بازدید 3133

بیاینه عفو بین‌الملل برای توقف‌اعدام ۳ جوان در عربستان

سازمان عفو بین الملل سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای از عربستان سعودی خواست تا اجرای حکم اعدام سه جوان در این کشور را متوقف کند.
کد خبر: ۱۱۴۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰ 12 October 2022

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری الخلیج الجدید، سازمان عفو بین‌الملل از مسئولان سعودی خواسته است تا اعدام عبدالله الحویطی، عبدالله الدرازی و جلال اللباد را متوقف کنند.

«دیانا سمعان» معاون مدیر دفتر منطقه‌ای غرب آسیا و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفت که صدور احکام اعدام علیه این سه جوان عربستانی به دلیل جرایمی که در سن زیر ۱۸ سال مرتکب آن شدند، نقض آشکار حقوق بشر است.

وی افزود که پادشاه عربستان سعودی می‌بایست این احکام را تأیید نکرده و تمامی عملیات‌های اعدام قریب‌ الوقوع را متوقف و دستور محاکمه‌ مجدد آن‌ها را صادر کند.

بر اساس این گزارش، دادگاه سعودی در فاصله بین ژوئن و اکتبر سال جاری حکم اعدام صادره علیه این سه جوان را تأیید کرد.

یک سازمان حقوق بشری پیش تر گزارشی تکان دهنده از وضعیت هولناک حقوق بشر در عربستان و موارد شکنجه جسمی و روحی علیه فعالان از جمله افراد محکوم به اعدام در زندان‌ها و خانواده‌های آنها منتشر کرده بود.

سایت مخالف "سعودی لیکس" در گزارشی با اشاره به وضعیت ناگوار حقوق بشر و آزادی در عربستان سعودی به نقل از سازمان حقوق بشر عربستان مستقر در اروپا، نوشت: بر اساس رصدی که این سازمان انجام داده است، شهروندان عربستان از لحظه دستگیری تحت انواع شکنجه قرار می‌گیرند و این شکنجه‌ها با صدور احکام متوقف نمی‌شود بلکه بد رفتاری‌ها پس از اجرای احکام ادامه می‌یابد و شامل حال خانواده‌های محکومان نیز می‌شود.

بر اساس رصد سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا، حکومت پادشاهی سعودی تاکنون جسد ۱۳۲ نفر از محکومین به اعدام را تحویل نداده است.

این سازمان حقوق بشری اضافه کرد که با توجه به افزایش سرکوب سنگین، دستگیری مدافعان حقوق بشر و جلوگیری از هرگونه فعالیت جامعه مدنی و ارعاب خانواده‌ها، دسترسی به اطلاعات مربوط به محکومان دشوارتر شده است.

با وجود این، این سازمان ۳۷ مورد را ثبت کرده است که در آن بازداشت شدگان در حال حاضر با مجازات اعدام روبرو هستند که حداقل هشت نفر از آنها نوجوان هستند.

بر اساس اطلاعات سازمان یاد شده، نهادهای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره بسیاری از پرونده‌های افرادی که در حال حاضر با مجازات اعدام روبرو هستند، به دولت عربستان نامه نوشته و نقض قوانین بین المللی در آنها را تائید کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست