بازدید 4262

صدور حکم ۳۴ ماه حبس برای فعال حقوقی عربستان

دادگاه استیناف عربستان سلمی شهاب، از فعالان حقوقی را به اتهام انتشار توئیت‌هایی در حمایت از مخالفان حکام آل سعود، به ۳۴ سال حبس محکوم کرد.
کد خبر: ۱۱۳۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳ 20 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از العالم، دادگاه استیناف عربستان سلمی شهاب، از فعالان حقوقی را به اتهام انتشار توئیت‌هایی در حمایت از مخالفان حکام آل سعود، به ۳۴ سال حبس محکوم کرد.

گزارشگر شبکه تلویزیونی العالم گفت: سلمی شهاب فعال حقوقی است که دادگاه تجدیدنظر عربستان او را به اتهام حمایت از آن دسته از مخالفانی که در پی بی ثباتی کشورند به ۳۴ سال زندان محکوم کرده است.

سلمی شهاب متهم شد که با انتشار توئیت و باز توئیت، از مخالفان حمایت می‌کرد و حکم علیه او به موجب قانون مبارزه با جرائم تروریستی و تامین مالی تروریسم است.

روزنامه گاردین نوشت، سلمی شهاب پس از آنکه به توئیت یکی از کاربران عربستانی واکنش نشان داد، پیامی را در توئیتر از یکی از عوامل وزارت کشور دریافت کرد. این خبر را یکی از دوستان سلمی نیز تایید کرده است.

گاردین نوشت، سلمی مادر دو کودک است که در دادگاه بدوی به اتهام استفاده از اینترنت با هدف ایجاد تنش و بی ثباتی در کشور، به سه سال حبس محکوم شده بود، اما دادگاه استیناف با صدور حکمی جدید، او را به ۳۴ سال حبس محکوم کرد ضمن اینکه پس از صدور کیفرخواست او از سوی دادستانی کل در اتهام‌های دیگر، به ۳۴ سال ممنوعیت از سفر نیز محکوم شده است.

آمریکا و سازمان‌های حقوقی صدور احکام طولانی مدت حبس و ممنوعیت از سفر را که در چارچوب سیاست گسترده سرکوب فعالان و مدافعان حقوق بشر در عربستان صادر می‌شود محکوم کردند.

سازمان‌های حقوقی ابراز داشتند حکم سختگیرانه علیه سلمی شهاب شاهد دیگری از برخورد‌های سخت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، ​ با مخالفان است.

وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد، این کشور پرونده سلمی شهاب را پیگیری می‌کند؛ ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی با هشدار درباره رفتار عربستان، افزود چنین سیاست‌هایی هدف قرار دادن حقوق زنان در عربستان است.

ند پرایس مدعی شد: فعالیت‌هایی که به آزادی بیان در دفاع از حقوق زنان ارتباط دارد نباید جرم انگاری شود، چنین اتفاقاتی اصلا نباید جرم تلقی شود.

خبرنگار در پایان گزارش گفت: صدور این حکم از دادگاه ویژه بررسی جرائم تروریستی در چند هفته پس از پایان سفر جو بایدن به عربستان، یاد آور هشدار فعالان حقوق بشر درباره تبعات این سفر است؛ فعالان گفته بودند این سفر می‌تواند مشوقی برای ریاض در مسیر شدت بخشیدن به سیاست سرکوب مخالفان و فعالان دموکراسی طلب باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل