بازدید 10314
طالبان به دامن اسرائیل غلتید؟

روی خوش امارات اسلامی به تل‌آویو

گفتگوی نمایندگان دولت بایدن با حکومت طالبان در هفته های اخیر و انتشار اخباری در خصوص احتمال برقراری روابط بین تل آویو و کابل نشان از تحولات مهم در منطقه دارد.
کد خبر: ۱۱۴۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹ 26 October 2022

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، طالبان نشان داده است که مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست، علیرغم اینکه قبلاً ادعا کرده بود که این امکان پذیر نیست. اخیرا محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان روز چهارشنبه در مصاحبه ای با الجزیره گفت که سیاست حکومت طالبان "حل مشکلات از طریق گفتگو و درک متقابل با همه است." او گفت: «هرکس مشکلی دارد و می‌خواهد آن را حل کند، ما کاملاً آماده‌ایم».

هنگامی که مصاحبه کننده در مورد این سیاست که به اسرائیل نیز تعمیم داده می شود، سؤال کرد، سخنگوی اظهار داشت: «ما با اسرائیل چه مشکلی داریم؟ شاید کسی دیگر بگوید آیا آماده گفتگو با مریخ هم هستید؟ وی در این گفتگو از رد روابط با اسرائیل خودداری کرد و اظهار داشت: ما با اسرائیل چه مشکلی داریم؟ عجیب است که از من در مورد مسائلی که به ما ربطی ندارد بپرسید.

آخرین موضع گیری طالبان درباره اسرائیل در تضاد شدید با موضع اخیر است، زمانی که احتمال چنین اقدامی به طور کامل رد شد و سهیل شاهین سخنگوی طالبان به صراحت تمام اعلام کرد که خبری از عادی سازی روابط با اسرائیل نیست.

حتی قبل از اینکه طالبان کنترل افغانستان را سال گذشته به دست بگیرد، روابط دیپلماتیک رسمی بین آنها و اسرائیل وجود نداشت و افغانستان از زمان تشکیل دولت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، از به رسمیت شناختن این رژیم خودداری کرده است.

 


ابراز علاقه طالبان برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در حالی صورت می گیرد که توافقنامه ابراهیم با میانجیگری ایالات متحده، برقراری روابط دیپلماتیک رسمی بین تل آویو و چندین کشور عربی از جمله امارات متحده عربی، مراکش، سودان و بحرین را تسهیل کرده است که حتی اخیرا، ترکیه نیز روابط دیپلماتیک کامل با رژیم صهیونیستی را احیا کرده است.

به گزارش رسانه های صهیونیستی طالبان که به دنبال تقویت و تثبیت حکومت در داخل افغانستان است مسیر تقویت روابط با قدرت های منطقه ای را در پیش گرفته و درصدد آن است تا از ظرفیت های نفوذ رژیم صهیونیستی در راستای اهدافش بهره ببرد. چراغ سبز طالبان نیز می تواند با حرکتی دیگر از صهیونیست ها برای کشاندن افغانستان به پیمان ابراهیم همراه شود. استناد صهیونیست ها به برخی تئوری ها و ادعاهای تاریخی نیز در این بین قابل توجه به نظر می رسد که مباحث تمدنی را نسبت به قوم پشتون مطرح می سازد. قومی که بیش از ۴۰ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و از قرن ۱۸ میلادی به طور منظم دولت و ارتش را در کنترل خود داشته است. غالب اعضای طالبان نیز که پس از دوران اول حکومت‌شان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی امروز برای دومین بار قدرت را در دست گرفته‌اند، پشتون‌ هستند.

در همین راستا برخی از تئوری ها مطرح می شوند که می گوید پشتون ها از نوادگان قبایل گمشده اسرائیلی ها هستند و برخی احساس می کنند با دولت مدیترانه مرتبط هستند. اگرچه اکثر پشتون ها مسلمان سنی هستند، برخی احساس می کنند که با یهودیت و نظریه های مربوط به منشاء اسرائیلی خود ارتباط قوی دارند. آویگدور شاچان، انسان شناس اسرائیلی می گوید قبایل گمشده اسرائیل پس از فتح اسرائیل توسط آشوری ها در سال های ۸۵۶-۷۳۲ قبل از میلاد در افغانستان ساکن شدند. او حتی معتقد است که می‌توان سرنخ‌هایی از فرهنگ عبری در نام شهرهای افغانستان مانند قندهار پیدا کرد که به ادعای او شبیه عبارت عبری «کوه» است. نظریه های دیگر به شباهت نام های پشتون و یهودی اشاره می کنند.

یکی دیگر از مسائلی به احتمال برقراری روابط بین رژیم صهیونیستی و حکومت طالبان قوت می بخشد نخستین دیدار مقام‌های دولت بایدن با اعضای طالبان بعد از مرگ الظواهری است که حدود دو هفته پیش انجام شد. بنابر گزارش ها معاون رئیس سیا و یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که مسئولیت امور افغانستان را به عهده دارد برای دیدار با هیأتی از طالبان به شهر دوحه، پایتخت قطر پرواز کردند. «عبدالحق واثق»، رئیس استخبارات طالبان از جمله کسانی بودکه در هیأت طالبان حضور داشت.

طالبان که هم اکنون مخفی کاری ها و انتقاد از ایالات متحده را کنار گذاشته با نمایندگان دولت بایدن مذاکره می کند و از سوی دیگر سیگنالی تازه به منظور برقراری روابط با رژیم صهیونیستی صادر می کند که می تواند در آینده منجر به برگزاری گفتگوها، فراهم سازی زمینه توافق و در نهایت باز شدن پای این رژیم در داخل خاک افغانستان شود. امری که می تواند زنگ خطر را برای ایران به صدا در آورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها