بیقانونی در تعیین مستمری بازنشستگان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح توسط دولت، زیر سوال بردن مصوبهی مزدی شورایعالی کار است و از سوی دیگر، با قوانین جاری مغایرت دارد؛ فرامرز توفیقی (نماینده کارگران در شورایعالی کار) به مواد قانونی مورد نظر اشاره میکند: براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، سازمان مکلف است میزان کلیه مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثراز سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد. براساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد. و در نهایت براساس اصل ۸۵ قانون اساسی «مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.»
بیشتر بخوانید
توفیقی ادامه میدهد: با عنایت به موارد قانونی بالا و اینکه وزیر کار گفتند «عدالت در اجرای قانون است»، باید این سوال را مطرح کرد آیا در رابطه با مزد و حقوق، قانون رعایت شده است؛ آیا میتوانند مدعی اجرای عدالت مزدی شوند؟
او تاکید میکند: بدون تردید تصمیم مزدی اخیر دولت برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی که بنگاهی غیرانتفاعی و بینالنسلی و غیر دولتی است و از محل حق بیمه کارگران و کارفرمایان شکل گرفته است و لذا کلیه تصمیماتش باید در جهت تامین منافع همین گروه و با مشارکت ذینفعان اصلی اتخاذ شود، زیرپا گذاشتن قانون و مصداق روشنِ بیقانونی است.
به گفته این فعال کارگری، اگر قصد داشتند نظام مزدی سازمان تامین اجتماعی را تغییر دهند، باید ابتدا ساختار این صندوق را عوض میکردند: «آن را زیرمجموعه دولت میآوردند و بیمهشدگان آن را از همهی مزایای دولتیها، ازجمله وامها و پاداش پایان خدمت بهرهمند میکردند بعد به سراغ تعیین آمرانهی دستمزد میرفتند. یک بام و دو هوا که نمیشود!»
توفیقی در پایان یک پرسش اساسی مطرح میکند: آیا بهتر نیست دولت تکلیفش را با سازمان و بدهیهای بسیار بزرگی که به این سازمان دارد که بدون تردید، مصداق بارز حقالناس است، روشن کند تا جلوی ورشکستگی سازمان گرفته شود نه اینکه با زیرپاگذاشتن قانون به اسم «عدالت»، عین بیقانونی و بیعدالتی رواج پیدا کند؟ کارگران امروز، بازنشستگان فردا هستند؛ نباید اجازه دهیم این بی قانونی تبدیل به عرف شود.
حکومت بر خلاف قانون اساسی مانع تجمعات، حتی تجمعات صنفی می شود ولی براحتی در هرجا بخواهند برای خودشان تظاهرات راه انداخته و سرود می خوانند. ولی بازنشستگان که اکثراً رزمنده و جانبار بودند را به باد کتک می گیرند. دین که هیچ انصاف و وجدان هم در این کشور از بین رفته
آیا برابر قانون دولت این اختیار را دارد که مصوبه قانونی شورای عالی کار را که به تائید تمام مقامات دخیل قانونی (اعضای شورای عالی کار، که نمایندگان رسمی دولت هم در آن می باشند) واقع شده است را تغییر دهد (یعنی کم و یا زیاد نماید)، اگر جواب مثبت است حدود این اختیار قانونی چقدر است، و اگر جواب منفی است چرا غیر قانونی عمل شده است.
اگر دولت این اختیار را دارد چرا مصوبه ای که مورد تائید وزیر کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز واقع شده است را بعد از نهائی شدن مصوبه تغییر داده است.
اگر دخالت و اخیتار دولت قانونی است چرا از همان ابتدا سازمان برنامه و بودجه و سایر مخالفان را قبل از نهایی شده مصوبه دخیل در این امر نکرد تا این مغایرت شبهه بر انگیز بوجود نیاید.
ظواهر امر نشان بر اشکال اساسی در این فرآیند می باشد، ... عدم رعایت قانون،... یا عدم رعایت عرف،و... یا عدم تامین دیون و بدهی های دولت به سازمان جهت تامین منابع مالی پرداخت این مصوبه افزایش شورای عالی کار،
در هر صورت آن ویرگول را به خاطر بیاورید.
نمیدونم مگه صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی ارث باباشونه یا از دولت بوجه میگیره که مصوبات هیت مدیره وسازمان را گذاشتن کنار و دلبخواهی افزایش میدهند اونیکه در دوران خدمت حداکثر بیمه پرداخت کرده چرا باید الان دریافتی کمتر داشته باشه عدالت یعنی هر چیزی به مقدار و در جای خودش نه مساوات کمونیستی این روش مساوات گستره نه عدالت وبزودی همگی حداقل بگیر میشوند اینکار نه شرعا نه قانونا و نه عرفا درسته






