بازدید 3365

از سیارک‌ها چه می‌دانیم؟

سازمانی به نام B۶۱۲ برای محافظت از زمین در برابر برخورد سیارک‌ها تاسیس شده است. روز سیارک‌ها جشن گرفته می‌شود تا مردم درک کنند که سیارک‌ها تهدیدی بالقوه برای سیاره زمین به شمار می‌روند و از این رو باید این روز را جشن گرفت.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱ 30 June 2022

به گزارش تابناک و به نقل از فرست پست، دانشمندان بر این باورند که سیارک‌ها ذرات سیاره‌ای یا قطعاتی قدیمی از موادی‌ هستند که به هنگام شکل‌گیری منظومه خورشیدی بر جای مانده‌اند. این سیارک‌ها اطلاعات ارزشمندی درباره مراحل اولیه شکل‌گیری منظومه خورشیدی در اختیار ما قرار می‌دهند و همچنین می‌توانند به درک چگونگی شکل‌گیری حیات در زمین نیز کمک کنند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت آنها در این زمینه ۳۰ ژوئن را روز جهانی سیارک‌ها نامگذاری کرده است.

 امروز نهم تیر ماه مصادف با ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، روز جهانی سیارک است. هدف از روز جهانی سیارک، آگاه کردن عموم مردم در مورد خطرات برخورد سیارک و اقدامات ارتباطی بحرانی است که می‌توان در سطح جهانی در صورت وجود تهدید برخورد یک شی نزدیک به زمین انجام داد.

تاریخ
در دسامبر سال ۲۰۱۶، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه A/RES/۷۱/۹۰ را تصویب کرد و بنابر آن با هدف گرامیداشت سالگرد رویداد تونگوسکا بر سیبری و فدراسیون روسیه در همین روز در سال ۱۹۰۸ و برای افزایش آگاهی مردم در مورد خطر برخورد سیارک، ۳۰ ژوئن را به عنوان روز جهانی سیارک‌ها اعلام کرد.

در ساعت ۷:۱۷ صبح روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن ۱۹۰۸ میلادی، انفجاری مهیب با قدرت حدودی ۱۲ مگاتن در نزدیکی رود پودکامنایا تونگوسکا واقع در پودکامنایا که اکنون با عنوان سرزمین کراسنویارسک روسیه شناخته می‌شود، به وقوع پیوست که آن را رویداد یا انفجار تونگوسکا می‌نامند. هر چند امروزه نیز دلیل این انفجار، موضوع بحث است ولی عموما علت آن را مربوط به انفجار یک قطعه سنگ آسمانی بزرگ یا دنباله‌دار، به‌طول ۵۰ تا ۶۰ متر، در ارتفاع ۱۰–۵ کیلومتری از سطح زمین می‌دانند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد این تصمیم را بر اساس پیشنهاد "انجمن کاشفان فضا" که توسط "کمیته سازمان ملل در امور استفاده صلح‌آمیز از فضا"(COPUOS) تایید شده بود، اتخاذ کرد.

سیارک‌ها چه اجرامی هستند؟
سیارک به اجرام سنگی کوچکی اطلاق می‌شود که به دور خورشید می‌چرخند. آنها معمولا بین سیارات مریخ و مشتری که از آن به عنوان کمربند سیارکی یاد می‌شود، می‌چرخند. اندازه آنها نیز از اندازه سنگریزه‌ها تا عرض ۶۰۰ مایل متغیر است. گمان می‌رود که هزاران سیارک در منظومه شمسی ما وجود داشته باشند.

اهمیت
سازمانی به نام B۶۱۲ برای محافظت از زمین در برابر برخورد سیارک‌ها تاسیس شده است. روز سیارک‌ها جشن گرفته می‌شود تا مردم درک کنند که سیارک‌ها تهدیدی بالقوه برای سیاره زمین به شمار می‌روند و از این رو باید این روز را جشن گرفت.

این روز چگونه جشن گرفته می‌شود؟
تعدادی از آژانس‌های فضایی در چندین کشور مانند آژانس فضایی اروپا، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، سازمان فضایی فدرال روسیه، سازمان پژوهش‌های فضایی هند و ناسا انواع مختلفی از رویدادها در این روز اعم از آموزش به عموم مردم در مورد تاثیر سیارک‌ها و شهاب‌ها را برگزار می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر