بازدید 50722

اعلام علت کدورت آب چشمه کوهرنگ

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد، علت کدورت و گل‌آلودگی چشمه کوهرنگ را عامل طبیعی اعلام کرد و گفت: نفوذ سیلاب در شیارهای زردکوه و حرکت عمودی آن به داخل چشمه علت اصلی کدورت است.
کد خبر: ۱۱۳۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱ 18 August 2022

به گزارش تابناک، مهدی پژوهش که به همراه تیمی به عنوان مسئول پیگیری علت کدورت چشمه کوهرنگ انتخاب شده است افزود: از بین رفتن یخچال‌های طبیعی در ارتفاعات زردکوه از یک سو و از بین رفتن پوشش گیاهی این ارتفاعات از سوی دیگر سبب شد تا با بارش شدید باران، خاک در این منطقه به سرعت شسته شود و با نفوذ در شیارها و لایه‌های زمین به صورت عمودی منجر به کدورت و گل‌آلودگی چشمه شود.

وی از کاهش کدورت چشمه کوهرنگ در روزهای اخیر خبر داد و گفت: کدورت چشمه کوهرنگ از ۴۰۰ NTU در روزهای ابتدایی پس از وقوع سیلاب به ۸۸ NTU در روز چهارشنبه ۲۶ مرداد رسید که این نشانه خوبی است و می‌توان امیدوار شد که با همین روند در روزهای آینده کدورت چشمه برطرف شود.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آبی که به مصرف شرب می‌رسد باید کدورتی کمتر از پنج NTU داشته باشد، تصریح کرد: با این وجود می‌توان آبی که کدورتش کمتر از ۱۰۰ NTU باشد را نیز تصفیه کرد که در همین راستا در روز چهارشنبه در حدود ۵۰ لیتر بر ثانیه آب چشمه کوهرنگ در تصفیه‌خانه خُلک وارد مدار شد و می‌توان با فیلترهای سرامیکی و مجهز این میزان کدورت را تصفیه کرد.

کدورت آب چشمه کوهرنگ مسبوق به سابقه است

پژوهش کدورت آب چشمه کوهرنگ را مسبوق به سابقه دانست و گفت: طبق تحقیقاتی که از سوی یکی از استادان دانشگاه شهرکرد در سال ۹۵ انجام گرفته است، میزان کدورت آب چشمه در آن سال به بیش از یک هزار NTU رسیده بوده که در همین تحقیقات احداث یک تصفیه‌خانه برای چشمه تعریف شده بود اما مدیران وقت آب و فاضلاب نسبت به این موضوع بی‌توجهی کرده و تاکنون نیز چنین تصفیه‌خانه‌ای احداث نشده است.

وی گفت: آب چشمه کوهرنگ بر اساس آزمایشات انجام گرفته از نظر آلودگی میکروبی و شیمیایی مشکلی ندارد از همین رو با تجهیزاتی که در تصفیه‌خانه خُلک وجود دارد می‌توان آن را به مصرف شرب رساند اما موضوع اصلی کدورت چشمه است که برای رفع آن باید از فیلترهای سرامیکی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه شهرکرد در خصوص علت نوسان در آلودگی چشمه کوهرنگ نیز اظهار داشت: میزان کدورت آب با دمای منطقه ارتباط مستقیمی دارد به‌طوری‌که در صبح‌ها و شب‌ها که هوا خنک‌تر می‌شود میزان کدورت کم می‌شود اما در ظهر با افزایش دما کدورت نیز بیشتر می‌شود.

چشمه دیمه بهترین خط پدافندی چشمه کوهرنگ

پژوهش با بیان اینکه آب چشمه کوهرنگ منبع پایداری به شمار نمی‌رود، تصریح کرد: باید یک خط پدافندی برای این منبع پیش‌بینی شود که بر اساس تحقیقات انجام گرفته آب چشمه دیمه بهترین خط پدافندی است و با انجام ۹ کیلومتر لوله‌گذاری می‌توان آن را به خط انتقال کوهرنگ به شهرکرد متصل کرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه برخی کدورت چشمه کوهرنگ را ناشی از حفر تونل و یا انفجار در منطقه عنوان می‌کنند به طور کامل بی‌اساس است.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه با اجرای خط پدافندی، چشمه کوهرنگ از مدار مصرف خارج نمی‌شود، افزود: چشمه کوهرنگ همچنان در مدار مصرف قرار دارد اما برای مواقع بحرانی می‌توان از خط پدافندی استفاده کرد.

پژوهش با اشاره به تلاش شبانه‌روزی مسوولان استان و تیم‌های اعزامی وزارت نیرو برای رفع کدورت آب چشمه و تامین کسری آب شرب شهرکرد، از صبر و همراهی مردم قدردانی کرد و گفت: انتظار می‌رود با احداث یک تصفیه‌خانه مجهز و اجرای خط پدافندی مشکل آب شرب شهرکرد به طور کامل برطرف شود.

گفتنی است ، به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود از روز یکشنبه ۱۶ مرداد گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شد.

بلافاصله وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب به همراه تیم‌های تخصصی را به استان اعزام کرد تا اقدام لازم برای رفع این مشکل انجام شود و سپس خود نیز با سفر به استان چهارمحال و بختیاری از نزدیک مشکلات را به صورت میدانی بررسی کرد و راهکارهای لازم را برای رفع هرچه سریع‌تر مشکل در دستور کار قرار داد.

همچنین با فراخوان کردن تانکرهایی از سراسر کشور حدود ۷۰ تانکر به این استان ارسال شد و آبرسانی سیار در محلات شهر انجام گرفت.

اضافه کردن ۱۵ حلقه چاه با اجرای ۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری، توزیع بیش از ۳۰۰ هزار بطری آب معدنی در محلات شهرکرد، به کارگیری ۷۰ تانکر آبرسان، نصب پکیج کاهش گل‌آلودگی، تعبیه علمک برداشت آب از چاه‌های کشاورزی، اتصال خطوط آبرسانی موقت، کنترل کیفیت آب، آبرسانی شبانه، ایجاد حوضچه ته‌نشینی، فعال‌سازی ایستگاه تعادلی و افزایش ظرفیت برداشت آب از تصفیه‌خانه سامان بخشی از فعالیت‌ها و اقداماتی است که طی روزهای اخیر برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد انجام شده است.

منبع: ایرنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان