بازدید 29183
تابناک اقتصادی بررسی کرد

وقت‌کشی بانک‌ها صدای وزیر را درآورد/ نهضت ملی مسکن معطل چند صد هزار میلیارد تومان وام بانکی/ بانک‌های «وام نداده» تنبیه می‌شوند؟!

ساخت چهار میلیون مسکن در دولت سیزدهم، نیازمند حمایت مالی نظام بانکی است؛ موضوعی که در قانون جهش تولید مسکن نیز دیده شده، ولی از سال گذشته تا به امروز، بانک‌ها همکاری موثری نداشته اند. این در حالی است که در مجموع سال گذشته و امسال، باید بیش از ۷۰۰ همت تسهیلات برای این بخش پرداخت می‌شد.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱ 09 August 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ چند سالی است که مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل و این مساله به تدریج باعث شد تا بهای مسکن همچون خودرو با افزایش قابل توجهی مواجه شود و عملا امکان خرید و تهیه آن برای قشرهای متوسط و کم درآمد، امکان پذیر نباشد. در این میان، دولت‌های مختلف در جهت حل این معضل، سازوکار عرضه را برگزیدند؛ سیاستی که در این سال‌ها با عناوینی همچون مسکن مهر، مسکن ملی و حالا در دولت سیزدهم، با نام نهضت ملی مسکن همراه شده است.
 
دولت رئیسی در آغاز کار خود، با علم به اینکه تعدیل قیمت‌ها در بازار مسکن، نیازمند عرضه حداقل یک میلیون مسکن در سال است، از عزم جدی برای عملیاتی کردن این برنامه خبر داد؛ اما بر همگان روشن بود که پیش نیاز اساسی برای اجرای ساخت چهار میلیون مسکن در دولت سیزدهم، نیازمند تامین مالی به شکل مطلوب است. موضوعی که با توجه به تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و تاکید بر نقش نظام بانکی در این باره، مورد توجه قرار گرفت.
 
سال گذشته طبق قانون مذکور، به شبکه بانکی کشور تکلیف شد که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بر اساس جدول زیر، تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی برای شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومانی برای شهر‌های با جمعیت بالای یک میلیون نفر، ۳۰۰ میلیون تومان نفر برای سایر شهر‌ها و ۲۵۰ میلیون تومان برای روستاها، پرداخت شود؛ اما آنچه از عملکرد بانک‌ها در اجرای این قانون مشخص شد، پرداخت رقم ناچیزی از ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی بود که باید برای طرح مسکن پرداخت می‌کردند. هرچند بانک‌ها در این باره اظهار داشتند که ابلاغ این قانون در آبان ماه سال گذشته بود و بنابراین، زمان کافی برای پرداخت تسهیلات در ماه‌های پایانی سال وجود نداشت؛ اما آمار زیر نشان می‌دهد که ارقام پرداختی در بسیاری از بانک‌ها صفر ریال بوده است.

وقت‌کشی بانک‌ها صدای وزیر را درآورد/ نهضت ملی مسکن معطل چند صد هزار میلیارد تومان وام بانکی/ بانک‌های «وام نداده» تنبیه می شوند؟!
 

بانک عامل

سهمیه تخصیصی (هزار میلیارد تومان)

مبلغ تسهیلات منعقده

(همت)

پرداخت شده به خودمالکین

(همت)

پرداخت شده به سایر طرح‌ها (نهضت ملی و اقدام ملی) غیرخودمالک

مجموع

(همت)

درصد تحقق

مسکن

۶۳

۳۸.۶

۵.۵

۷.۵

۱۳

۲۰.۶

ملی

۳۱.۵

۰.۰۰۲۱

۰.۰۰۰۷

۰

۰.۰۰۰۷

۰

ملت

۴۲

۰.۰۷۸

۰.۰۰۲

۰

۰.۰۰۲

۰

تجارت

۳۹.۷۵

۰.۰۱۸

۰.۰۰۶

۰

۰.۰۰۶

۰

صادرات

۴۲

۰

۰

۰

۰

۰

سپه

۲۱

3.133

0.08

1.3

1.38

6.6

کشاورزی

۶

۰

۰

۰

۰

۰

رفاه

۱۹.۱۲۵

۰

۰

۰

۰

۰

پست بانک

۲.۱۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

توسعه تعاون

۰.۰۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

توسعه صادرات ایران

۰.۰۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

صنعت و معدن

۰.۰۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

کارآفرین

۱۰.۵

۰

۰

۰

۰

۰

سامان

۱۰.۸۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

اقتصاد نوین

۱۳.۸۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

پارسیان

۶.۳۷۵

۰.۰۰۶

۰.۰۰۱

۰

۰.۰۰۱

۰

پاسارگاد

۲۵.۱۲۵

۰

۰

۰

۰

۰

سرمایه

۰.۰۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

سینا

۴.۱۲۵

۰

۰

۰

۰

۰

آینده

۱۱.۶۲۵

۰

۰

۰

۰

۰

دی

۰.۰۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

شهر

۳

۰

۰

۰

۰

۰

گردشگری

۱.۱۲۵

۰

۰

۰

۰

۰

ایران زمین

۰.۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

خاورمیانه

۳.۸۲۵

۰

۰

۰

۰

۰

ملل

۱.۸۷۵

۰

۰

۰

۰

۰

نور

۰.۰۰۳

۰

۰

۰

۰

۰

مجموع

۳۶۰

۳۸.۷

۵.۶

۷.۵

۱۳

۳.۶

ارقام تسهیلات پرداختی تا اول مرداد امسال است

 

اما با شروع سال ۱۴۰۱، فعالان مسکن بر لزوم حمایت جدی شبکه بانکی از نهضت ملی مسکن تاکید داشتند. این در حالی بود که طبق قانون جهش تولید مسکن، رقم پرداختی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بایستی با افزایش مطابق با نرخ تورم سالانه همراه شود. در نتیجه رقم پیش بینی شده برای این تسهیلات، به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. اما نکته مهم، عدم تعیین سهمیه بانک‌ها برای این تسهیلات است. به بیان دیگر، با گذشت حدود پنج ماه از سال جاری، بانک مرکزی هنوز سهمیه بانک‌ها را مشخص نکرده است؛ تاخیری که به نظر می‌رسد بهانه‌ای برای برخی بانک‌ها شده تا در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن برای سال ۱۴۰۱، کم کاری کنند.
 
در این شرایط که عموم مردم چشم انتظار تحقق وعده ساخت مسکن توسط دولت هستند، عدم همکاری بانک‌ها با انتقاد و گلایه وزیر راه و شهرسازی نیز همراه شده است.
 
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به تازگی با بیان اینکه در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده که ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی بانک‌ها به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند، در حالی که بانک‌ها همکاری لازم را ندارند، گفت: اگر تسهیلات بخش تولید مسکن بموقع پرداخت نشود، در انجام تعهدات برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال با مشکل مواجه می‌شویم. وزیر راه و شهرسازی در رابطه با احتمال تشکیل پرونده قضایی برای بانک‌های مستنکف از اجرای ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن در خصوص پرداخت حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی به بخش مسکن، گفت: حتما اگر بانک‌ها تعهدات خودشان را انجام ندهند طبق قانون اقدام می‌کنیم.
 
قاسمی در گفت‌وگو با خانه ملت در رابطه با عدم همکاری تعدادی از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اضافه کرد: تعدادی از بانک‌ها همکاری می‌کنند؛ مانند بانک مسکن که به تمام تعهدات خود در این حوزه عمل کرده است، ولیقانون برای بانک‌هایی که همکاری نکرده و به تکلیف خودشان عمل نکنند، جریمه‌ای برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده، پیش بینی کرده است؛ البته این صحبت وزیر راه و شهرسازی با واکنش روابط عمومی بانک مرکزی مواجه شد.
 
وقت‌کشی بانک‌ها صدای وزیر را درآورد/ نهضت ملی مسکن معطل چند صد هزار میلیارد تومان وام بانکی/ بانک‌های «وام نداده» تنبیه می شوند؟!
 
 قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در فضای مجازی نوشت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلفند تسهیلات ساخت مسکن را متناسب با پیشرفت ساخت واحدها، مرحله‌ای به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کنند. طبق این قانون، متقاضیانی واجد شرایط دریافت تسهیلات ساخت مسکن هستند که پس از تکمیل مدارک، سهم آورده نقدی خود را واریز کنند. به گفته وی بدیهی است اگر بانکی پس از تکمیل مدارک و واریز حصه نقدی (آورده) از سوی متقاضی، سهم خود را نپردازد، مشمول جریمه مالیاتی لحاظ شده در قانون جهش تولید مسکن خواهد شد. قمری وفا تاکید کرد: بانک مرکزی پیشتر، بخشنامه مربوطه را به شبکه بانکی ابلاغ کرده بر حسن اجرای آن نظارت می‌کند.
 
 
به نظر می‌رسد، این موضوع همچون سال گذشته با بی توجهی مسئولان مربوطه روبه رو شده است، چون سال گذشته نیز با وجود ابلاغ بانک مرکزی به بانک ها، عملا خبری از تحقق کامل وعده پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن نبود؛ موضوعی که ضرورت دارد تا بانک مرکزی در خصوص میزان پرداختی تسهیلات مذکور در سال گذشته و همچنین چهار ماهه ابتدایی امسال شفاف سازی کند تا مشخص شود میزان همکاری بانک مرکزی چه میزان بوده است؟
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۹
بانک و اقتصاد از دستور پیروی نمی کند. شغل باید درست کنید تا فرد برای پیشرفت شغلش دنبال وام باشد و بانک هم دنبال این افراد باشد تا به آنها وام دهد و هر دو طرف کسب سود کنند و باعث پیشرفت اقتصاد شوند.
پاسخ ها
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
از روزی که این دولت آمده و همش داره دستوری وام می دهد، کل سپرده بانک ها را گرفته و بانک ها خودشان دیگر وام نمی دهند. و کل بانک ها را به پی‌سی کشانده است.
بابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
حرف شما بسیار منطقی است ولی منطق در این کشور معنایی ندارد.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
از کجا وام بدهند؟؟۵۰۰ همت یعنی نقدینگی وحشتناک مجدد و چاپ پول بدون پشتوانه
بانکها این قدر سرمایه ندارند
دولت پول ندارد ان وقت بانکها دارند؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
چندصدهزارمیلیارد صرف ساخت مسکن که هیچ محصولی تولید نمیکند یعنی افزایش هرچه بیشتر تورم
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
جالب اینجاس که پولهای مردم هم گرفت
و خونه هر در بساط نیست
و روی پولها کلی سود ماهیانه میبرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
بانک ها خودشان را درگیر سفته بازی مسکن و املاک کرده اند و اگر قیمت مسکن و املاک پایین بیاید خودشان ضرر میکنند به همین علت هیچ اقدامی نمی کنند ...!!! آقای رییس جمهور تکلیف بانکداری رو یکبار برای همیشه تکلفیش را روشن کنید تا کشور را به نابودی کامل نکشانده اند
بانکها خودشون عامل گرانی مسکن هستن نمیان به ضرر خودشون کارکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
سرازیر شدن چندصد هزار میلیارد به بازار یعنی تورم و افزایش قیمت مسکن
دست دست کنید تا ۴ سال اینم بگذره و بعد بگین تحریمها و دشمن نزاشت. باز مردم بمونن و گرانی افسار گسیخته. تاسفباره.
دولت اقای رئیسی، بسیار ناتوان از این حرفهاست
یکسال از عمر این دولت گذشته، حتی یک واحد مسکونی شروع شده در این دولت آماده تحویل نیست، چه رسد به یک میلیون!!!
فاصله حرف تا عمل در نظام دینی از زمین تا آسمان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
کار دولت ساخت مسکن نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
کار دولت وعده دروغ است برای رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
راست میگه اصلا کار کردن مربوط به دولت نیست که اقتصاد و سیاست کشور را درست کنن دولتمردان فقط بایستی خالص باشند و دست به دعا باشند تا خداوند متعالی دعای آنها را مستجاب کند.
مگرنه اینکه سالهای ساله که بانکها برای تضمین وام خود ملک را وثیقه میگیرند؟وهمچنین در این راستا بمنظور جبران کاهش ارزش پول خود بانکها ملاک شده اند؟حالا شماانتظار دارید بانکها با ارایه وام باعث سیراب شدن عطش مسکن بشن واملاک خودشون رو دستشون باد کنه.اینطور بشه امکان ورشکسته شدن بانک وجود نداره؟وهمینطور خیلی از آقایان وآقازاده ها.
اخه بانک تخصصی کشاورزی را صنعت و معدن را چه به وام مسکن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما 2 دستگاه آپارتمان هم نمی تونید بسازید با این روند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
دولت باید به وظایف حاکمیتی خودش برسد به اندازه کافی مشکل دارد نباید مشغول ساخت مسکن شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
ما که نگفتیم وارد ساخت مسکن بشه خودشان گفتند و شعار دادند
در شرایطی که تمام بانک ها زیان انباشته دارند، چنین تکالیف خارج از توان بر آنها شاید یک مشکل مسکن را حل کند اما هزاران مشکل دیگر اضافه می کند. اما دولت فعلی که فقط به دنبال شو و نمایش است، به مشکلات بعدی این تکلیف فکر نمی کند. یعنی اساسا فقط به امروز فکر می کند و نه فردا
رستم خان شما که هچ دولت نورچشمی تان هم نمی تواند کاری کند چون به دستور نیست به برنامه است
سرمایه بانک ها متعلق به مردم است دولت نباید با فشار روی بانک موجب زیان سپرده گذاران شود
بانک ها حق دارند وام نمی دهند. دولت عادت کرده که دستش را یا در جیب مردم می کند و یا در جیب شرکت ها می کند و از جیب دیگران دستور صادر می کند. الان با این تعرفه گذاری ها و قیمت های دستوری پدر تولیدکنندگان را درآورده اند و دیگر تولید صرفه ندارد. دولت باید ابتدا از منابع خودش به بانک ها بدهد تا آنها وام دهند نه اینکه الکی دستور دهد.
یا مثلا رییس جمهور دستور می دهد به مردم زمین دهید. از کیسه بیت المال دستور می دهد و یک عده خاص سوء استفاده و فساد می کنند.
در این میان شما پیدا کنید پرتقال فروش را!!!!!!!
فعلا که وزیر نفت ببخشید وزیر راه بیشتر دنبال توییت درباره برجام و حمله به مخالفان وضع موجوده دیگه وقتی واسه رسیدگی به مسائل وزارتخانه متبوعش نداره
حیف شد این دکتر رستم، توی نفت میتونست چند صد برابر مسکن کارآیی داشته باشه. بنده خدا روز رای اعتماد هم چند بار گفت نفت نفت ، ولی نمایندگان محترم توجهی نکردین...حیف حیف آخ آخ
دولت مگر مالک بانک هاست که اینجور امر و نهی میکند قول مسکن داده از جیب مبارک پرداخت کند نه از جیب مردم
دخالت دولت در ساخت مسکن اشتباه است تمام امور کشور به دولت وابسته شده ، هیچ صنعتی و هیچ اموری بدون کمک دولت نمی چرخد همه از دولت کمک میخواهند و این وضعیت هر دولتی را از پادرمیآورد
به کشوری که این بانکها در آن حضور دارند ، اعتراض کنید
دولت شعار ناتوان وبیسواد و مدیران مهدکودکی
یک جور میگن که بانکها ، مثل اینکه مدیران بانکا از کره ماه اومدن و از هیچ کسی حرف شنوی ندارن ... خودشون منصوب شون کردن ... بعد میگن وقت کشی میکنن
وام دادن که الکی نیست .. حساب کتاب داره .. اول اینکه هر بانکی یک سقفی در اعطای بانک داره که این سقف توسط بانک مرکزی جهت جلوگیری از تورم (مثلا) تعیین میشه.
دوم اینکه بانک باید اعتبار داشته باشد، بباید توجیه اقتصادی داشته باشد! شما وقتی بگید وام برای ساخت 4 میلیون مسکن! بعد هم اصلا این همه نقدینگی در کشور برای ساخت 4 میلیون مسکن هست یا منظورتون چاپ پوله؟؟؟

شما فرض بگیریدفقط برای یک میلیون مسکن هم وام بگیرید و هر مسکن رو هم 50 متر در نظر بگیرید و برای هر متر هم دو میلیون هزینه کنید (با دو میلیون چادرم نمیدن) بانک ها باید 100،000،000،000،000 تومان وام بدهند! آیا بانک ها میتوانند؟ برفرض هم که بتوانند فکر میکنید این فشار تقاضا چه بر سر بازار نحیف ایران می آورد؟؟؟؟؟

آخه حرف باید حساب کتاب داشته باشد همینطوری که نمیشود روی هوا حرف زد! وگرنه چرا چهار میلیون؟ چهل میلیون!!!!
با خط کش، سر صف تنبیه کنید
بازی زرگری سر مردم درآوردند
شما دست از سر این مملکت بردارید همه چی درست میشه
دولتی ناتوان در تمامی عرصه ها
آقا يكسال و اندي از صدارت و وزارت شما گذشت
قول دادي سالي 1000000مسكن تحويل مردم مي دهي
بعد از اين همه مدت تازه دنبال وام هستي؟
بعد شاكي هستي كه بانكها وام نمي دهند؟
خوب آدم عاقل اول فكر بودجه اش را مي كردي بعد به مردم قول مي دادي!!!

حالا جواب مردم منتظر مسكن را چه بدهيم؟
این‌اقا‌اول‌بره‌پولهای‌نفت‌را‌از‌کشور‌همسایه‌برگردان‌بعد‌بیا‌شروع‌به ساتت‌مسکن‌کنه‌فقط‌بیت‌المال‌را‌حیف‌و‌میل‌کردن‌دیگرکاری ازدستشان‌برنمی‌اید
تابناک چرا نظرات مردم را قفل کردی؟ای سانسورچی!
حتی اگر بانکها از امروز شروع کنن و کارهای اداری انجام شود و پولها مردم گرفته شود و وام به دست پیمانکار برسد حداقل 1 سال دیگر طول میکشد و با یک سالی که از این دولت گذشته میشود 2 سال و صفر خانه، یعنی میخواهید با بانکی که در این 1 سال وام نداد در دوسال به اندازه 4 سال وام بدهد، تازه تورم را هم حساب کنید، من سال گذشته ثبت نام کردم و الان بیش از یک سال شده که ثبت نام کردم ولی در سایت فقط زده در دست بررسی، متاسفانه تنها دستاورد این دولت تبدیل تورم 50 درصد به 60 درصد در یکسال گذشته بوده است
جالب است که بانک رادبهانه می کنند . در صورتی که بانک ها بیشار دولتی هستند و در دست خود دولت است . جطور یک دولت می تواند دست در جیب صندوق تامین اجتماعی بزده و چند صد هزار میلیارد تومان پول خارج کند ؟ ولی این دولت نمی تواند از بانکی که در دست خودش هست وام بگیرد؟ مسکن هایی که قول داده بودند نتوانسته اند بسازند و می خواهند عدم همکاری بانک را بهانه کنند .
سلام حالا خداوکیلی این حرفا را ول کنید ما که دربه دری پول داديم بابت مسکن ملی باید چه جوری این پولا از این دولت بگیریم
اون وعدهایی که بابت ۴ میلیون مسکن میدادین لنگ پول مونده ؟ مگر اولش قرار بود که بدون پول ساخته بشن ؟ به نظر من بانک‌ها حق دارند که پول ندهند آنهم چند ص هزار میایارد تومان !!
اولاً که مگر بانک‌ها قلک دولت هستند که هر وقت دلشون خواست از توش دول در بیارن ؟ اکثریت مطلق سرمایه بانک‌ها متعلق به مردم و به امانت نزد بانک‌ها است . وانیاً فرض کنید که بانک‌ها این مثلاً ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را در اختیار ایشان گذاشتند. با تقسیم آن به ۴ میلیون واحد مسکونی یه عدد ۷۵ میلیون تومان برای هر واحد میرسیم .
با این مبلغ ایشان خیلی هنر بکنند بتوانند واحدهای ۱۰ متری به مردم بدهند . هزینه های آماده سازی زمین و برق و آب و خلاصه زیر ساخته‌ای لازم هم پیش کش !!!
برید پرونده کارمندای بانک ها رو بررسی کنید ببینید که چندین وام صدها میلیونی و میلیاردی با بهره صفر یا زیر 4 درصد از محل حساب قرض الحسنه یا حساب های جاری مردم یا از بانک مرکزی گرفتن و خونه و ماشین و ملک و ... برای خودشون دست و پا کردن و اونوقت برای دادن وام به مردم که واسه رفع و رجوع زندگیشون درخواست وام دارن هزار جور بامبول در میارن
اگه اسم این کار بانک ها فساد نیست پس چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به جای دادن وام و پول نقد به سازندگان مسکن، بهتره دولت با کارحانه های سیمان و فولاد و .... که تولیداتشون در ساخت و ساز مسکن مصرف میشن قرارداد ببنده و کارخانه های تولید مصالح، به قدر وام به سازندگان مسکن مصالح بدن و حساب و کتابشون با دولت باشه. اینجوری دیگه نقدینگی وحشتناک تو بازار سرازیر نمیشه
این مشکل رو هم بندازین گردن روحانی و دولت روحانی
اینجوری حتی اگه مردم این ادعا تون رو باور نکنن حداقل دلتون خنک میشه که یه نیشگون دیگه از دولت گذشته گرفتید. چند تا فحش آبدار و چند تا تهدید و تهمت هم چاشنی کنید حسابی کیف کنید. مردم هم که.........
رستم خان در زمان صدارت نفت اون یادگاری منحصر به فرد گم شدن دکل رو برامون گذاشت و رفت هیچ کس هم نگفت خرت به چند من الانم براتون مسکن میسازه وقتی رفت خدا میدونه چی قراره گم بشه من که هرچی فکر کردم چيزي به ذهنم نرسید!
وضع موجود که مردم در تنگنا هستن یکی از دلایلش همین بانکها هستن هر کدوم از این بانکها هزارن واحد مسکن در اختیار دارن از پول همین مردم ...دیوانه هستن اگه بخوان وام بدن تا مسکن بسازن تا قیمت خونه هاشون پایین بیاد ..این یک دلیل
اکثر مدیران دولت روحانی سر پست خودشون هستن و به هیچ وجه حاضر نیستن با دولت آقای رییسی همکاری کنن دلیل دوم
پولی در ذخائر نیست که بانک وام بده . چرا انقدر سخته درک این مسئله برای دولت .
طرف ملک و زمین طرف می خره یکسال بعد با کلی سود می فروشه بدون کوچکترین زحمت و نگرانی اما دو ساله توی بورس روزی هزار بار لعنت می فرستیم به خودمون که سرمایه زندگی رو به باد دادیم و روز به روز نه تنها از ضررها کم نمی شه بلکه بیشتر هم می شه این درد رو باید به کی بگیم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل