بازدید 88531
عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان خبر داد؛

رهاسازی آب از افغانستان به سمت رودخانه هیرمند

دهمرده با اعلام خبر رهاسازی آب از افغانستان به رودخانه هیرمند، گفت: سرنوشت سیستان و بلوچستان را نباید تنها به آب رودخانه هیرمند بست.
کد خبر: ۱۱۳۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶ 06 August 2022

به گزارش تابناک، عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اعلام خبر رهاسازی آب از سمت افغانستان به رودخانه هیرمند، گفت: یک مقدار آب از افغانستان به سمت رودخانه هیرمند رهاسازی کرده‌اند که الان وارد ایران شده است هرچند مقدار این آب زیاد نیست اما باید از مسئولانی که این مهم را پیگیری کردند تقدیر و تشکر کنم ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که این موضوع نباید عاملی باشد برای اینکه از روش‌های اصلی در حوزه تامین آب این منطقه عقب‌نشینی کنیم.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مواردی که در حوزه آبرسانی به رودخانه هیرمند باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: باید دریافت حقابه با حداقل ۸۲۰ میلیون متر مکعب را دنبال کنیم چرا که هنوز مشخص نیست چه مقدار آب وارد این رودخانه شده است بنابراین نباید سبب شود از برنامه‌های اصلی خود در این زمینه خارج شویم.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی تلاش زیادی برای ایجاد آب پایدار در این منطقه کرد که باید از آن تقدیر کرد، همچنین تصویب قوانینی برای انتقال آب از دریای عمان، استفاده از روش آب ژرف، جلوگیری از تبخیر آب و رسوب گذاری و پیگیری حقابه از افغانستان از جمله مواردی است که تا تحقق کامل آنها یک قدم هم از مطالبات خود عقب نمی‌رویم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: هر کسی سرنوشت سیستان را تنها به آب رودخانه هیرمند ببندد یا شناختی از این موضوع ندارد یا خیانتکار است؛ چرا که نحوه دریافت حقابه این رودخانه، مردم این منطقه را در طول تاریخ با مشکلات متعددی مواجه کرده است به این دلیل که پیوسته یک مقدار آب در آن رها کرده‌اند که بالادست بوده است سپس آب را بسته‌اند که باعث کوچ مردم شده است و این بارها در طول تاریخ اتفاق افتاده است.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بنده در این رابطه چندین سوال از وزرای نیرو و امور خارجه در صحن مجلس مطرح کرده بودم اما همچنان تاکید می‌کنم که سرنوشت این منطقه را نباید تنها به آب رودخانه هیرمند ببندند چرا که خطای بزرگی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۱۸
سد سرریز کرده؟
اب رها نشده بلکه سرریز غیرقابل کنترل بوده است
خريد آب شيرين كن و استفاده از تكنولوژي نوين در زمينه تامين آب ، از نان شب واجب تر است ..
نکنه میخوای بگی این نتیجه سیلاب نبوده و شما حق آبه هیرمند رو گرفتید ؟!!!!!!!!
احتمالا قرار اونجا سیل بیاد اب اضافه را از سد خارج کردند
خیلی خوشحالم که اب به زابل اومده
سیل اومده آبوآزادنکرده خیلی خوشحال نباشید
طالبان شما هیچ حساب نمیاره بعد دم از حق آبه میزنید
افغانیها اعلام کردند آبی که آمده مازاد برظرفیت سد است تاگنجایش آب ورودی را افزایش دهند درپی بارندگی اخیر سد درحال پر شدن است پس دلخوش نباشید سهم ایران را مداوم وهمیشگی طلب کنید
دل خوش نباشید از آب خبری نیست
حالا ۸ میلیون افغانی را قشنگ !!!!!!!!!پذیرایی کنید . آب رو برای ۸ میلیونی که تو ایران می چرند ببندید تا حالبشون بشه . وقتی حق مسلم لیران را نتونید از افغانستان بگیرید اونوقت از آمریکا و انگلیس می تونید بگیرید ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
آیا این ۸ میلیون افغانستانی مقبم ایران طالبانی هستند؟یا اگر ما با امریکا مشکل داریم ایرانیان مقبم امریکا اخراج شده اند؟
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
چقدر هم آمار دقیق داری که ۸میلیون افغانستانی تو ایران داریم
میشه بفرمایید این اعداد و ارقام رو از کجا آوردی؟؟
کل جمعیت افغانستانی مقیم ایران طبق اعلامی وزارت کشور تازه شده دومیلیون و هشتصدهزار نفرکه اکثر اینها شیعه هستند و مخالف طالبان بعد شما آب رو به روی اینها ببندیم به نظرت طالبان ککشون میگزه؟؟
حساب افغانستانیهای مقیم ایران از طالبان جداست.
چطور لوله های نفت را هزاران کیلومتر میکشند ولی نمیتونن از عمان بالوله اب بکشند
سلام،سد کمال خان باید خراب بشه تا اب مستقیم بیاد تو رود مشترک بین ایران وافغانستان،
اونا به مردم خودشون رحم ندار ند و اب بهشون ندادن از رود مشترک که براشتون میرفته
باید به سمت تکنولوژی وانتقال آب از دریا رفت واین بهونه را گرفت از هر ننه قمری که در دولت قبل وهمین طالبان همیشه شاخ و شانه‌ می‌کشن ما اگرجلو فساد و تبعیض در قرارداد ها وتوازون بین المللی داشت باشیم خدا همیشه لطفش شامل این سرزمین بوده
اگر افغان ها از حق آبه ایران جلوگیری می کنند ایران نیز باید مهاجران افغانی را به کشور افغانستان عودت دهد...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل