بازدید 11990

دلایل افزایش بی‌سابقه صادرات نفت و گاز قطر چیست؟

کشورهای تولیدکننده نفت و گاز از پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت انرژی در بازارهای جهانی بیشترین استفاده را کردند و کشورهای اروپایی در راستای یافتن جایگزینی برای واردات انرژی از روسیه به کشور دیگر تولیدکننده نفت و گاز از جمله قطر روی آوردند که ارزش صادرات گاز مایع این کشور طی ماه آوریل گذشته ۱۰۷ درصد افزایش داشته و به رقم ۴۳.۵ میلیارد ریال (۱۱.۹ میلیارد دلار) رسید، این در حالی است که سال گذشته این رقم ۲۱ میلیارد ریال بوده است.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰ 08 June 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، این آمار بالای صادرات انرژی منجر به افزایش حدود ۳۴.۲ میلیارد ریالی مازاد تجاری قطر و گذر از مرز ۷.۵ میلیون تُن صادرات گاز LNG در اواخر آوریل و پیشی گرفتن از امریکا شده است.

هند با واردات بیش از ۸۶۶ هزار تُن گاز در رتبه اول بزرگترین واردکننده گاز از قطر، پاکستان با ۵۵۹ هزار تُن، کره جنوبی با ۵۲۶ هزار تُن، بریتانیا با ۴۰۸.۶ هزار تُن، چین با ۳۹۰ هزار تُن و ایتالیا با ۳۴۱ هزار تُن به ترتیب در جایگاه دوم تا ششم بزرگترین واردکنندگان گاز از قطر جای دارند.

کارشناسان اقتصادی و نفتی علت افزایش بی‌سابقه صادرات نفتی قطر را در درجه نخست به افزایش جهانی قیمت انرژی در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین از چهار ماه پیش و افزایش صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی به بیش از یک میلیون بشکه در روز طی ماه آوریل دانست که بالاترین رقم طی سه سال گذشته است.

در همین رابطه، «محمد حمدان»، تحلیلگر امور اقتصادی گفت: افزایش بی سابقه در صادرات انرژی قطر معلول سه عامل زیر است: نخست، افزایش تقاضای انرژی در اروپا به خطوط گاز مایع، دوم، افزایش قیمت انرژی در نتیجه تحریم غرب علیه روسیه و دغدغه کشورهای اتحادیه اروپا برای قطع وابستگی به نفت و گاز روسیه که فرصت مناسبی برای دیگر کشورهای تولیدکننده به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس برای صادرات انرژی به قاره پیر فراهم آورده است.

حمدان اظهار داشت: آمارهای اداره برنامه‌ریزی و آمار قطر درباره تجارت خارجی در آوریل نشان می دهد که بریتانیا برای نخستین بار جزء چهار کشور اصلی صادرات گاز مایع قطر قرار گرفته که به دلیل افزایش صادرات گاز مایع این کشور به تاسیسات گازی ساوث هوک در بریتانیا بوده است همچنین انتظار می رود سفر امیر قطر در ماه مه گذشته به چندین کشور اروپایی به افزایش صادرات گاز این کشور به اروپا منجر شود؛ امری که بازتاب مثبتی بر درآمدهای و ذخایر ارزی قطر خواهد داشت.

از زمان به صدا درآمدن طبل جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای اتحادیه اروپا که به میزان ۴۰ درصد به واردات گاز روسیه وابسته هستند، به دنبال یافتن جایگزین‌های دیگری نظیر قطر به عنوان مهمترین کشور صادرکننده گاز مایع در جهان و امضای قراردادهای بلندمدت واردات گاز از دوحه هستند.

ایتالیا، فنلاند، کرواسی و لتونی از دیگر کشورهایی هستند که بشدت به گاز روسیه وابسته هستند و در صدر همه آنها آلمان، قدرت برتر اقتصادی اروپاست که بزرگترین مشتری اروپایی گازپروم روسیه محسوب می شود. حدود ۵۵ درصد گاز مورد نیاز آلمان از طریق روسیه تامین می شود. برلین از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون بیش از۵ میلیارد یورو از روسیه انرژی وارد کرده است.

آلمان می‌گوید در نظر دارد طی ماههای آینده به وابستگی خود به انرژی وارداتی از روسیه پایان دهد با این حال کشورهایی نظیر اتریش، ایتالیا، مجارستان و اسلواکی نگران تاثیر چشمگیر چنین تصمیمی بر بهای انرژی هستند.

همزمان این احتمال وجود دارد که بوداپست تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم انرژی روسیه را وتو کند.

طبق داده‌های مرکز پژوهش انرژی و هوای پاک کشورهای اتحادیه اروپا از آغاز حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه در مجموع حدود ۴۵ میلیارد یورو از روسیه نفت و گاز خریده اند. روسیه منبع ۴۰ درصد گاز و ۲۶ درصد نفت مورد نیاز اتحادیه اروپاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی