بازدید 14384
۱

مواضع دوگانه آمریکا درقبال احیای مذاکرات لغو تحریم‌ها

وزیر امور خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارنظر درباره احیای مذاکرات لغو تحریم‌های ایران، مدعی شد: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در کوتاه مدت بعید است.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴ 14 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، آنتونی بلینکن در جدیدترین اظهارنظر درباره احیای مذاکرات لغو تحریم‌ها، بدون اشاره به سنگ اندازی‌های کنگره و مخالفان مذاکرات در داخل آمریکا در لفاظی جدید که پیش بینی هم می‌شد، ادعا کرد: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد.

این درحالی است که مسئولان دولت آمریکا اخیرا در اظهارنظر‌ها و بیان مواضع از قریب الوقوع بودن احیای مذاکرات می‌گفتند و همچنین به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ داده و حتی از جوابیه جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اروپا مطلع شدند.

آنتونی بلینکن که برای گفتگو‌های اقتصادی در مکزیک به سر می‌برد، روز دوشنبه در چرخشی ناگهانی از مواضع و همزمان با سخنان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه اجلاس شورای حکام ضد ایران، ادعا کرد: آنچه ما طی هفته گذشته یا همین حدود از پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا دریافت کردیم بدیهی است که یک گام رو به عقب است و دورنمای این توافق را در کوتاه مدت بعید می‌سازد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در حاشیه اجلاس چهار روزه شورای حکام در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل پادمانی آژانس، در سخنانی از موضع سیاسی، بیش از آنکه فنی باشد، گفت: در تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلا ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد.

بلینکن در ادامه مدعی شد: شما صحبت‌های (مقامات) اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی و انگلیس را درباره تازه‌ترین تحولات در این خصوص شنیده اید. من نمی‌توانم به شما جدول زمانی ارائه کنم به جز اینکه می‌گویم به نظر می‌رسد ایران نمی‌خواهد یا نمی‌تواند اقدامات لازم را برای دستیابی به یک توافق صورت دهد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش در یک کنفرانس خبری در دانشگاهی در شهر سانتاندر اسپانیا اعلام کرده بود: پیشنهادی از سوی من به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات مطرح و سپس پاسخی از ایران ارائه شد که از نظر من معقول بود. این پاسخ به آمریکا منتقل شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام شامل فرانسه، انگلیس و آلمان با تکرار ادعا‌ها نسبت به مواضع منطقی و معقولانه اخیر ایران - به گفته مقامات ارشد اتحادیه اروپا-، آنطور که قابل انتظار بود، واکنشی مغرضانه از خود بروز دادند.

وزیر خارجه آمریکا بدون درنظر گرفتن خواسته‌های بحق و مواضع شفاف ایران در مذاکرات، ادعا کرد: آن‌ها -ایران- به وارد کردن مسائل غیرمرتبط به این مذاکرات ادامه می‌دهند که این امر احتمال دستیابی به توافق را کمتر می‌کند. اما قطعا آنچه من در هفته گذشته شاهد بودم یک گام رو به عقب و فاصله گرفتن از احتمال هر نوع توافقی در کوتاه مدت است.

این در حالی است که جدیدترین دور مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج ماهه ۱۳ مردادماه تا ۱۷ مردادماه در شهر وین برگزار شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکار‌های به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
معلوم بود از این تیم مذاکره جز بدبختی و ادامه تحریمها بمردم نمیرسد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست