بازدید 57189
با مذاکرات هسته‌ای

چرا سپاه از لیست تروریستی آمریکا خارج نشد؟ / واکنش مشاور تیم مذاکره کننده ایران به خبر عقب نشینی ایران /لاوروف: توپ احیای برجام در زمین آمریکاست

در حالی که وارد هفتمین روز پاسخ ایران به متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا در رابطه با مذاکرات احیای برجام هستیم، تاکنون آمریکایی‌ها اعلام کرده اند در حال بررسی پاسخ ایران هستند و روند پیشروی مذاکرات هسته‌ای، دچار ابهام و تردید‌هایی شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴ 23 August 2022

ادعای مقام آمریکایی درباره عقب نشینی ایران از خواسته های اصلی خود

بین الملل تابناک: در حالی که وارد هفتمین روز پاسخ ایران به متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا در رابطه با مذاکرات احیای برجام هستیم، تاکنون آمریکایی‌ها اعلام کرده اند در حال بررسی پاسخ ایران هستند و روند پیشروی مذاکرات هسته‌ای، دچار ابهام و تردید‌هایی شده است.

کربی: توافق هسته‌ای بهترین راه برای رسیدن به نتیجه است
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۲۳:۵۹

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا سه‌شنبه شب درخصوص توافق هسته‌ای با ایران گفت: بر این باوریم که این توافق بهترین راه برای رسیدن به نتیجه است.

کربی در گفت وگو با فاکس نیوز مدعی شد: توافق جدید با ایران ما را قادر می‌سازد که بازرسان بیشتری را مستقر کنیم و ببینیم که ایرانی‌ها چه کار می‌کنند.

کربی بدون اشاره به وقت کشی آمریکا ادعا کرد: می‌خواهیم تهران به توافق بازگردد.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به رژیم صهیونیستی و خطر آن در منطقه و لشکرکشی های واشنگتن به خاورمیانه ادعا کرد: همگان می دانند که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای خطرناک است.

ادعای کربی درحالی است که به دفعات مقامات کشورمان تلاش برای دستیابی به ساخت تسلیحات اتمی را رد کردند.

کربی افزود: دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به نتیجه است.

این مقام آمریکا بار دیگر با حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: نگرانی و ترس اسرائیل را درک می کنیم، اما رییس جمهوری بر این باور است که حل مشکلات خاورمیانه در سایه ایران هسته‌ای بسیار دشوار خواهد بود.

بنی گانتس: برای تأثیر بر توافق هسته‌ای هرکاری می‌کنیم
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۲۱:۲۷

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی در ادامه تحرکات خود برای کارشکنی در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که این رژیم برای تاثیر بر توافق هسته‌ای هرکار انجام می‌دهد.

به گزارش سایت النشره لبنان، بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این باره اظهار کرد: ما با واشنگتن و کشورهای منطقه درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران در ارتباط هستیم.

وی گفت: ما تمام تلاش خود را برای تأثیرگذاری بر توافق انجام خواهیم داد و «اسرائیل» می‌داند که در صورت لزوم چگونه آزادانه رفتار کند.

اخیرا نیز یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی به کاخ سفید ادعا کرده که پیش نویس توافق وین از معیارهای برجام فراتر رفته و با خطوط قرمز دولت جو بایدن همخوانی ندارد و از آن تعدی کرده است.

بر اساس گزارش تارنمای صهیونیستی – آمریکایی اکسیوس، لاپید در دفتر کار خود با «تد دوتچ» رئیس کمیته خاورمیانه در مجلس نمایندگان آمریکا و «تام نیدز» سفیر آمریکا دیدار و با آنها در مورد مسئله ایران صحبت کرده بود.

به نوشته آکسیوس، پیام لاپید به این دو مقام آمریکایی این بود که پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا که به متن نهایی معروف شده است با معیار های دولت بایدن همخوانی ندارد و امتیازات بیشتری به ایران در مقایسه با توافق هسته ای اولیه می دهد.

لاپید گفته بود: وقتی پیش نویس اتحادیه اروپا به ایران فرستاده شد، به اصطلاح یک پیشنهاد "نهایی" بود، اما وقتی ایرانی ها پاسخ خود را فرستادند، آنها نه تنها این پیشنهاد را نپذیرفتند بلکه خواستار امتیازات بیشتری هم نسبت به توافق ۲۰۱۵ شدند.

نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی با بیان این ادعا که زمان خروج از مذاکرات فرا رسیده است، مدعی شده بود: هر اقدام دیگری پیام ضعف را به ایران ارسال می کند و اکنون زمان آن است که در مورد چگونگی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای صحبت کنیم.

این مقام صهیونیستی همچنین مدعی شده بود: اسرائیل محدود به هیچ توافق هسته ای نیست و هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته ای انجام خواهد داد و همچنین با نیروهای وابسته به ایران در منطقه مقابله خواهد کرد.

بر اساس اعلام کارشناسان سیاسی یکی از دلایل مهم خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام فشارهای رژیم صهیونیستی و لابی آن در آمریکا بوده است.

چرا سپاه از لیست تروریستی آمریکا خارج نشد؟
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۲۰:۱۵

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوربا بیان اینکه خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم) پیشنهاد آمریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه ای و موشکی کند به این پرسش که چرا سپاه از فهرست تروریسم خارج نشد، پاسخ داد.

محمد جمشیدی در توییتر نوشت: خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم) پیشنهاد آمریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه ای و موشکی کند. آمریکا می‌گفت بدون مذاکره منطقه ای و موشکی، بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نیز غیرممکن است. تیم آقای رئیسی این خواسته را رد کرد.

آمریکا بار دیگر پیشنهاد داد که سپاه از فهرست تروریسم خارج شود و در عوض آن، ایران قاتلین حاج قاسم را فراموش کند. ایران گفت «نه». آمریکا سه بار دیگر پیشنهادهایی برای امنیت نیروهایش داد. ایران همه را رد کرد و آمریکا نهایتا پا پس کشید. حالا چه کسی امتیاز داده؟

واکنش مشاور تیم مذاکره کننده ایران به خبر رویترز
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۱۹:۵۰

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در واکنش به گزارش ادعایی رویترز، تاکید کرد هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران اجرا نخواهد شد.

«محمد مرندی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در توییتی به گزارش ادعایی خبرگزاری رویترز مبنی بر کوتاه آمدن ایران از برخی خواسته‌هایش در مذاکرات رفع تحریم‌ها واکنش نشان داد.

وی ضمن «بسیار گمراه‌کننده خواندن» گزارش این خبرگزاری انگلیسی گفت: ماه‌هاست که می‌گویم حذف سپاه پاسداران از FTO (فهرست ادعایی سازمان‌های تروریستی خارجی) پیش‌شرط نیست.

مرندی در ادامه در اشاره به ادعای دیگر رویترز، اعلام کرد: «هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست (ضد ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد». این کارشناس ایرانی در پایان تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران برچیده نخواهد شد.

لاوروف: توپ احیای برجام در زمین آمریکاست
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۱۹:۴۶

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری مشترک با «فیصل مقداد» همتای سوری خود که به مسکو رفته، شرکت کرد.

لاوروف در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در آینده نزدیک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار می‌کند، تصریح کرد: «نتایج نشست تهران و توافقات مسیر آستانه در حال اجراست».

وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات احیای برجام نیز گفت: موضع ایالات متحده هنوز مشخص نیست. ایران پاسخ خود را داده و اکنون توپ در زمین آمریکاست.

وی همچنین تاکید کرد که نسخه آخر پیشنهادها برای احیای برجام مورد تایید مسکو است.

واکنش روسیه به تعلل آمریکا در ارائه پاسخ به پیشنهادهای ایران

نماینده روسیه در مذاکرات وین با واکنش نشان دادن به اظهارات اخیر دولت آمریکا درباره پاسخ به پیشنهادهای ایران برای احیای توافق هسته‌ای، گفت که دلیلی برای بدبینی در این باره وجود ندارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: آمریکا عقیده دارد برخی مسائل هنوز در مذاکرات وین باقی‌ مانده‌اند و به زمان بیشتری برای تشریح مواضعش درباره آن‌ها نیاز دارد. این تبدیل به یک رویه شده است؛ به محض این که تقریبا به خط پایان نزدیک می‌شویم، مشکلات جدیدی ایجاد می‌شوند، ولی این دلیلی برای بدبینی نیست.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره زمان ارائه پاسخ آمریکا به پیشنهادهای ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در زمینه احیای توافق هسته‌ای، گفت: ایران برای متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، پاسخ‌های متعددی ارائه کرده است. به همین دلیل، بررسی این نقطه‌نظرات و تعیین پاسخ ما زمان بیشتری برده است.

پرایس در این راستا ادامه داد: ما به طور جدی در حال بررسی این نظرات هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا در حال حاضر، آمریکا برای ارائه پاسخش به اتحادیه اروپا، منتظر رایزنی با مشاور امنیت داخلی رژیم اسراییل است یا نه، گفت: ما در حال انجام برخی رایزنی‌ها هستیم که مواردی از آن‌ها داخلی‌ و برخی دیگر خارجی‌اند، درباره برخی از آن‌ها صحبت کرده‌ایم و درباره برخی دیگر نه، من در جایگاهی نیستم که جزئیات تمام آن‌ها را شرح بدهم.

پرایس در پاسخ به این که در چه بازه زمانی مشخصی باید شاهد ارائه پاسخ آمریکا باشیم، بیان کرد: ما به سریع‌ترین شکل در تلاشیم پاسخ مناسبی به متن پیشنهادهای ایران بدهیم. این روندی است که می‌خواهیم مطمئن شویم با دقت و توجه لازم برای مساله‌ای به این مهمی، آن را طی می‌کنیم. من به شما تضمین می‌دهم که یک روز بیش از آنچه لازم است، صرف ارائه پاسخمان به اتحادیه اروپا نخواهیم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پیش‌تر در این باره گفته بود: طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خود، پاسخ خودش را به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمان مقرر داد.

او در همین ارتباط تصریح کرد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکایی‌ها پاسخی به پیشنهادهای طرف اروپایی دریافت نکرده‌ایم و زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ارائه گزارشی از این مذاکرات تصریح کرد:‌ همان طور که هفته پیش نیز اشاره کردم تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم، اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم و نسبت به مرحله بعدی پیش‌داوری کنیم یا به استقبال آن برویم.

او تأکید کرد: هرچند شاید موضوعات باقی مانده، اندک باشد، موضوعات مهمی هستند و باید راجع به آن‌ها تصمیم‌گیری شده و توافق شکل بگیرد.

کنعانی با بیان اینکه ایران همواره به صورت جدی،‌ سازنده و مسئولانه در مذاکرات حضور پیدا کرده است، افزود: به پیشنهادهای طرف اروپایی نیز بموقع پاسخ دادیم. ما در مذاکرات مبتکرانه عمل کرده و انعطاف لازم را برای دستیابی به توافق از خود نشان داده‌ایم و آنچه اکنون مهم است تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخش به پیشنهاد مطرح است.

ادعای مقام آمریکایی درباره عقب نشینی ایران از خواسته های اصلی خود

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه (۲۳ اوت) در گزارشی مدعی شد یک مقام ارشد آمریکایی دوشنبه به این خبرگزاری گفت که ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود از جمله «اصرار برای بسته شدن برخی از تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران توسط بازرسان بین‌المللی را کنار گذاشته که احتمال توافق را بیشتر می‌کند.»

در این گزارش همچنین به نقل از این مقام ناشناس آمریکایی ادعا شده که ایران تا حد زیادی از درخواست خود برای حذف نامگذاری «تروریستی» سپاه پاسداران صرف نظر کرده است.

به ادعای این گزارش، این مقام گفت که شکاف‌هایی بین ایالات متحده و ایران باقی مانده و در صورت امکان توافق، رسیدن به توافق نهایی «کمی بیشتر طول می‌کشد». وی افزود: ما اکنون در حال بررسی پاسخ ایران هستیم و به زودی به آ‌ن‌ها پاسخ خواهیم داد.

طبق گزارش رویترز وی همچنین مدعی شد: اگر توافق را به دست آوریم، برخی تحریم‌ها را لغو می‌کنیم، اما ایران باید برنامه هسته‌ای خود را از بین ببرد.

گزارش ادعایی رویترز در حالی است که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم دوشنبه در مصاحبه‌ با شبکه خبری «سی‌ان‌‌ان» بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد.

گروسی در این مصاحبه خطاب به ایران گفت: «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد، ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهد یافت.»

این در حالی است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌ از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند. آژانس ادعا کرده که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۲
وای چه استدلالی ، امریکا سپاه را از لیست تروریزم و تحریم خارج نکرده ، اکثر تحریم های ترامپ را هم حفظ کرده و اونوقت شماها ادعا میکنید که امتیاز گرفته اید ، مگر نمی گفتید تمامیء تحریم ها را لغو خواهید کرد ؟ ، چه شد؟!
چه سودی برایتان دارد که ضرر چند ده میلیاردی در سال را به کشور وارد می کنید؟
آمریکایی ها دارن نامردی میکنن . . .
آفرین راه ش همینه . سپاه رو اونا تحریم کنه ، شما هم ارتش اونا رو تحریم کنید . اونا رییس مجلس ما رو تحریم می کنن شما هم اونا رو . سرنوشت مردم را گره نزنید . بفکر انتقام هم باشید . انتقام گرفتنی یه .. اصلا نباید از اصول دست بکشیم . جنگ جنگ تا پیروزی .
هیچ وقت با دشمنی آمریکا علیه ایران ملت ایران روی خوش نخواهید. هر روز بهانه جدید مانند مانع شدن روسیه و سپاه و .... و آژانس هم دست نشانده آنها که می‌خوان ابزار همیشگی برای فشار باقی بمونه.
مهمترین تضمین برجام کم بودن فاصله ما با بمب اتمیه. یعنی اینکه آمریکا بدونه اگر از برجام خارج بشه ما میتونیم سریع بمب بسازیم. به همین دلیل نباید ما اورانیومهای 60 درصد رو خارج کنیم یا سانتریفیوژهای پیشرفته رو انبار کنیم. یعنی نباید عقبگرد کنیم. فقط باید در همین نقطه توقف کنیم. اگر آمریکا پذیرفت که هیچ، نپذیرفت که بریم سراغ بمب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
اون فیلم های تخیلی رو از کجا تهیه میگتی؟
خوشحالم از این که متن ما روی آمریکایی ها تاثیر مثبتی رو ایجاد کرده و یه صحبتی هم با آقای لاپید بیایید بر طبل دوستی با هم بنوازیم دیگر دشمنی کافیست رنگ سیاه روزگار را به عشق و دوستی به روشنی و خوشحالی بدل سازیم دیگر کینه کافیست
چقدر خردمندانه تر خواهد بود که انسان‌ها بدانند حقایق هر گز پنهان نخواهد ماند. به نتیجه رسیدن به توافق با آمریکا در هر مرحله ای برد است و ادامه تقابل همواره بضرر کشور ' دولت و مهمتر ملت و زندگانی مردم بوده و خواهد بود.
تو رو خدا از NPT خارج بشید. توافق فایده ندارد. آزموده را آزمودن خطاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
حیف از اون نونی که می خوری و اون اکسیژنی که استنشاق میکنی
شاهنامه آخرش خوشه
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از عزیزترین ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هست ما تن به ذلت نمیدیم نباید قبول کنن که سپاه پاسداران در لیست سازمان تروریستی باشه . آمریکا و اسرائیل مزدوران زمانه هستن بفرموده مقام معظم رهبری آمریکا و اروپا و متحدانش غیر قابل اعتماد هستند و همیشه هم دنبال بهانه گیری. ما اقتصاد و معیشت مردم را به برجام گره نخواهیم زد . لعنت خدا بر آمریکا و اسرائیل و
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
عالی بود علی جان
ساندیس های شما با پست سفارشی ارسال خواهد شد
ابن همه وقت،وهزینه،هدردادن چرا خوب وقتی،که،به ادعای،اقایی فرموندند برجام امضا شه هیچ به بهبود معیشت مردم،فرقی،نداره چرا توافق، پولی هم ازاد شه قبل اینکه چیزی به بهبود معشیت مردم کمک کنه ازدست رفته پس بهتر اینکه روی ازمایشات،هسته،تارسیدن،به،بمب اتم کارکنید اونجا امریکا باهرشرط شما قبول میکنه وکوتا،ه میاد وامریکاست،که قدم جلومیذاره
با سلام اقای گروسی خیلی هم بیجا کردن چنین حرفی را زدندمزدور صهیونیستی
چراادم ها همدیگر رو دوست ندارند ایا واقعا این دو روز عمر ارزش این کدورت ها وجنگ ها رو داره
ولی توجیه معاون سیاسی برای عدم خروج سپاه از لیست نروریسم هم خیلی جالب بود!!!!
توافقی که در دوره آقای روحانی انجام شده بود خیلی محکمتر و دقیقتر از توافقی احتمالی است که انجام خواهد شد، باز هم امتیازات بیشتری توسط تیم مذاکره کننده نابلد آقای ریئسی به کشورهای غربی داده شد. امان از دست کاسبان تحریم که نگذاشتند توافقی که انجام شده بود پابرجا بماند.
اگر آمریکا اصرار بر کسب رضایت اسرائیل دارد و ان را بهانه ای برای عدم همکاری در بازگشت به برجام قرار می دهد ایران نیز هدف خود را تغییر دهد و هدف جدید خود را بر تلاش در جهت حذف تهدیدات اسرائیل هسته ای قرار دهد و برای رفع تهدیدات هسته ای اسرائیل ساخت تسلیحات هسه ای را در دستور کار قرار دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
سعی کن داروی تاریخ گذشته از داروخانه نگیری
جوابش خیلی خیلی ساده است.
چون در آن صورت آمریکا باید بابت از میان برداشتن قاسم سلیمانی محاکمه میشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار