بازدید 33111

مجازات نروژ علیه شهرک های اسرائیلی

دولت نروژ: علامت مبدا اسرائیل فقط برای تولیداتی مناسب است که از سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل قبل از ۴ ژوئن ۱۹۶۷ آمده باشند.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵ 12 June 2022

به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، دولت نروژ اعلام کرد محصولات وارداتی از شهرک‌های یهودی نشین اسرائیل را علامت دار می‌کند تا خریداران بدانند این کالا‌ها در مناطق اشغال شده تولید شده اند.

 این اقدام در راستای مجازات و تحریم شهرک‌های اسرائیل انجام می‌شود.
هدف از این اقدام، تسهیل تحریم این کالا‌ها توسط خریداران است.

اسرائیل این تصمیم دولت نروژ را محکوم کرد و گفت این اقدام بر روابط دوجانبه اسرائیل و نروژ و همزمان بر اهمیت نقش نروژ در تقویت روابط میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

میانجیگری نروژ میان اسرائیل و فلسطین در دهه ۹۰ میلادی منجر به توافق مهم و معروف اوسلو شد.

دولت نروژ در بیانیه‌ای گفته است: علامت مبدا اسرائیل فقط برای تولیداتی مناسب است که از سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل قبل از ۴ ژوئن ۱۹۶۷ آمده باشند.

در این تاریخ جنگی روی داد و اسرائیل کل شهر قدس، کرانه باختری، جولان و غزه را اشغال کرد. ارتش اسرائیل از کل منطقه غزه و بخش‌هایی از کرانه باختری عقب نشینی کرده است، اما همچنان شرق شهر قدس (بیت المقدس یا اورشلیم) و جولان سوریه را در اشغال خود دارد. اسرائیل با تصرف و اشغال مناطق فلسطینی‌ها در کرانه باختری و شرق شهر قدس و مناطق سوری‌ها در جولان، شهرک‌هایی را برای اسکان یهودیان اسرائیلی می‌سازد.

معمولا یهودیان مذهبی تندرو و متعصب یا افرادی با انگیزه‌های اقتصادی در این شهرک‌ها ساکن می‌شوند و با حمایت ارتش اسرائیل به آزار و اذیت فلسطینی‌ها می‌پردازند.

دولتمردان فلسطین می‌گویند شهرک‌های اسرائیل در کرانه باختری، یکپارچگی خاک فلسطین برای تشکیل دولت مستقل را از بین می‌برد و با این اقدام، مانع بزرگی در برابر ایجاد دولت فلسطین می‌شود.

در قدس شرقی هم با اخراج فلسطینی‌ها و ساخت شهرک‌های یهودی نشین، اسرائیل به دنبال تغییر بافت جمعیتی این منطقه از مسلمان نشین و مسیحی نشین فلسطینی به یهودی نشین اسرائیلی است.

شرق شهر قدس، برخلاف بخش غربی قدس، منطقه قدیمی و فلسطینی نشین است. اسرائیل کل شهر قدس را پایتخت خود می‌داند، اما دولت فلسطین به رهبری محمود عباس (دولت خودگردان) خواهان تقسیم قدس میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی هاست تا شرق آن پایتخت فلسطین و غرب آن پایتخت اسرائیل باشد.

دولت نروژ ادامه داد: مواد غذایی که از مناطق تحت اشغال اسرائیل می‌آیند باید علامت جداگانه‌ای داشته باشند و مشخص کنند که از شهرک اسرائیلی آمده اند.

دولت نروژ گفته است این اقدام علیه کالا‌های تولیدی در مناطق اشغالی در جولان و کرانه باختری از جمله قدس شرقی انجام می‌شود.

این اقدام دولت نروژ به طور اساسی علیه واردات شراب، روغن زیتون، میوه و سبزیجات از اسرائیل است.

وزیر خارجه نروژ هم به خبرگزاری نروژی ان تی بی گفت: به هرحال این برنامه به معنی تحریم اسرائیل نیست. تحریم سیاست بدی است.
خانم انیکن هویتفلدت ادامه داد: نروژ روابط خوبی با اسرائیل دارد و این روابط باید ادامه یابد.

اتحادیه اروپا هم در سال ۲۰۱۵ تصمیم مشابهی گرفت که براساس آن، علامت‌های مشخصی بر کالا‌های وارداتی از شهرک‌های اسرائیلی به اتحادیه اروپا، قرار بگیرد و به کشور‌های عضو هم در این باره توصیه کرد. دادگاه عدالت اتحادیه اروپا هم در سال ۲۰۱۹ این موضوع را تایید کرد.

در رای دادگاه عدالت اتحادیه اروپا آمده است: ضرورت است مصرف کنندگان نباید به دلیل نبود علامت‌ها و مشخصات منشا کالا، مورد گمراهی قرار بگیرند.

براساس قوانین بین المللی، شهرک‌های یهودی نشین اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی و جولان، غیرقانونی هستند و در سرزمین‌های اشغال شده قرار دارند.

این سرزمین‌ها را اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرد و تاکنون تحت کنترل و اشغال خود دارد.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا نیز این مناطق را اشغالی می‌دانند. دولت امریکا هم تا قبل از دولت ترامپ چنین نظری داشت، اما دولت ترامپ، شهرک‌ها را بخشی از خاک اسرائیل اعلام کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست