بازدید 8053

سریلانکا دست به دامن چین شد

کاخ ریاست جمهوری سریلانکا که هیچ‌وقت به روی عموم باز نشده بود مدتی است که به یکی از تفریحگاه‌های مردم سریلانکا تبدیل شده است. مردم به این مکان می‌آیند تا زندگی مجلل راجاپاکسا رئیس‌جمهور پیشین را ببینند و احتمالاً در باغ او پیک‌نیکی داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۳۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷ 16 July 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، سریلانکا در شرایط بسیار بحرانی به سر می‌برد. در اوایل این ماه، نخست‌وزیر ویکرمسینگه کشور را ورشکسته اعلام کرد. وی گفت: اقتصاد ما با یک فروپاشی کامل مواجه شده است.

اعلام ورشکستگی اقتصاد سریلانکا، بسیاری را بهت‌زده کرد. پس از پایان جنگ داخلی خونین سریلانکا در سال ۲۰۰۹، این کشور وارد دوره صلح و ثبات شد. تجارت رونق گرفت و گردشگران بین‌المللی به سواحل، استراحتگاه‌ها و مزارع چای کشور بازگشتند. مجمع جهانی اقتصاد زمانی سریلانکا را ثروتمندترین اقتصاد آسیای جنوبی نامید. در مورد علت بروز بحران در سریلانکا کارشناسان می‌گویند که حملات تروریستی عید پاک سال ۲۰۱۹ و به دنبال آن همه‌گیری کرونا ضربه سختی بر اقتصاد این کشور که عمدتاً متکی بر توریسم بود، زد.

از ماه مارس تاکنون مردم این کشور با قطع روزانه برق، افزایش قیمت سوخت، افزایش قیمت مواد غذایی و دارو دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. روز ۹ ژوئیه معترضان سریلانکایی به کاخ ریاست جمهوری که هم دفتر رئیس‌جمهور و هم اقامتگاه او بود حمله‌ور شدند. راجاپاکسا چند روز بعد با هواپیما از سریلانکا فرار و به مالدیو رفت. روز جمعه همم رئیس پارلمان سریلانکا استعفای راجاپاکسا را پذیرفت و رانیل ویکرمسینگه نخست‌وزیر این کشور به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت معرفی شد. گوتابایا راجاپاکسا در اواخر سال ۲۰۱۹ قدرت را به دست گرفت و پیش از آن سابقه کار به عنوان وزیر دفاع در دولت برادرش را داشت. منتقدان او را به خاطر اداره نادرست اقتصاد و صرف مبالغ هنگفت برای ارتش سرزنش می‌کنند.

آن‌طور که توقع می‌رفت با رفتن راجاپاکسا اعتراضات تمام نشد چرا که ویکرمسینگه که نخست‌وزیر بود و اکنون به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت سریلانکا تعیین شده است، در بین مردم هیچ محبوبیتی ندارد.درست به همین دلیل زمانی که وی برای پست جدید انتخاب شد معترضان به دفتر وی هجوم بردند.

گفته می‌شود یکی از اولین اقدامات مسینکه به‌عنوان رئیس‌جمهور تلاش برای گرفتن کمک مالی به ارزش ۴ میلیارد دلار از چین برای حل مشکلات اقتصادی کشور است.

ویکرمسینگه تا زمانی که پارلمان رئیس‌جمهور جدید را انتخاب کند به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت باقی خواهد ماند. طبق قانون این فرایند باید حداکثر طی ۳۰ روز انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل