بازدید 6013

واکنش سازمان ملل به اشغال پارلمان عراق

دبیرکل سازمان ملل به یورش به پارلمان عراق واکنش نشان داده و احزاب عراقی را به خودداری از اعمال خشونت‌آمیز توصیه کرد.
کد خبر: ۱۱۳۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲ 31 July 2022

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه احزاب عراقی را به کاهش تنش و خودداری از اعمال خشونت‌آمیز توصیه کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «فرهان حق» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت، گوترش اعتراضات عراق را که چندین مجروح بر جای گذاشته است «با نگرانی دنبال می‌کند».

این مقام سازمان ملل افزود: «آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز از حقوق اساسی است که همواره باید مورد احترام قرار گیرد».

سخنگوی گوترش از احزاب و فعالان عراقی درخواست کرد از اختلافات عبور کرده و از طریق گفت‌وگوی جامع و مسالمت‌آمیز، یک دولت ملی موثر را تشکیل دهند.

روز شنبه (دیروز) در پی تشدید ناآرامی‌ها در بغداد و اعتراض‌های خیابانی حامیان جریان صدر عراق به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق از جانب «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در منطقه سبز بغداد، شماری از معترضان، وارد ساختمان پارلمان عراق شدند.

احزاب سیاسی در عراق روز شنبه منتظر برگزاری جلسه پارلمان برای آغاز روند سیاسی جدید بودند، اما جریان صدر دوباره در اقدامی خلاف قانون، طرفدارانش را به تظاهرات دعوت و فضای بغداد را متشنج و آشوب‌زده کرده است. چهارشنبه پیش نیز، این معترضان حامی صدر، به ساختمان پارلمان حمله کرده و به اموال عمومی آسیب زده بودند.

علاوه بر گوترش سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحولات جاری در عراق بیانیه صادر کرد و خواستار خوشتنداری همه طرف‌ها در عراق شده است.

در بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا درباره تظاهرات جاری و تشدید احتمالی آنها در بغداد نگران است. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم برای جلوگیری از خشونت بیشتر، خوشتنداری کنند».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل