بازدید 46644
۶
سی‌ان‌ان:

کشورهای عربی آرام آرام به ایران نزدیک می‌شوند

رقبای عرب ایران در بحبوحه ابهامات در مورد مذاکرات هسته ای در حال بهبود روابط با تهران هستند.
کد خبر: ۱۱۳۶۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷ 23 August 2022


به گزارش تابناک به نقل از سی‌ان‌ان؛ از زمانی که گروهی خشمگین به سفارت عربستان در تهران یورش بردند و ریاض هم باقر النمر یک روحانی برجسته شیعه را اعدام کرد، اتفاقات زیادی افتاده است. این تنش ها در حمله سال 2019 به تاسیسات نفتی عربستان سعودی به اوج خود رسید که نیمی از تولید نفت خام این کشور را از بین برد و هسته اصلی اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید کرد.

با افزایش تنش‌ها، کشورهای حاشیه خلیج فارس متوجه شدند که ایالات متحده در حاشیه ایستاده است، یا نمی خواهد یا نمی تواند به کمک آنها بیاید، خطوط ارتباطی هم با ایران کاملاً قطع شده بود.

اما از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است. امارات متحده عربی قرار است روابط دیپلماتیک خود را در سطح عالی بازگرداند و روز یکشنبه اعلام کرد که سیف محمد الزابی سفیر این کشور «در روزهای آینده» به تهران بازخواهد گشت. کویت هفته گذشته سفیر خود را بازگرداند و عربستان سعودی که شش سال پیش کشورهای حاشیه خلیج فارس خط این کشور را در کاهش سطح روابط با ایران دنبال کردند، در حال مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است.
«محمد بهارون» مدیر کل مرکز تحقیقات سیاست عمومی دبی به سی ان ان گفت: بدیهی است که یک جهت منطقه ای همسو با جنبش سعودی وجود دارد.
«انور قرقاش» مشاور رئیس جمهور امارات در توییتر نوشت: تصمیم برای بازگرداندن سفیر در راستای جهت گیری منطقه ای امارات متحده عربی به سمت بازسازی پل ها، تقویت روابط و ایجاد فضایی از اعتماد، تفاهم و همکاری است.

«دینا اسفندیاری» مشاور خاورمیانه در اندیشکده گروه بحران بین‌المللی می‌گوید: کشورهای عرب خلیج‌فارس یک «سیاست عمل‌گرایانه» در مورد ایران ایجاد کرده‌اند که هم شامل مهار و هم تعامل است «زیرا آنها متوجه شده‌اند که یکی به تنهایی کار نمی‌کند».
او گفت: زمانی که ایالات متحده دفاع از شرکای عرب خود را پس از حملات آرامکو انجام نداد «برای امارات متحده عربی، ایجاد امنیت بدون اتکا به دیگران – به ویژه ایالات متحده – و تعامل با ایران ضروری شد. این درحالی است که امارات متحده عربی اکنون بزرگترین صادرکننده به ایران است و تجارت دوجانبه این کشورها در چهار ماه امسال به 21.4 میلیارد دلار رسیده است.

«عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی در امارات گفت: از نظر مالی و تجاری، امارات از کاهش تنش های منطقه ای بیشترین سود را می برد. حتی در بدترین تنش های سیاسی بین دو کشور، تجارت بدون وقفه بود. کاهش یافت، اما هرگز متوقف نشد.

عربستان سعودی و بحرین تنها کشورهای عربی خلیج فارس هستند که هیچ سفیری در تهران ندارند.
ایران روز دوشنبه گفت که گفتگو با عربستان سعودی موضوعی جدا از گفتگو برای احیای توافق هسته ای است و افزود که همکاری تهران و ریاض می تواند به بازگرداندن آرامش و امنیت در خاورمیانه کمک کند.
بهارون معتقد است که از سرگیری روابط دیپلماتیک یک رخداد معجزه‌وار نیست با این حال، این یک گام مهم است. روابط دیپلماتیک خطوط ارتباطی هستند که به طور مستقیم به کاهش تنش و مقابله با آن کمک می کند. [ما] نمی توانیم همکاری داشته باشیم اگر با یکدیگر صحبت نکنیم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۶
پول بدي همه ميان
بعد از اینکه رفتار ایران باعث شد همه با اسرائیل روابط برقرار کنند.
سیاست خارجی ما هواره در جهت فراری دادن همسایه های ماست
دیری نخواهد گذشت که دوباره این زخم کهنه سرباز خواهد زد

اینکه کشورهای عربی سفیری در ایران داشته باشند نشانه روابز خوب با ما نیست
مثل چین
اين حركت كشورهاي عربي انسان را به ياد خروج سفراي كشورهاي اروپايي از ايران و سپس بازگشت سرافكنده يكي يكي آنها به كشور مي اندازد.
خداروشکرزیارت کربلای معلا نجف اشرف اززیارت شان آرزو بدل نماندیم شایدانشاالله زیارت مکه مکرمه هم مثل کشورعراق راحت تربشودحداقل بتوانیم حج تمتع راتجربه کنیم انشاالله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم