مشروح جلسه بررسی استیضاح وزیر صمت

استیضاح فاطمی امین رأی نیاورد/ وزیر صمت همچنان سکاندار وزارتخانه ماند

طبق آیین نامه داخلی مجلس، رای گیری برای استیضاح به صورت مخفی و با ورقه انجام شد؛ رای عدم اعتماد به هر وزیر نیازمند رای اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در جلسه علنی است که فاطمی امین توانست قاطبه نمایندگان خود را با خود همراه کند و به همراهی با دولت سیزدهم ادامه دهد.
کد خبر: ۱۱۴۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹ 01 November 2022

تابناک _ جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم آغاز شد.

گفتنی است، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه به مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزرا، معاونان و رئیس دفتر ریاست جمهوری خیرمقدم گفت.

در ادامه سید محسن دهنوی، روند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را تشریح و بیان کرد: مطابق بند ۱ ماده هشت آیین‌نامه و مواد ۲۲۴ و ۲۲۵ حداکثر زمان برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح کننده‌ها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، اکنون یک ساعت و نیم استیضاح کنندگان فرصت دارند مطالب خود را مطرح کنند و از آنجا که رئیس جمهور در جلسه حضور ندارند، وزیر یک ساعت و نیم فرصت دارد تا مطالب خود را مطرح کند که می‌تواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد. سپس ۳۰ دقیقه دو تن از استیضاح کنندگان مطالب خود را بیان کرده و در نهایت دوباره وزیر ۳۰ دقیقه فرصت دارد از خود دفاع کند. به دلیل ضیق وقت برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده تا جلسه استیضاح در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به پایان برسد.

بیشتر بخوانید

طرح استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۲۷ مهرماه اعلام وصول شد.

استیضاح رای نیاورد/ مجلس با ادامه حضور فاطمی امین در وزارت صمت موافقت کرد

پس از اظهارنظر نمایندگان موافق استیضاح، دفاع وزیر صمت و نیز نمایندگان مخالف، عدم اعتماد به رای نمایندگان گذاشته شد. نمایندگان نیز با ۸۴ رای موافق ۱۸۶ رای مخالف از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در جلسه علنی، با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند و بار دیگر را وی را در سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت ابقا کردند.

طبق آیین نامه داخلی مجلس، رای گیری برای استیضاح مخفی و با ورقه انجام شد؛ رای عدم اعتماد به هر وزیر نیازمند رای اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در جلسه علنی است که فاطمی امین توانست قاطبه نمایندگان خود را با خود همراه کند و به همراهی با دولت سیزدهم ادامه دهد.

 

 

قالیباف : رأی اعتماد مجدد مجلس به وزیر صمت فرصتی برای تحول اساسی است
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۳:۴۰

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: این اعتماد مجدد مجلس فرصتی برای وزیر صمت است تا طرح ها و قول هایی که داده است را به نتیجه برساند تا تحول اساسی که مردم بتوانند آن را احساس کنند را ایجاد نماید.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه، 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی پس از پایان بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ضمن تبریک به برادر عزیزمان آقای فاطمی امین این نکته را باید بگویم که ان شاءالله این اعتماد مجدد مجلس فرصتی برای وزیر است تا طرح ها و قول هایی که داده است را به نتیجه برساند تا تحول اساسی که مردم بتوانند آن را احساس کنند را ایجاد نماید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه مهم ترین وزارتخانه اقتصادی ما است که در اشتغال، معیشت و ارزآوری کشور بسیار موثر است، خصوصا اینکه مردم ما از گرانی ها در کالاهای غیراساسی هم رنج می برند، از این رو تمامی اقلام غیراساسی که بی دلیل قیمت آن ها افزایش پیدا می کند در دست ایشان و همکاران وی در این وزارتخانه است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه قانون ساماندهی خودرو با همه مسیرهایی که تا مجمع رفت، مجلس ایستاد و دولت نیز با این موضوع موافق بود، عنوان کرد: ساماندهی خودرو تحولی در تولید داخل و ساماندهی در واردات خودرو است که مردم توقع دارند.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: امیدواریم این رأی اعتماد در شرایط فعلی به وزیر باعث خیر و برکت و حل مشکلات مردم شود.

قالیباف : جمع بندی نظر کارشناسان بر تفکیک وزارتخانه صمت نیست
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۱:۳۲

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات نماینده مردم قزوین درخصوص لزوم تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه گفت: مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی و نهایتاً به جمع بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده اند.

دکتر محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی درخصوص اظهارات لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز نسبت به تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه گفت: باید عنوان شود که مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی و نهایتاً به جمع بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده اند.

سیاه کلی موافق استیضاح: فاطمی امین وعده ها و قول های بسیار می دهد
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۱:۳۰

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه قیمت فولاد در دنیا ۳۵ درصد کاهش داشت اما در ایران تنها ۲۶ درصد ارزان شد، گفت: قیمت اقلام بهداشتی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد و پوشک حدود ۵۰ درصد گران شده است.

لطف اله سیاه کلی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وی، گفت: زمانی که مجلس و دولت هم خط می شوند ده ها حسن دارد و یک عیب؛ آن عیب این است که کشور را با تعارف اداره می کنیم، همکاری بین مجلس و دولت پذیرش افعال دولت نیست بلکه این همکاری جهت حل مسئله و اصلاح امور است. در واقع به این معناست که اگر دولت مسئله دارد با همکاری یکدیگر آن را رفع کنیم نه اینکه تذکر ندهیم یا از استیضاح سوال از وزرا خودداری کنیم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با بیان اینکه استیضاح محاکمه نیست و بنده قاضی نیستم و آقای فاطمی امین متهم نیست، افزود: استیضاح سهل است که در آیین نامه با امضای 10 نفر از نمایندگان طرح استیضاح کلید می خورد، استیضاح ابزار کار مجلس است، باید به این امر پاسخ داد که چرا این موضوع را به این میزان سخت می گیرید؟

وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین از 8 ماه پیش از استیضاح خود جلوگیری می کند در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه ندارد که یک وزیر 2 بار به کمیسیون بیاید و رأی اعتماد نگیرد. این چه مدل رفتاری است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای فاطمی امین در نشست امروز صحبت های خود را مطرح کرد اگر مورد پسند شما بود به ایشان رأی دهید و اگر نبود خودمختارید ولی باید به این موضوع توجه کنید که ما بایستی پاسخگوی مردم نیز باشیم، ادامه داد: مردم صاحبان طرح هستند و وقتی فردی مسئولیتی می پذیرد باید پاسخگو باشد ما نمایندگان مردم هستیم تا حق مردم را از دولت ها بگیریم.

سیاه کلی خطاب به نمایندگان گفت: دولت، بنده و شما نوکر مردم هستیم، نباید رئیس بازی در بیاوریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: تا می خواهیم کاری انجام بدهیم مطرح می کنند که کشور در شرایط بحرانی است، کشور ما 40 سال است که در شرایط بحرانی است و دشمن داریم، اتفاقا دشمن اجازه نمی دهد که ما جراحی کنیم، زمانی که مدیر ضعیف بر مسند بنشیند همانی است که دشمن می خواهد.

وی با طرح این پرسش که نفوذ به چه معنا است، گفت: آیا منظور از نفوذ فقط خریدن آدم ها است؟ باید پاسخ داد که این اسم قدیمی نفوذ است. نفوذ اکنون یعنی وزیر ناکارآمد، مدیر و وکیل ناکارآمد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اکنون مردم منتظر هستند که وکلای مردم چه تصمیمی می گیرند، ادامه داد: امروز روز اعلام استقلال مجلس است، وقتی که دو گروه هم خط هستیم اینجا است که خط مجلس مشخص می شود که آیا به نفع مردم است یا در تعارف؟

سیاه کلی درباره وضعیت خودرو در کشور، گفت: کشور ما 13 درصد به صورت میانگین مصرف سوخت دارد در حالی که این عدد در دنیا 4 درصد است و در خودروهای هیبریدی حدود یک و نیم تا 2 درصد، حال اگر این 13 درصد را به 6 درصد کاهش دهیم حدود 50 میلیون لیتر صرفه جویی سوخت انجام می شود که اگر این صرفه جویی را در تعداد روزهای سال ضرب کرده و عدد را براساس فوب خلیج فارس محاسبه کنیم می توان حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودروی رایگان برای مردم تامین کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه صنعت خودرو هم جان مردم و هم مال مردم را گرفته با انتقاد از افزایش قیمت کالاهایی مانند آهن، گفت: قیمت آهن از فروردین تا مهر امسال حدود 19 درصد رشد داشته، بهای سیمان 84 درصد رشد داشته، این در حالی است که در سال 1400 که سیمان حدود 22 هزار تومان به فروش می رفت حدود 10 هزار تومان آن سود بود امروز مطرح می کنند که قیمت سیمان از 100 هزار تومان به 50 هزار تومان کاهش یافته و ادعا می کنند که آن را ارزان کرده اند که باید در برابر این ادعا بگویم 10 درصد سود کارخانه را اکنون 35 درصد کردید.

وی خطاب به رضایی کوچی، تصریح کرد: اگر امروز در بازار سیمان و فولاد متقاضی نداریم، به دلیل آن است که 40 درصد پروانه ساختمانی کاهش پیدا کرده و تقاضایی وجود ندارد. 58 درصد ظرفیت گروه ساختمانی فعال است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: آقای فاطمی امین وعده ها و قول های بسیار می دهد؛ 10 ماه پیش مجوز 39 شهرک صنعتی را داد که موضوع عجیبی است از این تعداد مجوزها 6 شهرک مربوط به یک استان، 5 شهرک مربوط به استانی دیگر و 4 شهرک برای استانی دیگر است و سایر شهرک ها نیز بین بقیه استان ها تقسیم شده است، البته از این تعداد 7 استان سهمیه ای ندارند، باید در اینجا بگویم که این تصمیم پشتوانه اجرایی ندارد و بهتر بود وزیر شهرک های موجود را راه اندازی می کرد.

وی ادامه داد: قیمت اقلام بهداشتی حدود 50 تا 70 درصد و پوشک حدود 50 درصد گران شده است.

سیاه کلی درباره قیمت فولاد، گفت: فولاد یکی از محصولات مهم است و قیمت آن بر سایر کالاها نیز اثرگذار است، در ابتدای 1400 قیمت این محصول حدود 8 تومان بود که در اردیبهشت به 20 تومان رسید، اکنون مطرح می کنند که بهای این کالا به 15 هزار تومان رسیده بنابراین ارزانی شده که این موضوع عجیب است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: آنچه را می گویند در کف خیابان نیست زیرا آمار را با عدد آن می خوانیم، آمار عددش فریبنده بوده و مفهوم آن مهم است، به طور مثال قیمت فولاد در دنیا طی ماه های گذشته حدود 35 درصد کاهش داشته اما قیمت این کالا در ایران تنها 26 درصد کم شده که این موضوع را به حساب مدیریت خود می گذارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت باید 3 ماه پیش اعلام وصول می شد، اضافه کرد: آقای رئیس جمهور با آقای قالیباف تماس می گیرد و مطرح می کند که 2 ماه فرصت دهید تا وزارتخانه را به 2 وزارتخانه تقسیم کنیم اما با وجود گذشت 3 ماه این امر محقق نشد، مفهوم این صحبت این بود که آقای رئیس جمهور نیز پیش از استیضاح ما وزیر خود را استیضاح کرده، او فهمیده که وزیرش نمی تواند اداره کند. قرار بود آقای رئیس جمهور 2 وزیر معرفی کند که آقای فاطمی امین در این گزینه ها نباشد.

سیاه کلی با بیان اینکه تخصص آقای فاطمی امین آی تی است، تصریح کرد: ما از ایشان خواستیم که سامانه ها را راه بیاندازد اما ایشان حتی یک سامانه را نیز نتوانسته راه اندازی کند و سامانه فروش خودرو نیز نابسامان شد و سامانه بهین یاب نیز یک و نیم ماه است که خراب شده و مردم نمی دانند به کجا مراجعه کنند. ایشان در حوزه تخصصی خود نیز نتوانست کار کند.

وی با اشاره به وضعیت مس، گفت: ما هفتمین رتبه از نظر دارا بودن مس هستیم اما براساس آمارهای ارائه شده در حوزه معدن، فلزات ما تنها 15 درصد کار می کند؛ تولید یک تن مس حدود 2 هزار و 500 دلار هزینه دارد اما 10 هزار دلار در نوبت خرید هستند یعنی 350 درصد سود.

سیاه کلی ادامه داد: در کشور ما قطار از ریل خارج می شود، هواپیما سقوط می کند، ساختمان های دولتی قبل از زلزله فرو می ریزد و همه را مقصر می دانیم الا مدیر را این در حالی است که در دنیا مدیر قبل از دیگران استعفا می دهد در حالی که در کشور ما در اینجا باید بگوییم که به زور برو.

این نماینده مردم در مجلس گفت: امروز به جای اینکه ما پاسخگوی عملکرد خودمان باشیم باید پاسخگوی عملکرد دوستان باشیم، من از شما می خواهم برای اینکه استقلال مجلس رقم بخورد به استیضاح وزیر عدد 4 دهید.

رسولی نژاد موافق استیضاح : وعده های فاطمی امین هیچ گاه محقق نشده است
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۱:۲۸

نماینده مردم دماوند در مجلس با اشاره به اینکه وعده های فاطمی همین هیچ گاه محقق نشده است، خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: شما یکبار این صحبت ها را در خردادماه سال جاری از سوی ایشان شنیدید که باعث شد با اکثریت آرا کارت زرد بگیرد.

سید احمد رسولی نژاد در نشست علنی امروز (سه شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از موافقان طرح استیضاح وی، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ در تذکری خطاب به قوه قضائیه گفت: دیگر مماشات و خویشتنداری کافی است، چرا با سران فتنه، جریان کور غرب گرا و غرب زده به خصوص جریان رسانه ای آنها برخورد قاطع نمی کنید، کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در سال 1379 فرمودند برخی مطبوعات پایگاه دشمن هستند، بنابراین در این شرایط که آنها به صراحت اعلام کردند به دنبال براندازی نظام هستند، باید با آنها برخورد شود.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس یازدهم در مورد دلیل موافقت خود با استیضاح وزیر صمت ادامه داد: ما در پیشگاه خداوند به عنوان وکلای ملت به کلام الله قسم یاد کرده ایم که حافظ نظام و منافع مردم باشیم، بنابراین استیضاح آقای فاطمی امین به معنای مقابله با دولت نیست، بلکه یک جراحی سودمند است. ایشان به عنوان مدیری ناکارآمد برکنار شده و به جایش فردی توانمند و مدیر باید سرکار آید.

وی یادآور شد: بنده از جمله افرادی بودم که 19 امضا در زمان رأی اعتماد برای آقای فاطمی امین جمع آوری کردم و در 15 ماه گذشته نیز هربار صحبت از استیضاح وزرا شد، خواستم تا فرصتی داده شود، اما در شرایط کنونی فرصتی باقی نمانده است. ما نمایندگان مردم هستیم و باید از حقوق آنها دفاع کنیم، ضمن اینکه آقای فاطمی امین نیز بین مردم برود، ببیند چند درصد از حرف هایش را باور دارند که ما به عنوان نماینده مردم باید باور کنیم.

رسولی نژاد با اشاره به گزارشی که فاطمی امین به نمایندگان ارائه کرده است، افزود: در یکی از خطوط این گزارش آمده که من یکصد پروژه اجرایی دارم و قدرت ایشان به حدی است که در عرض 48 ساعت این میزان به 300 پروژه افزایش پیدا می کند یا در زمانی که به کمیسیون یا صحن آمدند ، وعده ایجاد سامانه جامع تجارت را داده بود، چه تعداد از وعده هایش محقق شد که آثار آن در زندگی مردم قابل مشاهده باشد، آن هم در شرایطی که امروز مردم از گرانی های موجود به سطوح آمده اند. چه جوابی برای آنها دارید؟ آقای فاطمی امین می گوید دستگاه های مختلفی در ایجاد این گرانی دخیل هستند، کدام دستگاه مقصر اصلی است؟

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: شما یکبار این صحبت ها را در خردادماه سال جاری از سوی ایشان شنیدید که باعث شد با اکثریت آرا کارت زرد بگیرد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی وعده های فاطمی امین که محقق نشده یا به طور ناقص اجرا شده، تصریح کرد: پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی بعد از گذشت 23 جلسه هنوز مصوباتش اجرایی نشده است، دپوی شدید کالا در سامانه جامع تجارت و عدم رسیدگی درخصوص صلاحیت کالاها مخصوصاً لوازم خانگی، یدکی و... گسترش مولدهای برق و راه اندازی سامانه های هماهنگ، برنامه های کسب و کار حاکمیت و گسترش و تقویت سکوهای خدمات کسب و کار به هیچ عنوان پیشروی نداشته اند، از سوی دیگر فعالسازی ظرفیت تولید در اکثریت استان ها در آماردهی بوده است و هیچگونه مشوقی برای آن تعیین نشده است. اعلام قیمت تولیدکننده و واردکننده و راه اندازی سامانه نظارت و رسیدگی به تخلفات بازار و طراحی و استقرار سامانه های پاسخگویی از دیگر مطالبات محقق نشده هستند.

رسولی نژاد با استناد به نامه دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی درخصوص اختلالات سامانه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: در پاسخ به این نامه آمده است اقدامات جهت اعمال اصلاحاتی در سامانه مزبور از سال 1400 همانگونه که در جلسات به دفتر اعلام شد، علی رغم بیش از یکسال کماکان پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از آن صورت نگرفته و اصلاحات مدنظر کاربران اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بلااقدام مانده است، بنابراین ما همچنان منتظر پاسخ وزیر در این زمینه هستیم، ضمن اینکه اینجا جای شعار دادن نیست و حرف هایش باید با مستندات موجود تطبیق داده شود.

وی اظهار کرد: ضعف شدید در مدیریت و عملکرد در محورهایی از جمله حوزه تجارت خارجی و داخلی به دلیل ضعف شدید مدیریت و نداشتن راهبردهای تجاری و بازرگانی به استناد آمار مأخوذه از مراجع رسمی و ذیصلاح نشان می دهد متاسفانه حجم صادرات 12.5 درصد کاهش و حجم واردات 14.72 درصد افزایش داشته است و این امر سبب منفی شدن تراز تجاری کشور 1.8 میلیارد دلار شده است، البته ایشان به رشد دلاری صادرات ناشی از رشد قیمت های جهانی تاکید دارد. همچنین درج برچسب قیمت تولیدکننده برای محصولات عرضه شده در بازار و حذف برچسب قیمت مصرف کننده از عوامل گرانی بوده که منجر به نارضایتی شده، همان موضوعی که صداوسیما پیرامون آن تبلیغات می کرد و در نهایت به دلیل ناکارآمد بودن با دستور معاون اول رئیس جمهور کنار گذاشته شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه یادآور شد: نارکارآمدی وزارت صمت در کنترل و نظارت بر بازار محصولات تولیدی اعم از صنعتی، سرمایه ای و ... از جمله لوازم خانگی که قیمت های آنها به طور متوسط بین 80 تا 150 درصد روزانه افزایش قیمت داشته است. همچنین ناتوانی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در وصول مابه التفاوت روغن خام که با ارز ترجیحی حدود یک هزار تن و بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان بوده که علی رغم تاکید سازمان برنامه و بودجه و ریاست جمهوری و پرداخت این مابه التفاوت تاکنون انجام نشده است. از سوی دیگر واردات 80 هزار تن ورق بدون استاندارد به کشور که در گمرکات موجود است و همچنان بلاتکلیف مانده، در شرایطی که میزان تولید بیش از مصرف است، چه نیازی به واردات آن وجود داشته، اگر در ایران تولید می شود، چرا در گمرکات مانده است. همچنین ناتوانی و ضعف شدید و عدم اقدام در مورد تغییر شیوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا علی رغم تاکیدات ستاد تبلیغ بازار، ضمن اینکه صنعت خودرو اصلا برنامه راهبردی برای افزایش و ارتقای تولید ندارد، کما اینکه بنا بر گزارشات واصله 90 هزار خودرو کف پارکینگ ها مانده که 60 هزار دستگاه متعلق به ایران خودرو و مابقی متعلق به سایپا است، به بهانه نقص در پارکینگ ها مانده اند و شما دستور داده اید با تبلیغات تصنعی مبنی بر افزایش تولید اطلاع رسانی شود.

وی افزود: مدیران عامل شرکت های خودروسازی و زیرمجموعه های آنها به طور مستقیم و غیرمستقیم از منصوبان جنابعالی هستند که عملکردشان ضعیف و فاقد برنامه ریزی برای افزایش تولید است، عدم توفیق در ارتقای فنی خودروهایی که تولید می شود که منجر به وارد آمدن خسارات جانی و مالی به جامعه شده است، همچنین افزایش سهم نقص فنی خودروی غیراستاندارد در تصادفات، تاخیر در تدوین آیین نامه واردات خودرو که به نظر می رسد عملاً در این زمینه مقاومت شده است، فقدان برنامه در زمینه کنترل قیمت و نداشتن برنامه در ساماندهی بازار خودرو، اصرار بر عرضه برخی مواد اولیه بدون توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در کشور و تاثیر آن در قیمت محصولات نهایی و صدور مجوز واردات برخی مواد اولیه به رغم تولید کافی در داخل همچون منسوجات از دیگر دلایل ارائه درخواست برای استیضاح وزیر صمت است.

رضائی کوچی مخالف استیضاح: استیضاح وزیر صمت موجب بی‌ثباتی در تیم اقتصادی دولت می‌شود
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۰:۴۶

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت موجب بی‌ثباتی در تیم اقتصادی دولت می‌شود و تجربه دولت سابق که شاهد وزرای مختلف در این وزارتخانه بودیم را تکرار می‌کند.

محمدرضا رضائی کوچی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: دولت در حال تحولات ساختاری در اقتصاد کشور است که این تحولات نیازمند ثبات در تیم اقتصادی است تا بتوانیم شاهد توفیق در این تحولات باشیم.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت گذشته شاهد بودیم در 4 سال گذشته 5 وزیر در وزارت صمت مستقر شدند که این بی‌ثباتی را برای این وزارتخانه به همراه داشت اما آقای فاطمی امین در شرایط سختی به وزارتخانه صمت آمد و این وزارتخانه را تحویل گرفت. عمده انتقادات از ایشان به بازار خودرو بازمی‌گردد اما باید گفت همه چیز را نباید از دید خودرو دید البته باید تلاش کرد کیفیت خودرو افزایش و قیمت آن کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به سیاست واردات خودرو در دولت گفت: این برنامه با هدف رقابتی شدن بازار خودرو دنبال می شود، همچنین استانداردهای 85گانه صنعت خودرو در راستای تقویت این صنعت در پیش گرفته شده اما باید بدانیم مشکلات خودرو، مشکلاتی 40 ساله است که در کوتاه مدت امکان حل آن نیست و باید فرصت داد حرکت وزارت صمت برای بهبود اوضاع پیش برود.

رضائی کوچی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن و برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: در کنار تأمین زمین و ارائه تسهیلات ساخت خانه، تأمین مصالح یکی از ارکان این قانون است و من به عنوان عضوی از کمیسیون عمران به همراه همکارانی را با وزیر صمت در این حوزه برگزار کردیم تا در ایامی که شاهد بی‌ثباتی در تأمین مصالح، قیمت فولاد، سیمان، میلگرد و سایر مصالح بودیم این معضل مرتفع شود چرا که بهبود این شرایط می‌تواند باعث تشویق انبوه‌سازان برای ورود به بازار ساخت مسکن شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: در دولت قبل شاهد افزایش قیمت‌ها به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها ناشی از کمبود سوخت و معضلات اینچنین بودیم اما امروز از رهگذر مدیریت خوب وزارتخانه و جلسات مشترک وزارت نیرو و صمت و تأمین سوخت کارخانجات فولاد و سیمان، قیمت این مصالح تأمین شود و اگر این موضوع اتفاق نمی‌افتاد مجبور به واردات مصالح ساختمانی بودیم.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان یک تن سیمان حدود یک میلیون تومان قیمت داشت اما امروز با مدیریت مطلوب شاهد کاهش 50 درصدی قیمت‌ها هستیم، همچنین قیمت میلگرد نیز به 15 هزار تومان رسیده و شاهد کاهش قیمت ورق و شمش نیز هستیم.

رضائی کوچی با بیان اینکه کشورمان امکان تأمین خدمات فنی و مهندسی برای 500 میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه را دارد، گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی غفلت فراوانی شده و البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما فاطمی امین اقدامات فراوانی در این حوزه انجام داد و حدود دو میلیارد و 300 میلیون دلار درآمد در این حوزه برای کشور حاصل شد که به نسبت گذشته رقم مطلوبی است. همچنین در حوزه معادن نیز با مدیریت خوب وزارت صمت شاهد حذف واسطه ها و فرصت دادن به بخش خصوصی از طریق مزایده بودیم.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم از پاکدستی و صداقت آقای فاطمی امین بگوییم می‌توان به صحبت‌های مخالفان اشاره کنم که هیچ‌یک از همکاران از مشکلات مالی ایشان سخنی نگفتند و با توجه به منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های مختلف وجود وزیری پاکدشت در صدر این وزارتخانه می‌تواند حائز اهمیت و مهم باشد. رویکرد انقلابی ایشان و تلاش و همراهی رئیس جمهور و هماهنگی ایشان با تیم اقتصادی دولت نیز یکی دیگر از نکات مثبت فاطمی امین است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: آقای فاطمی امین وزیر پرکار، سالم، پرتوان و جهادی است که همواره در حال خدمت بوده و هستند و عدم اعتماد مجدد مجلس به ایشان منجر به بی ثباتی در اقتصاد کشور و تکرار تجربه گذشته می‌شود.

طاهری مخالف استیضاح: فاطمی امین فکر سامانه ای داشته و بر استفاده از حکمرانی داده ها تاکید دارد
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۰:۲۴

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مخالفت با استیضاح به معنای دادن چک سفید امضا نیست، لذا نظارت ها را افزایش خواهیم داد، گفت: فاطمی امین فهم خوبی از نظام مسائل صنعت، معدن و تجارت دارد.

مصطفی طاهری در نشست علنی امروز (سه شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از مخالفان طرح استیضاح وی، گفت: مجلس باید با توجه به عملکرد و مسائل شرعی رأی بدهد و اقتدار قوه مقننه نیز در انتخاب درست و کلی نگری است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم اظهار کرد: وزارت صمت عملکردش کم نیست، به عبارتی می توان عملکرد آن را به اعداد و ارقام تبدیل و ارزیابی کرد. ارزیابی از میانگین قیمت، تولید و تورم صورت گرفته است، لذا می توان عنوان کرد شاید در برخی از حوزه ها دچار کمبود باشیم، اما در نگاه کلی رشد وجود دارد که البته مطابق ایده آل ها و آرزوها نیست.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس ادامه داد: فهم خوب آقای وزیر از نظام مسائل صنعت، معدن و تجارت، ویژگی مهمی است، به عنوان مثال در دولت قبل در حوزه فولاد درگیر مسائل بازار رانتی و فساد و دلالی بودیم و علی رغم قیمت های دستوری این محصول با اختلاف بالا در بازار به فروش می رسید؛ پس از بررسی های کارشناسی، ساده ترین راهکار عرضه کالاهای پایه ای مانند فولاد، سیمان و... در بورس کالا بود و ابزار نظارتی آن نیز عوارض بر صادرات، که این موضوع از سوی وزیر مورد تاکید قرار دارد.

وی افزود: به عنوان مثال در قضیه پیش آمده برای اوکراین تکانه های سنگینی در کشورهای مختلف رخ داد و می توان این موضوع را در کشور خودمان نیز بررسی کنیم. هر چند موضوع مذکور در مجلس مصوب نشود، اما با مجوز سران قوا، اجرایی شد که نشان دهنده فهم دقیق وزیر برای کنترل کالاهای پایه ای است و این در حالی است که در حوزه قیمت ارز و تورم شاهد نوسانات زیادی بودیم.

طاهری، سامانه محور بودن وزیر را ویژگی دیگر وی دانست و تصریح کرد: فاطمی امین فکر سامانه ای داشته و بر استفاده از حکمرانی داده ها تاکید دارد. به عنوان مثال موضوع گرانفروشی و گرانی ناشی از تورم دو مولفه متفاوت است. به عنوان مثال گرانفروشی و احتکار به دلیل عدم نظارت است، موضوعی که در دولت های گذشته برای رفع آن از نیروی انسانی استفاده می شد که عمدتاً نیز موفق نبود، اما اکنون طی یک زنجیره ای بیش از 5 هزار و 800 فروشگاه رصد شده و کالاهای آنها مشخص است. این مهم در حالی است که در سامانه کالا فقط چند عمده فروشی نظارت می شد، اما اکنون با اقدامات صورت گرفته به سمت خرده فروشی ها رسیده اند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بیان کرد: در این میان باید یادآور شد در حوزه معدن نیز اتفاقات شفاف خوبی صورت گرفته که ناشی از سامانه ای شدن امور است، به عنوان مثال سهم دولت در گذشته کمتر از یک هزار میلیارد بود، اما اکنون به 40 هزار میلیارد رسیده که با تکمیل این سامانه افزایش نیز خواهد یافت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در حوزه خودرو مسائلی مطرح می شود که باید مطرح کرد وزارت صمت، وزارت خودرو نیست، بدون شک تمرکزی که بر این صنعت صورت گرفته، اگر در حوزه ریلی و هوایی صورت می گرفت، می توانستیم تحریم ها را بی اثر کنیم، زیرا امروزه 88 درصد تجارت کشور در حوزه صنعت کشتی رانی است.

وی تصریح کرد: موضوع تجمیع وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مسائلی است که نکاتی درخصوص آن بیان می شود، این اقدام در سال 92 صورت گرفت، اما ساختارهای به شکل قبلی باقی ماند و این در حالی است که سیاست درهم آمیختن تولید، بازار و تنظیم سیاست ها تغییری نکرد.

طاهری در ادامه افزود: تجمیع باید درست انجام می شد و بازار کالا با تولید آمیخته می شد، زیرا از گرانفروشی جلوگیری می کرد، بنابراین اکنون باید این زنجیره تکمیل شود، متاسفانه در گذشته به دلیل وجود سرپرست های مختلف شاهد بی ثباتی در این وزارتخانه بودیم و نمی شد کاری انجام داد، اما اکنون می توان اذعان کرد در حوزه تجارت برخلاف وجود نواقص در حوزه معدن، شاهد رشد هستیم، بنابراین اگر مسیری نیاز به اصلاح دارد، باید آن را تغییر دهیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مخالف استیضاح بودن به معنای چک سفید امضا دادن نیست، بلکه نظارت ها را افزایش خواهیم داد، اظهار کرد: در حوزه معدن امور رها شده بود و اکنون درست عنوان می شود که اکتشاف ریشه مشکلات این حوزه است. ایده اینکه کل کشور برای 40 ماده معدنی با فاصله 250 متر در طول 3 سال اسکن شود، کار درست و پرهزینه ای برای آینده کشور است، اما رهبر معظم انقلاب نیز بر جایگزینی معدن بر نفت و انرژی تاکید داشتند و این موضوع خواسته ای مردمی است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در وزارتخانه ای که مربوط به تولید، صنعت، معدن و تجارت خارجی است، حتما در اجزای ریز آن می توان ایراد یافت، اما رشد این حوزه نسبت به میانگین 10 سال گذشته بیشتر است. به عنوان مثال در ایران خودرو دیزل شاهد 80 درصد رشد هستیم، اما این به معنای برطرف شدن نیازهایمان نیست، زیرا در حوزه تامین تراکتور همچنان با مشکل مواجهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تفکیک این وزارتخانه صحبت های زیادی مطرح است، اما آنچه به صورت کارشناسی در کمیسیون انجام شد، نشان می دهد تفکیک تولید از تجارت به نفع کشور نیست.

فاطمی امین در صحن علنی: موضوعاتی مانند فساد و فامیل‌بازی عنوان شد که درست نیست
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۰:۱۷

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما وارث مشکلات انباشته‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت‌بندی کنیم، گفت: قطعا باید خودروسازی ایران اصلاح شود.

سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) و آرزوی امنیت و سلامت برای کشور گفت: همان‌گونه که رئیس مجلس اشاره کردند آقای رئیس جمهور تمایل زیادی داشتند تا در این نشست حضور پیدا کنند و برای همین منظور نیز پیامی را آماده کردند که باید آن را قرائت کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح نامه رئیس جمهور به نمایندگان مجلس بیان کرد: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر قالیباف، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با عرض سلام و تهنیت، احتراما ضمن تقدیر از همراهی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با دولت مردمی و تأکید بر شأن و جایگاه و اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی، تمایل داشتم برای تبیین اقدامات و برنامه‌های جناب آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا در جلسه شرکت نمایم لکن به جهت همزمانی جلسه با سفر رسمی و دوجانبه نخست وزیر محترم ارمنستان به تهران و میزبانی اینجانب و اهمیت این سفر در روابط دوجانبه و منطقه‌ای، امکان حضور در جمع شما بزرگواران فراهم نشد.

وی ادامه داد: با عنایت به دوره یک ساله، اقدامات مثبت دوره یک ساله و برنامه‌های تحولی پیش‌بینی شده از ناحیه وزیر محترم در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت انتظار دارم نمایندگان محترم با آرای خویش امکان ادامه خدمت این مدیر پاکدست، پرکار و تحولی را فراهم نمایند تا ان‌شاء الله با برخورداری از این حمایت و اعتماد و بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی و نقدهای سازنده نمایندگان محترم به ویژه درخواست کننده استیضاح با روحیه‌ای مضاعف، بهبود و ارتقاء این وزارتخانه مهم و اثرگذار را پیگیری نمایند. دوام توفیق همگان را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از درگاه خداوند متعال خواهانم.

فاطمی امین گفت: ما همگی در یک کشتی هستیم، دولت و مجلس انقلابی باید با همراهی، همدلی و کمک به یکدیگر مشکلات را که در کشور وجود دارد، برطرف کنند، من ضعف‌هایی دارم و آن‌ها را می‌پذیرم، پاسخ‌هایی نیز دارم که آنها را مطرح می‌کنم .

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت در 4 سال قبل از من 5 وزیر و سرپرست مدیریت کرده‌اند که این موضوع حاوی دو پیام است؛ اولین پیام پرچالش بودن و پردردسر بودن حوزه است و دوم ثبات مدیریتی در این وزارتخانه وجود نداشته، چالش‌های انبوه که باعث تغییرات مدیریتی شده، انباشته شده‌اند و ما وارث مشکلات انباشته‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت‌بندی کنیم.

وی افزود: اعتراف می‌کنم و قبول دارم که مسائلی کماکان در بخش صنعت، معدن و تجارت وجود دارد اما اولویت‌بندی کرده‌ایم و به اولویت‌ها پرداخته‌ایم البته خبرهای بسیار خوبی امروز برای نمایندگان مردم دارم.

فاطمی امین گفت: خودرو قصه پرغصه‌ای است و نه من و نه شما و نه مقام معظم رهبری و نه مردم از آن رضایت داریم. می‌توانستیم دو اقدام انجام دهیم؛ اول اینکه من کنار بایستم و مدام انتقاد کنم و بر روی سر خودروسازان بکوبم؛ دوم اینکه شانه زیر بار بدهم، مسئولیت بپذیرم، انتقاد نمایم و پیگیری کنم، اینجانب مسیر دوم را انتخاب کرده‌ام و قطعا باید خودروسازی ایران اصلاح شود.

وی ادامه داد: قطعا خودروسازان باید به رضایت مشتریان و کیفیت توجه کنند و قطعا باید روال ناقص کنونی را اصلاح کنند اما خبر خوش آنکه روند و حرکت مناسب است، هرچند من هنوز از وضعیت خودرو راضی نیستم اما اتفاقات خوبی افتاده است لذا از شما می خواهم حرکت را ببینید نه وضعیت را.

فاطمی امین با بیان اینکه وضعیت امروز خودرو قابل دفاع نیست، افزود: اگرچه وضعیت کنونی قابل دفاع نیست اما از سال گذشته بهتر بوده، رو به بهبود و فزاینده است. این در حالی است که در ابتدای شروع به کار مسائل خودرو را به سه مرحله تقسیم کردیم چرا که نمی توان مشکلات چندین ساله خودرو را طی مدت کوتاهی حل و فصل کرد. طبق اولویت بندی در دوره اول که از مهر پارسال و تا پایان امسال ادامه دارد تمرکز را بر ثبات تولید، در این زمینه اتفاقات بزرگی افتاد و سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارش در این خصوص تهیه کرد.

وزیر صمت اضافه کرد: اگرچه انتقادات جدی وارد بود و 170 هزار خودرو کف پارکینگ مانده بودند چرا که یکی چراغ، دیگری سپر و دیگری تراشه نداشت اما اکنون این ماجرا به صفر رسیده است که به معنای مدیریت مسئله است. خودرو کالایی است که روزی 5 هزار تولید دارد و 3 هزار قطعه دارد و اگر فقط یک قطعه کم باشد یعنی آن خودروها باید کف پارکینگ بمانند اما اکنون این مشکل حل شده است.

وی با بیان اینکه مشکل نقدینگی بدون آنکه یک ریال بانک مرکزی به این موضوع اضافه پرداخت داشته باشد، حل شده است، گفت: 300 درصد رشد تولید خودرو، 47 درصد افزایش تولید وانت، 450 درصد افزایش تولید ون ،78 درصد تولید رشد اتوبوس و بیش از 140 درصد کامیون کشنده افزایش داشته است و همه این درصدها می گوید که ما پیشرفت داشته ایم و همین اتفاق ها سبب شد که ما دو هفته گذشته قرعه کشی را در خودروسازی سایپا حذف کنیم. قرعه کشی که در آن تماما مشکل فساد و رانت وجود دارد و بقیه مشکلات نیز به کمک شما و خداوند حل خواهد شد.

فاطمی امین بیان کرد: اکنون خودروسازها به دنبال فروش قسطی هستند در حالی که سال گذشته منت می گذاشتند اما باید با منت بخرند و اکنون یکی از خودروسازها مذاکره با یکی از لیزینگ ها را آغاز کرده تا خودرو را قسطی بفروشد این یعنی تولید اضافه شده است. ما تا تولید را اصلاح نکنیم بسیاری از مسائل ما حل نخواهد شد که خوشبختانه ما در اولین هدف گذاری در موضوع خودرو به رشد تولید رسیدیم.

وی در رابطه با موضوع کیفیت خودروها توضیح داد: همگی نسبت به کیفیت خودروها معترض هستیم اما آیا تغییر کیفیت کاری است که بتوان آن را طی یک یا 2 ماه انجام داد؟ اکنون بیش از 300 پروژه تعریف شده است و هر هفته همکاران من در وزارت صمت اتفاقات را کنترل می کنند، هرچند اتفاقات خوبی افتاده اما هنوز قابل دفاع نیست اما حرکت به سمت پیشرفت است.

وزیر صمت درباره بحث انحصار خودرو نیز، بیان کرد: سال گذشته سهم خودروسازان به غیر از ایران خودرو و سایپا 7 درصد از تولید بود اما اکنون 15 درصد شده است این یعنی 2 برابر و ما داریم به سمت کاهش انحصار می رویم، در مورد بحث واردات که خود من نیز مدعی آن بودم و در مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن دفاع کرده ام باید بگویم کار آغاز و عملیاتی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوعی است که آن را نمی بخشم و خواهش می کنم که پیگیری قضایی شود چرا که گفته شده که دوستان من در واردات نقش دارند و گفته شده در آستان قدس با شرکت من قرارداد منعقد شده است لذا می خواهم این موضوعات بررسی قضایی شود و در صورت اثبات من استعفا خواهم داد اما اگر اثبات نشد کسی که این حرف را زده باید پاسخگو باشد. وارد کردن این اتهامات به یک مدیر دولت مردمی در صحن علنی مجلس اصلا جایز نیست.

فاطمی امین در رابطه با بحث واگذاری، مطرح کرد: دوستان عزیز همه شما از هپکو و هفت تپه خاطره دارید، هفته تپه چند نیرو داشت؟ اگر واگذاری ایران خودرو و سایپا به همان روش هفت تپه و ماشین سازی اراک انجام می شد هزاران هپکو ایجاد می شد، بنده مسئول صنعت هستم و ما برای اینکه هیچ شائبه ای نباشد قیمت گذاری ایران خودرو و سایپا را به مرکز کانون وکلای قوه قضائیه سپردیم و قیمت گذاری 6 ماه طول کشید و 1700 ابلاغ کارشناسی صادر شد و تا مردادماه به دنبال موضوع قیمت گذاری بودیم و بلافاصله پس از مشخص شدن قیمت گذاری هم برای ایران خودرو و هم برای سایپا آگهی دهید اما فقط یک مشتری برای ایران خودرو و 2 مشتری برای سایپا آمد که هر دو نیز یک منشأ داشتند.

وی اضافه کرد: مگر می شود مناقصه را با یک پیمانکار برگزار کرد، لذا روش واگذاری را عوض کردیم و به سمت واگذاری زیرمجموعه ها در ابتدا رفتیم و سازمان خصوصی سازی موضوع را پیگیری کند، بخشی از مشکلات خودرو به دولت برمی گشت چرا که در ابتدای گرفتن مسئولیت مدام در جلوی وزارتخانه به دلیل عدم تحویل به موقع خودروها تحصن داشتیم اما اکنون چنین تحصن هایی دیده نمی شود و این مورد اصلاح شد.

فاطمی امین با بیان اینکه اکنون 20 درصد معوقات خودرو کاهش پیدا کرده است، گفت: گارانتی خودرو از 2 به 3 سال افزایش پیدا کرده است و 9 محصول جدید در حال طراحی است و تا سال آینده به بازار خواهد آمد.

وزیر صمت تاکید کرد: شخصا به بهبهان رفتم و بازدید داشتم هرچند همه ما از تصادفاتی که اتفاق می افتد متاثر می شویم اما در این مسئله علاوه بر خودرو، جاده، پلیس، راننده و ... نیز نقش دارند. من به سهم خودم مسئولیت را می پذیرم و تلاش می کنم که این مشکل رفع شود چرا که خود بنده نیز آسیب دیده از تصادفات هستم. من هم از مردم هستم و از کیفیت خودروها رضایت ندارم اما نمی توان فقط انتقاد کرد و بی حوصله بود.

وی در رابطه با موضوع معدن نیز، توضیح داد: ما در معدن عقب ماندگی های بسیاری داریم، نخستین کاری که باید در حوزه معدن اتفاق بیافتد اکتشاف است چرا که ما به شدت در حوزه اکتشاف عقب هستیم به همین دلیل نخستین اقدام ما در زمینه شناسایی و پی جویی است. در عرض یکسال نتایج اکتشاف در خراسان جنوبی انجام شد کاری که قبلا سه ساله انجام می شد و خوشبختانه ذخایر ارزشمندی مانند طلا و مس در خراسان جنوبی پیدا شد.

وزیر صمت ادامه داد: ما در بحث زمین شناسی و شناسایی ذخایر تمرکز کردیم ضمن آنکه 320 مصوبه داشتیم که گاها با هم متناقض بوده و سبب رانت شده لذا همه را ابطال کردیم و به 80 صفحه دستورالعمل تبدیل و کاملا شفاف شد و دیگر هیچ رانتی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: یکی از بزرگ ترین اقدامات صورت گرفته این است که ما در مزایده معادن الزام کردیم که صلاحیت فنی باید مورد توجه قرار گیرد در حالی که قبلا صرفا هر که پول داشت در این مزایده برنده می شد و آنقدر بالا گذاشته بود که نمی توانست بهره برداری کند و معدن معطل می ماند یا وارد دلالی می شد و تولیدکننده دستشان زیر سنگ واسطه گری می ماند لذا ما برای نخستین بار امتیاز فنی را در بحث مزایده معادن اضافه کردیم. این سبب شده که یک تولیدکننده کارخانه آن به لحاظ سرمایه امتیاز مالی بگیرد و اولویت پیدا کند این کار بسیار بزرگی بود.

فاطمی امین در رابطه با بحث ماشین آلات نیز، گفت: از ابتدای سال تا به امروز 100 درصد تولید ماشین آلات معدنی افزایش پیدا کرده و ماشین آلاتی که ساخت داخلی نداشته در 6 ماه نخست سال به اندازه تمامی سال پیش واردات تخصیص داده شده است، این یعنی فعالیت معادن، افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری، تدوین بسته های سرمایه گذاری (ما 30 بسته سرمایه گذاری در مزایده اعلام و عرضه کردیم)، مجوز بهره برداری 5 هزار معدن در پاییز عرضه و مزایده می شود. 10 هزار مزایده دیگر در بهمن امسال و خرداد سال آینده واگذار خواهد شد و تمام این ها یعنی حرکت بخش معدن.

فاطمی امین در ادامه افزود: سه هزار معدن داشتیم که نامعلوم بود و مشخص نبود این معادن دست چه کسانی است و چقدر از آنها برداشت می‌شود. سه هزار معدن نامعلوم به 300 معدن رسیده و این به معنی مبارزه با فساد است. همچنین بر روی حقوق دولتی تمرکز کردیم، سال گذشته در بودجه 10 هزار میلیارد تومان تعهد ما بود اما 19 هزار میلیارد تومان وصول کردیم و امسال این مبلغ به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است. تمام رانت‌های مطرح از 2 و 3 سال قبل را بررسی و با آنها مبارزه کردیم. محاسبه‌نامه‌ها به طور کامل الکترونیکی شدند و برداشت از معادن را با پهپاد بررسی کردیم و این را به سامانه تجارت و بارنامه‌ها متصل کردیم که حقوق ملت ضایع نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مباحث مرتبط با فولاد گفت: فولاد یکی از محورهای استیضاح بود؛ گفته شده که انحصار دولتی در فولاد وجود دارد. ما 94 واحد فولادی داریم که از این میان وزارت صمت، ایمیدرو تنها در یکی از این فولاد یعنی فولاد مبارکه سهام دارد. فولاد مبارکه 19 درصد ظرفیت کشور را دارد و ما 17 درصد در این بخش سهم داریم، یعنی وزارت صمت در 94 واحد فولادی که 45 میلیون تن ظرفیت دارد؛ ما 3 درصد سهم داریم، آیا این به معنی انحصار است.

وی اظهار کرد: یکی از افتخارات ما در وزارت صمت شفافیت است، در 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماه اول سال گذشته 42 درصد عرضه فولاد، 400 درصد سنگ آهن و 800 درصد آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش یافته است و این به معنای شفافیت است، همه موافقند که بورس کالا شفاف‌ترین ساز و کار برای معاملات را دارد و ما خوشبختانه تمامی معاملات در زنجیره فولاد را وارد این بخش کردیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در فولاد افتاده است، گفت: امروز ورق 20 درصد ارزان‌تر شده و میلگرد ارزان‌تر و در برخی اقلام حداکثر معادل قیمت سال قبل فروخته می‌شود. در اسفند ، فروردین و اردیبهشت ماه که تحولاتی اتفاق افتاد، توانستیم کاملا قیمت فولاد را مدیریت کنیم به گونه‌ای که در فروردین امسال قیمت میلگرد در ترکیه 50 درصد بالاتر از ایران بود، اگر بازار مدیریت نمی‌شد قیمت به راحتی جهش پیدا می‌کرد.

فاطمی امین با اشاره به بحث بازار به عنوان یکی از موضوعات مورد نظر استیضاح کنندگان گفت: بازار مفهوم بسیار گسترده‌ای دارد و ما مسئول اقلامی مانند لبنیات، گوشت و مرغ، برنج و تخم‌مرغ نیستیم، این اقلام زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و در کالاهای زیرمجموعه وزارت صمت اتفاقات خوبی افتاده است، به عنوان مثال در مورد سیمان پشت همین تریبون در شهریور 1400 اعلام کردم که قیمت سیمان باید کاهش پیدا کند، خیلی از افراد به ما خرده گرفتند و گفتند آقای فاطمی امین در ایران زندگی نمی‌کند و نمی‌داند کالایی که گران شود دیگر ارزان نخواهد شد اما پس از گذشت یک ماه قیمت سیمان کاهش پیدا کرد و به 50 هزار تومان رسید و امروز قیمت سیمان 48 هزار تومان است و سیمان در بورس کالا 35 هزار تومان عرضه می‌شود، این قیمت‌ مدت‌هاست که ثابت مانده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه یادآور شد: امسال 50 درصد تولید تراکتور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این سبب شده قیمت تراکتور در برخی مدل‌ها مانند مدل سراسب صد میلیون کاهش پیدا کند، این یعنی تنظیم بازار، ما بازار را با تولید و عرضه مناسب باید تنظیم کنیم نه با کار تعزیراتی، بگیر و ببند زمانی نتیجه می‌دهد که شکاف بسیاری به وجود آمده باشد. ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اصلاح ساختارها تمرکز کردیم.

وی ادامه داد: یک شاخصی به اسم شاخص تورم تولیدکننده وجود دارد که مرکز آمار آن را اندازه‌گیری می‌کند، تورم تولیدکننده هر چقدر افزایش یابد، 3 الی 4 ماه بعد بر روی افزایش تورم مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد و وزارت صمت مسئول کنترل تورم تولیدکننده است. در تورم تولیدکننده در تابستان سال گذشته از 58.9 درصد به 49 درصد رسیدیم، تورم صنعت نیز از 62 درصد در تابستان سال گذشته به 46 درصد در بهار سال جاری رسیده است؛ تورم بخش معدن از صد درصد در تابستان سال گذشته به 27 درصد در بهار امسال رسیده است، این عملکرد همه فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به مباحث مرتبط با قاچاق و تقلب گفت: قاچاق و تقلب همیشه به عنوان معضلات مطرح وجود داشته است اما امروز بیش از 800 هزار کالا شناسه گرفته‌ و 7 میلیارد کد رهگیری صادر شده است. در حوزه لوازم یدکی خودرو 30 درصد تقلب و قاچاق داریم. امسال بیش از 230 میلیون کد رهگیری فقط برای لوازم یدکی خودرو صادر شده است. ما تا امروز 5 هزار و 800 فروشگاه را به سامانه جامع تجارت متصل کردیم؛ یعنی هر شب می‌دانیم که در فروشگاه‌ها چند قلم کالا موجودی دارند و به چه تعدادی فروخته شده است؛ این مبارزه اصلی با گرانفروشی است البته در وزارت صمت قانون پیشنهادی در خصوص مالیات مازاد دنبال می‌کنیم که به این مسئله کمک خواهد کرد.

فاطمی امین در ادامه یادآور شد: موضوعاتی مانند فساد و فامیل‌بازی عنوان شد که درست نیست، دوبار شایعه شده که آقای فاطمین امین برادر همسرش را در فولاد گماشته است اما باید بگویم که من برادر همسر ندارم و برادر همسر من در تصادف جاده‌ای فوت کرده است. بنده اولین مدافع مبارزه با فساد هستم و با آقای رئیسی عهد و پیمان بستیم، آقای دکتر رئیسی اسطوره و نماد مبارزه با فساد است، مگر می‌شود در دولت ایشان فساد وجود داشته باشد. اگر باشد من به شدت با آن برخورد خواهم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مباحث مرتبط با پولشویی که برخی از استیضاح کنندگان در صحن مطرح کردند، گفت: اتهاماتی در این زمینه مطرح شد که حتما باید پیگیری شود به خصوص اتهاماتی که در محضر عموم مطرح شد.

وی همچنین اظهار کرد: محور اقتصاد، تولید است و اگر تولید رشد داشته باشد بقیه مسائل قابل حل است. تولید را مرکز آمار گزارش می‌دهد، در سه ماه اول امسال رشد تولید 3.8 درصد بوده و رشد بخش صنعت 5.1 بوده است. فولاد 10 درصد رشد داشته و در اکثر اقلام بحث قاچاق کاملا منتفی شده است، در بحث سرمایه‌گذاری نیز در بهار سال 1400 عموما منفی یا نزدیک به صفر بوده است اما در بهار امسال شاهد 5.8 درصد رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و ماشین آلات بودیم که این یعنی فعالان اقتصادی به آینده کشور امیدوار شدند.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در طول یک سال گذشته 6 هزار هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی اضافه کردیم و این به معنای سرمایه‌گذاری و اشتغال است. با توجه به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول رصد اشتغال در کشور است، وزارت صنعت رتبه یک اشتغالزایی را در کشور دارد، ما 108 هزار شغل در کشور ایجاد کردیم.

فاطمی امین در بحث صادرات گفت: در 6 ماه اول امسال 13 درصد رشد صادرات داشتیم و خبر مهمتر اینکه شرکت‌های بورسی که تولیدکننده هستند و 50 درصد تولید کشور را انجام می‌دهند در خرداد سال جاری 2.5 درصد، در تیر ماه 5.8 درصد، در مرداد ماه 6.7 درصد و در شهریور 6.5 درصد رشد داشتند، این یعنی تولید در تابستان امسال به مراتب بالاتر از 5.1 خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: در نامه‌ای که 70 تشکل واردکننده و تولیدکننده و بازاری زدند می‌توان امید را مشاهده کرد، امیدواریم با کمک شما این امید افزون‌تر و ما شاهد رونق و پیشرفت ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه باشیم.

فاطمی امین گفت: استیضاح حق نمایندگان است و ما باید به نمایندگی از مردم به شما پاسخ دهیم. این نشست فرصتی برای ارائه پاسخ‌ها است.

وی با بیان اینکه از استیضاح‌کنندگان تشکر می‌کنم زیرا نکات خوبی را مطرح کردند و باعث باز شدن مباحث می‌شوند، ادامه داد: مگر ما واردکننده ورق هستیم، این امکان وجود دارد که واردکننده‌ای ورق غیراستاندارد وارد کند. 10 میلیون تن ورق نیاز داریم که 8 میلیون تن آن در داخل کشور تولید و مابقی آن از طریق واردات تأمین می‌گردد.

وزیر صمت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دوره مسئولیت من مشخص است و از شهریور سال 1400 آغاز شده است، ادامه داد: در حال حاضر قیمت سیمان نصف قیمت شهریور 1400 است، ما در دوره مسئولیت خود پاسخگو هستیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه بر اساس دستور آقای مخبر همزمان قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده بر روی محصولات درج شود و ما نیز آن را اجرا کردیم، عنوان کرد: ایجاد شهرک‌های صنعتی مصوبه دولت را نیاز دارد و من تنها پیشنهاددهنده هستم اما اینکه شهرک جدید ایجاد شده است خبری خوب است، من اعلام کردم که 6 هزار هکتار اراضی به شهرک‌ها اضافه شده که برخی از آنها شهرک‌های جدید و برخی نیز توسعه شهرک‌های گذشته است.

فاطمی امین با بیان اینکه 50 الی 60 سال است که استخراج مس در کشور راه‌اندازی شده و در حال حاضر 280 هزار تن برداشت داریم، گفت: برنامه‌ای تنظیم کرده‌ایم که تا 6 سال آینده میزان برداشت مس به یک میلیون تن برسد، این همان خواسته نمایندگان است، یک تن فولاد 15 میلیون تومان و یک تن مس 200 میلیون تومان قیمت دارد. باید مدیران گذشته را بازخواست کنیم که چرا به صنعت مس توجه نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در نشستی با حضور آقای تقی‌پور، خانم‌ها لاجوردی و الهیان، شریعتی، آقای فرهنگی، آقای توانگر و آقای روح‌الامینی در حال اتصال دو هزار شاخص در بخش صنعت، معدن و تجارت به سامانه هستیم که در حال حاضر 50 درصد اجرا شده و تا دو ماه آینده تکمیل می‌شود، ادامه داد: اتاق رصدی تشکیل داده شده که تمامی رخدادها را قبل از اتفاق متوجه می‌شویم، باید سه ماه قبل از وقوع مسائل از آنها مطلع باشیم و پیگیری کنیم، این سامانه پایش با دو هزار شاخص که نصف آن آماده شده است اقدام بزرگی محسوب می‌گردد که مدیریت حوزه صنعت را پیشرفته می‌کند.

وزیر صمت، معدن و تجارت با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در حوزه صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد رخ داده است، گفت: متأسفانه به دلیل ضعف در حوزه رسانه‌ای نتوانستیم رخدادهای بزرگ را رسانه‌ای کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه گفته شد مجلس از خود استقلال نشان دهد اما من می‌گویم که مجلس انقلابی و دولت انقلابی از خود همراهی نشان دهند، ما و شما به اتفاق یکدیگر تصمیم گرفتیم که دو نرخی بودن نرخ ارز حذف شود، عنوان کرد: همه می‌دانند که ارز 4200 تومانی از واردات نهاده‌های دامی حذف شد اما شاید کمتر کسی توجه کرده باشد که ارز 4200 تومانی در جای دیگری نیز حذف گردید.

یکسان‌سازی نرخ ارز بدون خونریزی انجام شد

فاطمی امین ادامه داد: در گذشته تعرفه واردات کالاها بر مبنای ارز 4200 تومان محاسبه می‌شد اما از ابتدای سال جاری این تعرفه در دلار 25 هزار تومانی ضرب می‌شود. این موضوع را چه کسی مدیریت کرد؟ آیا با انبوهی از مراجعات مواجه شدید که صنعت خوابید؟ بزرگترین اتفاق اقتصادی یعنی یکسان‌سازی نرخ ارز بدون خونریزی در حوزه واردات انجام شد که با اتفاق مجلس و دولت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تولید دارای 3 مولفه بازار، سرمایه در گردش و مواد اولیه است، گفت: 3 شهریور ماه در این صحن از نمایندگان رأی اعتماد گرفتم، 4 شهریور ماه ساعت 8 صبح در خصوص فولاد و سیمان زمان گذاشتم، فولاد سهمیه‌بندی، رانت‌خواری و دو نرخی بود اما از آذر و دی ماه سال گذشته سهمیه بندی فولاد برداشته شد. تولیدکننده به هر میزان و متناسب با تولید می تواند ورق تولید و مواد اولیه مورد نیاز آنها تأمین شد.

وزیر صمت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اعلام کردند که قیمت جهانی فولاد کاهش داشته، آیا نرخ ارز افزایش پیدا نکرده است، افزود: قیمت جهانی اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری نیز افزایش داشت، چرا بازار فولاد ثبات دارد، آمار را مشاهده کنید، قیمت میلگرد در فروردین ماه سال جاری در ترکیه 50 درصد بالاتر از ایران بود، در امارات نیز نرخ فولاد 30 درصد بالاتر از بازار ایران بود، اگر بازار مدیریت نمی‌شد چه اتفاقی صورت می‌گرفت.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: اگر قیمت میلگرد را مدیریت نمی‌کردیم به 900 دلار می‌رسید اما در حدود 600 دلار مدیریت شد و یک دانه پرونده تعزیرات در سیمان و فولاد نداشتیم و این یعنی مدیریت.

فاطمی امین ادامه داد: در بحث صادرات باید گفت چه کسی می‌تواند موضوع بهتر شدن اوضاع صادرات را منکر شود، برخی می‌گویند صادرات حجمی شده و مبلغی بالا رفته، باید گفت این که اتفاق خوبی است، مگر صادرات را به کیلو می‌سنجند، بلکه این مهم با ارز سنجیده می‌شود یعنی کالایی ارزشمندتر صادر کرده‌ایم و این یعنی موفقیت اقتصادی.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در دو بخش با نفت گره خورده است، توضیح داد:1- تراز تجاری، 2- بودجه دولت شامل این دو گره می‌شود، در واقع ما باید نفت بفروشیم که روغن و ... وارد کنیم. با این وجود این خبر را مجددا تکرار می‌کنم و آن اینکه سال گذشته 40 درصد در صادرات غیرنفتی رشد داشتیم و 48.5 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته و 52 میلیارد دلار واردات داشتیم بنابراین تنها 3.5 میلیارد دلار برای جدا شدن تراز ارزی کشور از وابستگی به نفت فاصله داریم. در 6 ماه نخست امسال با رشد صادرات این کسری به 2 میلیارد دلار کاهش یافت. همان‌طور که گفتم در سال 1402 تراز مثبت خواهد شد چرا که برای افتادن این اتفاق 21 مرکز تجاری در خارج کشور ایجاد کردیم و از ابتدای سال تاکنون هر هفته مدام هیأتی از ایران به خارج رفته و یا از خارج به ایران می‌آیند.

وزیر صمت، معدن و تجارت با بیان اینکه پیمان اوراسیا نیز اتفاق بزرگی است گفت: کشورهای عضو اوراسیا 180 میلیون نفر جمعیت دارند، 800 میلیارد دلار حجم تجارت آنها است و در سه سال قبل از این دولت فقط 5 دوره مذاکره با آنها شده است اما در یک سال گذشته 9 دوره مذاکره داشته‌ایم لذا به زودی در چند ماه آینده به این پیمان با تعرفه صفر متصل می‌شویم.

عضو کابینه دولت سیزدهم در رابطه با پیمان شانگهای نیز توضیح داد: این پیمان به عنوان کار دولت اتفاق بزرگ دیگری است اما متأسفانه پیمان شانگهای باز نشد هرچند کشورهای عضو شانگهای 40 درصد جمعیت دنیا را دارند که شامل هند، چین، روسیه، ایران و ... می‌شود. در واقع یک سوم رشد اقتصادی دنیا اینجا است.

فاطمی امین ادامه داد: در سفر به سمرقند آقای رئیس جمهور پیشنهاد داد روابط مالی بین کشورها از یورو و دلار جدا شود که کشورها از آن استقبال کردند و این اتفاق بزرگی است چرا که 40 درصد جمعیت جهان دلار و یورو را کنار می‌گذارند بنابراین باید این خبر خوب را در کشور منتشر کنیم.

وی مطرح کرد: به سامانه جامع تجارت اشاره شد، باید بگویم روزانه 5 میلیون تراکنش در این سیستم اتفاق می‌افتد و کل سیستم تراکنش در کشور در حال شفاف شدن است ضمن آن که در سال گذشته دو هزار واحد نیمه‌کاره فعال شدند و این یعنی تولید و اشتغال توسعه پیدا کرده است.

وزیر صمت، معدن و تجارت در رابطه با حوزه تأمین مالی نیز گفت: سال‌هاست نظام مالی ما دچار مشکل است اما 3 کار ابتکاری و خلاقانه در دولت آغاز شده که بخش عمده‌ای از مسائل را حل خواهد کرد، بخش اصلی آن تأمین مالی زنجیره‌ای است، در تأمین مالی زنجیره‌ای حداقل 40 درصد بهره‌وری منابع افزایش پیدا می‌کند، در چند ماه گذشته 30 هزار میلیارد تومان به روش تأمین مالی زنجیره‌ای، تأمین مالی شده است و تمام این موارد کار مشترک وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد و بانک مرکزی است.

عضو کابینه دولت سیزدهم در رابطه با تأمین مالی تولید نیز گفت: اتفاقات بزرگی در کشور در حال رخ دادن است که می‌تواند کمک کند و ما از داخل وزارتخانه غافل نشدیم چرا که اگر می‌گوییم اقتصاد باید دانش بنیان باشد در مرحله اول خود وزارتخانه باید دانش بنیان باشد. امروز که خدمت شما هستم 25 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها فرصت مطالعاتی خود را در وزارت صمت آغاز کردند و این تعداد به 100 نفر خواهد رسید.

فاطمی امین اضافه کرد: در ترکیب مدیریتی خود 19 نفر دکترا و 56 نفر فوق لیسانس داریم و وزارتخانه کاملا آماده و حرفه‌ای برای کار گسترده و دانش‌بنیان شده است.

فاطمی امین در ادامه به ناترازی های اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما در وزارت صمت بر اصلاح ساختار تمرکز کردیم و اینکه می گوییم تولید رشد مطلوبی داشته، صادرات روند روبه رشدی داشته تا جایی که 100 درصد صادراتی در آفریقا افزایش پیدا کرده ریشه در تمرکز ما بر اصلاح ساختارها دارد.

وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در حوزه اشتغال و تورم، افزود: ما پاسخگوی مسئولیت در حوزه صنعت، معدن و تجارت هستیم و به عنوان یکی از مسئولان این حوزه ها محسوب می شویم کما اینکه هماهنگی بسیار خوبی بین تیم اقتصادی دولت وجود دارد و آمار هم این موضوع را نشان می دهد. ما در تورم نقطه به نقطه بخش تولید کاهش جدی داشتیم و این یعنی کاهش تورم در بخش مصرف کننده نیز اتفاق خواهد افتاد البته می توانستیم کارهای رسانه ای و صحنه آرایی کنیم اما با تمرکز بر اصلاح ساختار مسائل و ناترازی ها در اشتغال، ارزش افزوده و جغرافیا و توزیع سرمایه را رفع کردیم.

وزیر صمت با اشاره به اقداماتی که در حوزه تجارت خارجی، معدن، تامین مالی و کسب وکارها رقم خورده، گفت: ما در حوزه تامین آب و برق از سال گذشته 14 هزار مگاوات احداث نیروگاه را آغاز کردیم این فراتر از حوزه کاری ما است اما با توجه به نیاز حوزه صنعت در این زمینه قدم برداشتیم.

فاطمی امین با یادآوری غفلت تاریخی در حوزه مس، اظهار کرد: ما یک درصد جمعیت دنیا را شامل می شویم که از یک درصد ذخایر سنگ آهن دنیا برخورداریم، اما 7 درصد ذخایر مس دنیا را داریم، سودآوری فولاد 30 درصد است اما سودآوری مس 100 درصد بوده و ما بر آن متمرکز شدیم، 34 پروژه در همین زمینه تعریف کردیم که تا 6 سال آینده بتوانیم ظرفیت تولید مس را از 280 هزار تن به یک میلیون تن افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه خودرو گفتند که 90 هزار خودرو نگاه داشتیم تا گران فروشی کنیم اما اگر این موضوع درست است چرا تاکنون سازمان بازرسی گزارش نداده است، در حوزه خودرو اتفاقات بزرگی افتاده است، ما کاملا دغدغه مردم، رهبر معظم انقلاب و نمایندگان را درک می کنیم اما تولید روی ریل قرار گرفته، سرمایه گذاری انجام و کیفیت ارتقاء یافته است.

فاطمی امین با اشاره به تعریف 100 پروژه در وزارت صمت، یادآور شد: امیدوایم با اجرای این پروژه ها بسیاری از مسائل مرتفع و شاهد پیشرفت در حوزه صنعت، معدن و تجارت باشیم. افتخار می کنم که فرصت زندگی و خدمت در جمهوری اسلامی ایران و تحت رهبری حکیم فرزانه پیدا کردم، قطعا به عنوان یک سرباز رهنمودهای ایشان را پیگیری می کنم و می گویم که این مسیر امیدوارکننده و آینده روشن است.

وزیر صمت افزود: هرچند امروز با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه ایم اما ما هم از جنس همین مردم هستیم، دولت مردمی، دولت رفاه نیست. این دولت در کف رفاه بوده، جلسات متعددی با مردم داشتم و در یک سال گذشته از 150 واحد تولیدی بازدید کردم البته قطعا ضعف هایی دارم که با کمک و اعتماد شما نمایندگان این ضعف ها را برطرف خواهم کرد. استیضاح حق نمایندگان است اما ما می توانیم با همراهی یکدیگر این مسیر را طی و مسائل را حل کنیم.

صحن علنی مجلس با دستور کار استیضاح وزیر صمت
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۰:۰۶
موسوی لارگانی موافق استیضاح : 71 نفر از منصوبان از خارج از وزارتخانه آمدند و برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۱۰:۰۰

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی بکارگیری متخصصان و بستن سرچشمه های فساد بود، گفت: اما آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل کرد.

سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وی با بیان اینکه ای کسانی که ایمان آورده اید، چرا به آنچه می گویید عمل نمی کنید، این نزد خداوند کرداری بسیار ناپسند است، گفت: از همان ابتدا نسبت به توان، تجربه و تخصص آقای فاطمی امین برای عمل به وعده هایش تردید جدی داشتیم. در حال حاضر کارنامه ایشان خالی از عمل به وعده ها بوده و با فاز تخریب اقتصاد کشور و نابودی اعتماد عمومی رسیده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم ادامه داد: ایشان بارها به مجلس احضار شد تا درباره میزان تحقق وعده هایش توضیح بدهد، اما هر بار نمایندگان سوال کننده نسبت به قبل ناامیدتر شدند، 3 ماه دیگر فرصت دادیم، اما باز هم افاقه نکرد.

وی خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: چرا بدون کارشناسی، چارت وزارتخانه را دگرگون کردید؟ 71 نفر از منصوبان از خارج از وزارتخانه آمدند و برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند، موضوعی که منجر به انهدام فضای وزارتخانه و ناامیدی پرسنل از دولت شد.

موسوی لارگانی افزود: یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی بکارگیری متخصصان و بستن سرچشمه های فساد بود، اما آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل کرد و با میدان دادن به بانیان وضع موجود، اهانتی بزرگ به مردم، مجلس و حتی رئیس جمهور کرد. برای تحلیل عمل به برنامه کلی وعده هایتان در روز رأی اعتماد در شهریور 1400 ، برنامه 44 صفحه ای تان برای وزارت صمت را بررسی کردم. از داستان غم انگیز خودرو شروع می کنیم، شما در زمان رأی اعتماد عدم رقابت و ساختار مدیریت را مسائل اصلی خودروسازی عنوان کردید و گفتید در صورت وزیر شدن، تمایلی ندارید مدیران عامل شرکت های خودروسازی را تعیین کنید، بلکه در یک دوره گذار، خودروسازان را به سهامداران واگذار خواهید کرد.

وی یادآور شد: در صفحه های 32 و 33 برنامه هایتان، 11 وعده برای ساماندهی بازار خودرو ارائه کرده و گفتید سالانه یک میلیون خودرو صادر می کنید! از انتصاب مدیران عامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو شروع می کنیم که الحمدالله بدون سفارش، رانت و فشار انتخاب کردید. اگر صلاح می دانید بگویم هر کدام از این 3 نفر به چه اشخاصی متصل هستند! اگر شما یادتان نیست عرض می کنم ما نمایندگان ملت فراموشکار نیستیم. هنوز از عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا خبری نیست، واگذاری سهام خودروسازان فراموش شده و فی الواقع در این مدت نه تنها مشکلی حل نشد، بلکه میلیون ها تومان دیگر به قیمت خودروهای داخلی اضافه شد. کیفیت هم که هر روز بدتر از دیروز!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: پس از مدت ها مخفی کاری، در تبدیل آیین نامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صمت، موش زایید! در حالی که هدف مجلس شکستن انحصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود، اما در کمال تعجب ملت، آقای وزیر لیستی از چند شرکت مجاز واردکننده خودرو که تماماً مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند، ارائه کرد و به عبارتی گوشت را به دست گربه سپرد! و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.

وی خطاب به وزیر صمت افزود: یادتان رفته چند ماه قبل رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است؛ شما چه کردید؟ تا توانستید برای مافیای خودروهای مونتاژی و خانواده های پرنفوذ خودرویی، رانت جدید درست کردید. طبق وعده باید این مافیا را نابود می کردید، نه اینکه بیش از گذشته فربه شان کنید. مردم بابت گرانفروشی و اجحاف خودروسازان تاکنون هزاران میلیارد تومان متضرر شده و به خاطر بی کیفیتی خودروها، جانشان را در جاده ها از دست می دهند.

موسوی لارگانی عنوان کرد: در صفحه 18 برنامه هایتان وعده ثبات قیمت ها را دادید، اما در حال حاضر هیچکس از وضعیت قیمت ها راضی نیست، کو آن وعده ها و کجاست آن برنامه؟ قرار شد با حذف ارز 4200 تومانی، قیمت ها به شهریور سال 1400 بازگردد، البته قیمت شهریور 1400 پیشکش، به مدد مدیریت فاطمی امین، قیمت های بهار امسال هم برای ملت رویا شده است و همین مسائل به نارضایتی از اوضاع کشور منجر شده، همچنین در روز اخذ رأی اعتماد وعده دادید که سامانه صدور مجوزها تا پایان سال اجرایی خواهد شد، که این امر از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند و امضاهای طلایی را از بین ببرد. فقط یکی از امضاهای طلایی را مطرح می کنم، از ابتدای امسال واردات تلفن همراه بالای 600 دلار را ممنوع کردید، در اواخر اردیبهشت ماه معاونتان با هماهنگی چند شرکت دوست شما بی سروصدا برای مدت یک هفته سایت ثبت سفارش را باز کرده و سپس بست! دوستان پرنفوذتان به مدد رانت اطلاعاتی حجم زیادی سفارش گوشی را ثبت کردند و بعد از بسته شدن سایت آن شرکت ها با عوامل تان در وزارتخانه وارد مذاکره و تمام سفارشات 600 دلار را به بالای 600 دلار تغییر داده و به این ترتیب رانت چرب و نرمی نصیبشان شد و تا امروز هم مشمول فروش موجودی انبارهایشان هستند. شما در راستای کمک به دوستانتان همچنان سایت ثبت سفارش را بسته اید!

وی تصریح کرد: البته ما قراردادهای زمان مدیریت تان در آستان قدس رضوی و شرکت های نرم افزاری تحت مالکیت تان و دوستانتان را فراموش نکرده ایم. در بخش فولاد و معدن گفتید برای رفع بیکاری و اشتغال دانشگاهیان برنامه دارید، قرار بود برای فارغ التحصیلان برنامه ریزی کنید تا مشغول به کار شوند، گفتید باید به سمت پیشران های اقتصادی حرکت کنیم.

موسوی لارگانی تاکید کرد: در صفحه 6 تا 9 و 13 تا 20 برنامه هایتان به تشریح راهبرد خود برای فعالسازی بخش صنعت پرداختید، اکنون شرکت های صنعتی شبهه تعطیل هستند و بخش معدن با صدور دستورالعمل های خلق الساعه از جمله وضع عوارض صادراتی فلزات اساسی باعث زیان مردم در بازار سرمایه و از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور و افزایش نرخ ارز به دلیل کمبود ارز شدید. هنرمندانه واردات ماشین آلات معدنی را تعطیل کردید و در انتصابات هم که شاهکار کردید.

وی اظهار داشت: بعد از افشای اقتصاد سنگین فولاد مبارکه و ارسال گزارش مجلس انقلابی به قوه قضائیه، یکی از مدیران صنعتی را حفظ کردید و مدیران قبلی را ارتقا دادید، در شرکت مس، گوهر زمین و گل گهر هم که بانیان وضع موجود همچنان حضور دارند. از آمار افزایش 50 درصدی تولید تراکتور شگفت زده شدیم، چرا که همکاران عزیز شاهد هستند در هیچ استانی تراکتور برای کشاورزان موجود نیست.

حسینی موافق استیضاح: چرا مردم باید از ارابه های مرگ استفاده کنند
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۹:۳۶

نماینده مردم میانه در مجلس، گفت: مردم از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند، چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه های مرگ استفاده کند.

سید مرتضی حسینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت، گفت: با گذشت 3 ماه امروز استیضاح کنندگان به عنوان بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری استیضاح صرفه نظر نکرده اند و مهلتی به دولت داده اند اما متاسفانه آقای وزیر و دولت محترم به وعده های خود عمل نکرد.

وی افزود: آقای رئیس جمهور مردم و نمایندگان امید زیادی به دولت شما داشتند و خصوصا در بحث تنظیم بازار نگاه ویژه ای به دولت بود، همچنین در بخش کنترل قیمت ها و سر و سامان دادن به معادن و خودرو امید زیادی به دولت داشتند و انتظار داشتند تولید در بخش های مختلف با افزایش کمی و کیفی روبه رو شود و موانع موجود از پیش پای آن برداشته شود ولی با تلخی و تاسف باید گفت نه تنها حرکت چشمگیر و قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشد بلکه کار به جایی رسید که عده ای از کارآفرینان و تولیدکنندگان راه خروج از کشور را در پیش گرفتند.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به مشکلات بخش معدن در کشور، گفت: بسیاری از معادن نیز ضمن آنکه تجهیزات لازم برای بهره برداری را ندارند با کمبود نیروی انسانی نیز مواجه اند، همچنین خام فروشی و عدم فرآوری همچنان در اغلب معادن ساری و جاری است و مرور کارنامه آقای وزیر صمت نشان می دهد که وی به هیچ یک از وعده هایی که در زمان رأی اعتماد داده است عمل نکرده است، وعده هایی مانند کم اثر کردن تحریم ها، حذف امضاهای طلایی، تامین مصالح ساختمانی، تنوع بخشی به شرکت های خودروسازی، افزایش تولید و بالابردن کیفیت خودرو و رقابتی شدن بازار از جمله وعده های عملی نشده است.

نماینده مردم میانه در مجلس خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: شما در این 14 ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آن ها حرکت کردید و مردم بعد از سال ها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین آن ها از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند و حسرت داشتن یک ماشین خوب را به گور نبرند.

وی با تاکید بر لزوم برخورد با فساد در صنعت، گفت: اگر در بخش برخورد با فساد که عمده ترین آن در وزارت صمت است و از بین بردن باندهای بیت المال خوار اقدام جدی نکنیم در سایر بخش ها نیز موفق نخواهیم شد، من بارها عرض کردم ما سال ها است که مافیاهایی را در کشور داریم، مافیای خودروسازی که هر دولتی را در شکم خود حذف می کند و کدامیک از نماینده ها و شهروندان و کدام یک از آحاد ملت از این صنعت راضی است، اما چطور است که این دو خودروساز دولتی تمام تولیدات کشور را در انحصار گرفته اند و نمی گذارند واردات به شکلی که در سایر کشورها انجام می پذیرد به شکل آزاد و صحیحی انجام شود و نه می گذارند صنعت خودروسازی دیگری در کشور رونق بگیرد و چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه های مرگ استفاده کند.

حسینی تصریح کرد: دومین مافیایی که در کشور همچنان به هیچ صراطی مستقیم نیست مافیای نظام بانکی است چرا که هیچ یک از مصوبات مجلس را به درستی اجرا نمی کند و همچنان مبتلا به ربا است و همچنان در بحث ارائه تسهیلات کلان و اشخاصی که خودشان مایلند اقدام می کنند اما در بحث ارائه تسهیلات برای زوج های جوان کارشکنی می نمایند و مافیای سومی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره کردند مافیای قاچاق کالا و واردات است.

توضیحات قالیباف درباره دلایل عدم حضور رئیس جمهور
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۹:۳۰

رئیس مجلس شورای اسلامی استقبال و دیدار با نخست وزیر ارمنستان را دلیل عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر صمت بیان کرد.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت گفت: لازم است این نکته را جهت اطلاع نمایندگان عزیز عرض کنم که جناب آقای رئیس جمهور هم به صورت شفاهی و هم کتبی نامه ای نوشته اند و ضمن تشکر از نمایندگان، اعلام کردند قصد شرکت در جلسه امروز صحن علنی را داشتند، اما از آنجا که موضوع سفر دوجانبه نخست وزیر ارمنستان پیش آمد و رئیس جمهور باید از ایشان استقبال کرده و جلسه ای برگزار می کردند، امکان حضور در نشست امروز مجلس شورای اسلامی را نداشتند، بنابراین به دوستان خداقوت گفته و عذرخواهی کردند.

چنارانی موافق استیضاح: خدایا از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیده‌ایم، این چه وضعی است؟
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۹:۲۷

نماینده مردم نیشابور در مجلس با تأکید بر اینکه قرعه‌کشی خودرو توهین مسلم به شعور مردم ایران است، گفت: مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند.

هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه 2 را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این 2 از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر!

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: شما امید میلیون‌ها ایرانی بوده و هستید؛ آن روز که انتخاب شدید سنگینی مسئولیتتان را درک کردید و در جلب اعتماد ایرانیانی که از گرفتاری سنگینی اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از کرونا و هزاران هزار درد دیگر اما پای صندوق آمدند و پای هزار امید و آرزو ایستادند تا نمایش کارآمدی و مبارزه همه جانبه با فساد و رسیدگی عاجل به مشکلات خلق‌الله را در این دولت و در قامت بزرگمردان اجرایی همچون شما ببینند.

وی ادامه داد: هزاران هزار بارقه امید و نگاه‌های منتظر، منتظر تصمیم سریع‌الاجابه شما است تا زندگی‌های زیادی که به خاک سیاه نشسته، اوضاع بد اقتصادی، شرایط سخت بورس، سفره‌های آب رفته مردم، مسکن، صنعت و کلاف سردرگم ماجراهای خودرو و جالب‌‌تر اینکه بازاری که نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده و نه میلیون‌ها سهامدار مرتبط در این حوزه رضایت ندارند.

چنارانی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: شما همگی در نطق‌ها و تذکرات کتبی و شفاهی روزانه درد مردم هر کوی و برزن را در مجلس بازگو می‌کنید؛ مجدداً افتخار می‌کنیم مجلسی که مقام معظم رهبری به عنوان انقلابی‌ترین مجلس پس از انقلاب از آن یاد کرد و معظم له تک تک نمایندگان مردم را خطاب کردند؛ مجلسی که در آن شاهد حضور نمایندگان، جوانان پرانگیزه، با ایمان، تحصیلکرده و کارآمد در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سابقه نمایندگی هستیم؛ ایشان مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش خطاب کردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: شخصی سقف خانه اش ترک برداشت، وی به همسرش گفت بهار و تابستان آمد چه زمانی می‌خواهی سقف خانه را تعمیر کنی؟ پاییز آمد، اولین باران پاییزی سقف خانه اش را خراب کرد؛ سخنان فاطمی امین در روز رأی اعتماد را چندین بار گوش کردم و وی بیش از 20 بار تأکید کرد که ان شاء الله درستش می‌کنیم. بهار و تابستان به پایان آمده و پاییز سخت و سرد از راه رسیده است لذا نباید منتظر ماند و بی‌تدبیری کرد. باید برای خرابی سقف منزل مردم تدبیر کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت اظهار کرد: آقای وزیر دوران ان شاء الله و ماشاء الله تمام شده است، مردم بعد از یک سال می‌خواهند عمل و اقدامی از شما ببینند؛ آن‌گونه شما از رشد اقتصادی و رسیدن به عرض صحبت کردید که باورمان شد اما مردم کار و اقدام انقلابی می‌خواهند، مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند، قیمت مصالح ساختمانی و خوار و بار لحظه به لحظه بالا رفته و بازار کاملا رها شده است.

وی گفت: آقای وزیر خبر دارید کارخانه لاستیک، لاستیک‌های زیادی را دپو کرده تا گران‌تر بفروشند؟ مشکلات اصلی کامیون‌داران این مرز و بوم دقیقا همین موضوع است.

چنارانی تصریح کرد: در حوزه تورم عنوان کردید بعد از یک سال به نصف سال قبل می‌رسد، اما می‌توانید پاسخ دهید زیرا پاسخ هیچ کنترل نشده و روند صعودی به خود گرفته است؛ در واقع این رویه بیانگر ناتوانی در حوزه کنترل بازار است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت بیان کرد: مدیران وزارتخانه شما پشت تریبون خوب حرف می‌زنند و استدلال روی کاغذشان عالی است اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند، آقای وزیر سه ماه طول کشید استیضاحتان از کشوها خارج و به صحن مجلس برسد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: فقط 6 ماه دیگر برای ارائه گزارش به مردم فرصت دارید؛ آنچه امروز در کف بازار می‌بینید متأسفانه بیانگر نارضایتی مردم است که 30 درصد آن به وزارت صمت بازمی‌گردد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر صمت گفت: باید از شما و تیم‌تان تقدیر کرد زیرا بعد از کسب رأی اعتماد از مجلس و با توجه به دغدغه‌های مردم و رهبری بلافاصله کارهای اساسی در حوزه خودرو انجام دادید از جمله افزایش قیمت خودروهایی که بیشتر ارابه مرگ هستند تا خودرو و این در حالی است که طبق آمار می توان مشاهده کرد کشته سالیانه و مصدومان سوانح چقدر است؛ جالب است برای به دست آوردن ارابه مرگ هزاران بلا سر مردم می‌آید. قرعه‌کشی توهین مسلم به شعور مردم ایران است و روش آن نیز غلط بوده و عادلانه نیست.

وی گفت: آرزو داریم روزی در دست هر ایرانی فقط یک کارت باشد و با همان یک کارت تمام خدمات ارائه شود اما امروز متأسفانه در یک خانواده سه خودرو وجود دارد و افراد برای اعضای دیگر نیز اقدام به ثبت‌نام خودرو می‌کنند و این در حالی است که در برخی از خانواده‌ها حتی یک چرخ نیز ندارند چه برسد به دوچرخه و اقدام به ثبت‌نام خودرو می‌کنند که هیچ‌گاه به نام آنها قرعه‌ای خارج نمی‌شود.

چنارانی اظهار کرد: مجلس امروز باید فریاد بزند، انحصار خودروسازی و استانداردهای جهانی دو موضوع مهم است؛ در مجلس اجازه داده شد یکسری خودروها با استانداردهای روز دنیا وارد بازار شود؛ نمایندگان امروز مخالف رأی می‌دهند اما اگر از فردا به وزیر صمت تذکری داده شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد لذا انحصار خودروسازی در کشور باید بشکند. آقای وزیر شما قدرت اجرایی دارید و می‌دانید چه مافیای پشت واردات خودرو وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت گفت: به عنوان رئیس فراکسیون نمایشگاه‌ها می‌گویم امیرکبیر در سال 1851 در اولین نمایشگاه لندن برای ایران 92 متر غرفه گرفت اما امروز این پست توسط وزیر به روابط عمومی خندوانه داده شده است، خدایا از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیده‌ایم، این چه وضعی است.

بدری موافق استیضاح: گزارش نظارتی وزیر از بازار با آنچه در کف خیابان و شهر وجود دارد، کاملا متفاوت است
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۹:۱۱

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وزیر صمت در تحقق وعده های روز رأی اعتماد خود عاجز است، گفت: نگهداری ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ به بهانه افزایش قیمت را نمی توان افرایش تولید تلقی کرد.

صدیف بدری در نشست علنی امروز (سه شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وی، ضمن تسلیت شهادت جمعی از نمازگزاران در حرم شاهچراغ به محضر حضرت ولیعصر (عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران و خانواده های داغدار گفت: فرا رسیدن یوم الله 13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز را تبریک عرض می کنم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم ادامه داد: استیضاح یکی از اهرم های نظارتی مجلس است تا وزیر در عمل به برنامه هایی که از پشت تریبون در هنگام رأی اعتماد اعلام کرد، جدی باشد و نباید اینگونه باشد که برنامه ها تنها برای روز رأی اعتماد و جلب نظر نماینده تبیین شود.

وی در ادامه تصریح کرد: استیضاح تهدیدی برای دولت نیست، بلکه زمینه تقویت کابینه را در راستای جامه عمل پوشاندن به برنامه ها و وعده ها ایجاد می کند. در ارتباط با انفعالاتی که در بازار خودرو در مدت وزارت آقای فاطمی امین صورت گرفته، باید به اظهارات وی در مجلس اشاره کنم که برای اصلاح رویه های نادرست صنعت خودرو، برنامه هایی را اعلام کرد. وی همسو با نمایندگان و صاحب نظران این حوزه گفت تا وقتی تولید افزایش نیابد، نمی توان انتظار ساماندهی بازار خودرو را داشت، اما متاسفانه همچنان بین تولید و تقاضا شکاف جدی وجود دارد.

بدری یادآور شد: نگهداری 200 هزار خودرو در پارکینگ به بهانه افزایش قیمت را نمی توان افزایش تولید تلقی کرد. متاسفانه درب همچنان بر روی همان پاشنه می چرخد! ارتقای کیفیت خودرو از دیگر وعده های وزیر صمت بود که دغدغه نمایندگان و رهبر معظم انقلاب نیز بود، اما مردم همچنان ناراضی هستند و حق با مردم است، سالانه 17 هزار نفر از هموطنان جان خود را در جاده ها از دست می دهند و 360 هزار نفر با جراحت های مختلف، از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می شوند. در این شرایط چگونه کیفیت خودروهای داخلی ایران را می توان ارزیابی کرد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: حذف قرعه کشی از دیگر وعده های آقای فاطمی امین بود، اما با ورود به سال جدید این وزارتخانه اعلام کرد که نمی توان قرعه کشی را حذف کرد، کاهش قیمت تمام شده خودرو نیز از دیگر وعده های وزیر بود که هرگز محقق نشد. متاسفانه آنچه در بازار می بینیم کمترین تشابه را با اظهارات وزیر صمت دارد و به هیچ عنوان شاهد کنترل بازار یا خروج دلالان از بازار نیستیم.

وی افزود: یکی از اصلی ترین وعده های آقای فاطمی امین برای پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا و ایجاد بازار رقابتی و ساماندهی بازار، افزایش کیفیت و امنیت، موضوع واردات خودرو بود که محقق نشد. در موضوع شرکت ها و افراد واردکننده بحث بسیار وجود دارد. متاسفانه مونتاژکاران مجوز واردات پیدا کرده اند.

بدری با انتقاد از عدم درک وزیر صمت از واقعیت های بازار خودرو اظهار کرد: افزایش تیراژ و تولید، عدم کاهش قیمت خودرو و عدم ارتقای کیفیت خودرو بازار را بلاتکلیف نگاه داشته، از سوی دیگر عدم رعایت اصل شایسته سالاری در انتصابات سبب شده تا بیش از 70 نفر بدون سابقه یک ساعت کار اجرایی و به صورت سفارشی یا فامیلی وارد این وزارتخانه شوند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه به وضعیت افزایش قیمت کالاها و گرانی مستمر برخی از اقلام مورد نیاز روزانه مردم اشاره کرد و گفت: گزارش نظارتی وزیر از بازار با آنچه در کف خیابان و شهر وجود دارد، کاملا متفاوت است، ما و مردم، افزایش چند صد درصدی قیمت اقلام به صورت روزانه را نمی پذیریم.

نوروزی موافق استیضاح : چرا ایران خودرو و سایپا به صاحبان اصلی واگذار نشدند؟
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۹:۰۹

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در موافقت با تقاضای استیضاح وزیر صمت، گفت: فاطمی امین علاوه بر آنکه برخلاف قول خود شرکت های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلیشان واگذار نکرد، در حوزه مبارزه با فساد نیز ضعیف ظاهر شد.

حسن نوروزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت، گفت: بنده طبق اصول 63، 84، 85، 86 و 89 با ملت ایران سخن می گویم و همچنین باید بگویم آقای فاطمی امین تحصیلکرده ایران، جوانی متدین و سکان دار فعلی وزارت صمت است اما به نظرم این انسان در حوزه مبارزه با فساد در وزارتخانه تحت مدیریت خود ضعیف عمل کرده است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت، ادامه داد: شما در رابطه با خودرو به مجلس قول دادید که شرکت های ایران خودرو و سایپا را ظرف مدت 2 ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کنید اما اکنون 8 ماه گذشته و کاری انجام ندادید، چرا دروغ گفتید؟ در حالی که می توانستید بگویید یک سال دیگر این کار را انجام می دهم.

وی افزود: اکنون خودرو پژو را به چه قیمتی در بازار به فروش می رسانید؟ قیمت این خودرو 10 هزار دلار است که اگر هر دلار را 30 هزار تومان حساب کنیم قیمت واقعی آن باید 270 یا 280 و یا 290 میلیون تومان باشد اما شما از جیب سهامداران خرج می کنید، در واقع روزانه میلیون ها دلار از جیب سهامداران به دلالان واریز می کنید. وزیر پاکدست باید دقت بیشتری داشته باشد و این سوال مطرح است چرا شرکت های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن ها واگذار نمی کنید؟

نوروزی بیان کرد: تاخیر و تعلل در واگذاری بلوک سهام خودروسازان علیرغم قول ها چرا همچنان صورت نگرفته است، تاخیر در این کار و طولانی شدن پذیرش خودروهای پر تیراژ در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایه گذاران و سهامداران چرا صورت می گیرد.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در رابطه با قیمت سیمان در بازار، گفت: آقای وزیر شما در مورد سیمان گفته اید که قیمت آن از 100 هزار تومان به 49 هزار تومان کاهش دادید در حالی که سیمان امروز در کارخانه کیسه ای 23 هزار تومان تحویل داده می شود لذا باید پرسید چرا 49 هزار تومان به فروش می رسد و این مبلغ در این بین به کجا می رود؟ در واقع 20 هزار تومان برای هر کیسه که روزانه هزاران هزار کیسه تولید می شود به جیب کدام دلال ها می رود؟

وی ادامه داد: اگرچه آقای فاطمی امین عضو کمیته پولشویی است اما تاکنون یک بار هم در این کمیته شرکت نکرده اند لذا باید از ایشان پرسید چرا در کمیته پولشویی شرکت نمی کنند؟

وی در پایان با بیان اینکه حدود 10 هزار مورد گزارش مشکوک آمده اما حتی یک مورد بررسی نشده است، گفت: چرا سامانه تجارت را به مرکز پولشویی وصل نمی کنید.

رشیدی کوچی موافق استیضاح: مگر مقام معظم رهبری نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است
۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۹:۰۴

نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود.

جلال رشیدی کوچیدر جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همیشه و در همه حال خداوند قادر و توانا را بر افکار و گفتار و کردار خود ناظر دانسته و جز برای رضای او کلامی بر زبان جاری نکرده‌ام و تمام تلاشم تا این لحظه بر این بوده تا با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگویم و صدای ملت باشم و در دفاع از حقوق حقه مردم با احدی تعارف نکنم.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ضمن ارادت قلبی به شما و تأیید جنابعالی به عنوان فردی دست پاک و سلیم النفس که شرط لازم برای پذیرش هر نوع مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است به شما می‌گویم که برای مدیریت مجموعه عریض و طویل به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر سالم بودن نفس، شرط کافی توانمندی، مدیریت و برنامه‌ریزی و از همه مهمتر شجاعت است، شجاعت ایستادن در مقابل مافیای زر، زور و تزویر.

وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم اینکه در ابتدا به نظر می‌رسید که وزیر صمت کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارد اما به مرور و بعد از گذشت چند ماه یک به یک برخی از نکات ضعف نمایان شد، امروز صرفا به موضوع خودرو و واردات آن می‌پردازم و سعی می‌کنم صادقانه سخن بگویم تا شرمنده نباشم.

رشیدی کوچی تصریح کرد: از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بایستد نه اینکه خدای ناکرده با آنها همراهی و دستورات آنان را اجرایی کند، مگر مقام معظم رهبری نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است، بفرمایید در راستای رضایتمندی مردم و رفع دغدغه مقام معظم رهبری چه اقدامی انجام دادید. مگر در مصاحبه‌ها و جلسات مختلف به ویژه جلسه سران قوا قول ندادید که نه تنها اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهید بلکه در جهت کاهش قیمت‌ها گام برمی‌دارید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: به طور مثال خودروی پارس در مهرماه 1400، 280 میلیون تومان بود اما در آبان ماه 1401 قیمت آن به 460 میلیون تومان افزایش پیدا کرده، قیمت خودروی ساینا در مهر سال گذشته 160 میلیون تومان بود اما در آبان سال جاری به 240 میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو 207 مهر سال گذشته 335 میلیون تومان قیمت داشت اما در آبان سال جاری با قیمت 620 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم، عنوان کرد: بگویید آیا مسئله افزایش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها، دهن‌کجی به مردم نیست.

وی ادامه داد: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود، فرصت برای ایجاد رضایتمندی مردم که با تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو فراهم شد را با یک آیین‌نامه ضعیف به نفع خودروسازان سوزاندید و بار دیگر آرزوی این مردم نجیب و صبور را برای سوار شدن بر یک خودروی روز و ایمن را تا حدودی از بین بردید.

رشیدی کوچی عنوان کرد: ای کاش به صحبت دلسوزان در زمان تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو دقت می‌کردید. بسیاری از جوانان دغدغه‌مند و گاهاً معترض که با آنها صحبت می‌کردم بعد از معیشت دومین مطلبی را که بر زبان جاری می‌کردند، مسئله خودرو بود؛ یکی از این جوانان جمله‌ای گفت «فرض کنید در شغلی با درآمد ماهانه 20 میلیون تومان شاغل شوم، با گذشت یک سال کماکان نمی‌توانم یک خودروی پراید تهیه کنم».

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز به دلیل عدم توانمندی و نظارت شما بر صنعت خودرو، خودروسازان بخش خصوصی و نیمه خصوصی هرگونه که دوست دارند بر گرده مردم سوار شدند و به یکه تازی خود مفتخر هستند. چرا باید در کشور ما خودروی 80 هزار دلاری به قیمت 700 هزار دلار و خودروسازان و مونتاژکاران داخلی خودروی 15 هزار دلاری را به قیمت 40 هزار دلار به فروش برسانند. چرا باید خودروی 24 هزار دلاری پس از مونتاژ در ایران با قیمت یک میلیارد تومان به فروش برسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: صحبت از واردات خودروی اقتصادی برای افراد کم درآمد و ضعیف جامعه است اما به گونه‌ای آیین‌نامه تنظیم شده که خودروی 10 هزار دلاری با قیمت 800 میلیون تومان به دست مردم می‌رسد، چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص دادید و امروز اسم واردکنندگان خودرو جز ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آنها نیست، آیا نمی‌شد با منشأ ارز خارجی اجازه واردات بدهید و دولت با تعریف پلکانی تعرفه‌ها برای مردم رضایتمندی و برای خود درآمد کسب کند.

وی گفت: برخی‌ها صحبت از مسائلی می کنند که وزیر نیز نمی‌تواند در مقابل برخی افراد مقاومت کند، سوال من به عنوان نماینده مردم این است که این افراد چه کسانی هستند که زور مجلس، وزیر و دولت به آنها نمی‌رسد و هرگونه که می‌خواهند در این کشور در حوزه خودرو ورود و دخالت می‌کنند و عرصه را بر مردم تنگ نمودند.

رشیدی کوچی عنوان کرد: امروز چشم مردم ایران به نمایندگان است، از شما انتظار داریم با شجاعت و صداقت در این خصوص و در دفاع از کیان مجلس قدم بردارید، امروز نگاه مردم به نمایندگان مردم است، قصه خودرو، قصه‌ای پرغصه است که مبتلا به تمامی جامعه است. امروز تمامی مردم قضاوت می‌کنند که نمایندگان در این زمینه چگونه تصمیم گرفته‌اند. اجازه دهید دولت با فردی جدید و قوی‌تر در حوزه صنعت معدن و تجارت به مسیر خود ادامه دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹۷
از اخباری که از تایید صنوف مختلف و نظر برخی از نمایندگان و ... در خصوص خدمات شایان ایشان میگذاشتید معلومه که .رای می اورد . خواهشا نگاهی به مدیرعامل سایپا و مدیریت ناپخته اش بندازه لااقل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
این یک جنگ زرگری بیشتر نبود

و نتیجه آن از پیش تعیین شده و معلوم بود
ناشناس
| Canada |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
اظهر من الشمس بود که استیضاح نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
از دولت و مجلسی که با آرای بسیار بسیار پایین به کار گماشته شده اند هیچ انتظاری نبوده و نخواهد بود
یک سال و نیم از عمر ما و این دولت گذشت وزارت سمت فقط شعار داد و هیچ کدوم از وعده های کنترل قیمت ها و حذف قرعه کشی برای خودرو و ... رو عملی نکرد استیضاحش کنید یکی دیگه رو بیارید این یکی هم یک دو سال مردم رو سره کار بزاره
تموم شد و رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
اگر 10 تا وزیر دیگه هم بیاد از پس مافیای خودرو برنخواهد آمد.
مجلسی ها رانتها رو برای خودشون و اقوامشون میگیرن قبولش میکنن دوباره
اینگونه استیضاح ها فقط برای نمایش ... هستند

و به احتمال ۸۰ درصد رای اعتماد خواهد آورد

و اگر ۲۰ درصد هم کنارش بگذارند ، یکی همچون او و یا حتی

ناتوان تر را جایگزین خواهند کرد
پسر خاله و یا پسر عمو و یا یک کس و کار یکی دیگر از اصلاح طلبان سرکار خواهد آمد! مهره را برای زبان بندی عوض نکنید بلکه برای رشد مملکت و اقتصاد و رفع مشکلات ملت شهیدپرورمان عوض کنید و خدارا فراموش نکنید که ناظر است و از شاهرگ های شما به شما نزدیک‌تر است!،
برکنارش کنید این به درد نخور رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
شما خوبيد!
هیچ امیدی از تین مجلس نیست برای برکناری این شخص
رییسی باید استیضاح شود که لااقل متن سخنرانی هایش را بدهد افراد با سواد بنویسند و خودش هم قبلش روخوانی کند. فقط همین اتفاق بیفتد مردم راضی هستند و انتظار دیگری نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
روحانی که سخنرانی هایش بدون خطا بود وخیلی زیبا مردم رو فریب میداد و دروغ میگفت چه گُلی به سرمان زد
ناشناس
| - |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
از رییس جمهور انتظار می رود سخنور قهاری باشد تمرین روخوانی برای نمایندگان مجلس نیز لازم است
سهم استیضاح ککنده ها رو نداده
والا وزیر از این ضعیف تر هم وجود داره
مشکل در خوزه وزارت صمت اینقدر زیاده که خودرو در مقابل اونها به چشم نمیاد
مجلس در قعر امور است
پس کوش پاسخ ویزیر ؟
مافیای خودرو بزرگتر از وزیر است و یکی از عوامل و مسببین مهم اعتراضات ، قیمت خودرو است.اگر تغییری بنا است که صورت بگیرد باید از خودرو شروع شود.
این روزها حال دل هیچ ایرانی خوب نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
ملت ناامید افسرده
بعدش نوبت نوری میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
لیسانس گردشگری علمی کاربردی رو کردن وزیر
این چه میدونه آموزش و پرورش یعنی چی ؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
توی این مملکت فقط پارتی داشته باش ؛ اول ابتدایی باش !
نماینده مردم نیشابور در مجلس با تأکید بر اینکه قرعه‌کشی خودرو توهین مسلم به شعور مردم ایران است، گفت: مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند.
آری راست می گویی چنین است و دولت و نظام (ستوه) مردم را کف خیابان ها مشاهده می کند و چه خسارتی از این دیرفهمی خورده ایم
مردم در سختی اند
مردم از گرانی مرده اند
مردم به ستوه آمده اند
کفر مردم دراومده
اعتراض مردم را بشنوید
اغتشاش را سرکوب کنید
حرف و اعتراض مردم را بشنوید
اینهم یک بازی و نمایش برای نشان دادن اینکه مثلا مجلس حواسش به عملکرد دولت میباشد !!!!

هیچ امیدی به اصلاح امور جاری کشور و مردم با این مجلس و دولت نبوده و نیست و نخواهد بود
یعنی حتما مقام معظم رهبری باید بگه مردم ناراضی هستن؟ خودتون چشم و گوش ندارید صدای مردم رو بشنوید؟ شما خیر سرتون نماینده مردم هستین
شما فکر می کنید وزیر صمت کار خاصی می تواند انجام دهد؟
خدایا ببین نمایندگان کیا هستن ، مشکل چهل ساله رو انتظار دارند وزیر یکساله حل می کرد ، یا واقعا نمایندگان نااگاهن و یا از وزیر رانت بهشون نرسیده، بابا میگذاشتین حداقل دوسال بگذره
مرخص کنید بروند تا بلکه آدم توانمنمدی بیایید
درود بر ارمنستان
نمایندگان عزیز تسلیم پیغام وپسغام وتوصیه وسفارش نشده واین وزیرنالایق ومتصل به صاحبان منافع مافیایی که خون مردم رابه شیشه کرده اند را عزل کنید.انشالله قوه قضائیه هم بلافاصله بعدعزل پرونده های این جناب رابررسی وبه وعده خود مبنی بر مبارزه با مفسدین درهرپست ومقامی که باشند عمل خواهد نمود.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
ساعت 11/5_ متاسفانه پیغامها وپسغامها کارخودشونو کردند. عجب قدرتی دارن صاحبان منافع مافیایی.بخصوص خودروسازان زحمتکش ودلسوزمردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
اتفاقا يكي از مهمترين كارهاي اين وزير مقابله با فساد بوده منتها نه با هياهو بلكه با اصلاح فرآيندها
((((((()))))))))))
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1341 بروساندیستو بخور
دیگر خبرهای مجلس و دولت حداقلی برای این مردم مهم نیست . مردم خسته اند
سلام.نمایتدگان محترم مخالف آیا برای انتقادها راحتی به وزیر اعلام کردنند که وزیر بی تفاوت بوده
قرعه کشی خودرو صد درصد توهین به مردم ایران هست . فشار شدید اقتصادی مردم رو له کرده . مجبور باشی از خودرو داخلی با کیفیت نازل استفاده کنی اونم توی نوبت وقرعه کشی ، تازه افرادی که سالهای دور زمانی که پراید 5 میلون و 206 15 میلیون بود بصورت آزاد خودرو خریدند امکان استفاده از همین امتیاز قرعه کشی رو هم ندارن . ضمنا بعنوان مثال اگه قیمت تمام شده پراید درب کارخانه a ریال هست چه معنی داره قیمت آزد بیش از دوبرابر باشه ، چرا هیچ کنترلی بر بازار نیست .
البته انتقاد اصلی بر همین خودرو آزد و دولتی است . خودرو باید به فور تولید بشه . توان تولید ندارین اجازه واردات بدین ولی نه با تعرفه های گمرکی که معادل قیمت خودرو باشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
كاش اندكي درك از اقتصاد مي داشتيم!
چرا وزیری که داره کار میکنه را میخاهید عوض کنید یعنی بقیه همه عالی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
کار میکنه ولی اینکه چی کار داره میکنه مهمه
این وزیر صمت از دوستان نزدیک آقای رئیسی است برادر زنش را بدون هیچگونه سابقه مدیریت و سواد کافی یکشبه مدیر سازمان گسترش کرد و همچنین دو فرد بسیار ضعیف که هیچ اطلاعی نه از مدیریت صنعت خودرو دارند و نه صلاحیت اخلاقی، معلوم نیست از کجا پیدا کرده مدیران این دو شرکت خودرو ساز بزرگ کشور گذاشت بخصوص مدیرعامل زیر صفر ایرانخودرو که باعث تعجب خودش هم شده در صنعت فولاد و دیگر صنایع و از همه بدتر در بازرگانی و معادن که فاجعه است ایشان حتی صلاحیت اداراه یکی از کوچکترین شرکتهای ایرانخودرو را هم ندارد بروید ببینید دفاتر خارجی این دو خودروساز چه خبر است در حوزه ریاست خودش همینطور مشاور سفارشی حقوق بگیر مفتی از شرکتهای تابعه اضافه میکند یک برنامه جامع عملیاتی ندارد یاد گرفته فقط آمار بدهد و وعده سر خرمن ولی از آنجا که عده ای از این اوضاع به هم ریخته منافع دارند قطعا" این وزیر رای خواهد آورد و مجلس یکبار دیگر موجبات یاس و نا امیدی را برای ملت فراهم خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
لطفا تهمت نزنيد، مديرعامل سازمان گسترش هيچ ارتباط نسبي با وزير نداره
بقيه مطالب ذكر شده هم صرفا شعار است!
لپ لپ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
در این دولت، انتخاب مدیران لپ لپی است و توانمندی و صلاحیت شغلی و حرفه ای حرف مفت است.
الان می فهمم چرا در مناظرات انتخاباتی به آقای رئیسی می گفتند تو سواد رسمی ات سوم ابتدایی است یعنی چه. امروز به وضوح از نوع انتخاب و چیدمان وزرا و مدیران دولتی، درک آن نکته چندان سخت نیست.
هر چند دولت روحانی و یاران او بدتر از اینان بودند.
یکی از عوامل اصلی رویگردانی ملت همین مافیای خودرو ست
وزارت صمت = کلکسیون ناکارآمدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
کلکسیون خسارت به مملکت
احمدزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
بقیه وزارتخانه هم هم همینن
سلام ترا بخدا این بدرد وزارت نمی خورد هر چه زودتر اون را کنار بگذارید. و یک جوام مقتدری بجایش معرفی شود.
خودرو ملی شد فقط اسمش موند قیمتش قابل مقایسه با خودروهای دنیا نیست
عمرا وزیری مثل این گیرتون بیاد که هر رنگی زدید باهاش رقصیده٬ هر "سمت"ی نقد کردید متوقف شده و برگشته٬ هر "سمت"ی فرمودید رفته ....
آقایون مجلسی ، از دنا پلاس ها چه خبر ؟ چرخش که می‌چرخه الحمدلله ؟!
اصلا کاری به استیضاح ندارم فقط اینکه یکی که باید نماینده ملت باشه عدم رضایت مردم را هم حتی از طرف ملت نقل قول نمیکنه و میگه فلانی گفته ملت راضی نیستن
چرا از خودت ملت نقل قول نمیکنه؟؟؟؟
این نمایندگی موافق استیضاح چه فکری میکنند واقعا وزیر پر تلاشی است ۴۳ سال خرابی را میشود یکسال حل کرد فقط بلدید انتقاد کنید شما فقط چوب لای چرخ میگذارید خدا وکیلی بگذارید کارش را انجام دهد
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
خرابی رو یکی دوسال کم کفتی
خوشبحال قالیباف
پول شامپو نمیده
سالی ۱ میلیون اینجوری جلوعه
پاسخ ها
سیسمونی پور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
از بس این بنده خدا شب و روز به فکر حمایت از تولید داخل و کارگر ایرانیه
یکبار مجلس نشان دهد نماینده واقعی ملت است و این وزیر بی لیاقت را عوض کند
هر ملتی یه علاقه مندی دارد برای مردم ایران خودرو یک مسئله مهم است ، این آئین نامه را چرا طوری نوشتین که به شعور ملت توهین کنید ؟
ببینم الان اگه دولت سفت و‌محکم تعرفه رو ۵ درصد برا تمام خودرو ها تا سقف ۳۰ هزار دلار مینوشت و واردات بدون قید شرط آزاد میکرد چی میشد ؟ مافیا میخواستن به رئیس جمهور آسیب بزنن ؟ فقط باعث میشد محبوبیت دولت بسیار زیاد بشه و یکی از بزرگترین مشکلات مردم بعد سی سال اساسی حل میشد
داخلی ام اگه خودروساز بود از ترسش با سرعت به سمت اصلاح میرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
بفرمائيد با كدام ارز؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
همان ارز کهبرای قطعات خودروهای به اصطلاح داخلی صرف میشود همان ارزی که برا دیگنیتی و جک و لاماری و....صرف میشود
برکنار کنید این کارمند ساده ساختمان آستان قدس در بلوار خیام مشهد را

بابا ببین کیا تو این مملکت شدند وزیر
سلام وزارت صمت که فساد آن ازدوره حسن روحانی علی الخصوص درسالهای 1397به بعد باسرعت بیشتری اتفاق افتاد باعث گردید افرادی درآنجا رانت خواری نموده وبا زدوبند باعث افزایش قیمتها بدون دلیل شوند قیمت دلارددریک بازه درنوسان بود چرا این اتفاق را رقم زدید شاهد این ادعا صحبتهای روحانی دراردیبهشت سال 1400که گفت ما ازسال 97قیمتها را کم کم افزایش دادیم و...حال باید درون آن هم توسط مراجع نظارتی بررسی وافراد مجرم دستگیرویک شخم اساسی درون وزارت صمت بخورد وتجزیه شود
داشتن چنین به اصطلاح نمایندگانی باغث ننگ است
فکر سامانه ای دیگه چه صیغه ایه

چه حرفها ؟!

برکنارکنید وزیر وعده و وعید را
همین یه مسئله خودرو حل بشه و مردم حق انتخاب با تعرفه پایین مثل کشور همسایه داشته باشن کلی از اعتماد برمیگرده
به شرط اینکه بعد چهل سال دولت خودروساز به مردم بفروشه نه برعکسش
ما را به خیر این دولت امیدی نیست ، شر مرسان !!!!!
استيضاح وزير « صمت » رأي نياورد !
--------------
بله ! وزير صمت بازهم به سمت وزارتخانه خود رفت و در سِمَت خود ابقا شد !!
احسنت به این نمایندگان حامی حقوق ملت
متاسفم برای همچین مجلس و دولتی
هیچگاه نماینده مردم نیستند و نخواهند بود
تامام
لطفا مشخص بفرمایید از مجموع 204 چهار نماینده حاضر در جلسه چطوری 84 رای موافق و 186 رای مخالف تولید میشه در صورتی که جمع ارای 270 میشود یعنی اینکه یک نماینده هم می تونه رای موافق و هم میتونه رای مخالف بده ........
مجلس توانمند وکارایی نداریم
هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 10 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه 2 را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این 2 از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر. وقتی به نقل از این نماینده برخی از مجلس از بدو ورود 2 2 میکنند یعنی چی یعنی این که نتیجه استیضاح از قبل مشخص شده است بنابراین گوش شنوایی برای شنیدن اعتراض معترضان وجود نداره و شاید اساسا اعتراض به مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مسئولان مهم نیست !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
عجب آسمان ريسمان بافتني!
کی این چهار سال جهنمی تموم میشه؟ یه هشت سال که با روحانی جهنمی شد، یه هشت سالم با احمدی. این آخری ولی از هر دوشون بدتره
84 مخالف و 186 موافق می شه 270 رای
ولی 204 نماینده حاضر بودند!!!
در مجلس رو گل بگیرین اونایی که نخواستند برکنار بشه جایی هست که باید جوابگو و حق الناس باشند
مدیرکل صمت استان همدان شخصی بنام احمد شانیان می باشد که از بستگان نزدیک آقای حاجی بابایی هستند نه تنها حتی یک روز سابقه مدیریتی ندارند بلکه کد استخدامی هم ندارند . معلومه نمایندگانی امثال آقای حاجی بابایی مصالح کشور را فدای مصالح و منافع شخصی میکند
آقای وزیر خوب کار کرده متاسفانه عناصر اغتشاش گر منجر به این نابسامانی ها شده مجلس هم کارت داد به وزیر انشاالله با عنایت به سخنان رهبری اوضاع رو درست میکنیم
همه مطالب رو دوستان فرمودند. فقط من هرجور حساب میکنم جور در نمیاد.
نقل از متن خبر
"نمایندگان نیز با 84 رای موافق 186 رای مخالف از مجموع 204 نماینده حاضر در جلسه علنی، با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند و بار دیگر را وی را در سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت ابقا کردند"
84+186=270
مجموع نمایندگان حاضر طبق خبر =204
270-204=66
این 66 نماینده غیر حضوری رای دادن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
این از عجایب و قدرت ریاضی است که فقط و فقط در مجلس انقلابی خود را نشان میدهد ! .
ترفند خوبی برای فرار از استیضاح بود
این مجلس بی کفایت چیزی از مشکلات مردم نمیدونه
نماینده محترم قیمت خودرویی مانند 405 را بر اساس چه متر و معیاری 10000 دلار برآورد می فرمایند! این خودرو با کدام خوردو خارجی در همین رنج قیمت قایلیت رقابت دارد؟ گذشته از آن مگر مدعی ملی بودن صنعت خوردو نیستید؟ چرا قیمت ها را با دلار محاسبه می کنید؟ یعنی اگر به هر دلیلی دلار به 50000 توان رسید 405 قیمتش می شود 500میلیون تومان؟!!! صبح تا شب می گویید مرگ بر آمریکا اما حتی نفس کشیدنمان هم به قیمت دلار وابسته شده!!!
ای کاش اسامی نمایندگانی که دو دو میکردند اعلام می‌شد
وزیر ارتباطات رو استیظاح کنید
سلام.
"نمایندگان نیز با 84 رای موافق 186 رای مخالف از مجموع 204 نماینده حاضر در جلسه علنی، با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند "!!!!!!!
اين متن يعني چي؟
مجموع راي موافق و مخالف 186+84=270 از مجموع نمایندگان حاضر در جلسه علنی(204 نفر)، بيشتره.
چطور ممكنه؟!؟!
اینهاهمش نمایشه ومردم هم اصلااینجور اخباررودنبال نمیکنن چون میدونن چیزی عوض نمیشه اگه میخواستن به مشکلات مردم ومملکت اهمیت بدن بایدکل کابینه آقای رئیسی عوض بشه اینهایی که ایشون آورده هیچکدوم کاربلدوباسوادنیستن مجلس و دولت هم دارن همش به همدیگه تعارف میکنن واین وسط فقط مردمن که دارن سوخت میشن
این مجلس خودش دولت است و دولت هم خودش مجلس است . قلب تپنده شان یکی است و برای حل مشکلات مردم می تپد و میگن مجلس و دولت برای حل مشکلات مردم در 24 ساعت 30 ساعت خواب ندارند.
واحسرتا به حال این ملت مظلوم و ستمدیده، تا کی گرانی خودرو، تورم وتحمل ظلم، مگر مردم چه گناهی دارند که باید با تمام مردم دنیا متفاوت زندگی کنند؟!
آقا این رو ولش کنید یه سوالی از آقای استاد رائفی پور دارم
دلار چند ؟
ملت خروجی کار دولت، مجلس و قوه قضائیه را در جامعه و سفره خود نگاه میکنند، که نه تنها رضایت بخش نیست بلکه نفس ملت را بریده.... آنچه مسوولان میفرمایند، با واقعیت امر در بیرون دو عالم متفاوت است!!
نالايقترين وزير و مجلس تاريخ ايران ،
چراغ سبز مجلس به فاطمی امین که هر چه گران میکنید انجام دهید ما با شما هستیم
این هم از نمایندگان مخالف استیضاح دیدید اینها با وزیر همفکرv هستند
مجلس هنوز متوجه وضعیت وخیم در مدیریت کشور نشده است!صنعت و اقتصاد کشور اوضاع خوبی ندارد
حامیان آقای وزیر تولید کنندگان وتجار هستند این امری طبیعی است چون میدان برای هرگونه فعالیت آنها مساعد است وکسی مزاحم کار آنها نیست تعیین قیمت ،کیفیت و....دراختیار خودشان است بیچاره مصرف کننده که اکثریت جامعه است ومتاسفانه حرفش خریداری ندارد
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی