بازدید 14969

افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

علی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی شهرستان تهران از مکاتبه رئیس مجلس با هیات دولت در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان خبر می‌دهد. به تاویل این مقام صنفی، نامه‌نگاری مجلس و دولت به مفهوم ابلاغ رسمی غیرقانونی بودن مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح است.
کد خبر: ۱۱۲۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴ 26 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت‌نیوز، چالش کارگران بازنشسته با دولت برسر افزایش حقوق بازنشستگان هنوز ادامه دارد. بازنشستگان معترض از نزدیک بودن نظر هیات تطبیق مقررات مجلس به نظرخود خوشحالند و منتظرند تا هیات دولت مستمری بازنشستگان سایر سطوح را به میزان ۳۸ درصد افزایش دهد. در مقابل اما شورای اطلاع رسانی دولت با استناد به جایگاه مشورتی هیات تطبیق مقررات مجلس، وقعی ننهاده و هیات دولت را ملزم به تغییر حقوق بازنشستگان معترض نمی‌داند.

با وجود این بی‌اعتنایی اما علی علی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی شهرستان تهران از مکاتبه رئیس مجلس شورای اسلامی با هیات دولت در رابطه با موضوع مورد اختلاف خبر می‌دهد. به تاویل این مقام صنفی، نامه‌نگاری مجلس و دولت به مفهوم ابلاغ رسمی غیرقانونی بودن مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح است.

در تازه‌ترین تحول وی به تجارت‌نیوز می‌گوید: مطلع هستیم که از طرف نهاد ریاست جمهوری، به وزارت رفاه ماموریت داده شده است تا مشکل بازنشستگان تامین اجتماعی هرچه زودتر برطرف شود.

این مقام صنفی با نگاهی خوش‌بینانه می‌گوید: به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد پیش از انتخاب وزیر جدید مسئله را فیصله دهد. مشکل اینجاست که دولت نگران وجهه عمومی خود است و نمی‌خواهد طوری عمل کند که سایرین از این قضیه برداشت‌های دیگری داشته باشند.

دهقان‌کیا می‌افزاید: این موضوعی است که در همان جلسه مشترک بازنشستگان با معاون اول ریاست جمهوری مطرح شد، به بیان دیگر دولت اشتباهش را قبول دارد اما می‌خواهد با حفظ شان و وجهه آن را طریقی اصلاح کند.

مروری کوتاه برآنچه که گذشت

برای سال ۱۴۰۱ هیات دولت بازنشستگان تامین اجتماعی را به سه دسته تقسیم کرد، دسته نخست حداقل بگیران و زیر حداقل بگیران هستند که به استناد ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مستمری آنها به اندازه حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار ۵۷ درصد افزایش یافت.

دسته دوم مستمری بگیران میانه‌بگیر با جمعیتی بالغ بر ۱٫۵ میلیون نفر هستند که دریافتی ماهانه در سال ۱۴۰۰ آنها کمتر از ۱۰ میلیون تومان بود، مستمری این گروه با تصمیم دولت مشمول افزایش ۱۰ درصدی به علاوه ماهانه ۶۵۰ هزار تومان شد.

دسته سوم مستمری بگیران بالای میانه بگیر با جمعیت تقریبی ۶۰۰ هزار نفر هستند. مستمری ماهانه این گروه در سال گذشته بالای ۱۰ میلیون تومان در ماه بود و براساس تصمیم دولت برای سال جدید تنها به میزان ۱۰ درصد زیاد شد.

دو دسته میانه‌بگیر و بالای میانه‌بگیر در ادبیات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، سایر سطوح بگیر محسوب می‌شوند و به پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی قرار بود برای امسال مستمری آنها به میزان ۳۸ درص (میزان تعیین شده در شورای عالی کار برای دستمزد کارگران سایر سطوح) افزایش یابد که مورد موافقت دولت قرار نگرفت.

این تصمیم دولت در میانه خردادماه اعلام شد و با واکنش منفی بازنشستگان سایر سطوح مواجه شد. دولت مدعی است که میزان ۱۰ درصد را مطابق افزایش حقوق کارکنان لشگری و کشوری تعیین کرده‌است اما معترضان می‌گویند با فرض اعمال افزایش ۳۸ درصدی مستمری تامین اجتماعی، بازنشستگان کشوری و لشگری همچنان دریافتی بیشتر از همتایان خود در سازمان تامین اجتماعی دارند.

سازمان تامین اجتماعی در کنار صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح یکی از صندوق‌های فراگیر بیمه‌های اجتماعی در ایران محسوب می‌شود. این سازمان برخلاف دو صندوق دیگر دارای استقلال مالی و اداری از دولت است و برای همین نحوه افزایش حقوق بازنشستگان امسال آن با مخالفت بازنشستگان مواجه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۵
سلام ما بازنشسته های کشوری به کجا باید شکایت کنیم زن من می خواهد مرا طلاق دهد
اقرار به اشتباه شجاعت میطلبد که متاسفانه در طول این 44 سال بعد از انقلاب هیچ مسئول دولتی که شرایط ناهنجار فعلی جامعه و معیشت و زندگی مردم نتیجه عملکردهای غلط آنها بوده این شجاعت را نداشته اند که اگر اعتراف و عذر تقصیر در زمان تصدی امور نداشتند حداقل بعد از خاتمه کارشان به اشتباه خود اعتراف میکردند مصوبه افزایش سرمایه دولت هم در همین سنخ است و عجیب است که سید محرومان هم مانند بقیه باشد.
تعداد زیادی از بازنشستگان تامین اجتمایی کارمند می باشند که ربطی به قانون کار ندارند این دو از هم باید تفکیک شود تا مشکل کارگران حل شود
نحوه عمل دولت در حق بازنشستگان تامین اجتماعی مصداق داستان شتر مرغ است میگن تخم بگذار میگه من شترم میگن بار ببر میگه مرغم اگه جهت همسان بودن افزایش با بازنشستگان کشوری تصمیم گرفته شده پس حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را با کشوری هماهنگ کنید اگر هم مجزای از هم هستند پس چرا در مصوبه شورای عالی کار دخالت میکنید و تغییر میدهید .این سفسطه بازیها و توجیهات غیر منطقی است که باعث بی اعتمادی مردم میشود.
خدایا این کشور را از دروغ حفظ کن!!!!!!
ای لعنت بر این عدالتی که پس اندازسی ساله کارگر را به کسان دیگر بدهند بنامش و هر چقدر می دهند از بودجه بدهند مانند صندوق های دیگر نه از افراد
اقای میر کاظمی دولت را به انحراف کشیده است و هر چه کار خلاف قانون و رویه های گذشته است را زیر پا گذاشته
هنوز هم دست از دخالت و فضولی بر نمیدارد
سر کاریم،بدجوری هم سر کاریم!!
باید دید ایا دولت دوست دارد بازنشستگان به خیابانها بیایند و مطالبه کنند یا حرف نمایندگان را گوش میدهد
قابل توجه مسوولین
با توجه به ده درصد اضافه مستمری بگیران
من طی سی سال مستمری بالا پرداخت کردم مدیر و پست و مقام نداشتم الان میخواهم حداقل بگیر باشم دولت اختلاف یک میلیارد تومانی اضافه واریزی من رو بر گردونه
ازاین دولت شُعاری بریده ایم نفسمان راگرفته وبه هرنحوی دست درجیبمان میکند وباچماق بالای سرمان ایستاده وانتظارسکوت ازمادارد.
کامنت نمی زنم چون قرار است درج نکنی
دولت فقط دوست داره ژست طرفداری از ضعفا رو بگیره ولی در عمل تنها چیزی که براش اهمیت نداره حقوق مردم ضعیفه.
عجب استدلالی و عجب تبعیض بسیار زیاد ناروایی/ چه کسی گفته است که با 10 دصد اضافه کردن به حقوق صندوق خدمات کشوری و نیروهای مسلح باز هم حقوق آنان بیشتر از بازنشستگان تامین اجتماعی است.در شرایط همترازی حقوق های تامین اجتماعی به مراتب بیشتر است از فلک زده های دیگر.پس باید بیان یصورت کلی باشد بهتر است و آنهم اینکه با تورم افسار گسیخته 57 درصدی افزایش 10 درصدی و فلان درصدی ظلم است به کارکنان و بازنشستگان و آنان را به فقر بیشتر هدایت می کند
مطمئن باشید بجایی نمی رسد چون دست همگی تو یه کاسه هستش فقط جنگ زرگریه .
تنها راه این است که بازنشستگان هر روز مقابل مجلس و دولت و دیگر نقاط کشور تجمع کنند. متاسفانه مسولان نظام اسلامی به خاطر غرور و خود بزرگ بینی گوشهایشان سنگین شده است و باید فریاد بزنی تا صدایت را بشنوند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل