بازدید 34703
شاخص ارزی در کف ۳ ماه اخیر قرار گرفت

واکنش مثبت دلار به مذاکرات برجامی؛ خبری از رفتارهای هیجانی نیست

بازار ارز این روز‌ها با افزایش عرضه و نبود تقاضای موثر روبرو شده است. این در حالی است که از اواخر خردادماه، شاخص ارزی به صورت پلکانی با عقب گرد همراه بوده و پیش بینی می‌شود در هفته آتی نیز شاهد تداوم این روند باشیم.
کد خبر: ۱۱۳۵۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹ 19 August 2022

بازار ارز این روز‌ها با افزایش عرضه و نبود تقاضای موثر روبرو شده است. این در حالی است که از اواخر خردادماه، شاخص ارزی به صورت پلکانی با عقب گرد همراه بوده و پیش بینی می‌شود در هفته آتی نیز شاهد تداوم این روند باشیم.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار در بازار غیررسمی پس از هفته‌ها نوسان در کانال ۳۰ هزار تومان، بالاخره به دلیل افزایش عرضه ارز‌های خانگی به بازار، به کانال ۲۹ هزار تومان کاهش یافت.
 
به بیان دیگر، بر اساس روند قیمت دلار بازار آزاد از ابتدای سال جدید نرخ این ارز پس از حدود ۳ ماه کف حمایت ۳۰ هزار تومانی را شکست و به سطوح قیمتی کانال ۲۹ هزار تومانی رسید. این در حالی است که در اواخر خردادماه، بهای دلار آزاد به کانال سی و سه هزار تومان نیز افزایش یافته بود.
 
در این میان، در بازار توافقی ارز نیز قیمت دلار و یورو با افت همراه بود. بازار توافقی که از اواخر خردادماه با تدبیر دولت و برنامه ریزی بانک مرکزی آغاز به کار کرد، به طور میانگین روزانه با معامله ۱۰ میلیون دلار و یورو همراه است. این بازار که محلی برای عرضه ارز صادرکنندگان به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های مجاز سراسر کشور می‌باشد، در هفته‌های اخیر به خوبی توانسته در راستای پاسخ به نیاز ارزی متقاضیان حرکت کند و از سوی دیگر توانسته معاملات بازار آزاد و غیررسمی را نسبت به گذشته محدودتر کند. زیرا روند عرضه و تقاضا در این بازار به گونه‌ای که بوده که بر خلاف گذشته، خبری از جوسازی دلالان نیست و قیمت‌ها به سمت واقعی شدن حرکت کرده است.

این در حالی است که بانک مرکزی در مقام بازارساز توانسته از اهرم‌هایی همچون سامانه نیما در بخش حواله و بازار متشکل ارزی در بخش اسکناس، به خوبی بهره‌مند شود و مانع از ایجاد نوسانات ارزی همچون سال‌های گذشته در اقتصاد شود.

از سوی دیگر، عامل موثر بین المللی یعنی مذاکرات احیای برجام نیز در این مسیر نقش موثری داشته است. به گونه‌ای که فعالان ارزی معتقدند در یکی دو هفته اخیر به دنبال اخبار مثبت از نتایج احتمالی مذاکرات هسته‌ای و برجامی، شاهد کاهش انتظارات تورمی هستند. مسیری که به خروج تقاضای احتیاطی و هیجانی از بازار ارز شده است؛ بنابراین عامل موثر در کنار سیاست‌های ارزی بازارساز، سیگنال‌های سیاسی مثبت از مذاکرات بوده است.

این در حالی است که امروز تابناک در گزارشی در خصوص مذاکرات هسته‌ای به نقل از الجزیره نوشت: "منابع آگاه با بیان اینکه در روز نخست پس از امضای توافق هسته‌ای ۱۷ بانک و ۱۵۰ نهاد اقتصادی ایرانی از لیست تحریم خارج خواهند شد، اعلام کردند: همزمان از روز نخست اجرای برجام، تهران به صورت تدریجی به توافقات برجامی بازخواهد گشت. الجزیره به نقل از منابع یاد شده ادامه داد: همزمان با اجرای برجام، ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد و بر اساس توافق پیشنهادی تهران طی ۱۲۰ روز از امضای توافق، سطح صادرات خود را به ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز خواهد رساند. "

مسلما با آزادسازی میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کشور‌هایی همچون کره، فضای بازار ارز با تعدیل بیشتر قیمت و شاخص ارزی همراه خواهد بود.

در حال حاضر بررسی‌های خبرنگار تابناک اقتصادی از آخرین وضعیت بازار ارز در پایان هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد در طول این هفته، بهای دلار در بازار توافقی با افت به کانال ۲۸ هزار تومان و یورو توافقی نیز با افت به کانال ۲۹ هزار تومان همراه بوده است. این در حالی است که به گفته  دبیر کل کانون صرافان کشور، در این شرایط مردم بیشتر فروشنده ارز هستند و این روند باعث کاهشی شدن نرخ‌ها شده است. سلطانی زاده معتقد است با ادامه جو مثبت روانی در جامعه و اخبار مثبت بین المللی و سیاسی و همچنین کاهش انتظارات تورمی، پیش بینی می‌شود شاهد تداوم روند کاهشی قیمت ارز در روز‌های آتی باشیم.  

همچنین مشاهدات میدانی از بازار غیررسمی نشان می‌دهد پس از هفته‌ها نوسان دلار در کانال‌های ۳۰ و ۳۱ هزار تومانی، بالاخره به دلیل فشار عرضه، قیمت دلار در این بازار به کانال ۲۹ هزار تومان کاهش یافته است. روندی که به نزدیک شدن قیمت‌ها و در نهایت تک نرخی شدن بهای اسکناس دلار می‌تواند منجر شود. این در حالی است که باید یادآور شد در طول هفته، تلاش‌های معامله‌گران افزایشی در جهت تقویت سیگنال‌های سیاسی منفی و در نتیجه آن جلوگیری از کاهش قیمت ارز بی‌نتیجه مانده است.

اولین تاثیر کاهش قیمت دلار به بازار سکه رسید

به دنبال افت قیمت ارز به ویژه دلار، بازار طلا و سکه با کاهش قیمت‌ها همراه بود. به گونه‌ای که پس از مدت‌ها نوسان سکه در کانال ۱۴ میلیونی، شاهد عقب گرد بهای این سکه به کانال پایین‌تر بودیم.

محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به تاثیر کاهش قیمت دلار بر افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه اظهار داشت: در طول این هفته قیمت جهانی طلا با افت همراه بود و به ۱۷۶۳ دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته حدود ۴۲  دلار کاهش داشته است. بر این اساس در پایان هفته قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم به ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با افت ۹۰۰ هزار تومانی در طول هفته به رقم پایانی ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: هر نیم سکه نیز با ۴۰۰ هزار تومان کاهش، به قیمت ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. هر ربع سکه به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به شروع هفته، ۴۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر مثقال طلای آب شده هم به ۵ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان کاهش یافت. وی افزود: حباب سکه هم در پایان هفته به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که ۲۰۰ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته، کاهش قیمت داشته است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
در شرایطی که احتمال توافق برجام به خاطر نیاز اروپا به نفت و گاز بالا است دولت باید قبل از اینکه دلار افت کنه دلارهاش رو وارد بازار کنه و با قیمت بالا بفروشه تا برخی از مشکلات کشور را که ناشی از کمبود منابع است حل کنه مسلما بعد از توافق بمدت زیادی دلار اگر پایین هم نیاد اما با رکود همراه هستش
برای گرون شدن هیجانش بیشتره
با این اظهار نظرات کارشناسی شما توی سایتها و با تبلیغات عدم کاهش قیمت دلار مثلا دلار ۲۳ تومن یا ۲۵ تومن میشه هیجانی نداره
وقتی تصمیم بگیرید دلار بیاد زیر ۱۰ هزار تومن اون موقعه است که هیجان به وجود میاد
شماها به فکر خلق الله نیستیدایا میدانید با افزایش قیمت دلار چع بلاهای سر خلق الله اومده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
کاهش ناگهانی دلار هم یک سم مهلک برای اقتصاد کشور و خود مردمه مثلا کسی که کلی جنس تو مغازه داره ورشکسته و نابود میشه
عزیزم دلاری ملت ندارند
دلارهای ملت در بورس به فنا رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
نه عزیزم ما مثل شما نبودیم که با فرمان بعضی اشخاص **** به بورس حمله کنیم بدون هیچ دانشی و اموال خودمونو بفروشیم بریزیم تو بورس و به فنا بدیم
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
جواب ۱۱۳۹:هفتاد همت وارد بورس شده میدونی یعنی چه؟
مگه تحریم ها بی اثر نبود
مگه قطع نامه ها کاغذ پاره نبود
مگه برجام اَخ نبود
حالا بگید ببینیم نسبت به دو سال پیش چی بیشتر گرفتید
که کارد به استخوان مردم رساندید
راستی خون شهید سلیمانی چی میشه
مدیون دنیا و آخرت این مردم بوده و هستید و خواهید بود
قیامت نزدیک است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
امریکا که در حال فروپاشی بود چطوره که با یک اظهار نظر مبهم امریکا ریال در مقابل دلار تقویت مبشه
موقع بالا رفتن جهشی بالا می‌رفت الان شد واکنش مثبت؟
خدایا ما چقدر خوشبختیم که دلار ۳۷۰۰ تومانی ۴ سال پیش را باید ۳۰ هزار بخریم نه بیشتر
تبلبغات راه نیاندازیدبه خاطر عوم صداقت درخبر رسانی یک صدم درص محاطب ندارید دلار دربازار آزاددربدتربن حالت سی هزار وششصد تومان پائین نیامد
كاسباي تحريم مگه ميزارن
قیمت ارز باید همگام با تورم باشد و نه دستوری بالا و یا پایین و اخبار و توافقات هم فقط موقتی هست
همه چيز دست دولته
اقتصاد دولتيه

اين حجم از فساد رو نميبينيد مديران دولتي چه بر سر مردم اوردن و جيباي خودشون رو پر كردن به اسم برجام بي جام

دلار هم دولتيه بخان بالا ببرن ميبرن. بخان پايين ميارن

خسته شديم ازدستتون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان