ماجرای خودروهای وارداتی با صفر ستاره ایمنی!

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، هنوز از آییننامه واردات خودرو رونمایی نشده است. اما گفته میشود هدف دولت واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری یا کمتر است. اما بررسیها نشان میدهد این خودروها به لحاظ کیفی شرایط مطلوبی ندارند و ستاره ایمنی آنها صفر است. آیا دولت قرار است چنین خودروهایی وارد کند؟
دو روز قبل آییننامه واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شد. حالا رئیس این کمیسیون میگوید خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ از رده خارج شدهاند، اما تاکنون معادل داخلی برای آنها تعیین و تولید نشده و یکی از اهداف آییننامه مذکور، واردات خودروهایی است که نیاز تمامی اقشار درآمدی را پوشش دهند. خودروهایی که به گفته این نماینده مجلس قیمت آنها کمتر از ۱۰ هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار است و احتمالا تعرفه واردات آنها بین ۱۰ الی ۲۰ درصد است.
اما کدام خودرو را میتوان وارد کرد؟ پیش از این مساله واردات خودروهای هندی مطرح بود. مرکز پژوهشهای مجلس ماه گذشته گزارشی منتشر کرد و در آن لیست خودروهای اقتصادی که ایران میتواند وارد کند را در جدولی عنوان کرد.
دو تا سه مدل خودروی اقتصادی هندی که اگرچه قیمت آنها ۵ تا ۷ هزار دلار است، اما سطح ایمنی آنها بسیار پایین است و هیچ ستارهای ندارد. دیگر خودروهای این لیست هم وضعیت مشابهی دارند خودرویی مانند نسخه هندی هیوندایی i10 که تنها دو ستاره دارد. یا خودروی داچیا ساندرو ۲۰۲۲ که آن هم دو ستاره دارد و از نظر ایمنی وضعیت غیرقابل قبولی دارد.

پایان انحصار صنعت خودرو؟
برخی معتقدند صرف باز شدن قفل واردات، دستاورد خوبی است و میتواند به انحصار خودروسازان پایان دهد. اما عده دیگری میگویند حالا که مساله واردات خودرو مطرح است، دولت باید واردات را آزاد کند و نوع خودرو و قیمت آن را به واردکنندگان بسپارد نه اینکه برای واردات خودرو هم سقف تعیین کند. این رفتار، ادامه رفتار انحصارگرایانهای است که دولت تاکنون در عرصه خودرو داشته و گویی به خودروسازان این سیگنال را میدهد که واردات به نحوی نیست که انحصار آنها را به مخاطره بیندازد.
در حالی که هدف اصلی آزادسازی واردات خودرو این است که انحصار خودروسازان داخل شکسته شود و آنها یا قیمت را کمتر کنند و یا کیفیت را ارتقا دهند. اما حالا به نظر میرسد قرار است خودروهایی وارد شود که هیچکدام کیفیت بهتری از نمونههای داخلی ندارد.
دقیقا موضوع اینه که انحصار از بین نره چون سود دولت در وضع موجود هست که سالهاست ادامه داره
الان دولت خودش رقیب هست و نباید یک رقیب ناظر بر رقیب دیگر ( وارد کننده) باشد پس طوری قانون میذاره که آسیبی به خودرو سازان( مونتاژکاران قطعات بی کیفیت چینی برای خودروهای با پلتفرم 20 تا 40 ساله) نرسه
در ضمن یک نماینده مجلس گفته بود داغ خودرو شاسی بلند رو روی دل بعض هی میگذاریم در جواب باید گفت ما که میدانیم شما با رفاه مردم ذاتا مشکل دارید ولی این اظهاراتتون با شعار احترام به سرمایه دار و جلوگیری از خروج سرمایه و.... همخوانی ندارد.
از طرفی ورود خودرو روز باعث میشه عقب افتادگی ایران بیشتر به چشم بیاد و این هم دلیل دیگری برای جلوگیری از ورود خودروهای بروز است
فکر نکنید مافیای خودرو فقط در شرکتهای خودروساز نشسته اند. آنها همین واردات را دست می گیرند و علاوه پر کردن بیشتر جیبشان،با وارد کردن خودروهای بنجل زمینه افزایش قیمت مجدد خودروهای داخلی را نیز فراهم می کنند.
فکر می کنید مشاوران تدوین وتنظیم آیین نامه واردات خودرو کیانند؟ قطعا این مافیا همه تلاش خودرو در استفاد از این فضا بکار خواهد بست.
سوزوکی سیاز
فولکس واگن ویرتوس
تویوتا اوربان کروزر
رنو داستر
هیوندای i20
ریچ
سوزوکی دیزایر
هیوندای اکسنت
کیا ریو
هیوندای ونیو
بی وای دی یوان پرو
نیسان کیکز





