بازدید 35593

جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو؛ از بسته یک میلیارد یورویی برای واردات خودرو تا سقف ۲۰ هزار یورویی برای خودرو‌های وارداتی/ طبق قانون مجلس، تا خرداد ۱۴۰۶ امکان و اجازه واردات خودرو وجود دارد

ممنوعیت واردات خودرو به دلیل محدودیت‌های ارزی در سال ۱۳۹۷ از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب شد و تمدید آن تا اردیبهشت امسال ادامه داشت. در نهایت با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، این ممنوعیت پایان یافت و حالا جزئیات آیین نامه واردات خودرو نیزدر دولت مصوب و ابلاغ شده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴ 26 August 2022

جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو؛ از بسته یک میلیارد یورویی برای واردات خودرو تا سقف ۲۰ هزار یورویی برای خودرو‌های وارداتی/ طبق قانون مجلس، تا خرداد ۱۴۰۶ امکان و اجازه واردات خودرو وجود دارد

ممنوعیت واردات خودرو به دلیل محدودیت های ارزی در سال 1397 از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب شد و تمدید آن تا اردیبهشت امسال ادامه داشت. در نهایت با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، این ممنوعیت پایان یافت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ قانون ساماندهی صنعت خودرو خردادماه امسال توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ و سپس از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزیر صمت ابلاغ شد. در ماده ۴ این قانون بیان شده است که "واردات خودرو برابر آیین نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود با رعایت شرایطی پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، مجاز است. " همچنین در تبصره ۲ این ماده قانونی آمده است حکم این ماده برای پنج سال از تاریخ ابلاغ اعتبار دارد؛ بنابراین تا خردادماه سال ۱۴۰۶ از لحاظ قانونی، امکان و اجازه واردات وجود دارد.

جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو؛ از بسته یک میلیارد یورویی برای واردات خودرو تا سقف ۲۰ هزار یورویی برای خودرو‌های وارداتی/ طبق قانون مجلس، تا خرداد ۱۴۰۶ امکان و اجازه واردات خودرو وجود دارد

در این میان، با گذشت چند هفته ای ابلاغ قانون مذکور، خبری از تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو نبود. این در حالی بود که شنیده ها حکایت از مانع ارزی در برابر به سرانجام رسیدن این آیین نامه داشت و گفته می شد وزارت صمت آیین نامه واردات خودرو را پیش تر به هیات دولت ارسال کرده و منتظر تصویب آن است. این در حالی بود که فاطمی امین وزیر صمت در نشست خبری چهارم تیرماه ۱۴۰۱ در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه  از سال ۹۷ هم واردات خودرو  صورت نگرفته و یک تقاضای انباشته از این بخش داریم اظهار داشت: کارکرد اول از ناحیه واردات خودرو، پر کردن شکاف عرضه و تقاضاست. سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد، در حالی که برآورد ما تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تقاضا در بازار خودروست.

در این میان گمانه زنی های متعدد پیرامون جزئیات آیین نامه واردات خودرو از قبیل سقف دلاری خودروهای مدنظر تا شرکت های واردکننده مطرح بود. در نهایت آیین نامه واردات خودرو در تاریخ ۲۶ مرداد به تصویب هیئت وزیران رسید و در تاریخ سوم شهریور از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

متن ابلاغیه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:

"هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱- واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجازاست؛ اولویت واردات با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

تبصره ۱ - تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

تبصره ۲ - ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.

۲ - خودرو‌های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف است نرخ سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی برحسب ارزش (فوب) را به گونه‌ای تأمین کند که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

۳ - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودرو‌های اقتصادی (حداکثر۱۰ هزاریورو) ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند، باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

۴ - واردات خودرو‌های سواری بصورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین وابلاغ می‌شود.

۵ - واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودرو‌های دونیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ بر عهده واردکنندگان است.

۶- سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو‌های موضوع این تصویب‌نامه، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.

۷ - منابع ارزی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی، سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.

۸ -وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.

۹ - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند. "
 
جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو؛ از بسته یک میلیارد یورویی برای واردات خودرو تا سقف ۲۰ هزار یورویی برای خودرو‌های وارداتی/ طبق قانون مجلس، تا خرداد ۱۴۰۶ امکان و اجازه واردات خودرو وجود دارد
جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو؛ از بسته یک میلیارد یورویی برای واردات خودرو تا سقف ۲۰ هزار یورویی برای خودرو‌های وارداتی/ طبق قانون مجلس، تا خرداد ۱۴۰۶ امکان و اجازه واردات خودرو وجود دارد


بر اساس این گزارش؛ همان طور که پیش تر بیان شد: در تبصره ۲ ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده است حکم ماده ۴ برای واردات خودرو، برای پنج سال از تاریخ ابلاغ اعتبار دارد؛ بنابراین تا خردادماه سال ۱۴۰۶ از لحاظ قانونی، امکان و اجازه واردات وجود دارد. فعالان بازار پیش بینی می کنند با واردات خودروهای کمتر از ده هزار یورو، روند تعدیل قیمت ها در بازار شدت گرفته و سمت عرضه و تقاضا به تدریج، با تعادل همراه شود. در این میان، انتظار می رود با همکاری خودروسازان داخلی، تولید و عرضه محصولاتشان با سرعت بیشتری تداوم داشته باشد تا به نیاز متقاضیان خودرو، به خوبی پاسخ داده شود.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
با سلام . چرا اشخاصی که خارج از کشور مشغول به کار هستند و ارز آوری میکنند به داخل کشور مجوز واردات خودرو ندارن ؟
این مصوبه به دور از عدالته
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
باید برای خودروها ی هیبرید و برقی این سقف حذف شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
زودتر وارد کنید تا راحت بشیم از این ارابه های مرگ خودروسازهای داخلی
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
چون قصد اونها بدست آوری سود بیشتر از بازار ایران ویا مردم ایران است اما ورد خودرو به کشور باید با شکستن قیمتها حتی تا زیر صد میلیون برسد که تاثیر بروی حوزه غذایی و بهداشتی هم داشته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
الان هاوال و هایما و ، فیدیلیتی و دیگنیتی چینی را

در ایران دو کارخانه مونتاژ میکنند

و با توجه به انرزی و کارگر ارزان در ایران و تولید انبوه ،

قطعا باید قیمت فروش آنها نسبت به همان برند

ساخته شده در کشور چین که در دوبی و کشورهای

منطقه میفروشند باید و منطقا در ایران ارزانتر باشند

ولی قیمت فروش در دوبی همین ۴ برند را الان در

اینترنت جستجو کنید

و میبینید که قیمت فروش در دوبی این ۴ خودرو یک

دوم تا یک سوم قیمت فروش در ایران هستند!!؟

لذا چنانچه خودرو سازها ی داخلی بخواهند واردات خودرو های خارجی را انجام بدهند

قطعا با سودهای کلان بدون زحمت به مردم فلکزده میفروشند و اجحاف خواهند کرد
خودروی 10000دلار کجاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
اکثر برندهای معتبر جهانی خودرو هایی با قیمت پایه

هفت هزار و ده هزار دلاری به بالا را دارند
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
هیوندای AURA --رنو ترایبر ---
اگر سقف واردات یک میلیارد دلار باشد و به طور میانگین هر ماشین با قیمت ده هزار دلار وارد شود، واردات حداکثر صدهزار خودرو خواهد بود. این تعداد دردی از بازار دوا میکند؟ بیشتر جنبه روانی و زودگذر دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
خودرو ده هزار دلاری نداریم که استاندارد 85 گانه را داشته باشد با 20 هزاردلار میشود 50 هزار دستگاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
چنانچه مشکل توافق برجام و تصویب اف ای تی اف

بخوبی حل و انجام گردد

با مبلغ یک میلیارد دلار میتوان حداقل دو برند معروف

و معتبر جهانی را را خریداری یو با کلبه تکنولوژی و ط

رحطرح و قالبها و پلت فرم های آنرا وارد کشور کرد

و بجایگزین این خودرو های معیوب و خطرناک و قدیمی

و پر مصرف و آلاینده فعلی بر روی خط تولید هر دو کارخانه فعلی به تولید انبوه رساند

و علاوه بر تامین خودروی استاندارد مناسب برای مردم

تحت استاندارد و لیسانس همان برند معروف صادرات

بسیار سودمندی را به منطقه و جهان را داست
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
ناشناس ما که زیر ساخت تست دقیق نداریم وقتی آشغالهای داخلی مطاب ق اونا پاس میشه و بعد هیوندای آئورا شاید به علت نداشتن دوتا آپشن رد بشه
خب با محاسبه تعرفه واردات مشخص میشه برنده اصلی دولته
در نهایت قیمت تمام شده برای مصرف کننده ۳ برابر قیمت جهانی خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
همچون فیدیلیتی و دیگنیتی را که در تمام کشورهای

منطقه به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان میفروشند

را در بازار ایران به دو برابر قیمت کارخانه و سه تا چهار

برابر قیمت در بازار دلالی خاص !!! میفروشند
به قرار اطلاع قرار است یکصد هزار خودرو وارد شود ان هم از طریق شرکت های خودروساز داخلی !!! معلوم نیست این پرنده شانس برسرکدام شرکت بشیند ال، اعلم!!! انگار با توجه درخواستهای مردم برای خرید خودرو(درهر ثبت نام چند میلیون برای خرید ثبت نام میکنند!!! مثل یک سطل ابی است که میخواهند جنگلی را که شعله ور است را خاموش کنند بگذریم که چند هزارتای ان به کدام سفارش شده ها تعلق خواهد گرفت
فقط به خودشون اجازه داده اند یا کسی که سبیلشون رو چرب کنه و گر نه از مجوز خبری نیست. همون رانت قبلی باقی موند
عدالت؟
چه حرف زشتی زدی !!!
واردات خودرو برای اقشار متوسط؟ خودرو ۲۰ هزار دلاری یعنی ۶۰۰ میلیون با هزینه های گمرکی و... در حدو ۸۰۰ و ۹۰۰ در می آید کسی که ۹۰۰ میلیون داشته باشه برای ماشین هزینه کنه دیگه قشر پایین و متوسط ( کارمند، کارگر... ) محسوب نمی شه خودش یه پا مرفه بی درده
حدودا بنا به قیمت 10-20 هزار دلاری و بودجه یک میلیاردی، تعداد 50-100 هزار خودرو وارد بشود . همه می انند خودروسازان داخلی متضرر نمی شوند.
اینهمه شرط و شروط چرا می گذارند و خبر مکرر نشر و تکذیب می کنند.؟
اما دیگر از قیمت دارو و درمان و مرغ و لوبیا و ... نمی گویند.
خودرو شده سپر حفاظتی و حواس پرت کن برای دولت.
حداکثر یک میلیارد یورو برای چه مدتی ؟ یک سال یا پنج سال ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
کلا یک میلیارد برای 5 سال داده شده
خودروی 20 هزار یورویی یعنی 600 میلیون که با عوارض و مالیات و غیره حداقل 800 میلیون میشه. هزینه نگهداری خودروی خارجی و قطعاتش هم که خیلی بالاست به خاطر اینکه از هر مدل تعداد کمی وارد ایران میشه و بحث تحریم و غیره. مبارک پولدارها باشه!
تو هر کجای این کره زمین شما اراده کنی خودرو بخری میری نمایندگی برند های مختلف نقد یا اقساط خودرو با گارانتی رو خرید میکنید و خلاص
اینجا یا باید از محصولات د مده و ضعیف با کارایی فوق افتضاح خرید کنید اونم اگه شانس بیارید یا باید بشنید و سر کار گذاشتن مردم رو برای ورود خودرو خارجی تماشا کنید از پارسال تا الان خود تابناک چقد خبر رفته برای ورود خودرو؟ اخه چرا مردم ثروتمند ترین کشور دنیا اینقدر فقیر هستن که برای موردی اینقدر جزیی اینهمه انتظار بکشن؟
ترکیه نفت داره؟ گاز داره؟ اینهمه پالایشگاه و فولاد سازی داره؟ از مرز که رد میشی انواع و اقسام خودروهای روز دنیا رو میبینی و واقعا دلت بحال مردم مملکتت میسوزه
اگر قرار باشه مناطق آزاد فقط مجاز به واردات خودروی هیبریدی باشند.
با توجه به سقف قیمتی مجاز ۲۰ هزار دلار برای واردات خودرو قیمت بعضی از خودروهای هیبریدی به شرح ذیل است
سوناتا هیبرید ۲۷ هزار دلار
کمری هیبریدی ۲۸ هزار دلار
کرولا هیبریدی ۲۳ هزار دلار
یعنی عملا واردات خودرو به مناطق آزاد بی معنی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
تا حالا پای فرغونهای چنینی به مناطق آزاد باز نشده بود که با این وضع اینا میرن یه مشت آشغال چینی هیبریدی وارد میکنن .
رانت شدید و مطلق بدنه دولت و ...
وزارت صمت به خودروساز : اعتراضات بالا رفته کیفیت پایین است و یکم مجبور کردن زوری مردم به خرید این ماشینها سخت شده است ، خودروساز : چیکار کنیم ؟
وزارت صمت : با این سقف یه ۶۰ هزارتایی وارد میکنیم اونم میدیم دسته شما نگران نباشین سر و صدا بخوابه شما هم به عوض کردن چراغ ادامه بدین
بعد از ۴ سال ممنوعیت واردات برای مملکت ۸۵میلیونی یک میلیلرد دلار برای واردات خودرو در نظر گرفته اند واقعا خجالت اوره
همه چی دست خودرو ساز است
تنها میشه گفت خدا لعنتتون کنه.اونی که داره و می‌تونه خودروی ۵۰ هزار دلاری سوار بشه چرا حقش باید خورده بشه؟چرا فکری به حال اونایی که توانایی خرید خودروی بالای ۲۰ هزار دلار دارند نکردن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
نگران نباش بزودی شما هم دنبال خودروی هزار دلاری میگردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
مسابقه ثروت در خيابانهاي تهران!
کلا با یک میلیارد یورو ۵۰ هزار خودرو وارد میشه که هیچ دردی رو دوا نمی کنه
بنده یک استاد اقتصاد دانشگاه هستم
این مصوبه و این آیین نامه نه تنها منطبق بر ضرورت های جامعه نیست بلکه از یکسو محدودیت تعریف شده ی کمی و کیفی در ان و مضافا ورود خودروی وارداتی در بورس نشان می دهد که هیچ تاثیری در بازار خودرو نخواهد سد و همچنان قیمت های خودروهای وارداتی بالا خواهد رفت و کیفیت خودروهای داخلی پایین خواهد امد
طوری نوشتن که اون مافیایی که کلی خودرو صفر خارجی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تو انبار دارن تهدید نشن ، سقف باید تا ۳۰ هزار میبود تا قیمت اونام بشکنه
هیچ دولتی با شعارهای مختلف نمیاد مافیا و افراد متنفع این بخش رو به ۷۹ میلیون ایرانی بفروشه ، و مردم مردم کردن فقط شعار است
کلا میشه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تا خودرو

به خدا چنان آبروی کشور رو این طرح ببره که نگو

۱۰ میلیون نفر له له می زنن واسه ماشین خارجی، گیر هیچ فرد عادی نمی افته و همه پرسنل ایران خودرو و سایپا برمی دارن واسه خودشون

در ضمن مگر مردم عادی توان رفتن توی بورس رو دارن که کالای مصرفی رو توی بورس کالا می فروشند

فقط ۱ میلیارد یورو پول کشور نابود میشه و یک عده رانت دار صاحب ماشین خارجی میشن و یه ریش ملت می خندند

یک میلیارد یورو رو میشه باهاش تکنولوژی خودرو هیبریدی رو به طور کامل خرید و ماشین ها در هر صد کیلومتر فقط نیم لیتر مصرف بنزین خواهند داشت

طرح های کارشناسی نشده

یا واردات رو آزاد کن یا تعداد محدود رو هم وارد نکن



جالبه یک مسئول می گفت لازم هست این خودروها وارد بشه تا خودروسازی بتونه از روشون تقلید کنه! خب یک دونه وارد کنه واسه خودش نه ۱ میلیارد یورو ارز خزانه پودر بشه بره واسه یک سری سهمیه ای تازه به دوران رسیده بشه پز ماشین خارجی
با این قانون خودرویی وارد نمیشود فقط خودروسازها چند مدل چینی میآورند
حقیقتا نظر این استاد دانشگاه که فرموده اند این مصوبه و این آیین نامه نه تنها منطبق بر ضرورت های جامعه نیست بلکه از یکسو محدودیت تعریف شده ی کمی و کیفی در ان و مضافا ورود خودروی وارداتی در بورس نشان می دهد که هیچ تاثیری در بازار خودرو نخواهد داشت و همچنان قیمت های خودروهای وارداتی بالا خواهد رفت و کیفیت خودروهای داخلی پایین خواهد ام
بسیار بسیار عالی ست
جناب آقای رئیسی . باسلام وعرض ادب
تورا خدا شما این مجوزبدرد نخور لعغو کنید چرا بایدمردم همیشه دولت تعیین کند چه خودرو خریداری نماید بهتراست همان ممنوع باشد بایستی تمام مدل خودروها آزادباشد لاقل تا سقف 60 هزاردلار وخودرو 4000 سی سی چراباید دوباره یک عده فرصت طلب نسبت به خودروهای بی کیفیت وارد کنند ومردم حق انتخاب نداشته باشند همه دنیا برای رفاه وآسایش مردمشان تلاش میکنند متاسفانه مجلس برای یک عده رانت خوار کارمیکند لطفا نگذارید دوباره خودروهای بی کیفیت وارد شود ومجلس بگوید ما خودرو آزاد کردیم وتوپ درزمین دولت بیندازد لطفا تجدید نظر فرمائید
باتشکر فراوان
با سلام خدمت مردم عزیز این گونه بخشنامه ها ودستور العمل ها فقط جنبه رفع تکلیف دارند وگرنه همه می دانیم با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه با این قانون خودرویی وارد نمیشه وجهت وقت خریدن هستش تا خودروسازان جاده کرج بیشتر جیب مردم خالی کنند
سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو‌های موضوع این تصویب‌نامه، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، یعنی سرمایه گذاران خارجی هر تعداد می توانند خودرو وارد کشور بکنند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی