بازدید 45680

محسن رضایی: با تحریم داخلی و خارجی روبرو هستیم

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: دولت مصمم است تحولاتی را در اقتصاد شکل دهد تا از تراکم مشکلات کشور به خصوص در مورد صنعتگران بکاهد.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴ 30 September 2022

محسن رضایی: با تحریم داخلی و خارجی روبرو هستیم

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: دولت مصمم است تحولاتی را در اقتصاد شکل دهد تا از تراکم مشکلات کشور به خصوص در مورد صنعتگران بکاهد.

به گزارش تابناک و به نقل ایرنا، محسن رضایی عصر پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات و رفع موانع اقتصادی شهرستان های کاشان، آران و بیدگل که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، اظهار داشت: ما در بحث اقتصاد کشور با دو دسته تحریمهای داخلی و خارجی روبرو هستیم.

وی افزود: تحریمهای داخلی، بخاطر پیچیده شدن قوانین و مقررات در یکدیگر و بخشی اداره شدن کشور و همچنین مسائل فرهنگی، اجتماعی و تبعیض های موجود، بوجود آمده، که به طور جدی رفع تحریم های داخلی با اینکه کار ساده ای نیست، ولی یکی از سیاست های دولت فعلی است.

معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به تحریم های خارجی، ادامه داد: در خصوص رفع تحریم های خارجی نیز کشور بسیار جدی است که می‌توان به اراده دولت درخصوص حل و فصل روابط خارجی در حوزه اقتصاد اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای گشایش درهای اقتصادی تنها نمیخواهیم به یک در خاصی اکتفا کنیم، تصریح کرد: دولت معتقد به استفاده از همه درهای اقتصادی دنیا (چین، روسیه، آسیا، اروپا) است.

رضایی با اشاره به اینکه در گذشته گرایش هایی وجود داشت که از درهای باز موجود استفاده نشد و سالها وقت کشور صرف درهای بسته هدر رفت، اظهار داشت: امروزه تجربه به ما نشان داده که اگر از درهای باز اقتصادی استفاده کنیم، بقیه نیز ناچار به گشودن درهای بسته اقتصادی خود به روی ما می شوند؛ بنابراین در اقتصاد بین الملل بدنبال گسترش جدی تجارت و صادرات هستیم.

وی همچنین عبور کالا و توجه به موقعیت ترانزیتی ایران را بعنوان یکی از سیاست های اصلی اقتصادی دولت فعلی دانست و گفت: بارها گفته شده اگر در کشور کمترین تولید را هم داشته باشیم و فقط به عبور و ترانزیت کالا توجه کنیم، تنها از این راه توان به دست آوردن میلیاردها دلار را داریم.

معاون اقتصادی رییس جمهور تصریح کرد: ترانزیت تنها به حمل و نقل کالا محدود نمی شود و می توان با ایجاد انبارهای خشک در مناطق ویژه مانند کاشان،کالاها را از کشورهای مبدا در این انبارها دپو و سپس به کشورهای مقصد توزیع کرد.

وی ادامه داد: بنابراین در حوزه اقتصاد تنها نباید بدنبال تولید کالا باشیم بلکه از ظرفیت های دیگر کشور، مانند جغرافیای اقتصادی ( که متاسفانه در ۲۰۰ سال گذشته کنار گذاشته شده است) می توان نهایت استفاده را برد.

رضایی سیاست دوم اقتصادی دولت را موضوع صادرات دانست و تصریح کرد: فعالان اقتصادی در موضوع صادرات هر مقدار تقاضا و پیشنهاد داشته باشند، دولت آماده حمایت و کمک به آنان است.

وی با اشاره به ایجاد تحول پولی و بانکی کشور بعنوان سیاست سوم اقتصادی دولت، افزود: با دستور رهبر معظم انقلاب و بر اساس جلسه سران قوا، نظام پولی و بانکی کشور باید متحول شود و این اصلاحات صورت پذیرد.

رضایی همچنین تغییر ساختار بودجه کشور و حمایت از اقَشار آسیب پذیر را از دیگر دستورات جلسه سران قوای کشور برای تحول در حوزه اقتصاد بیان کرد.

وی به راهبرد عبور کشور از مرحله کارخانه داری به سمت صنعتی سازی اشاره کرد و اظهار داشت: از کارخانه داری عبور کرده ایم، ولی در تغییر راهبرد صنعتی کشور وارد صنعت سازی نشده ایم.

وی با اشاره به تفاوت صنعت سازی با کارخانه داری، ادامه داد: در صنعت سازی باید همه کارخانه هایی که یک یا دو محصول مشابه را تولید می کنند، تمام زنجیره های تولید مانند تامین مالی تا بازاریابی و دانش بنیان و… را بهم متصل کنند.

معاون رییس جمهور ادامه داد: متاسفانه چون تمام زنجیره های تولید در کشور به هم متصل نیست، مجبوریم برای تکمیل این زنجیرها به خارج از کشور متوسل شویم و سود اصلی در جیب آنها وارد می شود
که این موضوع باعث تشدید خام فروشی شده و شاید خارجی ها از صنایع ما بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ایران در کارخانه داری بسیار موفق عمل کرده، افزود: حتی در گزارشی که اخیرا منتشر شده تعداد کارخانه ها در ایران از آلمان بیشتر است، ولی زمانی کارخانه داری موفق است که به سمت صنعت سازی رود، یعنی زنجیره های کامل تولید در داخل کشور بهم وصل شود.

سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی نیز در ابتدای این جلسه ضمن خیرمقدم به معاون اقتصادی رییس جمهور از پیشینه اقتصادی و مذهبی کاشان گفت و اظهار داشت: در دوره وکالت من با ارتباطی که با سرمایه گذاران و کارآفرینان داشته ام آنها با مشکلات زیادی روبرو هستند که امیدواریم این جلسه بتواند گره گشای این عزیزان باشد.

در این جلسه همچنین احمدرضا نقش معاون اقتصادی استانداری اصفهان، محمود تولایی رییس اتاق بازرگانی کاشان و جمعی از فعالان اقتصادی به بیان نظرات و مشکلات خود پرداختند.

به گزارش ایرنا محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور و سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی جهت حضور در یادواره شهدای سفیدشهر شهرستان آران و بیدگل به این منطقه سفر کرده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار