بازدید 13073
۴

چشم امید ۱۲ میلیون هموطن نیازمند

با لایحه ۲ فوریتی دولت، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد با این حال، حداکثر دریافتی یک خانواده نیازمند ۵ نفره به ۱.۵ میلیون خواهد رسید؛ آیا مجلس میزان افزایش مستمری پیشنهادی دولت را بیشتر خواهد کرد؟
کد خبر: ۱۱۴۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱ 11 October 2022

خراسان، لایحه ترمیمی دولت برای اصلاح افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی، اتفاق خوبی در میانه سال است که در آن افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی هم دیده شده، اما به نظر می‌رسد میزان این افزایش به بازنگری نیاز دارد.

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی

دولت و مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را حدود ۲۲ درصد افزایش دادند؛ اتفاقی که قابل تقدیر بود و حالا هم قرار است طبق لایحه‌ای دوفوریتی، که کلیات آن در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه هم به تصویب رسید افزایش مجددی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. طبق این لایحه، مستمری این خانواده‌های تحت پوشش ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و برای خانوار‌هایی که جزو سه دهک (۱)، (۲) و (۳) درآمدی هستند، این افزایش، ۱۵ درصد خواهد بود.

حداکثر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ۵ نفر

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مستمری این مددجویان، در کنار ۲۰ درصد افزایش ابتدای سال، میزان دریافتی حمایتی آن‌ها را نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بیشتر می‌کند که رشد قابل توجهی است، اما وقتی به میزان ریالی آن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مستمری یک خانواده پنج نفره، با وجود این افزایش، حداکثر به یک میلیون و ۵۱۸ هزار تومان می‌رسد؛ عددی که اصلا نیازی به دو دو تا چهار تا کردن ندارد تا مطمئن باشیم که نمی‌تواند گره گشای مشکلات این خانواده‌های نیازمند باشد. نگاهی به میزان دریافتی خانوار‌های یک تا چهار نفره تحت پوشش هم این اطمینان و البته نگرانی را بیشتر می‌کند (جدول شماره یک - به نقل از ایسنا و بازنشر شده در پرتال کمیته امداد).

۲.۲ میلیون خانوار تحت پوشش کمیته امداد

آن طور که معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گزارش داده (ایرنا-فروردین ۱۴۰۱)، دو میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند که شامل حدود پنج میلیون نفر می‌شوند؛ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد، آمار تفکیک شده این خانوار‌ها را این طور اعلام کرده است: یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند، ۵۱ هزار دانشجو، ۸۱ هزار بیمار خاص و صعب العلاج، ۴۰۲ هزار فرزند ایتام و محسنین، یک میلیون و ۱۱۹ هزار زن سرپرست خانوار، ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال و ... هر چند هر سال تعدادی از این خانواده‌ها با حمایت‌های کمیته امداد و در قالب اجرای طرح‌هایی مانند اشتغال زایی، توانمند و از چرخه حمایت خارج می‌شوند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی، همواره تعداد قابل توجهی از متقاضیان، در صف حمایت قرار دارند و جایگزین آن‌ها‌ می‌شوند.

امید ۷ میلیون نفر به مستمری بهزیستی

سازمان بهزیستی هم هشت درصد جمعیت کشور را تحت حمایت دارد. این آماری است که رئیس سازمان در فروردین امسال به ایرنا اعلام و اظهار کرد: هفت میلیون نفر برابر با هشت درصد جمعیت کشور تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند.

او افزود: افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، نابینا، ناشنوا، روانی مزمن، روانی، فرزندان بی‌سرپرست و یتیم که در مراکز نگهداری می‌شوند و برخی از افراد متاثر از آسیب‌های نوپدید هستند.

فاصله چشمگیر با حداقل حقوق‌ها

این را می‌دانیم که پرداخت مستمری به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، صرفا یک حمایت برای رفع نیاز‌های ضروری است و قرار نیست تمام هزینه‌های این خانواده‌ها را تامین کند. ضمن آن که در زمان‌های مختلف، کمک دیگری در حوزه مسکن، اشتغال، توانمندسازی و بسته‌های معیشتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما این را هم بپذیریم که بسیاری از این خانواده ها، با همین مستمری‌ها زندگی را سر می‌کنند.

حالا وقتی برخی کارشناسان اقتصادی خط فقر را ۱۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند، میزان تورم بالای ۴۰ درصد است و حداقل حقوق یک خانواده کارگری سه نفره، به ۶.۴ میلیون تومان رسیده، باید قبول کرد که مستمری یک میلیون تومانی برای خانواده سه نفره تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی، خیلی با حداقل‌ها فاصله دارد و باید در بررسی لایحه جدید، این عدد را افزایش داد.

تشکیل کمیته بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره به خراسان گفت: روز دوشنبه (دیروز) کلیات لایحه دو فوریتی دولت در این کمیسیون تصویب و مقرر شد سه کمیته، جزئیات آن را بررسی کنند.

«مهرداد گودرزوند چگینی» افزود: موضوع میزان افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز در یکی از این کمیته‌ها بررسی خواهد شد و پس از جمع بندی کمیسیون، برای اعمال نظر دیگر نمایندگان به صحن علنی خواهد آمد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴
.
.
.

بیش از دوازده میلیون نفر به علاوه خانوادههای شان هم منتظر رفع فیلتر اینستاگرام هستند و هم اکون تحت فشار بسیار شدید مالی و معیشت قرار دارند


بر مسئولان نظام واجب هرچه زودتر این مشکل را برطرف کنند



باید در نظر داشته باشند که...

ریشه اصل اعتراض ها معیشت است نه حجاب

اگر معیشت مردم شامل ارزان شدن کالا و خدمات ، افزایش حقوق و درآمد ، رفع بیکاری و بی مسکنی و عدم ازدواج برطرف شود اکثر مردم خواهان حجاب کتعارف هستند

حکومت باید در امور آزادی ملت ، مصداق "خیر الامور اوسطها " عمل کند و مجوز رسمی بازداشت را از گشت ارشاد حذف کند و جریمه را جایگزین کند
سوال:
درحالیکه رتبه اول یا دوم جهانی را در منابع گازی داریم ،تحت پوشش بودن 12 میلیون نفر(15% از جمعیت کشور )در سازمان بهزیستی و کمیته امام به چه معناست؟؟؟
فقط بی عدالتی و تبعیض . اگر به جای رسیدیم که هر کسی در هر مقامی مرتکب اشتباه شد با او برخورد شود و مردم احساس کنند که دروغی در کار نیست تمام مشکلات حل میشود و نباید در این مملکت 12 میلیون هموطن در فقر مطلق زندگی کنند و منه نوعی با ماشین و ملک و ...... با بهترین امکانات دارم در کنار آنها زندگی میکنیم وای به حال ما یا خدا خودت به فریادمان برس
عده زیادی از پوشش کمیته امداد امام ره ادمهای وضع خوب می باشند و ظلم می شود به افراد دیگر جامعه باید از حمایتی خارج بشوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر