بازدید 6346
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

امسال محدودیت های مصرف برق منسجم تر بود/ روندهای اداری؛ مانع بزرگ فرایند خود تأمین شدن برق صنایع

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در گفت‌و‌گو با «تابناک»، به تشریح دغدغه‌های این صنعت در رویکرد به سوی برق "خودتامین" پرداخت و برنامه های مدیریت مصرف صنایع در سال جاری را علی رغم محدودیت شدید منسجم تر توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۳۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲ 23 July 2022

طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه به کجا رسید؟ - تابناک | TABNAK

به گزارش «تابناک»، عباس اکبری در رابطه مدیریت برق صنایع در تابستان سال جاری گفت: یکی از تفاوت‌های مدیریت بار و مصرف برق در فولاد مبارکه در سال جاری نسبت به سال گذشته این است که مدیریت بار امسال زوردتر شروع شد. در حالی که سال گذشته از اواسط تیرماه محدودیت های برقی ما آغاز شد، اما امسال این موضوع از اواسط خرداد اجرایی شد.

وی افزود: در مجموعه فولاد مبارکه در ایامی که با محدودیت برق رو به رو هستیم برای اینکه خسارت ها را به حداقل برسانیم، تلاش می کنیم تا از فرصت پیش آمده نهایت بهره‌برداری را انجام دهیم و به اموراتی مثل تعمیرات و نوسازی تجهیزات و ماشین آلات بپردازیم .

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد ادامه داد: اگرچه برای کارخانه ای مثل فولاد مبارکه که بخش قابل توجهی از تولید فولاد کشور را به عنوان یکی از صنایع مادر به خود اختصاص داده بهتر این است که بدون محدودیت برق به فعالیت خود ادامه دهد، ولی به هر صورت سیاستهای غلط گذشته در توسعه صنعت برق و محدودیتهای تولید برق ایجاب کرده است که در طرح مدیریت بار مصرف برق مشارکت داشته باشیم .

اکبری در ادامه و در رابطه با فعالیت فولاد مبارکه در شب های تابستان یادآور شد: وزارت نیرو تلاش کرده است تا با تأمین برق شبانه به ما کمک کند تا بخشی از مشکل تولید خود را حل کنیم و اگرچه کارخانه فولاد مبارکه شب‌ها فعال است و تلاش می کنیم در بخش تولید با حداکثر ظرفیت فعال باشیم، ولی واقعیت این است که تولید شبانه جبران کننده تولید از دست رفته در زمان اعمال محدودیت در روزانه را نمی نماید و چندان در جبران تولید ما موثر نیست .

سال گذشته دچار خسارت های زیادی شدیم

وی افزود: متأسفانه در سال گذشته به دلیل اطلاع‌رسانی های بدون برنامه و دیرهنگام، دچار خسارت های زیادی شدیم ولی یکی از تفاوت های اصلی محدودیت‌های برقی امسال نسبت به سال گذشته اطلاع رسانی و برنامه ریزی منظم تر بود که به ما برای مدیریت این محدودیت ها کمک قابل توجهی کرد.

اکبری در رابطه با تولید برق شرکت فولاد به صورت خود تأمین گفت: تأمین برق صنایع وظیفه حاکمیت است و کارخانه‌ای مثل فولاد مبارکه تخصصش تولید فولاد است و قاعدتاً باید بیشترین حجم انرژی خود را صرف این موضوع کند، ولی با توجه به سیاست های کلان کشور و ضرورت کمک به حفظ پایداری شبکه برق کشور ما هم تلاش و برنامه های خود را برای راه اندازی نیروگاه اختصاصی و تأمین برق داخلی آغاز کرده ایم.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در همین رابطه اضافه کرد: میزان مصرف برق فولاد مبارکه چیزی حدود هزار مگاوات است و در واقع بیش از 10 درصد از برنامه وزارت نیرو برای خود تأمین شدن صنایع در بخش تولید برق بر عهده کارخانه ماست.

روندهای اداری؛ مانع بزرگ فرایند خود تأمین شدن

وی افزود: کارخانه فولاد مبارکه این ظرفیت و توان را دارد که بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به خود تأمین شدن در تولید و مصرف برق اقدام کند و ارزیابی ما این است که در این حوزه از طرف کارخانه ما چه به لحاظ تأمین مالی و چه به لحاظ تأمین نیروی انسانی و...مشکلی نباشد، اما مشکل بزرگ ما چرخه اداری دست و پاگیر صدور مجوز و تشتت آراء میان وزارتخانه های نیرو، نفت و صمت است که ما را دچار سردرگمی و مشکل کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از مشکلات موجود در مسیر تولید برق توسط خود صنایع تصریح کرد: وزارت نیرو اگر بنا دارد ظرف مدت 3 سال آینده برنامه تولید 10 هزار مگاوات برق خود تأمین صنایع را به سرانجام برساند باید به ما کمک کند تا این قوانین و فرایندهای دست و پاگیر اداری برطرف شود و میان سه وزارتخانه ای که عرض شد، وحدت رویه در این رابطه شکل بگیرد.

وی در همین باره مثال زد: یکی از نگرانی‌های جدی ما این است که اگر نیروگاه ما که اکنون وارد فاز عملیاتی هم شده است به سرانجام برسد، وزارت نفت و شرکت گاز نسبت به اعمال تعرفه مناسب سوخت این نیروگاهها چگونه عمل می کند.

اکبری با اشاره به اهمیت صنعت فولاد در کشور و ضرورت توجه به آن اظهار کرد: فولاد مبارکه یکی از صنایع مادر کشور است که جدا از صادرات و تأمین ارز، 3 هزار صنعت پایین دستی و بالادستی به آن وابسته هستند و به همین دلیل تولید فولاد که خود نیازمند تأمین کافی انرژی برق است، باید مورد توجه مسئولان ارشد کشور باشد.

کلید حل مشکلات صنعت برق حرکت به سمت بخش خصوصی است

وی افزود: اگرچه ما به عنوان کارخانه فولاد مبارکه با سیاست های اجرایی دولت و وزارت نیرو در طرح مدیریت بار مصرف برق کشور همراه هستیم، اما به نظر من اگر بخواهیم در سال های آینده مشکلات این حوزه را به حداقل برسانیم، باید اقتصاد صنعت برق را از حالت دولتی خارج کرده و به سمت بخش خصوصی آن هم با جذابیت سرمایه‌گذاری سوق دهیم.

اکبری با انتقاد از عملکرد دولت های گذشته در حوزه برق اضافه کرد: متأسفانه در 8 سال گذشته دولت چندان به بحث تولید و افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور توجه نکرد و اکنون بخش زیادی از مشکلات کشور در حوزه برق به همین کم کاری های گذشته باز می گردد، با این وجود برای جبران کمبودهای گذشته نیاز است نگاه دولتمردان به صنعت برق تغییر کند و بخش خصوصی به شکل جدی تری وارد میدان تولید شود.

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین راهکارهای جذاب کردن صنعت برق برای بخش خصوصی واقعی سازی قیمت‌ها در این حوزه است. جالب است بدانید صنعت فولاد به طور میانگین نسبت به صنایع دیگر 5 برابر و نسبت به بخش خانگی 10 برابر بیشتر بابت میزان برقی که مصرف می‌کند، به دولت هزینه پرداخت می‌کند.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنانش گفت: بر همین اساس عقیده دارم دولت باید میزان مصرف بیش از الگو در بخش های دیگر را مدیریت کند تا از این محل اعتبار مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور فراهم شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل