بازدید 70445
۸

آقای خاصی که مالک بنای خاص میدان تجریش است

درست در قلب شمیران، بنایی در حال احداث است که کاملا توی ذوق می‌زند؛ ساختمانی بلندمرتبه که ساخت آن در سال ۱۳۹۷ شروع شده و قرار بوده تا اواخر سال ۱۳۹۹ به پایان برسد. با این حال نه‌تنها هنوز تکمیل نشده، بلکه مشکلات کارگاهی آن همچنان محدوده پیرامونی به‌خصوص ۲ بنای تاریخی ثبت ملی شده را آزار می‌دهد. برخی می‌گویند مالک اصلی این برج نیمه‌کاره یکی از مدیران ارشد فوتبال است.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸ 11 October 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: بنای بلندی که از آن صحبت می‌شود کمی پایین‌تر از میدان قدس و ایستگاه متروی تجریش در خیابان شریعتی قرار دارد. هیچ بعید نیست که فوندانسیون آن، درست روی سقف بتنی بالای سکوی ایستگاه مترو قرار گرفته باشد. بنایی که از بیرون هم می‌توان به‌راحتی 14طبقه رویی را شمرد، اما اطلاعاتی از طبقات منفی آن در دست نیست؛ اگرچه گویا پای 8طبقه منفی در میان است.

به‌عبارتی برای احداث برج، گودی با عمق بیش از ۴۰ متر ایجاد شده؛ درحالی‌که ایستگاه متروی تجریش، عمق متوسطی به میزان ۵۰ متر دارد؛ به همین‌خاطر بسیاری از شهروندان، به‌ویژه اهالی شمیران، سؤالی بزرگ در ذهن‌شان شکل گرفته که چطور ۴ سال پیش مجوز ساخت به این بنا داده‌اند؟

غلامرضا. ف که یکی از قدیمی‌های ساکن محله تجریش به‌حساب می‌آید، می‌گوید: «اینجایی که بنای خاص آقای خاص را می‌سازند، زمانی شعبه بانک صادرات بود. در محدوده شعبه هم درختان زیادی وجود داشت، اما بسیاری از درختان به‌خاطر همین بنا از بین رفته‌اند. چطور اجازه چنین ساختی را صادر کرده‌اند؟ تازه من از یکی از شورایاران منطقه شنیده‌ام در شهرداری دوره قبل، مجوز احداث ۱۲ طبقه را تبدیل به ۱۴ طبقه کرده‌اند!»

صحبت‌های این شهروند باعث شکل‌گیری سؤالی دیگر می‌شود: «اینکه چطور در زمانی که شورای‌عالی شهرسازی در سال ۱۳۹۵ و بعد‌ها با همراهی شورای پنجم شهر تهران (شورای پیشین)، صدور مجوز برای بلندمرتبه‌سازی (۱۲ طبقه به بالا) را ممنوع کردند و مدعی جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی بودند چنین بنای بلندی شروع به ساخت کرده است؟» 

دو راننده تاکسی که در حوالی میدان قدس، در انتظار نوبت برای سوار کردن مسافر هستند هم از اینکه چنین برجی در حال احداث است، اظهار تعجب می‌کنند و می‌گویند: «وقتی که گودبرداری پروژه انجام شد، هاج و واج به عمق آن نگاه می‌کردیم. تا حالا چندین بار همین خیابان شریعتی در کنار برج، فرورفته است.» یکی از آن‌ها می‌گوید که حصار پروژه اصلا مناسب نیست؛ «چند وقت پیش تکه بتنی بزرگی پرت شد و شانس با عابران و ما همراه بود که به سرمان نخورد.» کوچه بالایی بلندمرتبه ماجرا، از قدیم نام «اختصاصی» داشته و دور و بَر بنا پر است از دفاتر اداری و خدماتی. شناسنامه پروژه به این بزرگی در یک‌تابلوی بسیار کوچک حک شده است. در این میان، دیروز موفق نشدیم با شهرداری منطقه یک و ناحیه ۷ آن ارتباط مناسبی بگیریم تا جزئیات بیشتری را اعلام کنند؛ به همین‌خاطر، همشهری از همین طریق اعلام آمادگی می‌کند که آماده دریافت اطلاعات صحیح بنایی است که در ذهن مردم سؤالات فراوانی را ایجاد کرده است. اگرچه کمیسیون نظارت و حقوقی و کمیسیون معماری و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار همشهری، برای بررسی این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند.

چه خبر از گلابدره؟

یکی دیگر از محدوده‌های شمال شهر تهران که طی یک‌دهه اخیر به‌خصوص در فواصل سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ اسیر ساخت‌وساز‌های غیرمجاز شده محله گلابدره به‌ویژه خیابان‌های شهید سعیدی و شهید زبردست آن است. به همین‌خاطر، سازمان بازرسی شهرداری، کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر و شهرداری منطقه یک طی یک‌سال اخیر پای کار آمده‌اند تا راهکار‌های ویژه‌ای را برای جلوگیری از این ساخت‌وساز‌ها به اجرا درآورند.

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص می‌گوید: «مشکل اصلی به افرادی که باندی و شبکه‌ای فعالیت می‌کنند، برمی‌گردد. این سودجویان بعضا از اراذل برای مقابله با مأموران شهرداری استفاده می‌کنند. طبق قانون، شهرداری موظف به برخورد با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز است، اما مأموران شهرداری ضابط قضایی نیستند و برای چنین اقدامی نیاز به ضابط قضایی یعنی نیروی انتظامی است. در مجموع فرایند جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز طولانی است و امکان برخورد لحظه‌ای، اغلب فراهم نمی‌شود و فرصتی برای سودجویان به‌وجود می‌آید تا کار خود را پیش ببرند.» اقراریان در پاسخ به این سؤال که به هرحال شهروندان بسیاری خواستار جلوگیری از این روند هستند و بالاخره چه کاری باید صورت پذیرد، می‌گوید: «نیازمند ورود دادستانی هستیم. البته راه اساسی که امروز شهر به آن نیاز دارد، شکل‌گیری پلیس شهری است.»

او اعلام می‌کند که در محدوده گلابدره گیت‌هایی برای کنترل روند و ورود مصالح ساختمانی گذاشته شده، اما مادامی که ابزار لازم کنترلی به‌وجود نیاید، گیت‌ها پاسخگو نیستند؛ هرچند که این کار جلوی روند سودجویی را گرفته و کند می‌کند. اما به هرحال مدیریت شهری به جد، بستن دروازه‌های تخلف در گلابدره را دنبال می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۸
اقای شهردار لطفا اقدام انقلابی کنید.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
دل خوشی داری .تو ونک یک شبه تمام باغ ها رو خشک کردن هیچ کس نیست جواب بده باغ ۱۰ هزار متر ی پر درخت رو الان
تو کوچه کولیوند .خدا میدونه چه پویایی خوردن برج ساختن ۱۹۰ واحد
از یگان ویژه اینجور جاها استفاده کنید. بین نخواستن و نتوانستن خیلی فرق است
مردم ما دغدغه حجاب اجباری ندارند که به خیابان می ریزند ناراحتی آنها از این دست بی عدالتی ها و بی قانونی ها و اختلاسها است
در چهارراه مژده (منطقه یک شهرداری) روبروی بانک آینده هم بنایی هست که سالهای سال نیمه کاره مانده است شهرداری باید از بناهایی که ساخت آن سالهای سال نیمه کاره رها می شود به خاطر زشت کردن چهره شهر جریمه دریافت بکند .
خوب مردم همین چیزا رو میبینن که اینجوری دشمن شما شدن ملت توی سختی و تحریم فشار گشت ارشاد باشن یه عده مفت خور میلیارد میلیارد با رانت بخورن... اسلام میخوای اجرا کنی
همین مسایل ،همین فروش فضای شهری که مال من و شماست و هم منظره شهر را خراب می کند،هم ترافیک را بدتر می کند و هم باعث افزایش آلودگی هوا میشه و هم همه مان می دونیم که فردی خاص پشت این ماجراست ،همین خواص خوری ها ،باعث عصبانیت و عصیان و اعتراض می‌شود ،مانع ساخته شدن همین بنا و بنای مشابه ،میتونه نشانه توجه به خواست مردم برای پایان دادن به تسلط خواص بر مملکت باشه. باید اصلاحات رو در جهت رضایت مردم از یکجا شروع کرد،چرا این آغاز از همین جا نباشه؟
با سلام/
قابل توجه آن شخص محترمي که اين مطلب وگزارش را تهيه کرده عرض مي شود:
1- آن جائي که ايشان به عنوان محله گلابدره از آن ياد مي کند به نام گلابدره نيست و بصورت جعلي هست که ذکر آن اشتباه است و اسم دقيق آن محل زورآبادي تپه آبک و سه راه گودرزي است. محله گلابدره واقعي در خيابان دربند واقع شده است که منتهي به خيابان گلابدره 2 (يا شهيد تاجيک) مي باشد.
2- آنجائيکه شهرداري ذکر کرده کيوسک نگهباني گذاشته اند تا مصالح ساختماني به منطقه آبک وارد نشو.د ؛ محض اطلاع شهرداري محترم منطقه يک و ناحيه مربوطه بايد عرض کرد. نگهباننان آن کيوسکها از اهالي همان منطقه و همشهري هاي همين مهاجرين مي باشند و در صندوق عقب ماشين مصالح ساختماني و تيرآهن تکه تکه شده را مي برند و ساخت و ساز مي کنند . خداي ناکرده اگر روزي در تهران زلزله بيايد بيشترين کشته ها را همين محله آبک و شناسا خواهد داد . چرا که با نبشي آهن ساختمان 4 و 5 طبقه ساخته اند و فروخته اند.
آقاي شهردار گوش شنواي شما کجاست ؟؟؟؟!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار