بازدید 65757
با تحولات منطقه و جهان

تبادل آتش راکتی میان نیرو‌های کره شمالی و جنوبی/ پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی حجاب/ کشته شدن ۲۲۰ تن در درگیری‌های قبیله‌ای جنوب سودان/ پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ

تبادل آتش راکتی میان نیرو‌های کره شمالی و جنوبی، پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی حجاب، کشته شدن ۲۲۰ تن در درگیری‌های قبیله‌ای جنوب سودان، پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ و وارد شدن چین و آمریکا به محدوده خطر درگیری نظامی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۴۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸ 24 October 2022

تبادل آتش راکتی میان نیروهای کره شمالی و جنوبی/ پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی حجاب/ کشته شدن 220 نفر در درگیری های قبیله ای جنوب سودان/ پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ

بین الملل تابناک: تبادل آتش راکتی میان نیرو‌های کره شمالی و جنوبی، پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی حجاب، کشته شدن ۲۲۰ تن در درگیری‌های قبیله‌ای جنوب سودان، پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ و وارد شدن چین و آمریکا به محدوده خطر درگیری نظامی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید 

تبادل آتش راکتی میان نیروهای کره شمالی و جنوبی

بامداد دوشنبه، رسانه‌های محلی از عبور یک فروند شناور کره شمالی از مرز دریایی با همسایه جنوبی و شلیک هشدار نظامیان سئول به سمت آن خبر دادند.

ستاد مشترک کره جنوبی اعلام کرد، یک کشتی تجاری کره شمالی، ساعت ۳:۴۲ بامداد دوشنبه (به وقت محلی) از خط فرضی تعیین‌کننده محدوده بین حریم دریایی دو کشور عبور کرد که با شلیک هشدار نیروی دریایی جنوب مواجه شد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، پس از آن بود که نیروهای کره شمالی نیز در واکنش به این اقدام، چند فروند راکت به سمت مرز دریایی با همسایه جنوبی شلیک کردند.

تبادل آتش راکتی میان نیروهای کره شمالی و جنوبی/ پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی حجاب/ کشته شدن 220 نفر در درگیری های قبیله ای جنوب سودان/ پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ

بنا بر این گزارش، کره شمالی برای توجیه شلیک راکت‌های خود، مدعی شد که یک فروند کشتی جنگی کره جنوبی در ساعت ۳:۵۰ دقیقه بامداد (هشت دقیقه بعد از واقعه اول) به مرز دریایی غرب این کشور تجاوز کرده است.

یک سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح کره شمالی، با بیان اینکه ده فروند راکت برای هشدار به سمت مرز دریایی با کره جنوبی شلیک کرده‌اند، گفت: «ما بار دیگر به دشمنان خود درباره اقدامات تحریک‌آمیز جعلی دریایی هشدار می‌دهیم.»

پیش از این نیز ارتش کره شمالی، بامداد چهارشنبه هفته قبل گفته بود، توپخانه‌هایش به‌عنوان هشداری به تداوم رزمایش‌های نظامی کره جنوبی، چندین گلوله شلیک کرده‌اند.

پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی حجاب

رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد برگزاری یک همه پرسی در کشورش بر سر تضمین حق زنان برای حفظ حجاب در مدارس، دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی را داده است.

به گزارش پایگاه میدل ایست آی، حزب حاکم عدالت و توسعه متعلق به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که ریشه‌های اسلامی دارد در سال ۲۰۱۳ ممنوعیت دیرینه‌ای که برای داشتن حجاب در نهادهای دولتی کشورش وضع شده بود، لغو کرد.
انتخابات سراسری سال ۲۰۲۳ ترکیه قرار است، یکی از جدی‌ترین چالش ها برای دو دهه حاکمیت اردوغان بر ترکیه باشد و مساله پوشش حجاب در ماه‌های اخیر حاکم بر مناظرات سیاسی این کشور با نزدیک شدن به موعد انتخابات سال ۲۰۲۳ شده است.

اردوغان همواره روی این مانور داده که لغو ممنوعیت حجاب در ادارات دولتی نشان‌ می دهد حزبش نماینده حقوق مسلمانان در برابر احزاب سکولاری که قبل از روی کار آمدن حزب او حاکم بر ترکیه بودند، است.

تبادل آتش راکتی میان نیروهای کره شمالی و جنوبی/ پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی حجاب/ کشته شدن 220 نفر در درگیری های قبیله ای جنوب سودان/ پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ

اردوغان در صحبت هایی، با به چالش کشیدن کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولتش در روز شنبه گفت: اگر شجاعتش را دارید، بیاید این مساله را به همه پرسی بگذاریم. بگذاریم ملت تصمیم بگیرد.

قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوریخواه ترکیه است؛ حزبی که توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری سکولار ترکیه مدرن بنیان گذاشته شده است.

رهبر حزب مردم جمهوریخواه ترکیه، قانونی را با هدف تضمین حق داشتن پوشش حجاب برای رفع نگرانی‌ها درباره اینکه حزبش ممکن است در آینده ممنوعیت حجاب را مجددا برقرار کند، پیشنهاد داده بود.

هرچند بحث داشتن حجاب در اواسط دهه ۱۹۹۰ در ترکیه مطرح بود، امروز هیچ حزبی در این کشور اعمال ممنوعیت حجاب را در این کشور عمدتا مسلمان پیشنهاد نمی‌دهد.

قلیچدار اوغلو اوایل ماه جاری میلادی اذعان کرد: ما در گذشته اشتباهاتی را درباره پوشش حجاب مرتکب شدیم. وقت آن رسیده که این مساله را پشت سر بگذاریم.

کارشناسان می گویند، قلیچدار اوغلو می‌خواهد به رای دهندگان مذهبی نشان دهد، لازم نسیت هیچ نگرانی از بابت حمایت از حزب سکولار او در انتخابات سال آینده داشته باشند.

اردوغان در پاسخ، پیشنهاد برگزاری تغییری در قانون اساسی را داد و قرار است به زودی لایحه مربوط به آن برای تصویب نزد پارلمان ترکیه فرستاده شود؛ پارلمانی که حزب او در آن به همراه یک شریک ائتلافی ملی ‌گرایش اکثریتی کوچک را دارد.

طبق قوانین ترکیه،‌ اعمال تغییر در قانون اساسی این کشور، حدنصاب حمایت ۴۰۰ قانونگذار را برای تصویب شدن بدون برگزاری همه پرسی نیاز دارد؛ بنابراین لازم است این تغییر پیشنهادی اردوغان مورد حمایت حزب مردم جمهوریخواه ترکیه نیز واقع شود؛ در غیر این صورت و در صورت کسب ۳۶۰ رای، طرح پیشنهادی به همه‌پرسی فرستاده خواهد شد.

اردوغان تاکید کرد: اگر نتوانیم این مساله را در پارلمان حل کنیم، آن را نزد مردم مطرح خواهیم کرد.

کشته شدن ۲۲۰ تن در درگیری های قبیله ای جنوب سودان

یک مسئول ارشد پزشکی سودان روز یکشنبه فاش کرد، در درگیری‌های قبیله‌ای هفته گذشته استان نیل آبی ۲۲۰ تن کشته شدند.

فتح الرحمان البخیت، مدیرکل وزارت بهداشت استان نیل آبی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: تنش‌ها در شهرک ود الماحی واقع در مرزهای سودان با اتیوپی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بالا گرفت و در درگیری‌های شامگاه شنبه دست کم ۲۲۰ تن کشته شدند.

تبادل آتش راکتی میان نیروهای کره شمالی و جنوبی/ پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی حجاب/ کشته شدن 220 نفر در درگیری های قبیله ای جنوب سودان/ پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ

این مسئول سودانی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه تیم‌های پزشکی نتوانستند خود را به کانون درگیری‌ها برسانند، ممکن است این آمار افزایش یابد.

اولین گروه امدادرسانی و پزشکی ساعات پایانی شنبه توانست برای ارزیابی وضعیت و گرفتن آمار کشته و زخمی‌ها، وارد شهرک ود الماحی شود.

استاندار نیل آبی روز جمعه در این استان حالت فوق‌العاده اعلام کرده و به نیروهای امنیتی اختیارات کاملی برای توقف درگیری‌های قبیله‌ای داد.

همچنین او نیروهای پلیس، ارتش، اطلاعات و نیروهای واکنش سریع را مامور کرد با تمامی امکانات موجود برای توقف درگیری‌های قبیله‌ای وارد عمل شوند.

درگیری‌ها در این استان حدود دو هفته قبل در پی انتشار خبرهایی از مشاجره‌ها میان اعضای قبیله الهوسا و برخی گروه‌های رقیب آغاز شدند.

این درگیری‌ها اطراف منطقه ود الماحی در فاصله ۵۰۰ کیلومتری جنوب خارطوم، پایتخت این کشور متمرکز هستند.

طبق گزارش سازمان ملل، از ژانویه تا دسامبر طی درگیری‌های نژادی در سودان، بیش از ۵۴۶ تن کشته شده و بیش از ۲۱۱ هزار تن دیگر مجبور به فرار از خانه‌هایشان شدند.

طبق گزارش دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل، درگیری‌های هفته گذشته در منطقه ود الماحی این استان، دست کم ۱۳ کشته و ۲۴ زخمی بر جای گذاشت.

مسئولان سودانی برای مهار خشونت‌ها منع رفت‌وآمد شبانه برقرار کردند.

پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ

ولادیمیر پوتین، انتخاب مجدد شی جینپینگ همتای چینی خود را به عنوان دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست تبریک گفت.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس بیانیه کرملین، در متن این پیام تبریک آمده است: «آقای شی جینپینگ عزیز، لطفاً تبریک صمیمانه ما را برای انتخاب دوباره به سمت دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بپذیرید.»

پوتین افزود: خوشحالم که به گفت‌وگوهای سازنده و کار مشترک نزدیک برای توسعه روابط، مشارکت همه جانبه و تعامل استراتژیک بین دو کشورمان ادامه می‌دهیم. من مطمئنم که تصمیمات کنگره بیستم حزب کمونیست چین به اجرای موفقیت آمیز وظایف گسترده اجتماعی و اقتصادی پیش روی چین و همچنین به تقویت موقعیت این کشور در عرصه بین‌المللی کمک خواهد کرد.

وارد شدن چین و آمریکا به محدوده خطر درگیری نظامی

«جیمز هولمز»، سفیر سابق آمریکا در لتونی و رئیس کنونی بخش استراتژی دریانوردی در دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریکا تحلیل کرد، واشنگتن وارد محدوده خطر با پکن شده است.

هولمز طی یادداشتی در وبگاه «۱۹فورتی‌فایو» نوشت که ارتش آمریکا برای انجام ماموریت‌های رزمی در غرب اقیانوس آرام ضعیف‌تر از حد لازم است و این منطقه به دلایلی برای این کشور خطرناک‌تر شده است.

وی در واکنش به اظهارات اخیر «مایک گالاگر» نماینده کنگره آمریکا درباره شاخص سالانه قدرت نظامی، توضیح داد: «نماینده کنگره زمان را عامل کلیدی خواند. رقابت با پکن، واشنگتن را وارد منطقه خطر کرده است؛ دوره‌ای که یک رقیب فرصتی را برای حل هر مشکلی به نفع خود با زور می‌بیند.»

تبادل آتش راکتی میان نیروهای کره شمالی و جنوبی/ پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی حجاب/ کشته شدن 220 نفر در درگیری های قبیله ای جنوب سودان/ پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه لازم است، واشنگتن یا اکنون اقدام کند یا دیگر فرصتی نخواهد داشت، رقابت کنونی بین آمریکا و چین را با رقابت بین انگلیس و آلمان در بیش از یک قرن پیش مقایسه کرد.

هولمز در این‌ باره نوشت: «پس از آن [رقابت] انگلیس در منطقه خطرناکی قرار داشت. ناوگان آلمانی در حال تقویت بود و انگلیسی‌ها می‌توانستند برای جلوگیری از تقویت آن و ایجاد تهدیدی برای خود، یک حمله پیشگیرانه انجام دهند.»

وی ادامه داد: «اکنون وضعیت مشابه است؛ اما هنوز یک تفاوت وجود دارد؛ آمریکا قدرت دریایی قدیمی خود را در موقعیت آسیب پذیرتری در مقابل نیروی جدیدی [چین] قرار داده است که می‌تواند از زور استفاده کند.»

عضو ارشد دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریکا، با بیان اینکه این کشور اکنون ۲۹۲ کشتی جنگی دارد که به زودی تعداد آنها به ۲۸۰ فروند کاهش می‌یابد، افزود: «وضعیت فعلی خطرناک است، زیرا چین ممکن است تلاش کند تا مشکل تایوان را ظرف پنج سال آینده حل کند.»

پیش از این نیز «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، پکن را بزرگترین تهدید برای امنیت واشنگتن معرفی کرده و گفته بود ارتش کشورش باید برای رقابت شدیدتر قدرت با حزب کمونیست چین آماده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲۳
بسیاری پیشینه اردوغان را نمی دانند چیست اردوغان یک افراطی اخوان المسلمینی است پوشش همسرش را نگاه کنید تا بدانید اردوغان چه نقشه ای برای مردم ترکیه کشیده است البته تعصبش در حجاب یک طرف و کاخ سازی های اردوغان هم یک طرف !!!!
البته بر خلاف مردم ایران اکثریت مردم ترکیه به استثنای جنوب ترکیه که کرد هستند به نظر می رسد با افکار متعصبانه اردوغان موافق باشند . اردوغان دشمنی ویژه ای با مصطفی کمال پاشا دارد و هر روز در ترکیه تلاش می کند کارهایی که مصطفی کمال پاشا انجام داد و باعث تغییر مسیر ترکیه شد را از بین ببرد. اردوغان می خواهد ترکیه را به سمت و سوی یک خلافت اسلامی ببرد که خودش هم خلیفه باشد و اگر مردم ترکیه از خواب جهالت بیدار نشوند و جلوی اردوغان را نگیرند در آینده خسارت های بسیار زیادی را باید ببینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
ترکیه باید جایگاه خود در دنیا را پیدا کند
یک زمانی آنان تا نصوف اروپا را در اختیار داشتند و الان دارند در برابر اروپا دریوزگی و گدایی حضور در اتحادیه را می کنند
خوبه که اقرار کردی محبوبیت اکثریتی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
بیشین بینیم بابا
غرب گدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
اینا افرادی هستند که انتخاب شدند تا این جور کشورها را
ویران کننداین شخصص کاملا گمنام بودیکدفعه توی سیستم حاکمیتی ترکیه با اون توانایی ظهور کرد و تمام ارزشهای ان را نیز زیرپا گذاشت نشانه های ویرانی کشور هم مشخصه
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
این که یک نفر بتونه با حجاب در فرانسه درس بخونه ولی نتونه در یک کشور اساسا مسالمان درس بخونه باعث ننگ نیست؟
چرا کسایی که انتخاب میکنن متدین باشن نباید بتونن تو جامعه حضور داشته باشن. اردوغان و حزبش خوابی که اروپا برای جهان اسلام دیده بودن رو از بین برد. هر چقدر مخالف باشین اینکه اردوغان نظر مردمش رو برای احقاق حقوق افرادی که انتخاب کردن- نه ریاکارانه- متدین باشن میپرسه و پیروز میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
کارشناس محترم 11:01
!!!تحلیل گر مسائل سیاسی
!!!استاد خاورمیانه
حال خوشه؟؟؟
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
تو نگران چی هستی ، اردوغان نون را به روز میخورد برای او این ور یا انور فرقی نمیکنه ایران سالهاست که سیاست دو رویی را فهمیده و حسابی روی ان باز نمیکند
هرچه هست ترکیه سازو کار دمکراتیک را تا حدی قبول دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
سازو کار نون به نرخ روز خوردن را بلده نه دمکراتیک
پیام تبریک پوتین به شی جینپینگ

چه طنز و پارادوکس جالبی!
این دیکتاتور به اون دیکتاتور تبریک میگه .واسه چی ؟ انتخاب شدن!!!!!!!!!!
مثلا انتخابات آزادی بوده و اون منتخب شده
اینها هم با تمام وجود فرد محوری اشان از مولفه های آزاد اندیشی قرض و عاریه میگرن
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
حتما انتخابات امریکا و اروپا ازاده انها که بدترند امریکاو ترامپت را که دیدی با زور رسانه هر کاری میکنند شماها هم که اصلا اهل فهم نیستید . طنز اینجاست مصداق شعر معروف ان کس که ندادند که نداند ابد دهر در جهل مرکب بماند .
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
دورد بر روسیه چین زندبادو پیروز
اجبار به نداشتن حجاب همانند اجبار به داشتن حجاب، هرکسی خودش می‌تواند تصمیم بگیرد
ای کاش تو ایران هم یک همه پرسی در مورد حجاب اجباری و بسیاری دیگر از مسائل برگزار شود.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
در ايران حجاب اجباري نداريم بلكه پوشش اجباري داريم مثل همه جاي دنيا تركيه فرانسه و بقيه جاها نثلادر فرانسه زنها تا همين چند سال پيش حق نداشتند شلوار بپوشند و بايد دامن و پاي عريان به خيابان مي آمدند . در ايران هم پوشش اجباري است نه حجاب اسلامي كه اگر حجاب اسلامي اجباري بود بايت تمامي خانمها چادر بلند مشكي و در زير آن مانتو و شلوار گشاد و بلند و جوراب مشكي و مقنعه شكي بلند به همراه پوشيه يا همان نقاب صورت داشتند .اين معني حجاب اجباري است نه اين چيزي كه توي جامعه امروزي مي بينيم. لطفا اگر دنبال تفاوت اين دو موقله حجاب اجبارب و پوشش اجباري هستيت كمي تحقيق كنيدو اگر نه كه ...
اردوغان براي حفظ بازار گردشگري ايراني ها داره به مردم ايران پيام اشتباه مي فرسته. مواظب اين ...ه باشيد.
همین الانشم تو ترکیه بحث پوشش آزاده و کسی، کسی رو مجبور به پوشش خاصی نمیکنه
اردوغان عقل نداره وگرنه اینقدر اقتصاد ترکیه زمین نمی خورد ...
نتیجه مدیریت و رهبری التقاطی اردوغان سقوط 100 درصدی ارزش لیر و فاصله نجومی از اتحادیه اروپا است. بالا رفتن آمار جرم و جنایت و بی ثباتی اقتصادی از دیگر دست آورد اردغان است . یعنی بابت لغو محدودیت حجاب می ارزد که مردم ترکیه اینقدر سنگین هزینه بپردازند ؟ ؟
اردوغان صهیونیست ه نه اخوان المسلمین
زنده باد ولادیمیر پوتین
ترکیه با این دیکتاتور روزهای بدی در پیش داره
اردوغان می گوید نباید خانم ها را مجبور کرد که مثلاً در جاهای دولتی شلوار نپوشند. برای مثال حتی یک خانم نماینده که یک پایش مصنوعی بود مجبور بود بدون شلوار در مجلس حاضر باشد. این هم از اون ور بام افتادنه و حرف اردوغان کاملا دموکراتیک و درسته.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل