بازدید 80894
با دویست و سی و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

تشدید تنش ها درباره ارسال پهپادهای ایران به جنگ اوکراین/ ادامه حملات سنگین روسیه به زیرساخت های نظامی و انرژی اوکراین/ شلیک جنگنده روسی به سمت هواپیمای جاسوسی انگلیس/ زلنسکی: به ایران اعتماد ندارم

دویست و سی و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱ 20 October 2022

تشدید تنش ها درباره ارسال پهپادهای ایران به جنگ اوکراین/ ادامه حملات سنگین روسیه به زیرساخت های نظامی و انرژی اوکراین

بین الملل تابناک: دویست و سی و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

سازمان ملل: گوترش ارتباط خود با روسیه را قطع نکرده است
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۲۳:۱۰

سخنگوی سازمان ملل گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بسیار شفاف درباره جنگ روسیه در اوکراین سخن گفته است و ارتباطش با مسکو را قطع نکرده است.

به گزارش رویترز، پس از هشدار روسیه مبنی بر اینکه همکاری با مقامات سازمان ملل ممکن است در خطر باشد، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت که دبیرکل در مورد جنگ در اوکراین، اقدام روسیه در اوکراین بسیار واضح صحبت کرده است که این سخنان باعث نشد که ادامه گفت و گوهای ما با فدراسیون روسیه درباره تعدادی از مسائل مربوط به مناقشه علاوه بر سایر موضوعاتی که با آنها سروکار داریم،متوقف شود.

پیش از این دیمیتری پولیانسک معاون سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرده بود که اگر گوترش کارشناسان سازمان ملل را برای بازرسی پهپادهایی که به گفته قدرت‌های غربی در ایران ساخته شده‌اند و توسط مسکو برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده می شوند به اوکراین بفرستد، همکاری با گوترش را دوباره ارزیابی خواهد کرد.

نامه ایران به گوترش درباره اتهامات مربوط به ارسال سلاح به روسیه
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۲۲:۰۵

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از وی خواست از سوءاستفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص جنگ اوکراین و ادعاهای بی اساس در مورد ایران جلوگیری کند.

 امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه ای، پیشنهاداوکراین مبنی دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهبادهای سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته ای ایران را فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متعاقب ادعاهای صورت گرفته در مورد نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و مرتبط ساختن آن با قطعنامه ۲۲۳۱، طی نامه ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل ،استدلالات خود در مورد بی اساس بودن چنین ادعاهائی را مطرح ساخت.

ایروانی در این نامه از اینکه اوکراین موضع بی طرفی ایران در جنگ جاری در این کشور را نادیده گرفته و به ادعاها و موضعگیری های اشتباه براساس اطلاعات ثابت نشده ادامه می دهد،ابراز تاسف کرده است.

وی افزود:اوکراین به دنبال اهداف سیاسی در مرتبط ساختن ادعاهای بی اساس علیه ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ است .

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ادامه به دلایل غیر مرتبط بودن موضوع استفاده از سلاحهای متعارف در جنگ اوکراین با ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت پرداخته است.


ایروانی تاکید کرد محدودیتهای ذکر شده در پاراگراف ۶ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته و از آن زمان هیچکدام از اقدامات ایران در جهت تامین، فروش یا انتقال سلاح یا مواد مرتبط به آن به دیگر کشورها تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نبوده است.


سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل همچنین ادعای اوکراین در مورد پاراگراف ۴ ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱را نیز یک تفسیر نادرست و خودسرانه از قطعنامه و روح این پاراگراف دانست.

وی تاکید کرد: پاراگراف ۴ ضمیمه Bقطعنامه ۲۲۳۱بطور روشن به محدودیتهای اقلام، مواد تجهیزات، کالا و تکنولوژی در ارتباط با توسعه سیستم موشک های دارای سلاح هسته ای اشاره می کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: در این رابطه نیز ایران هرگز نه تامین کرده و نه قصد دارد اقلام ، مواد ، تجهیزات، کالاها و تکنولوژی را که به توسعه سلاحهای هسته ای کمک می کنند، تامین کند به ویژه در خصوص دولتهای دارنده سلاح هسته ای که اساسا به این اقلام مواد تجهیزات ،کالاها و فناوری اصلا احتیاجی ندارند.

ایروانی خاطر نشان کرد پیشنهاد اوکراین به کارشناسان سازمان ملل برای دیدار از این کشور برای بازدید از پهپادهای سقوط کرده به منظور تسهیل اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد هرگونه پایه حقوقی درچارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ است.
وی تاکید کرد ایران از دبیرکل سازمان ملل می خواهد که از هرگونه سوءاستفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در ارتباط با جنگ اوکراین جلوگیری شود.
سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان درخواست کرد تا این نامه به عنوان سند شورای امنیت سازمان ملل ثبت و منتشر شود.

۱۲ حمله موشکی اوکراین به گذرگاه غیرنظامیان خرسون
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۲۱:۲۹

نیروهای مسلح اوکراین ۱۲ حمله موشکی به گذرگاه غیرنظامی در خرسون انجام دادند که ۱۱ موشک توسط سامانه های پدافند هوایی سرنگون شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، اورژانس اعلام کرد: رژیم کی یف 12 موشک هایمار شلیک کرد و فقط یک فروند به منطقه پل آنتونوفسکی سقوط کرد.

اورژانس افزود: اطلاعات در مورد تلفات و تخریب‌ها در حال بررسی است.

پیشتر در روز پنجشنبه، گزارش شد که نیروهای اوکراینی دو راکت HIMARS MLRS و همچنین پنج بار به ایستگاه برق آبی کاخوفسکایا حمله کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا: پوتین فردی منطقی است
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۱۸:۵۷

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، ولادیمیر رئیس جمهور روسیه را فردی منطقی توصیف اما ادعا کرد تصمیمات او منطقی نیستند.

آنتونی بلینکن روز پنجشنبه به وقت محلی در مصاحبه با ای بی سی نیوز افزود: دشوار است بفهمید در ذهن فرد دیگری چه می‌گذرد. فکر می‌کنم او (پوتین) فردی منطقی است.

بلینکن در عین حال ادعا کرد: اما تصمیماتی که او می‌گیرد، یا بهتر بگویم اهدافی که تعریف می‌کند، منطقی نیستند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: ولادیمیر پوتین یک سیاستمدار معمولاً منطقی است اما دورنمای اشغال اوکراین را اشتباه ارزیابی کرده است.

بکارگیری این لحن از سوی مقامات آمریکایی در حالی است که پیش از این، بایدن پوتین را جنایتکار جنگی، قاتل و دیکتاتور توصیف کرده بود.

در حالی که جو بایدن و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه قرار است در نشست گروه جی ۲۰ در ماه آینده در اندونزی شرکت کنند، مقامات کاخ سفید تلاش می کنند تا مانع دیدار رو در روی این دو رهبر شوند.

تحریم‌های انگلیس علیه ایران به بهانه ارسال پهپاد به روسیه
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۱۸:۱۶

دولت انگلیس روز پنجشنبه در ادامه فضاسازهای غرب علیه ایران تحریم‌های جدیدی را به اتهام واهی ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه وضع کرد.

 تحریم‌های وضع شده از سوی انگلیس مشابه تحریم‌هایی است که ساعاتی پیش از سوی اتحادیه اروپا اعلام شد. در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس ادعا شده است: روسیه از پهپادهای (ایرانی) برای حمله به اهداف غیرنظامی و زیرساخت‌های حیاتی در کی‌یف و سراسر اوکراین استفاده می‌کند و قصد دارد دسترسی مردم این کشور به انرژی، گرمایش و آب را قطع کند.

این بیانیه ادعایی با تکرار اتهامات واهی می‌افزاید: «ایران با تحویل این پهپادها به طور فعال جنگ افروزی می کند، از حملات نفرت انگیز روسیه به شهروندان اوکراینی سود می برد و بر رنج مردم و تخریب زیرساخت های حیاتی می افزاید. بنابراین هم روسیه و هم ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که انتقال این سلاح ها از ایران را کنترل، نقض می کنند.»

این درحالیست که اولا هیچ مدرک محکمی برای تصدیق این ادعا که ایران به روسیه پهباد ارسال کرده است وجود ندارد و در ثانی در صورت صدق چنین ادعایی محدودیت‌های سازمان ملل در ارتباط با معاملات تسلیحاتی در سال ۲۰۲۰ لغو شده است. ضمن آنکه، مسئولیت حقوقی اخذ مجوز از شورای امنیت برای انتقال این تسلیحات بر دوش واردکننده (روسیه) است، و نه برعهده ایران که طبق ادعای مطرح شده صادر کننده است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس "محمد حسین باقری (رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران)، سید حجت الله قریشی (مسئول تامین، تحقیقات و امور صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)، سعید آقاجانی (فرمانده پهپاد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و صنایع هوایی شاهد بر اساس ادعاهای واهی به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

طبق این بیانیه دارایی های افراد و موسسه تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان انگلیس از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. اشخاص حقیقی تحریم شده نیز حق سفر به انگلیس را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشور ممنوع است.

وزیر امور خارجه انگلیس «جیمز کلورولی» در این رابطه مدعی شد: حمایت ایران از جنگ وحشیانه و غیرقانونی پوتین علیه اوکراین تاسف‌آور است. امروز ما کسانی را که پهپادهای مورد استفاده روسیه را برای هدف قرار دادن غیرنظامیان اوکراینی تامین کرده اند، تحریم می کنیم.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه اتهامات بی‌اساس علیه ایران گفت:‌ این گواه روشنی از نقش بی ثبات کننده ایران در امنیت جهانی است.

شلیک جنگنده روسی به سمت هواپیمای جاسوسی انگلیس
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۱۷:۲۲

دولت انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد یک جنگنده روسی موشکی را به سمت یک هواپیمای جاسوسی انگلیسی شلیک کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در جلسه پارلمان گفت، حدود بیست روز قبل یک جنگنده روسی به سمت هواپیمای جاسوسی غیرمسلح انگلیسی موشک شلیک کرده است.

به گفته وزیر دفاع انگلیس این اتفاق در آب‌های بین‌المللی در دریای سیاه رخ داده است و هواپیمای انگلیسی آسیبی ندیده است.

والاس افزود، با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در تاریخ دهم اکتبر (ده روز قبل) به صورت تلفنی درباره این حادثه گفت‌وگو کرده است.

به گفته وزیر دفاع انگلیس، همتای روس او گفت که درباره این اتفاق تحقیقاتی صورت گرفته و علت آن ایراد فنی در جنگنده روس بوده است.

والاس در جلسه پارلمان گفت: «ما این اتفاق را تشدید عامدانه تنش از سوی روس‌ها قلمداد نمی‌کنیم. تجزیه و تحلیل‌های ما نیز تأیید می‌کند که این یک نقص فنی بوده است».

او در ادامه گفت:‌ «با این حال، این اتفاق یادآوری می‌کند استفاده از جنگنده‌ها به این شکل که از روس‌ها دیده‌ایم می‌تواند بسیار خطرناک باشد».

وزیر دفاع انگلیس با تکرار ادعای همتایان غربی خود گفت اگر روسیه از سلاح اتمی در اوکراین استفاده کند با «عواقب سنگینی» مواجه خواهد شد.

وبگاه «دیفنس اکسپرس» چندی پیش مدعی شد که ارتش اوکراین گلوله‌های ۱۲۲ میلی متری از پاکستان دریافت کرده است و نیروی هوایی انگلیس امکان حمل و نقل این مهمات را با یک پل هوایی بین پاکستان و رومانی فراهم کرده است. این گلوله‌های ۱۲۲ میلی متری با قابلیت انفجار شدید برای هویتزر هستند.

وزارت دفاع انگلیس پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهای مسلح اوکراین ۵۰ هزار گلوله توپ را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید در پایان جولای ۲۰۲۲ دریافت خواهند کرد.

پیشروی ارتش اوکراین به طرف خرسون
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۱۶:۴۸

هم‌زمان با دستور دولت اوکراین مبنی بر محدودیت مصرف برق در سراسر این کشور به دلیل حملات موشکی روسیه به نیروگاه‌ها، ارتش اوکراین امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، حلقه پیرامون نیروهای روس در شهر جنوبی خرسون – منطقه تحت کنترل روسیه – را تنگ‌ کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریل استرموسوف، معاون رئیس منطقه خرسون روز چهارشنبه در تلگرام خود نوشت، اوکراین حملاتی را در مناطقی از خرسون انجام داد.

درحالی که اوکراین نسبت به عملیاتش سکوت پیشه کرده اما ارتش این کشور اوایل امروز مدعی شد که ۴۳ تن از ارتشی‌های روسیه کشته و شش تانک و دیگر تجهیزات نابود شدند.

هم‌زمان با این مسئله، دولت اوکراین برای اولین بار از زمان حمله روسیه به این کشور، محدودیت‌هایی را نسبت به مصرف برق در کشور اعمال کرده و خود دلایل این محدودیت‌ها را حملات موشکی روسیه علیه نیروگاه‌ها دانسته است.

به گفته مقامات دولتی، تامین برق از ساعت ۷ صبح الی ۱۱ شب به وقت محلی محدود خواهد شد و اگر مردم مصرف برق را کاهش ندهند، احتمالا با قطعی موقتی مواجه خواهند شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین چهارشنبه شب طی پیامی ویدئویی گفت: «خسارت جدیدی به زیرساخت‌های حیاتی وارد شده است. سه تاسیسات انرژی امروز توسط دشمن نابود شدند.»

وی در ادامه افزود: «براساس حدس و گمان ما، تا زمانی که نتوانیم به کمک شرکایمان موشک‌ها و پهپادهای دشمن را ۱۰۰ درصد نابود کنیم، حملات روسیه بر تاسیسات انرژی ادامه خواهد داشت.»

زلنسکی قرار است امروز در نشست اتحادیه اروپا سخنرانی کند و رهبران ۲۷ کشور این بلوک درخصوص راهکارهایی بابت حمایت بیشتر از اوکراین از جمله در حوزه انرژی و تجهیزات گفت‌وگو خواهند کرد.

روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جلسه‌ای با شورای امنیت روسیه برگزار کرد. وی در این نشست بیان کرد که نه تنها سازمان‌های مرتبط اعمال قانون، بلکه تمامی نظام کشورداری روسیه در حمایت تدارکاتی از «عملیات ویژه نظامی» نقش دارند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین در مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا حکومت نظامی اعلام کرد. حکومت نظامی در این چهار منطقه مزبور از اوکراین که روسیه اخیرا طی یک همه‌پرسی به خاک خود الحاق کرد، از روز پنجشنبه اجرا خواهد شد.

دولت اوکراین به اعلام فرمان حکومت نظامی رئیس جمهور روسیه در مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا واکنش نشان داد و گفت که تصمیم پوتین باید از سوی سازمان ملل متحد محکوم شود.

زلنسکی: به ایران اعتماد ندارم
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۱۶:۴۴

در شرایطی که تحرکات غرب برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه فروش پهپاد به روسیه تشدید شده است، رئیس‌جمهور اوکراین ادعاهای رد شده توسط ایران را تکرار کرد.

شبکه «سی تی وی نیوز» کانادا مصاحبه‌ای با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌‎جمهور آمریکا ترتیب داد و نظر او را درباره ادعاهای اخیر اوکراینی‌ها و حامیان غربی این کشور علیه ایران جویا شد.

خبرنگار این رسانه کانادایی از زلنسکی سوال کرد: «طی این هفته صحنه‌های وحشتناکی از حمله پهپادهای کامی‌کازه به کی‌یف را شاهد بودیم. چگونه می‌توانید در برابر چنین سلاح خائنانه‌ای مانند این (از اوکراین) دفاع کنید؟ و آیا می‌توانید تأیید کنید که ایرانی‌ها در کریمه هستند و به روس‌ها نحوه استفاده از این سلاح‌ها را آموزش می‌دهند؟»

رئیس‌جمهور اوکراینی‌ها در ابتدای مصاحبه با این رسانه کانادایی از حمایت‌های همه جانبه کانادا از اوکراین در جریان جنگ اخیر قدردانی کرد و در ادامه، به اتهام زنی‌های تند علیه ایران روی آورد.

ولودیکیر زلنسکی با بیان اینکه هیچ اعتمادی به مقامات ایران ندارد، مدعی شد: «ما باید از خودمان دفاع کنیم اول از همه در برابر دروغ‌هایی که توسط برخی افراد پخش شده است».

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه ادعاهای غربی‌ها درباره فروش پهپادهای ایران به روسیه را تکرار کرد و مدعی شد: «بسیایر از کشورها اطلاعات زیادی از سوی شرکایمان وجود دارد که آنها به ما اطلاعات می‌دهند و ما می‌دانستیم که ایران در حال تجارت با روسیه در رابطه با پهپادهای شاهد، موشک و دیگر تجهیزات است».

وی ادعا کرد: «ایران به طور علنی همه اینها را انکار کرد و گفته که ما هیچ چیزی نفروخته‌ایم اما ما صدها حمله از این دست در اوکراین را شاهد هستیم».

امیرعبداللهیان به بورل: ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۱۶:۳۴

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دقایقی پیش در توئیتی از تماس تلفنی با بورل خبر داد.

وی نوشت: ‏امروز در تماس تلفنی جوزپ بورل بوی یادآور شدم که سیاست روشن ما مخالفت با جنگ و‌ تشدید آن در اوکراین هست. ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است.

وزیر خارجه افزود: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما بی تردید ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست.

جمهوری اسلامی ایران بارها ارسال سلاح و پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.

صدراعظم آلمان: پوتین به اهداف خود نمی‌رسد
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۱۶:۳۳

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان خطاب به قانونگذاران این کشور اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به اهداف جنگی خود در اوکراین نخواهد رسید.

منابع رسانه‌ای از مقر بوندستاگ (پارلمان آلمان فدرال) در بریلن خبر دادند که صدراعظم این کشور با حضور در نهاد قانونگذاری آلمان، موضاع دولت خود را در قبال موضوعات مختلف داخلی و خارجی بیان کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، اولاف شولتز در آستانه نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مدعی شد که اعضای اتحادیه اروپا در قبال جنگ روسیه و اوکراین متحد و یکپارچه هستند.

صدراعظم آلمان با لحنی تند خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت که اتحاد ما (کشورهای عضو اتحادیه اروپا) قوی تر از هر زمان دیگری است و پوتین به اهداف جنگی خود نخواهید رسید.

اولاف شولتز در ادامه سخنرانی خود در بوندستاگ به روسیه درباره جنگ در اوکراین اتهام زنی کرد و مدعی شد که ولادیمیر پوتین از انرژی و گرسنگی به عنوان ابزار جنگ و سلاح استفاده می‌کند.

وی در ادامه این سخنرانی تند علیه روسیه اعلام کرد که «شرکای اروپایی» 100 تانک به اوکراین خواهند داد. اولاف شولتز همچنین این را هم گفت که «ما فارغ از اینکه جنگ چقدر طول بکشد، درباره حمایت از اوکراین تردید نخواهیم کرد ».

اظهارنظر تازه صدراعظم آلمان در شرایطی مطرح شده که او به دنبال آغاز جنگ اوکراین، مواضعی بی سابقه علیه روسیه گرفته و ضمن اعمال تحریم‌های بی سابقه، ارائه انواع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین را در پیش گرفته است.

وعده اولاف شولتز درباره ادامه کمک‌های آلمان و دیگر شرکای اروپایی از اوکراین در حالی صورت گرفته که آلمانی‌ها در نتیجه مواضع دولت این کشور با افزایش شدید بهای انرژی و نگرانی‌ها درباره تامین نفت و گاز مورد نیاز خود در فصل زمستان مواجه شده‌اند.

صدراعظم آلمان به قانونگذاران بوندستاگ درباره تامین نیاز انرژی این کشوردر فصل زمستان اطمینان خاطر داد و مدعی شد: «ما برای واردات گاز با چندین کشور قرارداد امضا کرده‌ایم و به امضای قرارداد با دیگر کشورها به منظور تامین نیازمان در فصل زمستان ادامه خواهیم داد».

صدراعظم آلمان ضمن درخواست از شهروندان این کشور برای استفاده منطقی از منابع انرژی افزود: «ما باید از وابستگی به گاز روسیه خارج شویم».

شولتس: تا سالها درگیر پیامدهای جنگ اوکراین خواهیم بود
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۱۶:۱۹

اولاف شولتس صدراعظم آلمان با اشاره به بالا گرفتن درگیری‌های نظامی در اوکراین گفت که کشورهای اروپایی تا سالها درگیر پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین خواهند بود.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، شولتس امروز پنجشنبه در صحن پارلمان آلمان گفت: "به روسیه اجازه نمی‌دهیم افزایش حملات اخیرش بی پاسخ بماند. تاکتیک‌های «زمین سوخته» (یک استراتژی نظامی) به روسیه برای پیروزی در جنگ کمک نمی‌کند. روسیه فقط عزم و استقامت اوکراین و متحدانش را تقویت می‌کند."

صدراعظم آلمان که امروز برای شرکت در نشست رهبران اتحادیه اروپا عازم بروکسل است، افزود: "ولادیمیر پوتین (رییس جمهوری روسیه) فکر کرد می‌تواند ما اروپایی‌ها را از هم جدا کند اما با عکس این مساله مواجه شد."

ارتش روسیه در روزهای اخیر زیرساخت‌های انرژی اوکراین را تحت تأثیر قرار داده و باعث خاموشی برخی از شهرهای این کشور شده است. به همین جهت، اوکراین وادار شده که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ، محدودیت‌هایی را برای استفاده از برق اعمال کند.

شولتس اذعان کرد که کشورهای اروپایی تا سالها درگیر پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین خواهند بود. شولتس همچنین به اثرات جنگ بر انرژی و امنیت غذا در سراسر جهان اشاره کرد و مدعی شد که مسکو از انرژی و گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

صدراعظم آلمان در مورد روابط با مسکو نیز تصریح کرد: این روسیه در زمان پوتین دیگر یک شریک تجاری قابل اعتماد نیست.

وی همچنین افزود که آلمان از وابستگی به گاز روسیه رهایی یافته اما در حال تلاش برای پایین آوردن قیمت‌های انرژی است.

برغم تداوم اختلاف نظر درباره حرکت به سوی تعیین سقف قیمت انرژی در میان اروپایی‌ها، رهبران اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه برای دومین بار در طی دو هفته اخیر بمنظور کاهش قیمت‌ها انرژی گردهم خواهند آمد.

هشدار روسیه درباره درگیری مستقیم با ناتو
۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۱۶:۱۸

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که ارسال تسلیحات از سوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اوکراین، این ائتلاف نظامی را به درگیری نظامی مستقیم با روسیه نزدیک‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، زاخارووا امروز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: "کشورهای ناتو به نظر در تامین سلاح و مهمات به رژیم کی‌یف، ارائه اطلاعات و آموزش پرسنل با یکدیگر رقابت می‌کنند، بنابراین هر چه بیشتر به خط خطرناک درگیری مسلحانه مستقیم با روسیه نزدیک می شوند. "

زاخارووا به این مساله اشاره کرد که بر اساس آخرین داده‌ها، حمایت نظامی غرب از اوکراین تاکنون به ۴۲.۳ میلیارد دلار رسیده است که ۲۸.۳ میلیارد دلار آن توسط ایالات متحده تامین شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: "شما فقط شریک جنایاتی نیستید که رژیم کی یف مرتکب می شود. شما دقیقا کسانی هستید که به طور مرتب در بیانیه‌ها و اظهارات خود از این جنایت‌ها یاد می‌کنید. شما حامیان اقدام‌های تروریستی هستید که تحت نظارت رژیم کی‌یف و با مشارکت مستقیم ناتو انجام می‌گیرد".

وی همچنین در رابطه با ناآرامی اخیر ایران ابراز عقیده کرد که آمریکا نفع خود را در مذاکرات احیای برجام از دست داده و قصد دارد بر روی حمایت از اقدام ضد دولتی در ایران تمرکز کند.

زاخارووا ادامه داد: این یک بار دیگر این واقعیت را برجسته می کند که ایالات متحده نمی تواند به عنوان یک شریک قابل اعتماد عمل کند.



ادامه حملات سنگین روسیه به زیرساخت های نظامی و انرژی اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته حمله به اهداف و زیر ساخت های نظامی و انرژی را ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه همچنین اضافه کرد که این حملات با جنگ افزارهای هوا پرتاب دور برد با دقت بالا، اهداف تعیین شده را هدف قرار دادند.

این خبرگزاری صبح امروز گزارش داد که صدای آژیر خطر حملات هوایی در سراسر اوکراین به ویژه کی‌یف طبق روال چند روز گذشته به صدا درآمده است. در مناطق چرکاسی، پولتاوا، کیرووهراد و اودسا نیز هشدار حمله هوایی صادر شد.

علاوه بر این، رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که صدای انفجارهایی در شهر میکولایف شنیده شده است.

تشدید تنش ها درباره ارسال پهپادهای ایران به جنگ اوکراین

نمایندگی روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای مکرر مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، اعلام کرد که پهپادهای مورد استفاده ارتش در اوکراین در روسیه تولید شده‌اند.

به گزارش صفحه توئیتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل، دیمیتری پولیانسکی معاون این نمایندگی ضمن اعلام این موضوع افزود: همانطور که مقام‌های ایرانی گفتند هیچ گونه انتقال تسلیحاتی در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران صورت نگرفته است.

در بیانیه پولیانسکی آمده است: امروز ما شاهد دور دیگری از (به راه انداختن) کارزار اطلاعات نادرست در شورای امنیت از سوی هیات‌های غربی بودیم. غرب در راستای روش شرم‌آور خود سعی دارد بر ایران فشار وارد کند و اتهام‌های بی‌اساس درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را به میان آورد.

وی در ادامه تاکید کرد که هیچ پهپادی از سوی ایران در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار نگرفته است. پولیانسکی اظهار کرد که غرب نباید قابلیت‌های فناوری روسیه در صنعت پهپادی را دست کم بگیرد.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایالات متحده به مدت ۴ سال و همچنین خروج یکجانبه این کشور از توافق هسته‌ای خاطر نشان کرد: همانطور که گفتم وضعیت درباره پهپادها هیچ رابطه واقعی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. اما پوچ تر و ریاکارانه تر این است که اتهامات علیه ایران و روسیه از سوی کشوری باشد که خود ناقض آشکار این قطعنامه است.

امروز به وقت ایران نیز امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در جمع خبرنگاران ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهپاد از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را رد و تاکید کرد که این ادعاها هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

وی تاکید کرد: پشت اقدام برخی کشورها در مرتبط ساختن ادعاهای بی اساس علیه ایران در جنگ اوکراین با قطعنامه ۲۲۳۱ انگیزه‌های سیاسی نهفته است.

رسانه‌های غربی در روزهای اخیر به فضاسازی درباره ادعای ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شدت بخشیده‌اند.

ایران این ادعاها را که با اهداف سیاسی مطرح می‌شود، رد می‌کند. آمریکا در کارزار رسانه‌ای خود موضوع پهپادها را به قعطنامه ۲۲۳۱ مرتبط می‌کند؛ در حالیکه این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند. به بیان دیگر، فروش و صادرات تسلیحات ایران هیچ ارتباطی با بند ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

جزئیات درخواست اوکراین برای دریافت پدافندهای هوایی اسرائیلی

دولت اوکراین از رژیم صهیونیستی خواست سامانه‌های دفاع هوایی خود را برای مقابله با حملات روسیه در اختیار این کشور قرار دهد.

به گزارش سایت عبری زبان "واللا"، سفارت اوکراین در اراضی اشغالی در نامه‌ای خطاب به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، از تل‌آویو خواست برای حمایت از شهروندان اوکراینی سامانه‌های دفاع هوایی خود را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

سفارت اوکراین در این نامه تاکید کرد که اوکراین به دنبال آغاز همکاری‌ها با اسرائیل در زمینه‌های دفاع موشکی و پهپادها است.

در این نامه آمده است: اوکراین بسیار علاقه‌مند است هر چه سریعتر سامانه‌های دفاعی به ویژه سامانه دفاعی لیزری مشهور به پرتوی آهنی، برق ۸، پاتریوت، گنبد آهنین، زنجیر داوود و هیتس را از اسرائیل دریافت کند. همچنین ما خواستار حمایت اسرائیل در آموزش نیروهای اوکراینی هستیم.

همچنین در این نامه تاکید شده است که اوکراین انتظار دارد رژیم صهیونیستی به این درخواست کی‌یف پاسخ مثبت بدهد.

سایت واللا درباره سامانه‌های نام برده شده در این نامه اعلام کرد، برخی از آنها همانند سامانه لیزری هنوز راه‌اندازی نشده و در دست تولید هستند و برخی دیگر مانند پاتریوت اصلا تولید اسرائیل نیستند بلکه آمریکایی هستند.

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه در دیدار با جمعی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه اسرائیل از اوکراین، ناتو و غرب حمایت می‌کند، گفت: اسرائیل به دلایل مختلف امنیتی هرگز سلاح به اوکراین ارسال نخواهد کرد اما همان‌گونه که تا امروز بوده، به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهیم داد.

گانتس در ادامه گفت: اسرائیل در چارچوب توسعه کمک‌های خود به اوکراین و مجهز کردن آن به تجهیزات نجات‌بخش، به کی‌یف پیشنهاد کمک در ساخت سامانه هوشمند هشدار برای ساکنان غیرنظامی را داد و این سامانه همانند سامانه‌هایی که فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل استفاده می‌کنند، پیش از شلیک راکت‌ها و یا سایر تهدیدهای هوایی هشدار می‌دهد.

وزیر جنگ اسرائیل افزود: ما آماده بررسی هر گونه درخواستی از جمله موضوع صادرات با درنظر گرفتن سیاست‌های خود هستیم.

با این حال مسؤولان اوکراینی اعلام کردند که پیش از آغاز جنگ چنین درخواستی را از اسرائیل داشتند اما این رژیم پاسخی نداده بود.

آنها تصریح کردند: اوکراین به یک سامانه هشدار مجهز شده است و مطمئن نیستند که اوکراین به آنچه اسرائیل ارائه می‌دهد، نیاز داشته باشد.

سایت واللا در ادامه اعلام کرد، انتظار می‌رود یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل امروز تماس تلفنی با دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین داشته باشد و این دومین گفتگوی دو طرف از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی خواهد بود.

طبق گزارش واللا، پیش‌بینی می‌شود لاپید در این تماس تلفنی به کولبا این نکته را تاکید کند که اسرائیل هرگز به اوکراین سلاح نخواهد داد.

برخی مقامات ارشد اسرائیلی در این خصوص تاکید کردند که انتظار نمی‌رود دستکم تا انتخابات و تشکیل کابینه‌ جدید، تغییر در سیاست اسرائیل در این خصوص ایجاد شود.

همچنین این سایت عبری زبان پیش‌بینی کرد که گانتس و الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز فردا (جمعه) گفتگویی با یکدیگر داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار