بازدید 24850
۶
با رای پارلمان عراق

عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق شد+ جزئیات/ محمد شیاع السودانی مأمور به تشکیل کابینه عراق شد

امروز (پنجشنبه، ۱۳ اکتبر)، پس از گذشت یک سال و سه روز از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و بن بست سیاسی در این کشور، با وجود کشمکش‌های طولانی بین دو حزب اصلی کُرد، سرانجام نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور در پارلمان با حضور ۲۶۹ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، برگزار شد؛ نشستی که در دور اول به نتیجه نرسید و انتخاب رئیس جمهور به دور دوم کشیده شد.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴ 13 October 2022

رای گیری پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور جدید/ چه کسی رئیس جمهور خواهد شد؟

بین الملل تابناک: امروز (پنجشنبه، ۱۳ اکتبر)، پس از گذشت یک سال و سه روز از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق و بن بست سیاسی در این کشور، با وجود کشمکش‌های طولانی بین دو حزب اصلی کُرد، سرانجام نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور در پارلمان با حضور ۲۶۹ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، برگزار شد؛ نشستی که در دور اول به نتیجه نرسید و انتخاب رئیس جمهور به دور دوم کشیده شد.

تبریک سیاستمداران عراقی به رئیس جمهور جدید این کشور
۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۲۲:۱۰

در واکنش به انتخاب رشید، باقل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان، این مسئله را تبریک گفت و تأکید کرد، پس از همه توطئه‌هایی که برای ضربه زدن به اتحادیه میهنی صورت گرفت، این حزب در فرآیند سیاسی عراق موفق شد.

شبکه خبری العهد به نقل از طالبانی گزارش داد، رأی اعتماد پارلمان و انتخاب سیاستمداری مبارز، پیروزی برای اراده ملت و روند سیاسی و اتحادیه میهنی به شمار می‌رود.

قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق هم انتخاب رشید به عنوان رئیس جمهور این کشور را تبریک گفت و تصریح کرد: به ملت عراق و نمایندگانش در پارلمان، موفقیت آمیز بودن جلسه انتخاب رئیس جمهور را تبریک می‌گویم.

الخرعلی تأکید کرد: پیروزی آقای عبداللطیف رشید در این منصب را که بر اساس قانون اساسی و چارچوبهای دموکراتیک صورت گرفت، تبریک می‌گویم. امیدواریم فرآیند سیاسی با تشکیل دولت خدمتگزار و اعاده اقتدار کشور تکمیل شود.

سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق هم ضمن تبریک به ملت عراق گفت که این ملت برای حل بن‌بست سیاسی و اقدامات قانونی برای تشکیل دولت، بسیار صبر کرد.

الحکیم ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور جدید بتواند در مسیر حمایت از قانون اساسی حرکت و اقدامات رؤسای قبلی را تکمیل کند و دوران ریاست جمهوری وی شاهد همگرایی بین رؤسای سه قوه عراق باشد.

محمد شیاع السودانی مأمور به تشکیل کابینه عراق شد
۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۲۰:۳۵

در جلسه روز (پنجشنبه) پارلمان عراق؛ محمد شیاع السودانی مامور به تشکیل دولت جدید این کشور شد.

به گزارش الفرات نیوز، در جلسه امروز پارلمان عراق بعد از آنکه عبداللطیف رشید توانست آراء نمایندگان را برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق کسب کند، وی محمد شیاع السودانی را مامور به تشکیل کابینه عراق کرد.

این در حالی است که جریان صدر به شدت با نامزدی السودانی برای تصدی پست نخست وزیری مخالف بود.

چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق بارها بر اینکه السودانی تنها نامزد این چارچوب برای تصدی پست نخست وزیری است، تاکید کرده بود.

آشنایی با رئیس جمهور جدید عراق
۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۱۸:۵۲

«عبداللطیف جمال رشید» فردی که توانسته سرانجام اجماع گروههای سیاسی عراق را به سوی خود متمایل کند کیست؟

رشید در ۱۰ آگوست ۱۹۴۴ در شهر سلیمانیه عراق متولد شد و اکنون ۷۸ سال سن دارد و از همان دوران جوانی وارد حزب دموکرات کردستان که تنها حزب کردی عراق بود شد. لیسانسش را در رشته مهندسی در دانشگاه لیورپول گذراند و با بورسیه مؤسسه «گالوست گلبنکیان» در دانشگاه منچستر فوق لیسانس گرفت و با بورسیه مؤسسه «رابرت ناکس» نیز دکتری را در همان دانشگاه گذراند و همزمان انجمن دانشجویان کرد در اروپا را رهبری می‌کرد.

عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق شد

جمال رشید از جمله افرادی بود که در نشست‌های اولیه برای تشکیل حزب «اتحاد میهنی کردستان» که از دل حزب دموکرات سربرآورده بود، شرکت کرد و این حزب را به همراه «جلال طالبانی» و دیگران به راه انداخت و در ادامه نمیانده حزب در انگلیس و کشورهای اروپایی شد.

 

عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور شد
۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۱۸:۴۸

 

بر اساس شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید رقیب خود برهم صالح را کنار زده و بر کرسی ریاست‌جمهوری عراق تکیه زد.

به گزارش اسکای نیوز، در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید، از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق موفق به کسب ۱۵۷ رأی و برهم صالح ۹۹ رأی شدند که هیچکدام نتوانستند اکثریت لازم را بدست آورند و به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد. بر اساس قانون اساسی عراق یک نامزد برای رئیس جمهور شدن باید ۲۲۰ رای به دست بیاورد؛ در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و پس از آن ۱۶۵ رأی ملاک انتخاب رئیس جمهور خواهد بود.

رئیس‌جمهور توسط شورای نمایندگان با اکثریت دو سوم، انتخاب می‌شود و مدت ریاستش به دو دورهٔ چهار ساله محدود می‌شود.

بر اساس ماده ۶۵ قانون اساسی، رئیس جمهور، رئیس کشور و نماد وحدت ملی و حاکمیت کشور است و برای تضمین پایبندی به قانون اساسی و حفظ استقلال عراق، حاکمیت وحدت و تمامیت ارضی آن براساس احکام قانون اساسی تلاش و توجه جدی به خرج خواهد داد.

غازی مشعل الیاور، نخستین رئیس جمهور نظام سیاسی جدید عراق بود که در سال ۲۰۰۴ به قدرت رسید و در سال ۲۰۰۵ هم از مقام خود عزل گردید. بعد از او جلال طالبانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهور عراق فعالیت کرد. بعد از طالبانی، فواد معصوم از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد و سپس، جای خود را به برهم صالح داد. صالح از ۲۰۱۸ تا زمان کنونی رئیس جمهور عراق بوده است.

 

آغاز دور دوم رأی گیری
۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۱۸:۰۵

 

«غریب الترکمانی» مخبر پارلمان عراق، در ساعت ۱۶:۱۰ از آغاز دور دوم رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور و حضور ۲۴۲ نماینده در این دور از رأی‌گیری خبر داد. اما سپس اعلام شد که شمار حاضران ۲۵۱ نفر است.

بنا بر این گزارش، حزب «الجیل الجدید» دور دوم رأی‌گیری برای ریاست‌جمهوری را تحریم کرد و از شرکت در آن اجتناب ورزید.

ساعت ۱۷:۲۸ به وقت بغداد، اعلام شد که رای‌گیری دور دوم به پایان رسیده و شمارش آراء آغاز شده است.

 

بر اساس نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید، موفق به کسب ۱۵۷ رای و برهم صالح ۹۹ رای شدند که هیچ یک نتوانستند اکثریت لازم را به دست آورند و به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد. رئیس مجلس از نمایندگان خواست برای رای گیری دور دوم به صحن مجلس بازگردند.

پارلمان عراق امروز در میان تدابیر شدید امنیتی در بغداد و اصابت حداقل ۹ راکت به منطقه الخضرا برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد.

پس از گذشت یک سال از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، با وجود کشمکش‌های طولانی میان احزاب، سرانجام نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور در پارلمان با حضور ۲۷۷ نماینده برگزار شد، که تمامی این افراد در رای‌گیری شرکت کردند. بر اساس قانون اساسی عراق، یک نامزد برای رئیس جمهور شدن باید ۲۲۰ رای به دست بیاورد؛ در غیر این صورت، به دور دوم کشیده می شود و پس از آن ۱۶۵ رای ملاک انتخاب رئیس جمهور خواهد بود.

این نشست قرار بود امروز، ساعت ۱۱:۰۰ (به وقت بغداد) برگزار شود؛ اما بدون اعلام هیچ دلیلی برای دو ساعت به تاخیر افتاد و در نهایت در ساعت ۱۳:۰۸ به وقت بغداد، این نشست رسما آغاز شد.

پارلمان عراق، امروز اسامی ۴۱ نامزد تایید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری را منتشر کرد.

در چارچوب تدابیر امنیتی برای تامین امنیت جلسه علنی انتخاب رئیس جمهوری، حضور خبرنگاران و برخی کارکنان مجلس عراق در جلسه محدود و تنها به برخی شبکه های داخلی اجازه شرکت در آن داده شد.

بر اساس موازین قانونی، دست کم ۲۲۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده باید در جلسه انتخابات ریاست جمهوری حضور یابند تا روند انتخاب رئیس جمهوری انجام شود.

حزب دموکرات کردستان رسما از گردونه انتخابات ریاست جمهوری عراق کنار کشید. دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق از کنار کشیدن «ریبر احمد»، نامزد این حزب از گردونه رقابت‌ها به نفع عبداللطیف رشید، نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق خبر داد. وی در توییتی از مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان به خاطر اعتماد به وی قدردانی کرد.

چارچوب هماهنگی شیعی، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان را از تشکیل بزرگترین فراکسیون مطلع و رسماً محمد شیاع السودانی را برای نخست وزیری معرفی کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶
آفرین که فرد باسوادرا انتخاب کردید
کار عراق رو تموم شده بدونید. قطعا تجزیه خواهد شد با این انتخاب.
تسلیت به مسولین مملکتمان

چون طرف ضدیت صریحی با جمهوری اسلامی داره
فکر کردم ایشون هم ۶ کلاس سواد داره .
باز هم یک انگلیسی
وقتی کروات میزنید یعنی نوکر آمریکاید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی