بازدید 7818
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

سوآپ یا خرید گاز روسیه، جایگاه ایران در پیمان شانگهای را تقویت خواهد کرد

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس، بزرگ‌ترین تولید کننده‌ها و مصرف کننده‌های انرژی جهان، عضو شانگهای هستند و همین کمک می‌کند که ما در حوزه سواپ یا خرید گاز روسیه قوی‌تر عمل کنیم. یکی از آن دست کار‌های بسیار خوبی که در حوزه گاز در راستای تقویت دیپلماسی انجام شده، بحث سواپ گازی با کشور‌های همسایه و ترکمنستان است.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵ 17 October 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مساله سوآپ یا خرید گاز روسیه طی هفته‌های اخیر، به یکی از موضوعات روز حوزه انرژی کشور تبدیل شده است. ایران در اوضاع کنونی به دلیل مصرف بسیار بالای بخش خانگی و همچنین مشترکان پرمصرف و عدم بهینه سازی یارانه‌های انرژی، با کسری و ناترازی گاز در زمستان روبه روست؛ با وجود این، بسیاری از کشور‌های همسایه ایران، به دلیل تامین گاز اروپا توسط قطر و دیگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس، نیازمند جدی گاز هستند.

ایران با استفاده از سوآپ گاز و همچنین واردات گاز و صادرات آن به کشور‌های همسایه، عملا امکان تبدیل شدن به هاب انرژی را دارد و در این میان نیز قدرت بسیاری در زمینه توزیع گاز به همسایگان دست خواهد یافت و همه این عوامل سبب خواهد شد ایران به یک قدرت بزرگ ترانزیتی و انرژی تبدیل شود که منافع کوتاه مدت و بلندمدت بسیاری برای ایران خواهد داشت.

همچنین جایگزینی گاز روسیه با میعانات و سوخت مایع مورداستفاده نیروگاه‌ها در فصل سرد سال، علاوه بر کنترل آلودگی، موجب سود بردن فراوان ایران از این معامله بزرگ گازی با روسیه خواهد شد. در ادامه در رابطه با اهمیت خرید یا سوآپ گاز روسیه توسط ایران با آقای حسین حسین زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس به گفت‌وگو پرداختیم.

حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در مورد سوآپ گاز بین ایران و روسیه گفت: یکی از کار‌هایی که دولت سیزدهم و وزارت نفت انجام داد، تقویت دیپلماسی انرژی هم با همسایگان و هم با کشور‌های دوردست به ویژه در ایجاد پالایشگاه‌های فرا سرزمینی بود؛ یکی از آن دست کار‌های بسیار خوبی که در حوزه گاز در راستای تقویت دیپلماسی انجام شده و منافع بسیاری نیز برای ایران دارد، بحث سواپ گازی با کشور‌های همسایه و ترکمنستان هست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشور‌های شمال شرق ما به جز ترکمنستان که تولید کننده گاز است بقیه مصرف کننده گاز هستند. بالعکس کشور‌های شمال غرب ما به جز ترکیه تولید کننده هستند و همین باعث شد که ما از ظرفیتی که با ترکمنستان و روسیه داریم، قرارداد‌های خوبی در حوزه سواپ ببندیم.

سوآپ یا خرید گاز روسیه جایگاه ایران در پیمان شانگهای را تقویت خواهد کرد

وی ادامه داد: در حال حاضر ما روزانه ۵ میلیون مترمکعب این کار را انجام می‌دهیم و می‌خواهیم قرارداد را به ۲۵ میلیون مترمکعب برسانیم. قرارداد‌هایی که با روسیه همین چند روز پیش بسته شد، این کار را توسعه می‌دهد، به گونه‌ای که ما را به محور توسعه و هاب انرژی در منطقه با استفاده از ظرفیت دیپلماسی انرژی و کریدور‌های ترانزیتی که در حوزه انرژی در منطقه اوراسیا، آسیای میانه و کشور‌های لاتین و اروپایی ایجاد شده است، تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عضو شانگهای به عنوان عضو رسمی شدیم، این قضیه در این امر تاثیرگذار است، چون بزرگ‌ترین تولید کننده‌ها و مصرف کننده‌های انرژی جهان عضو شانگهای هستند و همین کمک می‌کند که ما در حوزه سواپ یا خرید گاز روسیه قوی‌تر عمل کنیم.

نماینده مردم لارستان در مجلس تاکید کرد: جنگ روسیه و اوکراین دو پیام داشت؛ نخست اینکه مصرف سوخت‌های فسیلی یکسری کشور‌های طبق اعلام خودشان مثل آلمان سال ۲۰۳۰انگلیس۲۰۴۰و آمریکا ۲۰۵۰تمام می‌شود و همین جنگ باعث شد عملا این ایده را به ما بدهند که سریعتر در حوزه سوخت‌های فسیلی ـ اگر بحث تولید و اکتشاف است ـ عمل کنیم.

وی تاکید کرد: ۴۵درصد گاز اروپا وابسته به روسیه است. برخی کشور‌ها همانند آلمان تا ۷۰درصد وابستگی دارند که همین باعث شد، کشور‌هایی همانند ایران و قطر که دارای گاز هستند، در اینجا نقش آفرینی کنند. یکی از راه‌هایی که ما بتوانیم ـ چه به صورت نیابتی و چه مستقیم ـ گاز به کشور‌های اروپایی صادر کنیم، بحث سوآپ است که در این قالب جلو می‌رویم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
مرگ بر چین و روسیه غارتگر و لاشخور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
سواپ گاز روسیه متجاوز و اشغالگر

یک اشتباه است ، و ما با خطر انداختن بیشتر منافع

خودمان نسبت به فروش گاز و نفت تحریمی روسیه که

تحریم جهانی شده است ، گرفتار تر شویم !!؟

هر چند فعلا و موقتا بایدن به رییسی یک مدت موقت

اجازه داده بود که نفت بفروشیم

بزودی و کلا تحریم سفت و سختی را مجددا تجربه خواهیم کرد
H
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
اگه یه ذره عقل داشتی می‌فهمیدی ابر قدرت آینده ماییم با این کار روسیه تا سالها برای صادرات گازش به ایران وابسته خواهد شد بزرگترین کشورهای صنعتی دنیا هم به ناچار برای نجات خودشون باید از ایران گاز بخرن
علی
| United States of America |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
مرگ بر دشمنان ایران قوی و مستقل. مرگ بر کفتارهای غربگدا
احسنت. راه کار خوبیه. باید از سوی وزارت نفت به طور جد پیگیری بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
تکنولوزی ال ان چی سازی ؟( تبدیل گاز به مایع ) فقط

در اختیار معدود کشورهایی است

که بخاطر تحریم های جهانی با ما کار نمیکنند

ولی با قطر سالهاست شراکت و کار میکنند و تمام منابع

میدانهای مشترک با ما را دارند استخراج و میفروشند

و ادعای سواپ گاز روسیه توسط ما یک دروغ بزرگ و

یا از سر نااگاهی است و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
پس با این حساب این اخبار کذب هستند ؟؟

و روسیه فقط بدنبال خالی کردن جیب ما است و بس

و مسولان هم به مردم واقعیات را نمی گویند
اصلا می دونید چی میگید؟ هم روسیه و هم ایران در تحریم هستند و این تحریم ها افزایش هم خواهد داشت. تنها سواپی که بین روسیه و ایران انجام خواهد شد سواپ تحریم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
مفهوم سوآپ را وقتی نمیدونی چرا اظهار نظر میکنی؟
H
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
با تحریم روسیه غرب حجم خیلی زیادی از انرژی مصرفیش رو از دست داده با رسیدن زمستون قطعا نمیتونن استقامت کنن و با وجود تحریم به سمت ایران میان تا نفت و گاز بخرن وگرنه علاوه بر نابودی صنایع مردمشون هم یکی یکی از سرما میمیرم حالا آمریکا هرچی میخواد تحریم کنه به محض اینکه به مشکل بخورن اول همه خودشون میان جلو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
با سواد H

گاز را به محض بیرون آمدن از چاه و پس از آبگیری و تصفیه از گوگرد و ناخالصی هایش

یا باید مستقیما ، و در خط لوله به سمت مبادی مصرف

برود و بسوزد و مصرف گردد

و یا باید با تکنولوژی به مایع تبدیل و در مخازن

مخصوص انبار و در کشتی های تانکر به مبادی مختلف
صادر گردد

و وقتی ما خودمان گرفتار و بخاطر تحریم ، فاقد

تکنولوژی و خریدار ال ان جی هستیم

چطور و چگونه می خواهیم و میتوانیم گاز روسیه را

هم با خطوط لوله صادر کنیم و بفروشیم ؟؟؟؟

باسواد H جناب

ما خودمان در سوراخ تحریم نمی توانیم برویم !!؟

حالا چطور میشود که روسیه را هم با خودمان می

خواهیم به داخل سوراخ تحریم ببریم ؟؟؟
علی
| United States of America |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
صبر کن زمستون از راه برسه.
اول: خطوط لوله, ایستگاه های کمپرسور و سیستم میترینگ چندسال طول میکشه که ساخته بشه.
دوم: کشورهای درطول مسیر با ما همکاری میکنن؟
سوم: تجهیزات صادراتی نداریم. چقدر طول میکشه تا بسازیم
چهارم: هم ما تحریم هستیم و هم روسیه. تجهیزاتش رو از کجا تامین میکنیم.
پنجم: روسیه رو نمیدونم ولی وزارت نفت ما که به تمام پیمانکاراش بدهکاره و بانک های ورشکسته ما چجوری قراره هزینه پروژه در سمت ایران رو تامین کنند.
ششم: هم ما تحریم هستیم و هم روسیه. گاز رو به کی میخوایم بفروشیم؟
هفتم: پولش رو چجوری میخوایم بگیریم؟ سیستم بانکی رو فراموش کردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
تا هفتاد هم بشمری گوش شنوایی نیست برادر
تو ایران بجای اخبار واقعی تبلیغات پخش میشه
ما خودمون این همه گاز داریم قطر داره می‌بره بعد از روسیه گاز وارد کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
سوآپ را نمیدونی چیه؟؟؟
در شرایط تحریمهای آمریکا حتی یک دلار هم قابل جابجایی نیست.
تا روسیه به ترکیه پیشنهاد سواپ گازی داده شما به فکر سواپ افتادین؟؟؟ اولا شما اگه زرنگین و بلدین گاز خود را تولید کنید نزارین گاز خودتون را قطر مجانی ببره بعدش هم روسیه گاز خود را راحت به چین و بقیه کشورهای شرق میفروشه نیازی نداره گازش شما بفروشین، تو تحریم گاز خود را به کشورهای اروپایی نمیتونه بفروشه به خاطر همین دست به دامن ترکیه شده چون ترکیه میتونه گاز را راحت به کشورهای اروپایی بفروشه
اگه این نوع کارها یعنی سوآپ گاز از طریق وارد کردن گاز از روسیه و فروش به همسایگان و... عملی است چرا شعار میدین خوب عملی کنین تا مردم‌ما هم ببینند که از موقعیت جغرافیایی ایران‌جهت منافع اقتصادی کشور استفاده شده و همه از این نعمت برخوردار و خوشحال خواهند شد. اما متاسفانه این‌نمایندگان مجلس برلی خودنمایی و جمع کردن رای و... فقط شعارهای توخالی میدن و این دقیقا یعنی پروپاگاندا و پوپولیسم و عوام فریبی . تا کی این آقایان‌میخوان به این دروغ ها و چاخان ها ادامه بدهند.لطفا به شعور مردم فهیم و وطن دوست ایران توهین نکنید اگه میتونین و عرضه شو دارین عمل بکنید . والسلام.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم