بازدید 5675

تداوم بارش‌های سیل‌ آسا در جنوب کشور

کد خبر: ۱۱۳۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴ 27 July 2022

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم بارش‌های جنوب کشور خبر داد و گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم باید هنگام صدور هشدار آماده کمک‌رسانی باشند.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان در پخش زنده اینستاگرام استان‌هایی را که در روزهای آتی درگیر بارش‌های شدید هستند را نام برد و گفت: طی امروز (۵ مردادماه) در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، جنوب فارس همچنین استان‌هایی همچون یزد، اصفهان و جنوب بوشهر بارش‌های شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: طی امروز در استان‌هایی همچون استان و گیلان نیز شاهد بارش‌هایی خواهیم بود که از شدت بالایی برخوردار نیستند همچنین در استان‌های تهران و البرز نیز بارندگی پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: فردا (۶ مردادماه) در استان‌های کرمان، هرمزگان و فارس بارش شدید باران پیش‌بینی می‌شود. با توجه به اینکه دو روز آینده روزهای تعطیل هستند و مردم به تفرجگاه‌ها و اطراف رودخانه‌ها می‌روند، از مردم درخواست می‌کنیم که در استان‌های اعلام شده از اطراف رودخانه‌ها دوری و از رفتن به محل‌های پرخطر اجتناب کنند.

ضیاییان درباره بارش‌های روز جمعه (۷ مردادماه) اظهار کرد: این بارش‌ها روز جمعه در استان‌های فارس، نیمه‌غربی کرمان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و یزد با شدت بیشتری ادامه دارد همچنین بارش‌های شدیدی را در ارتفاعات تهران و البرز می‌توانیم شاهد باشیم . در استان‌های گیلان و گلستان نیز بارش‌های شدیدی انتظار می‌رود.

وی ادامه داد: روز شنبه(۸ مردادماه) نیز این بارش‌ها در فارس، کرمان، بوشهر و حتی در جنوب اصفهان ادامه دارد. این شرایط جوی روز یکشنبه (۹ مردادماه) برای البرز، مرکزی و استان قزوین پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره صدور هشدارهای هواشناسی گفت: هنگام فعالیت این سامانه‌های جوی هشدارهایی صادر می‌شود که بر اساس استاندارد جهانی رنگبندی شده‌اند. این هشدارها در هر رنگی اهمیت زیادی دارند و مردم باید به آن‌ها توجه کنند.

وی در تعریف رنگبندی هشدارها اظهارکرد: هشدار زرد برای زمانی است که هنگام وقوع پدیده بخشی از مردم آسیب می‌پذیرند و بخشی دیگر این وضعیت را تجربه نمی‌کنند. بخش آسیب‌پذیرگروهی از مردم هستند که به طور مثال به واسطه شغل خود پدیده مورد تهدید قرار می‌گیرند. به عنوان مثال افرادی که هنگام عملیات عمرانی با جرثقیل کار می‌کنند، هنگام وقوع مخاطره‌ای که برای آن هشدار زرد صادر می‌شود، ممکن است دچار مشکل شوند. هنگام صدور هشدار سیلاب نیز بسیاری از مشاغل می‌توانند دچار خسارت شوند اما در هشدار زرد یک محدوده کوچک جفرافیایی درگیر می‌شود.

ضیاییان درباره هشدارنارنجی اظهار کرد: دامنه هشدار نارنجی بسیار وسیع است و می‌تواند به لحاظ جغرافیایی منطقه وسیع‌تری را درگیر و خسارات بسیاری را وارد کند.

وی در تعریف هشدار قرمز گفت: این هشدار کمتر صادر می‌شود و هنگام صدور می‌تواند دامنه بسیار گسترده‌ای را درگیر کند مانند سیل سال ۱۳۹۸ که فاجعه‌ رخ داد و بخش عظیمی از کشور را درگیر کرد و تمامی مردم و نهادها به کمک سیل‌زدگان رفتند. در این شرایط انتظار داریم که آماده‌باش و کمک‌ها در سطح ملی اتفاق افتد و تمامی دستگاه‌های اجرایی آماده باشند و مردم نیز تمام تمهیدات را برای این‌که در معرض خطر قرار نگیرد، انجام دهند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در مورد سامانه مونسون گفت: سامانه مونسون از مونسون هند نشأت می‌گیرد و بارش‌هایی به صورت فصلی از هند به شبه قاهره هند می‌رود و بارش‌های که در حد سیل هستند، ایجاد می‌کند و بخش جنوبی کشور ما را نیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است اسم آن را بارش‌های موسمی بگذاریم چرا که رطوبت‌ ایجاد می‌کند و این جریان‌های رطوبتی را به کشور می‌آورد و جریان‌های بارشی را در مناطق جنوبی به وجود می‌آورد.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: اگر این رطوبت‌ها بسیار زیاد باشد سیل‌های بزرگ مقیاسی رخ می‌دهد و از مناطقی همچون دریای عمان می‌گذرند که موجب می‌شود حرکت‌های صعودی در منطقه صورت و این رطوبت‌ها در حالت اشباع قرار گیرد. در این صورت بارش‌ها به صورت رگبار می‌شود که شدت بالایی دارند و می‌تواند آسیب‌های زیادی به همراه داشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان