ژنرال بازنشسته هندی می‌گوید که «فکر می‌کنم عامل چین مانع همکاری هند و روسیه نخواهد شد. در واقع همان‌طور که چین در گذشته مانع روابط هند و روسیه نشده، در آینده نیز کاری در این زمینه نخواهد کرد».

در حقیقت به‌رغم اختلافات شدید مرزی، اما کشورهای هند و چین موفق شده‌اند همکاری خود را در نشست‌های مشترک و گروهی از قبیل جلسات سازمان همکاری‌های شانگهای و البته جلسات خود همین بریکس ادامه دهند و حداقل این که این اختلافات مانع حضور هیچ‌کدام از این دو کشور در این جلسات نشده است. جالب این که نه تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه علاوه بر این، هند در سال جاری حمایت کامل خود را نیز از ریاست چین بر بریکس اعلام و ابراز کرده است.

با این حال تنش‌های مرزی بین این دو همسایه از ژوئن 2020 به این سو ادامه داشته است. این تاریخی است که در آن یک درگیری مرگبار بین طرفین روی داد و باعث کشته شدن 20 سرباز هندی و چهار سرباز ارتش آزادی‌بخش خلق چین شد.

از آن‌جایی که بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین تصمیم گرفته ریاست جمهوری شی جین پینگ را برای پنج سال دیگر تمدید کند، شارما بر این باور است که پکن باید نگرانی‌های اصلی دهلی را در نظر گرفته و با جدیت در راستای حل و فصل مسائل مرزی طولانی‌مدت فیمابین کار کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی و نظامی؛ «اگر واقعا باور داریم که قرن بیست و یکم به عنوان قرن آسیا باید شناخته شود، باید به این نکته توجه کنیم که جنگ و درگیری دو قدرت بزرگ که اتفاقا هر دو هم آسیایی هستند، تنها می‌تواند نفع غرب و ایالات متحده تمام شود».

هزینه‌های روسیه

کارشناسان هم‌چنین بر این باورند که تمایل هند برای افزایش واردات مختلف و متنوع نباید به قیمت افزایش هزینه‌های روسیه تمام شود.

آمریکا در ماه‌های اخیر هند را تحت فشار قرار داده تا وابستگی خود را به روسیه- از نظر انرژی و تجهیزات نظامی- کاهش دهد و در واقع علناً گفته که «مسکو دیگر قابل اعتماد نیست» و از دهلی خواسته واردات نظامی و دفاعی خود را از روسیه محدود کند.

شارما ولی با رد این ادعاها می‌گوید که هند برای افزایش کارایی عملیاتی خود، آزادانه تسلیحات نظامی و سایر سخت‌افزارهای دفاعی مورد نیازش را از روسیه وارد خواهد کرد. او اضافه می‌کند که روسیه هم احتمالا در آینده به تمام وعده‌های خود عمل خواهد کرد. در این میان تنها این مشکل وجود دارد که روسیه در حال جنگ با غرب است و این ممکن است برخی از ظرفیت‌های این کشور را برای تولید و تحویل کالاها به هند کاهش دهد. با این حال، دهلی نو و مسکو تکرار کرده‌اند که عملیات نظامی جاری در اوکراین تاثیری بر انتقال تجهیزات نظامی نداشته است.

بخش عمده‌ای از تسلیحات متعارف هند از روسیه تامین می‌شود و این کشور در تمام این سال‌های اخیر در زمینه تامین قطعات یدکی، و البته نگهداری و ارتقاء تسلیحات به شدت به مسکو متکی بوده است. موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم در این زمینه گزارش می‌دهد که روسیه بین سال‌های 2017 تا 2021 بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات نظامی هند بوده و در واقع 46 درصد از واردات تسلیحاتی دهلی نو از روسیه بوده است.

مقامات هند اما با اشاره به واردات تسلیحات از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، اسرائیل و روسیه می‌گویند که هند از هر کشور تامین‌کننده تسلیحات خریدهایی داشته و بنابراین نباید با بزرگ‌نمایی واردات هند از روسیه باعث تحمیل هزینه‌های بیش از حد بر این کشور شد.

یکی دیگر از خواسته‌های هند یک پاکستان باثبات است.

وزیر خارجه هند اخیراً آمریکا را به دلیل «انتخاب یک دیکتاتوری نظامی در پاکستان به عنوان شریک و متحد دفاعی چندین ده ساله» مورد انتقاد قرار داد. جی‌شانکار این اظهارات را در بحبوحه تلاش‌های واشنگتن و اسلام‌آباد برای از سرگیری روابط فیمابین بیان کرد.

با این حال شارما به عنوان کارشناس مسایل هند و پاکستان عقیده دارد که «برای هند تنها چیزی که اهمیت دارد وجود یک پاکستان باثبات است. یا به عبارت بهتر وجود یک دولت قوی که زیاد زیر نفوذ ارتش پاکستان نباشد. تا زمانی که این شرایط پابرجا باشد، و پاکستان به عنوان یک کشور همراه و حامی تروریسم شناخته نشود، هنر از همکاری با پاکستان بسیار خوشحال خواهد شد».

نگاه آمریکا به هند به عنوان یکی از ستون‌های مهم استراتژی ایندوپاسیفیک است- و به نظر می‌رسد به هند در زمینه مقابله با قدرت دریایی چین در دریای چین جنوبی و به طور کلی در منطقه آسیا و اقیانوسیه امیدوار است.

با این حال عدم حضور هند در مانور مشترک نظامی روسیه، چین، پاکستان و ایران در دریای عمان- که بدون حضور هند برگزار خواهد شد- برای هندی‌ها از منظر جایگاه‌شان در گروه بریکس چندان نگران‌کننده نبوده است.

شارما می‌گوید: «به این چیزها نباید صفر و یکی نگاه کرد. این یک رویه عادی بین‌المللی است- که گروهی از کشورها تمرینات مشترک نظامی انجام می‌دهند. ما هم بارها مانورها و تمرینات مختلفی داشته‌ایم که پاکستان و چین در آن گنجانده نشده بودند».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
صد در صد،
هرچه اختلاف و جنگ و کشتار در کشورهای آسیایی بیشتر باشد برای کدخدا و اروپا بهتر است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل