بازدید 24854
محمدرضا فرزین مطرح کرد

پس از توافق، صنعت بانکداری پیشروترین بخش خواهد بود/ نیاز به اصلاحات شدید در سیستم بانکی داریم/ برای بهبود اوضاع کفایت سرمایه و ناترازی بانک‌ها ۳۶۰ تا ۶۵۰ هزار میلیارد تومان باید تزریق شود/ دست بانک‌های دولتی برای رقابت بسته است

مدیرعامل بانک ملی گفت: هر گونه توافقی که صورت بگیرد، قاعدتا پیشروترین بخش، صنعت بانکداری خواهد بود. صنعت بانکداری است که باید نظام مالی را تقویت کند تا بتوانیم تحولاتی مورد نظر در اقتصاد اتفاق بیفتد. به همین دلیل کار برای مدیران صنعت بانکی بسیار سخت شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴ 24 August 2022

پس از توافق، صنعت بانکداری پیشروترین بخش خواهد بود/ نیاز به اصلاحات شدید در سیستم بانکی داریم/ برای بهبود اوضاع کفایت سرمایه و ناترازی بانک‌ها ۳۶۰ تا ۶۵۰ هزار میلیارد تومان باید تزریق شود/ دست بانک‌های دولتی برای رقابت بسته است

 

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی، امروز در مراسمی با اشاره به اینکه دانش بنیان موضوعی است که بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است اظهار داشت: ایشان سال جدید را دانش بنیان نامیدند و وظیفه سنگینی را به عهده نظام اجرایی کشور گذاشتند؛ برای اینکه امور جاری کشور را به سمت دانش بنیان و تولید دانش ببریم.
 
وی ادامه داد: امروز در صنعت بانکداری با چالش‌های جدیدی روبه رو هستیم، به ویژه بعد از موضوعاتی که بعد از توافق، قاعدتا یکی از موضوعات اساسی این است که آیا صنعت بانکداری آماده آن هست یا خیر؟
 
فرزین افزود: هر گونه توافقی که صورت بگیرد، قاعدتا پیشروترین بخش، صنعت بانکداری خواهد بود. صنعت بانکداری است که باید نظام مالی را تقویت کند تا بتوانیم تحولاتی مورد نظر در اقتصاد اتفاق بیفتد. به همین دلیل، کار برای مدیران صنعت بانکی بسیار سخت شده است، چون نیاز به اصلاحات شدید در درون و بیرون سیستم بانکی داریم. اگر این اصلاحات شدید چه در بیرون و چه درون را شروع نکنیم، قاعدتا پاسخگویی به نیاز‌های جدید، سخت خواهد بود.
 
این مدیر بانکی در ادامه با اشاره به مشکلات و چالش‌های نظام بانکی کشور خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل بیرونی، صنعت بانکداری نیاز به تامین مالی جدید و بهبود کفایت سرمایه دارد؛ نیاز است که دولت ورود کند و این مساله مطالباتی که بانک‌های دولتی از دولت دارند، حل شود.
 
وی با اشاره به برآوردی که در خصوص مساله کفایت سرمایه داشته است، اظهار داشت: طبق بازل یک، بانک‌ها باید کفایت سرمایه‌ی هشت داشته باشند، در حالی که کفایت سرمایه سیستم بانکی کشور، منفی است. حال اگر ما بخواهیم بازل یک و دو را که کفایت سرمایه هشت درصد است را داشته باشیم، باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز است؛ به بیان دیگر باید در بانک‌ها افزایش سرمایه اتفاق بیفتد.
 
فرزین ادامه داد: اگر بخواهیم به بازل ۳ که کفایت سرمایه ۱۳ درصد است برسیم، نیازمند ۵۳۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید می‌خواهیم و اگر بخواهیم ناترازی شدیدی که در سمت دارایی و هزینه نظام بانکی است، حل کنیم، حداقل ۶۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) منابع جدید بایستی در سیستم بانکی داشته باشیم؛ یعنی این منابع به صورت افزایش سرمایه به سیستم بانکی تزریق شود.
 
مدیرعامل بانک ملی یادآور شد: این کاری است که با همت و همکاری مجلس و دولت باید حل شود. یکی دیگر از موضوعات بیرونی ما، مساله قوانین و مقررات است. این قوانین و مقررات، دست بانک‌های دولتی از جمله ملی و سپه را برای رقابت بسته است. با این قوانین و مقررات ما نمی‌توانیم در فضای رقابتی چه در داخل و چه در خارج، با بقیه بانک‌ها رقابت کنیم. شما همین مسائلی که امروزه در خصوص حقوق همکاران ما مطرح است؛ ببینید این یک معضل عمده است. خیلی هم تلاش کردیم که یک بخش عمده‌ای از آن را حل کنیم، ولی همچنان لاینحل مانده است. در مورد جذب نیروی جدید اظهار داشت: بار‌ها گفته در بانک ملی آماده ایم شش هزار نیروی جدید جوان را جذب کنیم، ولی خب باید به ما اجازه بدهند؛ هرچند منابع آن را هم بانک تامین می‌کند. در شرایطی که امروزه مشکل اشتغال و بیکاری به ویژه در بین جوانان تحصیل کرده داریم، بانک ملی این ظرفیت را برای جذب ۶ هزار نیروی جدید دارد. اگر این کار را نکنیم در فضای رقابتی نخواهیم توانست متناسب با سایر بانک‌ها چه در داخل و چه در خارج کشور عمل کنیم و بتوانیم پیشرو بخش تامین مالی کشور باشیم.
 
فرزین در ادامه با اشاره مسائل داخلی نظام بانکی اظهار داشت: بخش عمده این مسائل داخلی، رویه ها، نیروی انسانی و فرهنگی است که در بانک ملی باید حاکم باشد. این موضوع بسیار با اهمیت است و برای اینکه بتوانیم عقب افتادگی خودمان را جبران کنیم، باید از فرآیند‌های دانش بنیان استفاده کنیم. چون باید سرعت بهبود را افزایش دهیم. برای اینکه سرعت را افزایش دهیم، مجبوریم از نهاده‌های دانشی استفاده کنیم. رویه‌های معمول گذشته امکان پذیر نیست.
 

امکان سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه دانش‌بنیان برای بانک‌ها

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: زمانی درگیری شدیدی بین بانک‌ها و فین تک‌ها وجود داشت، الان دیگر کسی در نظام بانکی به فکر تاسیس شعبه نیست، بلکه تمرکز همه روی توسعه فین تک‌ها و توسعه فضای نوآوری جدید است. واقعیت این است که اگر دو سه سال پیش از من می‌پرسیدند چه اتفاقی در حوزه بانکداری خواهد افتاد، می‌گفتم بانکداری می‌ماند و بانک‌ها شاید بمانند، ولی الان به شما می‌گویم که بانکداری به شیوه جدید حتما می‌ماند، اما بانک‌ها با شیوه سنتی در آینده نخواهند بود.
 
ستاری افزود: بانک‌ها در حوزه فین تک فعال شده و مراکز نوآوری را توسعه داده اند. بازیگران سنتی باید روی سیستم‌های جدید سرمایه گذاری کنند. اگر بانک‌ها می‌خواهند در آینده روی پای خودشان بایستند، تنها راهش این است که در حوزه فین تک و دانش بنیان سرمایه گذاری کنند.
 
وی در ادامه با اشاره به بحث اعتبارسنجی در نظام بانکی اظهار داشت: ما سالانه ۴۰۰ هزار لیتر خون به آلمان و اتریش ارسال می‌کنیم و دو ماده «آی وی آی جی» و «آلبومین» به ما می‌دهد. یک ویال ۵۰ میلی گرمی را به آی وی آی جی را به قیمت ۲۰۰ یورو می‌خریم. تمام مواد اولیه اش هم برای ماست. الان شرکتی داریم که می‌تواند در داخل این ماده را درست کند و یک گرم ماده به قیمت ۴ هزار یورو عرضه کند. حال این شرکت برای تامین مالی به بانک مراجعه کرده، بانک گفته برو یک خانه در خیابان فرشته به عنوان ضمانت بیاور تا وام بدهم. در نتیجه ما باید این مشکلات را حل کنیم. اگر می‌خواهیم که اقتصاد دانش بنیان توسعه پیدا کند، باید چنین فردی در سیستم بانکی تسهیلات بگیرد. به غیر از اینکه این شرکت‌ها بیشتر نیازمند سرمایه گذار هستند تا دریافت وام از بانک ها.
 
ستاری با اشاره به قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: در حال حاضر بانک‌ها با این قانون می‌توانند در حوزه دانش بنیان‌ها سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۹
بانکهای ورشکسته را از ضرر خارج کنید با پولهای ملت بدبخت که ازاد میشود
پول به بانک ها تزریق کنی که از اون ور به خودشون وام میدن که و خود کارکنان بانک مصرف میکنن تمومش میکنن
قرار بود معیشت را به برجام گره نزنید
فراموش کردید....
آقای فرزین با بلاکچین و رمز ارزها ، بانکداری دیجیتال بانکداری ربوی ما بزودی محو خواهد شد بانکها در چند سال آینده محو خواهند شد
بانکداری مگه صنعته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
بله
صنعته
در حوزه مالی
خدا نکنه . شما فقط دوستدارید که پیشرفته ترینها را داشته باشید برای گرفتن پول از مردم
بله قبلا هم بود با اختلاس های نجومی از چمله 3000 میلیارد تومانی که به نرخ امروز می شود 130 هزارمیلیارد تومان ( با 92هزارمیلیارد نومان فلزی اصفهانی اخیر هنوز این جنایت بانکی بالاترین رقم در جندگی اقتصادی دارد). الان هم هست با بنگاه داری و جنایت در ارز و مسکن . طبیعی است در آینده نیز به جنایت هایش در اقتصاد ایران ادامه خواهد داد.
باید بانکای خصوصی جمع شود
آقایون این حرفها ، حرفهایی نیست که الان در این موقعیت و در رسانه گفته شود .کمی باهوش باشید و با اصولهای اولیه مذاکره(برجام) آشنا شوید.
اسم بانگهای ایران بابت سود کلانی که می گیرند باید گذاشت ربا خانه؟؟
هنوز نه به داره نه به بار ، سهم خواهی شروع شده
ازکجا اینقدرمطمئنید که تپافق حتنا انجام میشه؟!
اگرمیخواهید تحولاتی مورد نظر در اقتصاد اتفاق بیفتد. بانک ها اول همت کنند بدهی خود را از مفسدان اقتصادی وبدهکاران بانکی مطالبه کنند که این کار برای مدیران صنعت بانکی بسیار سخت شده است. وبه آن ورود نمیکنند ویا نکرده اند .وهمچنان بانک های رونق قبلی را ندارند .ضمناٌ اگر قرار است به بانکها پول تزریق شود این تزریق پول را مجدداٌبه بدهکاران ومفسدان وبستگان ایشان ندهند .
اولا خیلی دل به توافق نیندید چون اولا به مجرد امدن جمهوری خواهان توافق جمع میشه دوما توافقی که ایران فقط تعهد داده توافق نیست تحکیم هستش
خاوری ها آماده اند
پس از توافق هم هیچ گشایشی در سیستم بانکداری اتفاق نمی‌افتد و تا زمانی که شفافیت در بانکداری و استقلال بانک مرکزی بدست نیاید و ایران عضو نهادهای بین‌المللی بانکداری نشود و پاسخگو نگردد در بر همین پاشنه میچرخد
سیستم بانکی عامل گسترش ربا در کشور هست
بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور در پرداخت یارانه متوجه آقای فرزین است که علم بانکداری و اقتصاد را به پست و مقام فروخت ... ! اگر در همان زمان ، احمدی نژاد را به صورت علمی و اقتصادی توجیه می نمود که پرداخت هرگونه پول نقدی تحت هر اسم و نامی اشتباه است ، اکنون این دور تسلسل و باطل بوجود نمی آمد ! دولت برای تامین نقدینگی پرداخت یارانه ، تورم ایجاد می کند ! یارانه تامین کننده تورم نیست ، یارانه باید اضافه گردد ! و مجددا" ....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل