بازدید 23296
با تحولات منطقه و جهان

حملات موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه/ فرود هواپیمای موساد در دوحه قطر/ برگزاری رزمایش دریایی مصر و آمریکا در مدیترانه/ تهدید شدیداللحن اردوغان علیه یونان

حملات موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه، فرود هواپیمای موساد در دوحه قطر، برگزاری رزمایش دریایی مصر و آمریکا در مدیترانه، تهدید شدیداللحن اردوغان علیه یونان و احداث پایگاه جدید آمریکا در قامشلی سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۳۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷ 04 September 2022

حملات موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه/ فرود هواپیمای موساد در دوحه قطر/ برگزاری رزمایش دریایی مصر و آمریکا در مدیترانه/ تهدید شدیداللحن اردوغان علیه یونان

بین الملل تابناک: حملات موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه، فرود هواپیمای موساد در دوحه قطر، برگزاری رزمایش دریایی مصر و آمریکا در مدیترانه، تهدید شدیداللحن اردوغان علیه یونان و احداث پایگاه جدید آمریکا در قامشلی سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حملات موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه

منابع محلی از وقوع انفجار در پایگاه غیر قانونی نظامیان تروریست آمریکایی در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه خبر می‌دهند.

رادیو «سوریانا» به نقل از این منابع گزارش داد، صدای چند انفجار در پایگاه آمریکایی ها در میدان نفتی «العمر» در شرق دیرالزور شنیده شده و شعله‌های آتش نیز در حال زبانه کشیدن است.

برخی منابع هم خبر دادند که پایگاه آمریکایی ها در این منطقه، هدف سه راکت قرار گرفته است. کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد، این حملات، با راکتهای ۱۰۷ میلیمتری فجر-۱ صورت گرفت. هنوز آماری از تلفات این حملات منتشر نشده است.

خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از منابع محلی گزارش داد که این حملات، دست کم با سه راکت کاتیوشا صورت گرفته که در پی آن، آتش‌سوزی شدیدی رخ داده است.

خبرنگار اسپوتنیک حاضر در دیرالزور گفت که در پی این حملات، آژیرهای خطر به صدا درآمد و نیروهای آمریکایی هم در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

منابع محلی نیز خبر دادند که آمبولانس ها به سرعت عازم محل انفجارها شدند. نیروهای آمریکا و عناصر مسلح وابسته به آنان در این منطقه، مستقر شدند و بالگردها و پهپادهای شناسایی آمریکا، به شدت در حال پرواز در منطقه هستند.

پیش از این هم در سوم شهریور ماه جاری، پایگاه آمریکا در میدان نفتی «کونیکو» واقع در استان دیرالزور هدف حمله راکتی قرار گرفت. پس از حمله راکتی به پایگاه آمریکا در میدان کونیکو، صدای چند انفجار در این پایگاه به گوش رسید.

منابع محلی هم خبر دادند که نیروهای آمریکا به‌سرعت منطقه را بستند و همزمان با این اقدام، پرنده‌های نظامی آمریکا در محل حمله به پرواز درآمدند.

فرود هواپیمای موساد در دوحه قطر

 برخی رسانه‌های منطقه از فرود هواپیمای ویژه عملیات خارجی موساد در پایتخت قطر خبر می‌دهند.

این نخستین بار نیست که خبر فرود این هواپیما در قطر منتشر می‌شود؛ بهمن ماه گذشته نیز رسانه‌ها از ورود هواپیمای موساد به قطر خبر داده بودند.

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ این هواپیما که از فرودگاه بن گورین در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرواز کرده بود پس از توقف کوتاه در پایتخت اردن وارد دوحه شده بود. این در حالی است که مسئولان قطر بارها بر نداشتن ارتباط با رژیم صهیونیستی تاکید کرده‌اند.

یک شبکه خبری صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کرد، مذاکرات رژیم صهیونیستی و قطر به منظور بازگشایی دفتر کنسولی این رژیم در دوحه شکست خورد.

شبکه ۲۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی سه ماه پیش از آغاز بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ تلاش‌های خود را برای حضور هزار تماشاگر از سرزمین‌های اشغالی در قطر افزایش داده است.

براساس این گزارش قرار بود تماس تلفنی میان نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه قطر برقرار شود که اصرار رژیم صهیونیستی بر علنی بودن آن، با مخالفت قطر روبه‌رو شد.

گفت‌وگوی تلفنی میان لاپید و محمدبن عبدالرحمن آل ثانی در حکم مقدمه‌ای برای گفت وگوی لاپید و امیر قطر بود که اصرار طرف اسرائیلی بر رسانه‌ای شدن آن، طرف قطری را وادار به عقب نشینی کرد و مذاکرات برای بازگشایی نمایندگی سیاسی رژیم صهیونیستی شکست خورد.

هدف از این گفت وگوها نیز بازگشایی نمایندگی سیاسی رژیم صهیونیستی در قطر به بهانه پیگیری امور تماشاگرانی بود که قرار است در طول دوره برگزاری جام جهانی فوتبال از سرزمین‌های اشغالی فلسطین به قطر سفر کنند.

رژیم صهیونیستی امیدوار بود که این دفتر کنسولی پس از پایان رقابت‌های جام جهانی نیز به کار خود ادامه دهد.

قطر نخستین کشور عربی در منطقه خلیج فارس بود که از سال ۱۹۹۶ با رژیم صهیونیستی روابط برقرار کرد و این رژیم در دوحه دفتر تجاری داشت.

در سال ۲۰۰۰ این دفتر بسته و روابط میان دوطرف در سال ۲۰۰۹ پس از حمله رژیم صهیونیستی به غزه قطع شد. قطر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مشروط به تشکیل کشور مستقل فلسطینی کرده است.

برگزاری رزمایش دریایی مصر و آمریکا در مدیترانه

سخنگوی ارتش مصر از رزمایش نیروی دریایی این کشور و نیروی دریایی آمریکا در محدوده ناوگان شمالی در دریای مدیترانه خبر داد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد: نیروی دریایی مصر و آمریکا رزمایش دریایی را در محدوده ناوگان شمالی در دریای مدیترانه برگزار کردند. این رزمایش در چارچوب طرح فرماندهی کل نیروهای مسلح برای ارتقای سطح آموزش و تبادل مهارت‌ها با نیروهای مسلح کشورهای دوست است.

وی گفت: ناو بالگردبر "جمال عبدالناصر" و ناو "الجلاله" و ناو USS DELBERT D.BLACK در این رزمایش شرکت کردند. این رزمایش در راستای حفظ امنیت دریایی برای مقابله با تهدیدات و تقویت همکاری نظامی میان دو کشور بود.

تهدید شدیداللحن اردوغان علیه یونان

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به یونان هشدار داد، اگر به آزار و اذیت جنگنده‌های ترکیه بر فراز دریای اژه ادامه دهد، بهای سنگینی خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، اردوغان که در یک گردهمایی مملو از هوادارانش در شهر سامسون واقع در حاشیه دریای سیاه سخنرانی می‌کرد، به یونان هشدار داد که نقض حریم هوایی علیه هواپیماهای جنگنده ترکیه را تکرار نکند.

وی با اشاره به شکست سخت نیروهای اشغالگر یونان در شهرهای غربی ترکیه توسط ارتش ترکیه در سال ۱۹۲۲، گفت: به تاریخ نگاهی بیندازید و ازمیر را فراموش نکنید.

اردوغان همچنین ضمن متهم کردن یونان به تسلیح غیرقانونی جزایر واقع در دریای اژه برخلاف معاهدات امضا شده پس از دو جنگ جهانی، افزود: ما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد. همانطور که می‌گوییم، می‌توانیم یک شب ناگهان فرود بیاییم.

رئیس جمهور ترکیه به تازگی در حالی که خود را برای بزرگترین چالش انتخاباتی حکومت تقریباً ۲۰ ساله خود در سال آینده آماده می‌کند، فعالیت‌های خود را در حوزه سیاست خارجی افزایش داده است.

کارشناسان اظهارات روز شنبه او را مشابه آنچه برای تهدید به عملیات نظامی در سوریه استفاده شد، تلقی می‌کنند. آنها خطر ایجاد یک تنش خطرناک بین دو همسایه دریای اژه را گوشزد می‌کنند.

یونان و ترکیه، اعضای ناتو، اختلافاتی در مورد مرزهای دریایی و هوایی دارند که به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد، از جمله تقسیم قبرس در سال ۱۹۷۴ و همچنین کشف سوخت‌های فسیلی در دریای مدیترانه. این اصطکاک آنها را در نیم قرن گذشته سه بار به آستانه جنگ رسانده است.

دریای اژه دارای جغرافیایی پیچیده با بیش از ۲۰۰۰ جزیره است که بیشتر آنها یونانی هستند.

در هفته‌های اخیر،ترکیه یونان را متهم کرده است که از سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ ساخت روسیه در کرت برای قفل کردن جت‌های ترکیه استفاده می‌کند. آنکارا همچنین گفته است که جنگنده‌های اف-۱۶ یونان با قرار دادن آنها در زیر قفل رادار در طول ماموریت ناتو بر فراز مدیترانه شرقی، جت‌های ترکیه را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. یونان این ادعاها را رد کرده و ترکیه را به نقض حریم هوایی خود متهم کرده است.

ترکیه در عین حال مدعی است یونان با نظامی کردن جزایر در دریای اژه توافق‌های بین المللی را نقض می‌کند.

آتن استدلال می‌کند که سربازان در این جزایر مستقر شده‌اند تا کشتی‌هایی را که از ساحل غربی ترکیه نزدیک می‌شوند، دفع کنند.

این اختلاف‌ها منجر به گشت‌زنی و مأموریت‌های رهگیری تقریباً روزانه نیروی هوایی، عمدتاً در اطراف جزایر یونانی نزدیک خط ساحلی ترکیه می‌شود.

اردوغان و کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان در ماه اسفند در استانبول گفت وگوهای نادری داشتند، اما دوباره روابط دو کشور همسایه به دلیل رقابت بین آنها بر سر تسلیحات آمریکایی تیره شد.

آتن در ماه خرداد رسما برای خرید جت‌های جنگنده F-۳۵ ساخت آمریکا درخواست داد. در حالی که ترکیه پس از رد شدن سفارش جنگنده‌های F-۳۵ به دلیل پذیرش تحویل سیستم دفاع موشکی پیشرفته روسیه در سال ۲۰۱۹ از طرف آمریکا، در حال مذاکره برای خرید F-۱۶ است.

اردوغان در ماه تیر اذعان کرد که ترکیه خواهان جنگ با یونان نیست اما افزود که این کشور باید از نقض حریم هوایی ترکیه دست بردارد.

دو سال پیش، زمانی که هر دو کشور کشتی‌هایشان را برای جستجوی منابع انرژی به آب‌های مورد مناقشه مدیترانه شرقی اعزام کردند، به آستانه رویارویی نظامی رسیده بودند.

احداث پایگاه جدید آمریکا در قامشلی سوریه

منابع خبری از احداث پایگاه جدیدی توسط آمریکایی‌ها در قامشلی سوریه خبر دادند.

خبرنگار العربی الجدید در "حسکه" اعلام کرد که نظامیان آمریکا پایگاه جدیدی را در روستای "نقاره" در سه کیلومتری جنوب قامشلی احداث کردند؛ این سومین پایگاه آمریکایی‌ها در قامشلی است و دو پایگاه دیگر در روستای "هیمو" شمال غرب قامشلی و روستای "تل فارس" قرار دارند.

طبق این گزارش، پایگاه جدید از این جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که در نزدیکی فرودگاه قامشلی احداث شده و این درحالی است که این فرودگاه تحت کنترل نیروهای روسیه است.

خبرنگار العربی الجدید در ادامه گزارش داد که این پایگاه همزمان با انتقال تجهیزات نظامی از اقلیم کردستان عراق به منطقه احداث شده است.

نظامیان آمریکا در مناطق شمال و شرق سوریه مستقرند و پایگاه واقع در میدان نفتی "العمر" و پایگاه "التنف" بزرگ ترین پایگاه‌های آنها در منطقه هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۴
ازمیر یک شهر یونانی نشین با قدمت طولانی است و روزی به یونان بازخواهد گشت دیر زود دارد اما سوخت سوز ندارد اردوغان نباید این موضوع مهم تاریخی را فراموش کند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
اگه قرار باشه به چند هزار سال قبل برگردیم. یونان بخشی از خاک سوریه بوده. عمشون جزوری از مصر بودن. همشون خاک مقدونیه بودن. بهتره سر جامون بشینیم و سنگ نندازیم سمت کسی. یهو اسکندر میاد میگه کل اسیا و نصف اروپا با یونان و بقیش خاک مقدونیه هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
پس اگر اندیشه شما اندیشمند بزرگ بخواهد پیاده شود همه کشورها باید تجزیه شوند. چون جمعیت هیچ کشوری یک دست نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
با احترام به صلح و دوستی تمام ملت ها....اگر یونان دست از پا خطا کند مطمین باش محو خواهد شد...و نباید بازیچه دیگران شود...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
تو چرا حرص ميخوري؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
یه جمله هم از مادر عروس...
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
خود یونان بخش کوچکی از عثمانی بود ولی کشورهای مسیحی با اینکه رقابت و حتی اختلاف دارند باز هم همدیگر را حمایت می کنند ولی تفکر جهان سومی باعث می شود بعلت رقابت های منطقه ای کشورهای مسلمان با مسیحیان علیه کشور مسلمانی متحد شوند
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
ضد تورک عزیز ازمیر یک شهر کاملا تورک نشین است و الحاق آن به یونان یا ماندن در تورکیه هیچ ربطی به شما ندارد.ا
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
همه تون باید اعدام شوید
مرگ بر انگلیس
با ارزوی‌ مرگ‌ و نابودی‌ برای‌ این و اون‌ هیچ کاری از پیش نمیره‌ و هرگز امریکا‌ و سایر‌ قدرتمندان دنیا‌ بزانو در نمیان و یا اینکه راه اخلاق مداری را در پیش نخواهند گرفت‌ بلکه باید‌ با اتخاذ خط و مشی صحیح در ارتباط با دنیا تجدید نظر کنیم و با دیپلماسی موثر و روابط با دنیا را شفافتر کنیم و سعی کنیم‌ از بحرانی شدن روابط با کشورهای تاثیر گذار‌ دوری کنیم‌ !
دریای اژه مال ترکیه هست. یونان پشتش به اتحادیه اروپا گرمه اما باید از اوکراین عبرت بگیرد چطور اروپایی ها اکراین را تشویق کردند به جنگ گفتن ما حمایت می‌کنیم اما دیدیم که چطور تنها گذاشتن اوکراین را. الان مطمن باش هیچ کشوری خودشو به خاطر یک کشور دیگه درگیر جنگ نمی‌کنه یونان خودش هم تنهایی حریف ترکیه نمیشه باید یونان خودش با ترکیه اختلافش را حل کند وگرنه در دام اروپا میوفته
تورکیه یک کشور قدرتمند، عادل و با خدا است و مردم منطقه نیز پشتیبان این کشور می باشند و هیچ قدرت استکباری، نژاد پرست و تروریستی یارای مقابله با آن را ندارد. یونان نیز بهتر است با دم شیر بازی نکند.
مردم ترکیه از اول ترک زبان نبوده اند

از قرن پنجم هجری و قمری و با نفوذ سلجوقیان ترک زبان که از شرق ایران آمده بودند مردم این سرزمین هم ترک زبان شدند


این بخشی از تاریخ است و ادعا نیست
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد
وب گردی