بازدید 3779

اتحادیه اروپا: طالبان به وعده های خود عمل نکرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار یادداشتی گفته است که وضعیت امروزی افغانستان به شدت وخیم است و طالبان به وعده های خود عمل نکرد.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲ 29 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از رویترز، «جوزب بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار یادداشتی وضعیت مردم افغانستان را «وخیم» توصیف کرد و گفت که طالبان از زمان بازگشت به قدرت هیچ نشانه‌ای از میانه روی ندارند.

بورل که این یادداشت را در وب سایت کمیسیون اروپایی منتشر کرد؛ افزود «شاید افغانستان دیگر تیتر یک رسانه‌ها نباشد، اما شرایط مردم این کشور به شدت بحرانی و وخیم است.»

به گفته بورل؛ طالبان طی یک سال گذشته هیچ نشانه‌ای از اعتدال‌گرایی بروز نداده، بلکه برعکس عمل کرده است.

جوزب بورل همچنین با انتقاد از عملکرد طالبان، تاکید کرده که این گروه بر خلاف وعده‌هایی که اول داده بودند، تمام دختران از تحصیل منع کرده و در حال حاضر بخش بزرگی از افغانستان دچار گرسنگی شده اند و بسیاری از افغان‌ها با ترس نگرانی یا در تبعید زندگی می‌کنند.

بورل می‌گوید که اکنون می‌توان فهمید که چرا به رغم درخواست‌های طالبان، هیچ کشوری، حتی پاکستان یا قطر هم دولت طالبان را در افغانستان جنگ‌زده به رسمیت نمی‌شناسد.

جوزپ بورل در ادامه یادداشت خود با ابراز تأسف از اوضاع امروزی افغانستان، گفت که مردم این کشور به خاطر انزوای کشورشان بهای سنگینی می‌پردازند و میزان کمک‌های بشردوستانه به نسبت نیازمندی‌های این کشور نیز بسیار محدود و کم است.

انتقاد این مقام غربی از طالبان در حالی صورت گرفته که همزمان «ملأ محمد یعقوب مجاهد»، وزیر دفاع طالبان اعلام کرده است که پهپادهای آمریکایی از طریق پاکستان وارد کابل می‌شوند. وی گفت: بر اساس اطلاعات ما، پهپادها از پاکستان وارد افغانستان شده و از حریم هوایی پاکستان استفاده می‌کنند. از پاکستان می‌خواهیم تا از حریم هوایی خود علیه ما استفاده نکند.

مقامات پاکستان هرگونه مداخله یا اطلاع قبلی از حمله پهپادی اخیر آمریکا در کابل را رد کرده‌اند؛ حمله‌ای که به ادعای واشنگتن در ماه جولای انجام شد و در جریان آن ایمن الظواهری، سرکرده گروه القاعده کشته شد.

به‌دنبال ادعای آمریکا درباره کشته شدن الظواهری در حمله پهپادی مذکور، مقامات طالبان پس از انجام تحقیقات مستقل اعلام کردند که در محل حمله مورد ادعای آمریکا، هیچ جسدی پیدا نشده است.

اظهارات ملامحمد یعقوب درباره ورود پهپادهای آمریکا از پاکستان به افغانستان، درحالی مطرح شده است که مذاکرات دولت پاکستان با گروه تحریک طالبانِ پاکستان موسوم به «تی‌تی‌پی»، با میانجی‌گری طالبان در جریان بوده و می‌تواند تنش بین دو کشور همسایه را تشدید کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان