بازدید 7171
۳

کمبود شدید نیروی معلم چالش بزرگ آلمان

کمبود نیروی کار ماهر آلمان این روز‌ها به بحرانی جدی برای دولت آلمان تبدیل شده و در آغاز سال تحصیلی انجمن‌های آموزشی از کمبود شدید نیروی معلم خبر داده‌اند.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳ 30 August 2022


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، کمبود نیروی کار متخصص در آلمان این روز‌ها به بحرانی در این کشور تبدیل شده و نگرانی‌هایی را در بین مقامات ایجاد کرده است.

به نوشته رسانه‌های آلمانی، همواره شرکت‌های بیشتری در آلمان مجبورند تجارت خود را محدود کنند، زیرا مشکل کمبود کارگران ماهر در این کشور وجود دارد. یکی از دلایل این امر بحران کرونا و همچنین تغییرات جمعیتی است.

بحران کمبود کارگران ماهر در آلمان به نقطه اوج خود رسیده است. بر اساس نظرسنجی اخیر، موسسه ایفو در ماه جولای، تقریبا نیمی از شرکت‌ها اعلام کردند که تحت تاثیر کمبود نیروی کار قرار گرفته‌اند. این میزان شکایت در این باره بیش از هر زمان دیگری از زمان شروع نظرسنجی‌های کسب و کار ایفو در سال ۲۰۰۹ بوده است. بیشتر شرکت‌های آلمانی کمبود کارگران ماهر را بزرگترین خطر تجاری برای آینده می‌دانند، زیرا به اعتقاد آن‌ها این می‌تواند منجر به توقف کسب و کار شود.

طبق داده‌های آژانس استخدام فدرال آلمان، در حال حاضر بیشتر مشاغل خالی در بخش حمل و نقل و لجستیک و پس از آن در بخش فروش وجود دارد. بر این اساس در جولای ۲۰۲۲ در مجموع حدود ۸۸۱ هزار شغل خالی در آلمان گزارش شده است که ۱۸ درصد بیشتر از جولای سال ۲۰۲۱ است.

روزنامه "هامبورگر ابند بلات" آلمان هم در گزارشی به کمبود شدید معلم در آلمان اشاره کرده و نوشت: هشدار‌های مرتب در مورد کمبود شدید معلمان وجود دارد. در آغاز این سال تحصیلی، انجمن‌های آموزشی تصویری به خصوص تیره و تار را ترسیم می‌کنند، زیرا در هر گوشه و کناری مشکل و هرج و مرجی وجود دارد.

بر اساس برآورد‌های انجمن معلمان آلمان، در آغاز سال تحصیلی تا ۴۰ هزار کمبود معلم در این کشور وجود دارد. هاینز-پیتر مایدینگر، رئیس این انجمن در این باره به خبرگزاری آلمان گفت که روند ارائه درس و تامین تدریس در همه ایالت‌های فدرال بدتر شده است. در سراسر کشور، ما شکاف واقعی حداقل ۳۰۰۰۰ و شاید حتی تا ۴۰۰۰۰ جای خالی را در این شغل پیش بینی می‌کنیم.

مایک فینرن، رئیس اتحادیه آموزش و علم (GEW)، گفت که وضعیت پر کردن موقعیت‌ها با معلمان کاملاً آموزش دیده در مقایسه با سال گذشته دوباره به طور قابل توجهی بدتر شده است.

ادو بک من، رئیس انجمن آموزش و پرورش آلمان (VBE) هم گفت: درس‌ها و کلاس‌ها درست در ابتدای سال تحصیلی لغو می‌شوند، گروه‌های آموزشی بزرگتر، کاهش پیشنهادات بودجه و کاهش جدول زمانی و ... در دستور کار قرار دارند.

سال تحصیلی اکنون در ۱۱ ایالت از ۱۶ ایالت فدرال آغاز شده است.

اولین گزارش‌های هشدار تا به حال از ایالت‌های مختلف آمده است. در بایرن، کمی قبل از تعطیلات تابستانی، اعلام شد که کلاس‌ها باید در سال تحصیلی جدید لغو شوند تا معلمان کافی برای تدریس داشته باشند. در برلین، پایتخت فدرال آلمان، سال تحصیلی با تعداد دانش‌آموزان بیشتری از گذشته آغاز شد، در حالی که هم زمان کمبود ۸۷۵ معلم وجود داشت. کریستین پیوارز، وزیر آموزش و پرورش از زاکسن آلمان هم در آغاز سال تحصیلی گفت: به طور کلی، وضعیت ارائه دروس و تشکیل کلاس‌ها همچنان متشنج است.

رئیس انجمن معلمان آلمان گفت که تا ۴۰۰۰۰ موقعیت خالی معلمی تخمین زده می‌شود، زیرا هنوز مدارس در همه ایالات شروع نشده است. وی افزود:، اما اعدادی که تاکنون شناخته شده اند، چشمگیر هستند. وی همچنین از لغو کلاس ها، کوتاه شدن جدول زمانی، لغو پیشنهادات اضافی در ابتدای سال تحصیلی سخن گفت. در آلمان بیش از ۸۰۰۰۰۰ معلم در مدارس و آموزشکده‌های حرفه‌ای وجود دارد.

سال هاست که از کمبود معلم در آلمان شکایت می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد وضعیت بدتر می‌شود، زیرا اکنون چندین مشکل با هم تداخل دارند:

اول اینکه کمبود عمومی کارگران ماهر نیز مدارس را تحت تاثیر قرار داده است. در ماه ژوئن، کای ماز، مدیر عامل موسسه تحقیقات و اطلاعات در آموزش لایب‌نیتس (DIPF)، از کشمکش‌های قریب‌الوقوع بر سر توزیع در بازار آموزش و کار صحبت کرد.

بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، اگرچه کمبود نیروی کار وجود دارد، معلمان بیشتری کار پاره وقت را انتخاب می‌کنند. در سال تحصیلی ۲۰۲۰/۲۰۲۱، تقریباً ۴۰ درصد معلمان تمام وقت کار نمی‌کردند که بالاترین میزان در ده سال گذشته است.

بر اساس کنفرانس وزیران آموزش و پرورش (KMK)، تولد و مهاجرت بیشتر باعث افزایش تعداد دانش آموزان مدارس می‌شود. در حال حاضر تقریبا یازده میلیون دانش آموز در آلمان وجود دارد. اکنون بیش از ۱۵۰۰۰۰ دانش آموز از اوکراین وجود دارد.

از طرفی تصمیمات سیاسی، مانند گسترش مدارس تمام روز، طرح‌ها برای گنجاندن یا پشتیبانی زبان نیاز به کارکنان را در مدارس افزایش می‌دهد.

از طرفی همچنان خطر کمبود کارکنان به دلیل بیماری و مقررات ایزوله در صورت ابتلا به کرونا وجود دارد. معلمان باردار نیز غایب هستند، زیرا به گفته مایدینگر، تقریباً در همه جا به دلیل کرونا از کار منع شده‌اند.

به نوشته روزنامه هندلزبلات آلمان، در نشست مقامات در ۷ سپتامبر، دولت فدرال آلمان می‌خواهد راه‌های تامین نیاز به کارگران ماهر را با اتحادیه‌های کارگری و انجمن‌های تجاری مورد بحث قرار دهد. هوبرتوس هیل، وزیر کار روز دوشنبه گفت: ما باید هر کاری انجام دهیم تا اطمینان حاصل شود که کمبود کارگران ماهر اقتصاد ما را کند نمی‌کند. به گفته وی برای بسیاری از شرکت‌ها، جستجوی کارگران ماهر یک چالش بزرگ و گاهی حتی یک چالش موجودیتی در سال‌های آینده باقی خواهد ماند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد و بتینا استارک-واتزینگر، وزیر آموزش نیز به نمایندگی از دولت فدرال در این نشست شرکت می‌کنند.

بر اساس مطالعه‌ای که به سفارش وزارت کار برای دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ انجام شده است، دلیل اصلی کمبود نیروی کار ماهر، افزایش سن جامعه خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
معلم ریاضی خواستن بگو تا من برم. فوق لیسانس ریاضی از دانشگاه شیراز
کاش می شد بریم آلمان کار کنیم
کجا باید درخواست بدیم برا مهاجرت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی