بازدید 14508

واکنش به افت جایگاه صداوسیما در نظرسنجی‌ها

در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی در بخش‌های خبری تلویزیون روی آنتن رفته که گاه جز عصبانی کردن مخاطب، آورده دیگری نداشته است.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹ 09 August 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه خراسان با اشاره به نظرسنجی اخیر که موید افت جایگاه صداوسیما به عنوان منبع خبری است نوشت: رسانه ملی برای بازگشت به دوران مرجعیت خبری، نیازمند تحولاتی در عرصه خبر است؛ تحولاتی که با شروع دوره جدید مدیریت در سازمان صداوسیما آغاز شد اما از گوشه و کنار خبر می‌رسد نه‌تنها روند تحولات کند و به بعضی تحولات فرمی-شکلی منحصر شده، بلکه برخی از تغییرات اولیه نیز در حال خنثی شدن و بازگشت به دوران پیش از تحول در رسانه ملی است.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی در بخش‌های خبری تلویزیون روی آنتن رفته که گاه جز عصبانی کردن مخاطب، آورده دیگری نداشته است. این در حالی است که این قبیل گزارش‌ها، در ظاهر ممکن است توقع نهادهای خارج از صداوسیما را از رسانه ملی برآورده ‌کند ، اما سوگیری‌های غلیظ درمحتوا ،بدون رعایت اصول خبری ،مخاطب را که دسترسی فراوانی به انواع و اقسام رسانه‌های مجازی دارد، پس می‌زند.

به طور مشخص اگر صدا و سیما به دنبال بازگشت به مرجعیت خبری خود است باید دو نکته مهم را مدنظر قرار دهد .بدیهی است مهم ترین نکته در بازگشت مرجعیت خبری صدا و سیما منوط به بازگشت اعتماد مردم به این رسانه است .برای دستیابی به این هدف رسانه ملی بایددر بخش خبر روی ارائه روایت اول از مسائل و تحولات حساس باشد واین مسئله را به عنوان اولویت خود قرار دهد . وقتی اتفاق مهمی مانند ترور یا انفجار در بخشی از کشور می افتد مخاطب باید اولین خبر را از رسانه ملی دریافت کند نه از رسانه های خارجی مثل بی بی سی و...شاهد پخش و گاه تحلیل این خبرها باشد، چون دراین صورت شکل دادن بعدی به افکار عمومی بسیار سخت ترخواهد شد .

بنابراین چابکی در ارائه روایت اول یک ضرورت است که البته الزاماتی مانند کاستن از حساسیت ها و ملاحظات بی مورد و اولویت دادن بی جا به خوشامد یا تایید یک وزارتخانه و مسئول باید درنظر گرفته شود تا این چابکی حاصل شود. در گام بعدی نیز مسلم است هر چقدر مخاطب تلویزیون به واسطه تولیدات فاخر دیگران مانند سریال ها و برنامه های جذاب بیشتر باشد، دریافت خبر از رسانه ملی به همین واسطه افزایش پیدا خواهد کرد.

بنابراین رسانه ملی اگر چه بخشی از جایگاه خود را به واسطه شرایط اجتناب ناپذیر رقابت با شبکه های اجتماعی که امکاناتی مانند سرعت و ملاحظات کمتر را دارند از دست داده است اما بخش مهم تر این عرصه در اختیار مدیران این سازمان است تا هر چه زودتر جلوی این روند نزولی را بگیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۲۳
کسی این رسانه میلی را نگاه نمیکند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
رادیو تلویزیون باید پولی شود هر که خواست پول بدهد اکانت بخرد هر که هم نخواست سهمش از این هزینه که در صدا سیما میشود به یارانه اش افزوده شود

هر چند که هیچوقت این اتفاق نمی افتد چون اگر صدا سیما پولی بشود تعداد مخاطبان این رسانه بی کیفیت به هزار نفر هم نمی رسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
جهت اطلاع هنوز مرجع اول هست طبق نظرسنجی
بیش از 20 ساله که اصلا تلویزیون ایران را نگاه نکرده و نخواهم کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
کار خوبی میکنی داداش
تنها نیستی خیلی ها مثل شما هستن
معاون سیاسی صدا وسیما باید تغییر پیدا کند .
مسئولین بدانند که البته میدانند به دلیل پخش خبرهای یک جانبه و فیلتر شده صدا و سیما هیچ جایگاهی بین مردم ندارد!
جای تاسف است سوابق ریاست صدا و سیما در امر خبر و برون مرزی بوده است ...........
زمانی (شاید بیست سال پیش) ما با اشتیاق خاصی منتظر برنامه های برون مرزی سیما بودیم تا سریالهای قشنگ و نود و ... را ببینیم ولی الان دیگه اصلا هیچ توجه ای نداریم. از بس که ملال آور هست و فقط افسردگی میاورد.
صدا وسیما باید تعطیل بشود .
محلش هم در نرسیده به چهارراه پارک وی به پارکی تبدیل شود .
صدا سیما مگه بین مردم جایگاهی داشت که الان بخواد افت کنه
مگر کسی دیگه رسانه ملی هم می بینه. من تا الان فکر می کردم تعطیل شده.
قابل اتکا ترین و درست ترین اخبار رو فقط از صدا سیما می تونید به دست بیارید به این شکل که اخباری که میگه رو صد و هشتاد درجه معکوس کنید تبدیل میشه به واقعیت خبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
کمتر حرف چرت بزن الان بیشتر در شبکه های اجتماعی و بعد ماهواره باید معکوس کنی
چه ربطی دارد فضای مجازی به دلیل سهولت و در دسترس تر بودن نسبت به قبل بیشتر شده
متاسفانه در طی سال های اخیر به تدریج رسانه ملی از سبد خبری و فرهنگی اکثر افراد جامعه حذف شده است. باید دید علیرغم هزینه های سرسام آور حقوق پرسنل، ساختمان و خرید تجهیزات چرا این موضوع برای مدیران این سازمان و مسئولین نظارتی کشور مهم نیست!
ببینید وقتی صدا و سیما از حالت رسانه خارج و تبدیل به بلندگوی دولت می شود و هر خبری را با لحاظ کردن مسائل به قول خودشان مصلحت دولت منعکس و خبر سازی می کنند نباید بیشتر از این بدنبال رضایت مردم و مراجعه عموم به صدا و سیما باشید.
براساس نظر مخاطبین این سایت همانند آمارهای قبلی این آمار هم الکی بوده!!!
آخ که چقدر مهمه
یه عده دور هم جمع شدن از پول مالیات ما مزخرفات تولید می کنند که هیچ بیننده ای نداره حتی اگه شرعیات براتون مهمه من مثل خیلی های دیگه راضی نیستم مالیاتم خرج تولید برنامه های این چنینی بشه
هر وقت تلویزیون را روشن میکنم خشم تمام وجودم را می گیرد خداروشکر سالهاست که سمتش نمیروم
صدا و سیما یک تعداد کار میکنند که حرف و عملشون فرق داره نمونش هر کدامشان رفته خارج ۱۸۰ درجه رنگ عوض کرده
تلویزیون ایران رتبه اول دردنیا را داره در جهت دور کردن مخاطب ازخود با کج سلیقگی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان