بازدید 4760

مراقبت‌های ضروری خانم‌ها در فصل گرما و تابستان

آفتاب سوختگی معمولا با مراقبت‌ های خانگی در طی چند روز درمان می‌شود. در صورتی که عوارض ناشی از آن شدید باشد، لازم است با دکتر پوست مشورت داشته باشید.
کد خبر: ۱۱۳۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳ 31 July 2022

مراقبت‌های ضروری خانم‌ها در فصل گرما و تابستان

قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم می‌تواند سلامتی را از جنبه‌ های مختلف تهدید کند. از شایع‌ترین عوارض گرما می‌توان به گرمازدگی، کم‌آبی بدن، تشدید بیماری‌های زمینه‌ایی مانند ناراحتی‌های قلبی، بیماری‌های چشمی و عوارض پوستی اشاره کرد. در این میان شاید آسیب‌ های پوست، مو و چشم برای خانم‌ها بیشتر اهمیت داشته باشد چرا که نور خورشید به طور مستقیم زیبایی آنها را هدف قرار می‌دهد. متخصصان درمانکده در این مقاله چند نکته مهم را با شما در میان گذاشته‌اند. برای مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر از پزشکان متخصص می‌توانید به وب سایت درمانکده مراجعه کنید.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

حواستان به آفتاب سوختگی صورت باشد.

قرار گرفتن در نور خورشید باعث جذب ویتامین D می‌شود اما این حرف به این معنا نیست که برای طولانی مدت در معرض اشعه مستقیم نور خورشید باشید. در این صورت احتمالا دچار آفتاب سوختگی صورت خواهید شد. قرار گرفتن پوست در زیر نور خورشید بدون هیچ محافظی منجر به آسیب سلول‌های پوست می‌شود. آفتاب سوختگی باعث قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن و خشکی آن می‌شود. همچنین میزان چین و چروک پوست افزایش پیدا می‌کند.

چند راهکار برای پیشگیری از آفتاب سوختگی

  • روزانه از کرم‌های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. در فصل گرم سال بهتر است به سراغ کرم‌های ضدآفتابی بروید که بدون روغن و اصطلاحا مقاوم در برابر آب (water-resistance) هستند. در روزهای تابستان میزان تعریق بدن زیاد است، این نوع کرم‌ها خاصیت خود را در برابر رطوبت و تعریق از دست نمی‌دهند.
  • کرم‌های ضد آفتاب با قدرت محافظتی ۳۰ تا ۵۰ (SPF 30, 50) مورد تایید متخصصان است.
  • نیم ساعت قبل از خارج شدن از منزل، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در طی روز با توجه به نوع کرم ضد آفتاب آن را تجدید کنید. از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر نور خورشید شدت بیشتری دارد. در این مدت زمان بهتر است بیشتر از پوست صورت خود مراقبت کنید.
  • یکی از اشتباهات رایج در بین بانوان این است که قبل از مصرف ضد آفتاب‌ها، صورت خود را تمیز نمی‌کنند. استفاده از این کرم ها بر روی پوست آلوده باعث جوش، آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شود. حتما قبل از استفاده صورت خود را با دستمال مرطوب پاک کنید.
  • از کلاه‌های لبه دار استفاده کنید تا مانع از تابش مستقیم نور خورشید به پوست صورت شوند.

آفتاب سوختگی معمولا با مراقبت‌های خانگی در طی چند روز درمان می‌شود. در صورتی که عوارض ناشی از آن شدید باشد، لازم است با دکتر پوست مشورت داشته باشید.

از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید

کرم‌های مرطوب کننده بر پایه آب هستند. این کرم‌ها به خوبی می‌توانند رطوبت پوست در روزهای گرم سال را تامین کنند. تعریق در فصل تابستان باعث کم آب پوست می‌شود. کرم‌های نرم‌کننده دارای روغن هستند. مصرف آنها منجر از تنفس پوست جلوگیری می‌کند.

آرایش سنگین نکنید

مواد آرایشی غیر استاندارد به مقدار قابل توجهی دارای چربی و روغن هستند. آرایش‌ سنگین در روزهای گرم پوست را حساس‌تر می‌کند. بجای استفاده از محصولات سنگین آرایشی به سراغ انواع سبک آن بروید که خواص محافظتی نیز دارند.

مراقبت‌های ضروری خانم‌ها در فصل گرما و تابستان

از ماسک صورت استفاده کنید

ماسک صورت به حفظ شادابی و طراوت پوست کمک می‌کند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند حداقل ۳ روز در هفته با توجه به خصوصیات پوست صورت، از ماسک‌های مناسب استفاده کنید.

مراقب جوش و آکنه صورت صورت باشید

هوای گرم و مصرف محصولات آرایشی نامناسب سبب بسته شدن دهانه منافذ پوست می‌شوند. این مشکل در افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر شایع است. برای پیشگیری از آن لازم است روزانه ۲ تا ۳ بار صورت خود را با آب خنک و صابون‌های مناسب بشویید و از کرم ضدآفتاب فاقد چربی استفاده کنید.

آب بنوشید

در طی روز باید بتوانید حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. به این ترتیب از خشکی بدن به طور موثری جلوگیری خواهید کرد.

مراقبت از موها در فصل گرما و تابستان

موهایتان را کوتاه کنید

هوای گرم بخش انتهایی موها را  تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز موخوره (Trichoptilosis) می‌شود. زمانی که ساقه مو خشک می‌شود، شکاف طولی در آن ایجاد خواهد شد. در این حالت اگر به نوک موهای خود نگاه کنید آن را دو شاخه یا چند شاخه خواهید دید. به این حالت موخوره گفته می‌شود. بهترین راه و یا شاید بتوان گفت موثرترین راه برای درمان آن کوتاه کردن بخش انتهایی مو است.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، انواع آلودگی مانند گرد و غبار و مواد شیمیایی، شستشوی مو با آب داغ، استفاده از شامپوهایی که میزان سولفات بالایی دارند و استفاده بیش از حد از اتو مو و سشوار از دلایل اصلی بروز موخوره هستند.

اجازه ندهید مو و پوست سر بیش از حد چرب شوند

ژل، موس و اسپری مو همگی به چرب شدن موی سر کمک می‌کنند. اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از این محصولات هستید، بهتر است به سراغ انواع ملایم آن بروید. برخی بر این باور هستند که هر چقدر بیشتر موهای خود را بشویند بهتر می‌توانند از چرب شدن بیش از حد موی سر جلوگیری کنند. باید بدانید شستشوی بیش از حد موها غدد چربی را تحریک می‌کند.

موهای خود را کمتر رنگ کنید

در روزهای گرم سال موها خشک‌تر هستند، رنگ کردن آنها در تابستان باعث می‌شود تا بیشتر حالت خشک و شکننده داشته باشند. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع فصل گرما به فکر رنگ کردن موهای خود باشید. مو باعث خشکی آن می‌شود.

مراقبت‌های ضروری خانم‌ها در فصل گرما و تابستان

در تابستان از چشم‌های خود مراقبت کنید

در فصل تابستان افزایش دمای هوا، افزایش تابش اشعه ماورای بنفش و گردوغبار می‌توانند سلامتی چشم‌ها را تهدید کنند. گرما بر قسمت‌های مختلف چشم مانند قرنیه، عدسی و شبکیه تاثیر می‌گذارد. همچنین در روزهای گرم افرادی زیادی از خشکی چشم نیز رنج می‌برند. گرما باعث تبخیر اشک شده و رطوبت چشم را کاهش می‌دهد. تاری دید، قرمزی و سوزش چشم و حساسیت به نور از علائم شایع خشکی چشم هستند.

موثرترین راه برای محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه خورشید، استفاده از عینک آفتابی مناسب است. یک عینک آفتابی استاندارد می‌تواند ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه UVA و UVB خورشید را خنثی کند. بهترین رنگ برای این نوع عینک‌ها دودی، قهوه‌ای و سبز هستند.

به منظور درمان خشکی چشم در فصل تابستان ممکن است پزشک متخصص اشک مصنوعی (‏‏artificial tears) را تجویز کند. این اشک بر سطح قرنیه و ملتحمه  به خوبی می‌چسبد و رطوبت کافی برای چشم را مهیا می‌کند.

رزرو آنلاین مطب متخصص با درمانکده

درمانکده برای دریافت نوبت از پزشکان متخصص در سراسر استان تهران به شما کمک می‌کند. با استفاده از خدمات وب سایت درمانکده می‌توانید با دکتر قلب در تهران و سایر پزشکان متخصص به صورت متنی، تصویری و صوتی مشاوره داشته باشید. همچنین این مجموعه امکان آزمایش در محل را نیز برای شما مهیا کرده است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی