بازدید 6379
بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

«خانه‌های ملی گفت‌وگوی آزاد» تشکیل خواهند شد

روز گذشته اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ۹ مساله مهم و دارای اولویت فرهنگی و اجتماعی را بررسی و بر مبنای آن راهبرد‌ها و برنامه‌های اقدام را تنظیم و تصویب کردند.خانه گفت‌وگوی آزاد، زمینه ایجاد فضای آزاد برای دانش‌آموزان و دانشجویان را به دور از هرگونه محذوریت علمی و گفت‌وگوی در محیط مدرسه و دانشگاه فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ 10 October 2022

تابناک _ روز گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد. در این جلسه ۹ مساله مهم و دارای اولویت فرهنگی و اجتماعی بررسی و بر مبنای آن راهبرد‌ها و برنامه‌های اقدام تنظیم و تصویب شد.

این برنامه‌ها با هدف افزایش کارآمدی آموزش و پرورش، نشاط و پویایی اجتماعی در دانشگاه‌ها، تقویت نحوه گذراندن اوقات فراغت، تقویت فضای گفت‌وگو و فعلیت بخشیدن به مصوبه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» تنظیم و تصویب شده‌اند.

خانه گفت‌وگوی آزاد، زمینه ایجاد فضای آزاد برای دانش‌آموزان و دانشجویان را به دور از هرگونه محذوریت علمی و گفت‌وگوی در محیط مدرسه و دانشگاه فراهم می‌کند.

همچنین در این جلسه موضوع فراهم کردن زمینه‌های فعالیت کرسی‌های آزاداندیشی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

«خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» فضای گفت‌وگو را تقویت می‌کند

دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۷۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تقویت و انسجام فرهنگی اظهار کرد: موضوع جلسه امروز دریافت گزارش از اتفاقات فرهنگی و اجتماعی روز‌های اخیر بود، متاسفانه در این روز‌ها شاهد اذیت مردم در فضای عمومی و مجازی هستیم. این فضا را دشمن با اغتشاش و محوریت برنامه ریزی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و انگلیس ایجاد کرده است و مردم و فرزندان و خانواده‌ها دچار آزار و اذیت روحی شده اند.
 
وی ادامه داد: در جلسه امروز دستگاه‌ها و مسئولان مربوط نظیر وزیر کشور، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گزارش‌ها و بحث‌های تحلیلی لازم را ارائه دادند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اعتراض اجتماعی با قوت گرفتن فرد در دنیای جدید امر طبیعی است، گفت: در فضای مجازی وقتی مخاطب تبدیل به کاربر می‌شود، یعنی کنشگر است، کنشگر در محیط مجازی بازنشر و بازخورد دارد و محتوا تولید می‌کند.
 
وی با اشاره به اطلاعاتی که فضای مجازی تولید و منتشر می‌شود، ادامه داد: اطلاعات فضای مجازی الزاما حقیقی نیستند و بسیاری از اطلاعات جعلی است، اما فضای باز اجتماعی باعث می‌شود که کاربران به تصمیمات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی اعتراض داشته باشند.
 
دکتر عاملی با تاکید بر اینکه اعتراض در دنیا افزایش پیدا کرده است اضافه کرد: بعد از ظهور صنعت ارتباطات، خصوصا گسترش عملکردی فضای مجازی، حجم اعتراضات دو برابر شده است. آمار‌هایی که موسسه اجتماعی و صلح ارائه داده نشان می‌دهد که حجم اعتراضات از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۰۲ درصد افزایش پیدا کرده است. بیشترین حجم اعتراض در اروپا بوده است و ۱۶۰۰ اعتراض ثبت شده در اروپا وجود داشته است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اعتراض لازمه دنیای جدید و دنیای مجازی است تاکید کرد: آنچه در کشور‌های دیگر دیده نمی‌شود مهندسی اعتراض و کشاندن آن به اغتشاشات است. ۶۴ درصد اعتراض‌ها در جهان، اعتراض مدنی است یعنی مجوز گرفته می‌شود و اعتراض صورت می‌گیرد، حجم زیادی از اعتراضات برای تامین امنیت اجتماعی و سلامت فرهنگی است، بزرگترین پویش‌ها برای دوری کردن از جنگ و طرفداری از صلح است. اما اغتشاش، توسعه فضای خشونت و تخریب سرمایه‌های عمومی و نگران کردن مردم را در بردارد.
 
وی ادامه داد: مردم ایران باید هوشیار باشند چراکه دولت‌های استعماری تلاش می‌کنند در ایران اغتشاش ایجاد شود تا به اهداف سیاسی خود دست یابند، حفاطت و تامین امنیت خانواده بزرگ ایران امری ملی است که باید با انگیزه ملی مورد اهتمام قرار گیرد. خوشبختانه مردم در مسائل اخیر با اغتشاشات همراهی نکردند. با اینکه اغتشاش گران برای همراهی مردم بسیار تلاش کردند، اما خوشبختانه هوشیاری لازم در میان مردم وجود دارد.

دکتر عاملی با اشاره به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه امروز با مرور نظام مسائل اجتماعی و فرهنگی ۹ مسئله دارای اولویت شناسایی و متناسب با ۹ مسئله راهبرد‌ها و برنامه اقدامی مناسب دیده شد. با تصویب این مجموعه شاهد آموزش و پرورش کارآمدتر، نشاط و پویایی بیشتر در دانشگاه ها، تقویت کننده نحوه گذراندان اوقات فراغت و تقویت فضای گفتگو با به فعلیت درآوردن مصوبه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان خانه ملی گفتگوی آزاد خواهیم بود. خانه گفتگوی آزاد می‌تواند باعث شود که افراد در فضای آزادانه‌ای که تحت هیچ نوع محذوریت نباشند به گفتگو بپردازند. در دانشگاه‌ها هم تحت تاثیر خانه گفتگوی آزاد، کرسی‌های آزاداندیشی با قوت بیشتر برگزار می‌شود. البته در گذشته هم کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در سراسر کشور فعال بوده‌اند.
 
وی ادامه داد: مصوبه دیگر جلسه امروز بحث فراهم آوردن زمینه اجرایی شدن اعتراض رسمی بود تا افراد یا گروه‌ها با مشخصات قانونی اعتراض‌شان را ثبت و بیان کنند. اشتراکات فکری و ارزشی در همه ملت ایران بسیار است و ایران سرزمین امن و دارای آرامش فراگیر است. به نظر می‌رسد برخی از کشور‌های اروپایی که با معضلات تامین آب و برق و گاز و انرژی درگیر هستند می‌خواهند این نارضایتی خود را به مردم ایران منتقل کنند. به لطف خدا توسعه و پیشرفت شتاب گرفته و رشد علم و فناوری با همه ضریب و توانش ادامه پیدا خواهد کرد. اینکه ایران در رشد علم رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده، برای روحیات استعماری بسیار نگران کننده است.

مردم ایران باید هوشیار باشند چراکه دولت‌های استعماری تلاش می‌کنند در ایران اغتشاش ایجاد شود تا به اهداف سیاسی خود دست یابند، حفاطت و تامین امنیت خانواده بزرگ ایران امری ملی است که باید با انگیزه ملی مورد اهتمام قرار گیرد. خوشبختانه مردم در مسائل اخیر با اغتشاشات همراهی نکردند. با اینکه اغتشاش‌گران برای همراهی مردم بسیار تلاش کردند، اما خوشبختانه هوشیاری لازم در میان مردم وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سواد مجازی بیان کرد: بر مبنای حکم مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است تا زیرساخت‌های لازم برای سواد مجازی که شامل سواد اطلاعاتی، سواد مهارتی، سواد حقوقی و فهم آسیب‌های اجتماعی و سواد تحلیلی است، در کشور فراهم کند چراکه با سواد تحلیلی کاربر می‌فهمد که از چه اطلاعاتی استفاده و از چه اطلاعاتی استفاده نکند.
وی خاطرنشان کرد: با بروز بیماری کرونا ۲۸ ماه دانش آموزان و دانشجویان به مدرسه و دانشگاه نرفتند، اما ملزم شدند که از سامانه‌های مجازی استفاده کنند، عدم شناخت این فضا باعث شد که عده‌ای دچار مشکل شوند، بنابراین شناخت این فضا ضروری است، تصمیم بر این شد سازوکار لازم در آموزش و پرورش و آموزش عالی و صدا و سیما برای آموزش سواد مجازی فراهم شود. مجموعه مصوبات این جلسه متعاقبا منتشر خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۹
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۴۲
سال های زیادیه که ملت این کشور دارن گفتگو میکنن
به هیچ دردی هم نخورده فقط می خوان همدیگرو قانع کنن

آقا برید ببینید مثلا آلمان چجوری مدیریت میشه شما هم یاد بگیرید، برید ببینید آموزش و پرورشش چی کار کرده شما هم همون کارو بکنید
لطفا به اسمش دقت کنید
خانه ملی گفتگوی آزاد
یعنی زیر نظر ما می تونید گفتگو کنید
به احتمال زیاد تبدیل میشه به یه نون دونی برای یه عده ای
چون معاون می خواد، مدیر می خواد و ....
من فکر میکنم صدا سیما بهترین گزینه باشه ما این همه کانلهای تلویزیونی داریم کافیه یک کانال با تریبون آزاد در اختیار ملت و احزاب قراربکیره دیگه نیازی به هاید پارک و یا ایجاد مکانهای مختلف نبست
همه کشورهای مترقی از کانل های تلویزیونی استفاده میکنند و مردم هم مخاطب خوبی خواهند شد بهتر از شبکه های غیر منطقی فارسی زبان هست
اینها همه شوخی است شما منطق ندارید چگونه می خواهید گفتگو کنید
خودیها نیاز به مجوز برای تجمعات ندارند این مسخره بازیها برای نخودیهاست
با سلام امیدوام این فضای گفتگو را هر چه سریغتر راه اندازی شود و بدون سانسور و برخوردهای گزینشی اجرا شود اولین قدم در این راستا ادغام سازمانهای موازی هم در سطح نیروهای مسلح و هم در سطح ارگانها و سازمانهای موازی وزارت خانها شافاف سازی در بوجه و ایجاد شبکه های تلویزیونی خصوصی و مستقل از رسانه ملی به گونه ای نظارت عمومی بر عمکردها افزایش یابد انشالله
با حرف زدن چیزی دست نمیشه. باید عمل کرد. چهل ساله فقط حرف و شعار بوده.
گفتگو در جارچوب تعریف شده یعنی نمایش
حالا چرا حتما باید در یک فضای مشخص گفتگوی آزاد کنند؟
یک کیسه جدید برای بیت المال و مشغول شدن جماعتی از اشنایان و اقوام به کار بدون هیچگونه حاصل و نتیجه ای
گفتگوی آزاد مثل گذاشتن پستانک دردهان کودک است.وقتی چیزی ازش بیرون نمیاد وعمل نمیشه و مسئولان خواسته ها وسیاست های خودشون روپیاده میکنن فایده ای نداره.باید احزاب مستقل تشکیل شود که صدای همه اقشار مردم باشه وپاچه خوا رو مجیز گو مسئولان نباشه. طرفدارمردم ودرد مردم باشه.باید رسانه های آزاد داشته باشیم.باید قوای سه گانه، مستقل ومنتخب مردم باشند وکسی براونها تسلط نداشته باشه
این چیزها قبلا به عناوین دیگر هم بوده و هیچ فایده ای برای مردم نداشته
بسیار ابتکار جالبیه. دانش آموزها و دانشجوها برن یه گوشه با خودشون گفت و گو کنن تا بزرگترهایی که سوار کار هستن با خیال راحت کشور رو به اراده خودشون اداره کنن. چی بهتر از این؟
تا وقتی آزادی پس از بیان نیست این کارها شوخیه
میشه این اینترنت مزخرف رو باز کنید..واتس آپ و اینستاگرام مهم نیستن...چرا سایتهای علمی، آموزشی ، فنی باز نمیشن؟
خخخخخخ.....
دروغه. بعد از فروکش کردن شرایط حاضر فراموش میشه
ظاهرسازی صرف
شریعتمداری و عباسی و رائفی پور دیگه چی میخوان؟
" حدود آزادی در گفت و گو " در این خانه ها چقدر است؟ گفت و گو، مهارتی است که باید از دبستان، بلکه پیش از دبستان به افراد آموزش داده شود. مثلا، نظام آموزشی کشوری برای آماده سازی افراد جهت گفت و گو چه برنامه ای دارد؟ موضوع " مهارت گفت و گو"، در برخی از کشورهای جهان قبلا بررسی و برای آن راهکارهای عقلایی اندیشیده شده است. بهتر است به جای اختراع چرخ، آنها مورد مطالعه قرار گیرند و اقتباس شوند. از این گفت و گو ها ، تازه در صورت برقراری، چه نتیجه عملی قرار است گرفته شود؟ و بسیاری مسایل دیگر که باید صاحبنظران جامعه شناسی و سایر رشته های مرتبط در حوزه علوم انسانی به آنها بپردازند.
میتونیم در مورد اشکالات دینی و دنیایی جمهوری اسلامی صحبت و روشن گری کنیم؟
باز هم بازی وو مغلطه جدید برای زمان خریدن و خاموش کردن مطالبات بحق ملت؟ مردم دیگه فریب این بازی ها را نمیخورند
نوشدارو بعد از مرگ سهراب
شما که الان جز تندروها هستید و تحمل یک گفتگوی تلویزیونی را ندارید، واستادی را از کار بیکار می کنید .عده گفتگوی ازاد ندهید
به هیچ یک از این شعارهای توخالی جدید نیاز نیست.
دولت و مجلس و غیره ذلک زحمت بکشند به شعارهای قبل از انتخابات عمل کنند همه چیز برمیگرده سرجای خودش
این گفتگوی ازاد به شرطی جواب میدهد و مفید است که منتقد را با انگهای همیشگی ضد انقلاب و اهل البانی و طرفدار روحانی و فحاشی های همیشگی نوازش نکنید
مثلا یک سوال می پرسم اقای رییس قرار بود پول چاپ نکنه ولی الان ماهانه 150 همت پول چاپ میکنه و بانک مرکزی امیدوار هست که نقدیندگی حداکثر 30 درصد بمونه این با هیاهویی که فروردین ماه ایجاد کرد و نقدینگی رو کاهشی اعلام گرد منافات داره و قطعا تورم ماشی از این نقدینگی سالهای بعد گریبان مردم را میگیره
مردم نیازمند گفتگوی خالی نیستن. گفتگویی که تهش قراره صرفا اتلاف وقت باشه، دلخوش کردن بیهوده س.
این مردم اعتراض میکنن که حق و حقوقشونو بگیرن. خسته نشدید اینقدر از اصل پیچش استفاده کردید؟!
گفتگوی ملت چه صیغه ایه. مردم از نحوه اداره کشور ناراضیند. اگر گفتگو ها به صورت تغییرات در قوانین و اصول اجرای جمع بندی بشه. چه ضمانتی این گفتگوهای شما دارند که تغییرات واقعی ایجاد کنند.
نهاد های اصلی قانون گذاری و اجرایی کشور رو با انتسابات گزینشی از کار انداختید حالا دوباره اخنراع چرخ هستید.
بحث و گفتگو و نظر دادن خوب هست ولی مسئولین که به خودشان زحمت داده اند تا برای پیشرفت کشور تلاش کنند سعی کنند درستکار باشند و به نفع خود و قبیله شان قانون ننویسند ویا قانون را دورنزنند ودر در راه اعتلای کشور و جامعه ، ملی نگر باشند نه جماعت نگر .
شما تحت فشار مردم قول زیاد دادید که عمل نکردید. مثلا این افزایش بهای بنزین که قرار بود از ماه بعدش به خود مردم داده بشه چی شد.
این کار نه بودجه میخواد نه سازوکا، به ملت بگین هر کس به ما اعتراض داره از فردوسی تا آزادی در فلان روز در اختیارش، پایسم امنیتو برقرار کنه
زمینه فعالیت آزاد برای دانشجویان و دانش آموزان و معلمان و فرهنگیان و غیره با اینترنت بین‌المللی فراهم میشود....زدن اینترنت بین‌المللی پیامد های فاجعه باری دارد
حرف زیاد زده شده ولی کسی گوش نمیده. اینم میشه نوندونی برای یه عده.
شما احزاب را آزاد کنید ، اگه راست می گید
خانه ملی ، یعنی هیچ
چطوری بدون خندیدن می تونین جوک بگین؟ من که نمی تونم. حتی همین الانم خنده م گرفته. :)))
واقعاً آیکیوی این ملت رو چی فرض کردین؟؟ چرا انقدر به شعور ملت توهین می کنین؟ لااقل یه چیزی بگین آدم احساس کنه آیکیوش رو بالا درنظر گرفتن. نه در حد مهدکودک!!!
بسیار عالی
همینکه تنها گفتگو بدون هیچ نتیجه ای هم صورت بگیره کفایت میکنه
اولا مطمئن باشید عده بسیار زیادی حتی تا چند برابر با معترضین همدل بودند ولی بدلایلی در تجمعات شرکت نکردند.
ثانیاً مجوز اعتراضات را قانون اساسی داده، اگر نمی ترسید چرا ۴۰ ساله که مجوز نمی دهید؟
همین گزینشی عمل کردن قانون اساسی علی رغم نواقص آن بیشتر مردم را خشمگین می کند
خنده داره......خنده تلخ....
سلام شورایی که درد مردم را نفهمد شورا نیست شوربا است تا حرف مردم شنیده نشود و به خواسته های آنان توجه نشود صدها مصوبه آبکی دیگر دردی را دوا نخواهد کرد همچنان که تا بحال نکرده
شما با این فیلتر کردن فضای مجازی کرکره گفتگو را پایین کشیدید .
فرض بر اینکه تشکیل شد جوانان اومدن گفتن رفراندوم گفتن حجاب اختیاری و.... خخخخخ یعنی شما گوش میدین یا به عنوان ضد انقلاب میگیریننشون مثل دانشجویان دانشگاه شریف
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی