در گفتگو با عضو جامعه حسابداران رسمی ایران:

آیا نرخ سود بانکی بر روی بورس تاثیرگذار است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ بهره بانکی در حال حاضر برای پول‌های درشت نرخ بهره بالاتر را پیشنهاد می‌دهند، این در حالی است که فعالان بازار سرمایه تاکید زیادی بر کنترل نرخ بهره بانکی دارند.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱ 18 October 2022

به گزارش بورس تابناک، یکی از موضوعاتی که به عنوان چالشی مهم برای بورس مطرح می شود موضوع نرخ سود  بانکی است. مسئله ای که برخی کارشناسان تاثیر آن بر بازار سرمایه را بسیار و برخی دیگر اندک می دانند. 

کارشناسان منتقد افزایش نرخ سود بانکی این نرخ را نقطه تقابل بازار پول و بازار سرمایه می دانند و معتقدند افزایش نرخ سود بانکی طی فرآیندی بر روی بازار سرمایه تاثیر منفی دارد و در نهایت موجب فرار پول ها از بازار سرمایه به سمت نظام بانکی می شود. 

شنیده ها حکایت از آن دارد که در چند ماه اخیر نرخ سود بانکی در برخی از بانک ها افزایش داشته است و طبق مصوبات نیست و برخی از بانک ها به پول های بالاتر از یک میزان، سود بیشتری پرداخت می کنند.

در گفتگو با غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران به این پرسش پاسخ داده ایم که آیا نرخ سود بانکی بر روی بازار سرمایه تاثیرگذار است؟

 آیا نرخ سود بانکی بر روی بازار سرمایه تاثیرگذار است؟

غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در گفتگو با بورس تابناک اظهار داشت: برخی بانک ها در حال حاضر برای پول‌های درشت نرخ بهره بالاتر را پیشنهاد می‌دهند، این در حالی است که فعالان بازار سرمایه تاکید زیادی بر کنترل نرخ بهره بانکی دارند.

او با اشاره به مطلب فوق گفت: سرمایه گذاران یا جسور هستند یا جانب احتیاط را رعایت می‌کنند و به گونه‌ای سرمایه گذاری می‌کنند که با ریسک کمتری همراه باشد.

این کارشناس بازار‌های مالی ابراز داشت: به دنبال افزایش نرخ بهره، یک سری از سرمایه گذارانی که از تحول خاصی برخوردار نیستند از نرخ بهره بالا اقناع می‌شوند و از سرمایه گذاری در بورس صرف نظر کرده و به سمت سپرده گذاری در بانک ها، اوراق و صندوق‌های سرمایه گذاری ثابت روی می‌آورند و این مهم به روحیه و ذات افراد بستگی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: حتی ممکن است جذابیت نرخ بالای بهره بانکی حتی افراد متحول را وسوسه کند تا بخشی سرمایه خود را از بازار سرمایه به سمت بازار پول هدایت کنند، زیرا اعتقاد دارند که با هیچ گونه خطری با ریسک صفر، سرمایه گذاری را به دست می‌آورند.
غلامحسین دوانی در پایان تاکید کرد: از طرفی خود ذات بازار سرمایه هم ترسو است و افراد سرمایه گذار در بازار سرمایه کمتر می‌شوند و سرمایه‌ها و نقدینگی از بازار خارج می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست