بازدید 163564

واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چه پاسخی به این اظهارات وزیر امور خارجه ایران دارد که گفته بود، ایران پیامی از آمریکا دریافت کرده که نشان می‌دهد واشنگتن برای دست یافتن به یک توافق در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای عجله دارد، گفت: مسلما چنین پیامی به ایران داده نشده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳ 25 October 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ضمن تکرار ادعا‌ها درباره روابط ایران و روسیه، به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پاسخ‌داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره گزارش‌هایی دارد که در آن‌ها ادعا شده افراد ایرانی آموزش‌دهنده طریقه استفاده از پهپاد‌ها در بلاروس دیده شده‌اند، گفت: ما از این گزارش‌ها مطلعیم، اما در موقعیتی نیستیم که درباره‌شان اظهار نظر کنیم، این که بگوییم این افراد راهنما‌های ایرانی در بلاروس هستند. ما به طور گسترده‌تر نگرانی‌مان درباره حضور ایران در اوکراین اشغال‌شده توسط روسیه، به ویژه در کریمه و اقدامات آن به همراه روسیه در این زمینه را ابراز کرده‌ایم و این گزارش‌ها را به دقت دنبال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید 

پرایس ادامه داد: همان طور که قبلا گفتیم، ما مدام در تلاشیم اطمینان حاصل کنیم که فدراسیون روسیه و رژیم لوکاشنکو در بلاروس به خاطر تجاوز روسیه علیه اوکراین، بهایی سخت، هزینه اقتصادی، بپردازند. ما با متحدان و شرکایمان اقداماتی انجام داده‌ایم که شبکه‌های مالی و اموال کرملین را هدف قرار می‌دهند، همچنین اموال رژیم لوکاشنکو که به موقعیت روسیه کمک می‌کند.

پرایس در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، ارزیابی او از این که ایران اعلام کرده قرار است با دادن ۴۰ توربین به تولیدات گازی روسیه کمک کند، چیست، بیان کرد: تحریم‌های ما کاملا اجرایی می‌شوند. اگر شاهد عمل قابل تحریمی باشیم، چه از سوی ایران باشد، چه از سوی روسیه، اقدام مناسب را انجام خواهیم داد.

ادعای پرایس درباره دست داشتن ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین در پی این مطرح می‌شود که واشنگتن چند ماه پیش مدعی شده بود اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به روسیه صد‌ها پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات روس قرار است آموزش‌های لازم را برای روش استفاده از این پهپاد‌ها در ایران دریافت کنند.

اخیرا اوکراین و دیگر کشور‌های اروپایی نیز مدعی شده‌اند که روسیه از پهپاد‌های ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

مقامات روسیه این ادعا را «بی‌اساس» تلقی کرده و گفته‌اند، روسیه از پهپاد‌های ساخت خودش در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز دیروز در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعای رسانه‌های غربی در مورد استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و همچنین همکاری‌های نظامی تهران و مسکو تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف رو به رشد است و یک رابطه همه جانبه است. این روابط مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و همچنین مبتنی بر چارچوب‌های قانونی است و متعارض با هیچ روند بین‌المللی نیست. در این مسیر کشور‌ها آزاد هستند که روابط خود را مبتنی بر منافع و مصالح دو طرف به پیش ببرند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: روابط ایران و روسیه علیه هیچ طرفی نیست. ناقض هیچ رویکرد و چارچوب بین‌المللی نیز نیست و ما در این زمینه مرعوب برخی از جوسازی‌ها نمی‌شویم.

کنعانی در همین چارچوب گفت: کارزار رسانه‌ای غرب و آمریکا در ارتباط با مناسبات و روابط ایران روسیه کارزاری است ناظر بر دستیابی به اهداف خاص سیاسی. این کارزار رسانه‌ای در راستای فرافکنی در مورد نقش مخربی است که این کشور‌ها خود در جنگ اوکراین ایفا می‌کنند.

او ادامه داد: رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و به عنوان کشوری مستقل روابط خود را با کشور‌های مختلف از جمله روسیه به پیش می‌برد و ما مرعوب جوسازی و کارزار‌های رسانه‌ای غربی نمی‌شویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما صادر کننده تسلیحات به هیچ کدام از طرف‌ها در این جنگ برای جنگ نیستیم. روابط ما با دو کشور اوکراین و روسیه دوستانه بود. متاسفانه در نتیجه فضاسازی‌ها و جوسازی‌های غلط دیگران اوکراین اقدام به کاهش سطح روابط با ایران کرد، ولی علی رغم این موضوع این روابط برقرار است و ما آمادگی داریم که به پایان یافتن این جنگ کمک کنیم. طرف‌هایی که ایران را متهم به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران می‌کنند در واقع با یک کارزار رسانه‌ای رفتار فرافکنانه‌ای نسبت به اتهامات و رفتار‌های خود دارند؛ چرا که خود آن‌ها اقدام به ارسال میلیارد‌ها دلار تسلیحات به یک طرف جنگ کرده‌اند، ادعا‌هایی که آن‌ها علیه ایران مطرح می‌کنند یک اتهام زنی بی حاصل است. ما این اتهامات بی حاصل را مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم و بار‌ها مواضع و دیدگاه‌های خود را در مورد بحران اوکراین اعلام کردیم.

ند پرایس در ادامه نشست خبری‌اش با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره رزمایش نظامی ایران در مرز آذربایجان گفت: من نظر خاصی در این باره ندارم. ما قبلا تمایلمان به داشتن ثبات در منطقه قفقاز را اعلام کرده‌ایم. ما در این منطقه با آذربایجان و ارمنستان برای تنش‌زدایی میان این دو کشور و تنش‌های گشترده‌تری که ممکن است ایجاد شود، کار می‌کنیم.

در این راستا، ناصر کنعانی در نشست خبری این هفته‌اش تاکید کرد: ما صادر کننده تسلیحات به هیچ کدام از طرف‌ها در این جنگ برای جنگ نیستیم. روابط ما با دو کشور اوکراین و روسیه دوستانه بود. متاسفانه در نتیجه فضاسازی‌ها و جوسازی‌های غلط دیگران اوکراین اقدام به کاهش سطح روابط با ایران کرد، ولی علی رغم این موضوع این روابط برقرار است و ما آمادگی داریم که به پایان یافتن این جنگ کمک کنیم. طرف‌هایی که ایران را متهم به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران می‌کنند در واقع با یک کارزار رسانه‌ای رفتار فرافکنانه‌ای نسبت به اتهامات و رفتار‌های خود دارند؛ چرا که خود آن‌ها اقدام به ارسال میلیارد‌ها دلار تسلیحات به یک طرف جنگ کرده‌اند، ادعا‌هایی که آن‌ها علیه ایران مطرح می‌کنند یک اتهام زنی بی حاصل است. ما این اتهامات بی حاصل را مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم و بار‌ها مواضع و دیدگاه‌های خود را در مورد بحران اوکراین اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره یک پیام توییتری رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران گفت: تعبیر کردن آن‌چه مردم ایران می‌خواهند کار ما نیست. آن‌ها خودشان باید با صدایشان [خواسته‌شان]را به وضوح بگویند. کار ما این است که ابزار‌هایی در اختیار مردم ایران قرار دهیم که به شنیده شدن صدایشان کمک کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر