بازدید 30393

گردشگران عراقی رکورد ورود به ایران را شکستند

شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۴۰ درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داد و اعلام کرد گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی این سال هزینه کردند.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱ 17 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، شورای جهانی سفر و گردشگری World Travel & Tourism Council از رشد ۲۱.۷ درصدی صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ خبر داده است. در سال ۲۰۲۰ و در اثر محدودیت‌های کرونایی، این صنعت با رشد منفی ۵۰.۴ درصدی مواجه شده بود و ۴۹۰۰ میلیارد دلار از ارزش این صنعت کاسته شده بود. اما در سال ۲۰۲۱ و با کاهش محدودیت‌های کرونایی، ۱۰۰۰ میلیارد دلار از طریق گردشگری عاید اقتصادهای جهان شده است.

بر اساس این گزارش، در ایران نیز با رنگ باختن کرونا شاهد احیای صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۱ بوده‌ایم. در حالی که طی سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری ایران با رشد منفی ۴۵ درصدی مواجه شده بود و ارزش آن به ۱۴۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود در سال ۲۰۲۱ این صنعت در ایران رشد مثبت ۴۰ درصدی را تجربه کرد و ارزش آن به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

سهم گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳.۱ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، با رونق گردشگری، میزان اشتغالزایی این صنعت در ایران نیز افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، ۱.۲ میلیون نفر در صنعت گردشگری ایران فعال بودند اما در سال ۲۰۲۱ این رقم با رشد ۷۰۰ هزار نفری معادل ۷.۶ درصد به ۱.۹ میلیون نفر افزایش یافته است. در سال پیش از آن ۳۴ درصد از اشتغال موجود در صنعت گردشگری ایران از بین رفته بود.

با رونق گردشگری در ایران سهم این صنعت از کل بازار کار ایران نیز افزایش یافته و از ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۵.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد گردشگران خارجی ۲.۵ میلیارد دلار در ایران طی سال ۲۰۲۱ هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۳۱.۳ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۲۰ کل هزینه کرد گردشگران خارجی در ایران با افت ۸۱.۶ درصدی مواجه شده و به ۱.۹ میلیارد دلار رسیده بود.

گردشگران داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۹۳ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان هزینه کرده بودند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با افت ۳۹.۷ درصدی مواجه شده بود.

در سال ۲۰۲۱ هزینه کرد گردشگران داخلی ایران ۴۸.۹ درصد رشد داشته و به ۱۳۹ هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش از کل سفرهای گردشگری در ایران ۹۹ درصد با هدف تفریح انجام می‌شود و یک درصد سفرها نیز تجاری است.

از گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۱ وارد ایران شده‌اند بیش از همه عراقی بوده‌اند. به عبارت دیگر ۳۴ درصد گردشگران خارجی ورودی به ایران در این سال عراقی بوده‌اند.

درحالی که ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری ایرانیان است در سال ۲۰۲۱ ترک‌ها نیز اقبال خوبی به ایران داشته و گردشگران ترکیه‌ای پس از عراق در رتبه دوم گردشگران خارجی ورودی به ایران قرار داشته‌اند. از کل گردشگران خارجی ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۵ درصد آن‌ها ترکیه‌ای بوده‌اند. در سال پیش از آن سهم گردشگران ترکیه‌ای از کل گردشگران ورودی به ایران ۹ درصد بود.

گردشگران پاکستانی با ۱۰ درصد، جمهوری آذربایجان با ۹ درصد، و کویت با ۲ درصد به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم از این نظر قرار داشته‌اند. سایر کشورها سهم ۲۹ درصدی از کل گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۸
چرا اونا پول ویزای ورود به ایران نمیدن؟؟؟
خب چون همه چیز براشون مفته
وقتی حداقل حقوقشون 400دلاره چرا که نه ؟
البته اکثر اینایی که برای گردش میان بیشتر برای تهیه و غارت مایحتاج زندگی خودشون که در ایران به لطف بی ارزش شدن ریال ارزان شده وارد کشور میشن!
چرا فقدعراقی میاد اگر آزاد بزارن توریست بیاد کشور خوب میشه فقد آزادی براشون جای توریستی آباد کنن
دلار؟اینادلاردارن؟ماهرچ دیدیم یاریال بوده یادینار،دلاری ندیدیم
ارزونتر از اینجا کجا پیدا میکنن؟؟؟؟؟؟؟ یک دلار ۳۰هزارتومن. تاسفباره.
پاسخ ها
شاهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
علی برکت الله
خودمونو گول زدیم اگه بگیم واسه زیارت میان
من اهل خوزستان خدا سر شاهده از روزی که عراقی ها واردایران شدندمخصوصٱخوزستان همه چه صدبرابر شده پول آنها ارزش بیشتری داره وپول ما بی ارزشه خرید آنها از یه مغازه خرید یه ساله ماست آنها چونه نمیزنن وباقیمت 4برابرش می‌گیرنن بعدهم میگن چقدارزونه جنساتون نمیدونه برای ماگرونه وبرایشون ارزونه
ما ایرانیان نمی توانیم داخل کشور مسافرت کنیم اما عراقیا تمام ايرانه می گردند چه عدالتی
بی ارزش ترین پول بعد از ونزوئلا رو داریم ایران هم که مردمش روی بشکه نفت خوابیدند فقیرترین آدم ها چه از نظر شادی و تفریح و چه از لحاظ زندگی ....
چقدر خوبیم ما !مقدم قاتلین شهدایمان را گرامی میداریم
پول ما بی ارزش هست و اونها میان تفریح و ریخت وپاش در ایران...
خاک برسر ملت ما
عاشق ایران ایرانی و فرهنگشون نیستن میان مواد عدایی مفت بخرن !!
اونوقت ماها میریم تا سر مرز برای زیارت امام حسین نمیذارن رد بشیم .واقعا بی عدالتی تا کجا آخه!!؟
اینجاراکه میبینیدبرای ساکنینش جهنمه ازهمه چیزامابرای عراقی که همان بهشتیه که درداستانشان میومد..درداوحسرتا
علم اقتصاد می گوید... هرچقدر ارزش ارز در کشور مقصد بالاتر باشد ورود ارز به ان کشور بیشتر است
الان اگه میرفتن به اروپا میگفتی اگه ایران هم یخرده شبیه اروپا بود یکم هم گردشگر میومد اینجا........واقعا تاسفباره
.
.
.
.
یخرده کم تر تاسف بخور انشالله همه چی حل میشه
گندش رو درآوردین
ایران شده بهشت توریست های خارجی و جهنم مردم خودش
غلط کردن
خاک بر سرتون که این باعث افتخارتونه عراقی که 8 سال کوبوندمون، معلومه میان چرا نیان کجا مفتر و دلپذیرتر از ایران دولت بی‌غیرت.
ایکاش بجاشون توریستهای غربی میومدند به ایران/حیف و هزاران حیف
غلط کردن همه رو ول کردین چسبیدین به عراقی ها که 8سال با ما جنگیدن
پولشون ارزش داره ۱۰۰۰دینارخوردشون شده ۲۱هزارتومن تادوسال پیش ۲۵۰۰ تومن بود این کمترین پولشونه وبیشترین پولشون اسکناس ۵۰۰۰۰دینارهست معادل ۱میلیون پنجاه تومن میشه
جای تاسفه
سیاه نمایی ممنون درمورد چیزی که عقلت نمیرسه ممنون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر