رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران پاسخ داد:

آیا وزارت صمت از وزارت اقتصاد برای بورس کالا بهتر عمل می‌کند؟

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: بورس کالا یک مجموعه قانونی است که قوانین مشخصی برای معاملات دارد و مشخص نیست با چه ایده‌ای قرار است اختیارات این مجموعه به وزارت صمت واگذار شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱ 17 July 2022

به گزارش بورس تابناک، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: بورس کالا یک مجموعه قانونی است که قوانین مشخصی برای معاملات دارد و مشخص نیست با چه ایده‌ای قرار است اختیارات این مجموعه به وزارت صمت واگذار شود.

بهرام شکوری افزود: اکنون بورس کالا عملکرد قابل قبولی دارد و مشخص نیست چرا این تفکر در مجلس به وجود آمده که وزارت صمت از وزارت اقتصاد بهتر می‌تواند عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون اگر از طراحان این طرح سوال شود، از ساز و کار اصلی بورس کالا اطلاع ندارند تصریح کرد: طرح مجلس برای سپردن بورس کالا به وزارت صمت نه فقط باعث بهبود وضع عرضه کالا نمی‌شود بلکه با توجه به اقدامات وزارت صمت در قیمت‌گذاری دستوری؛ در آینده با افزایش قیمت کالا‌ها و حتی کاهش عرضه مواجه می‌شویم.

به گفته وی، بازار سرمایه و به‌طور مشخص بورس کالا زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند و این وزارتخانه باید سیاستگذاری لازم را برای ارکان بازار سرمایه انجام دهد، همچنین وزارت صمت تنها در حوزه تولید، صنعت و نظارت بر بازار باید فعالیت کند و این موضوع که وزارت صمت بتواند براساس طرح مجلس بر روند معاملات بورس دخالت و سیاست‌ها را تعیین کند جای تعجب دارد.

شکوری تاکید کرد اگر نظارتی هم قرار است روی بورس کالا صورت بگیرد، باید وزارت اقتصاد سازوکار آن را پیش‌بینی کند. در بورس کالا کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود و اگر وزارت صمت قصد دستوری کردن قیمت‌ها را داشته باشد با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

وزارت صمت کارنامه قابل قبولی در زمینه تنظیم بازار نداشته و اکنون که قصد دارد به زنجیره فولاد ورود کند قطعا مشکلات این بخش افزایش خواهد یافت. اکنون تنظیم بازار کالا‌های اساسی، تنظیم بازار خودرو و مواردی از این قبیل در اختیار وزارت صمت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی