بازدید 8976

اردوغان: آمریکا باید از شرق فرات خارج شود

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه عناصر تروریستی پ ک ک/ پ ی د در شمال سوریه از طرف آمریکا تامین تسلیحاتی می‌شوند، گفت: آمریکا باید از شرق فرات خارج شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷ 20 July 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رجب طیب اردوغان در پاسخ به سوالات خبرنگارن همراه وی در مسیر بازگشت از ایران افزود: پرونده عملیات نظامی جدید در شمال سوریه تا زمان برطرف شدن نگرانی ها ما درباره امنیت ملی ترکیه باز خواهد ماند.

وی اضافه کرد: دو گروه Y.P.G(یگان های مدافع خلق) و P.K.K(حزب کارگران کردستان) اشتباه می کنند اگر فکر می کند می توانند با بالابردن پرچم دولت سوریه در شمال این کشور، ارتش ترکیه را فریب دهند.

با افزایش تهدیدهای ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه، به بهانه حضور کردهای مسلح، این نیروها با میانجیگری روسیه موافقت کردند کنترل مناطقی از شمال و شمال شرق سوریه را به ارتش سوریه واگذار کنند.

رجب طیب اردوغان رئیس ‌جمهور ترکیه پیشتر در سخنانی گفته بود که «مقامات کشورش در حال انجام مقدمات لازم و آماده سازی برای انجام یک عملیات نظامی در شمال سوریه هستند».

وی چند روز پیش هم اعلام کرده بود که «منطقه در امتداد ۳۰ کیلومتری مرزهای جنوبی ترکیه، برای ما منطقه امنیتی محسوب می‌شود و نمی‌خواهیم کسی در این منطقه ما را آزار دهد، لذا عملیات جدیدی را انجام خواهیم داد».

دولت و مردم سوریه خواستار خروج نیروهای ترکیه از خاک کشورشان هستند.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

این درحالی است که دولت سوریه حملات و تهدیدهای جدید ترکیه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت دمشق دانسته و تاکید کرده است: «حملات و تهدید های رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با توافق نامه ها و خروجی‌های روند آستانه است».

منبع: ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل