بازدید 4027

کرونا هنوز تمام نشده است

متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: موارد زیادی داریم که افراد دچار اسهال، استفراغ، گلو درد و خستگی می‌شوند که درصد قابل توجهی از این موارد بیماری کووید ۱۹ است.
کد خبر: ۱۱۲۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵ 04 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمید عمادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: واقعیت این است که کرونا هنوز تمام نشده است. عمادی با بیان این که این بیماری به شکل خفیف بین مردم وجود دارد گفت: نکته مهم این است هنوز باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم و واکسن کرونا را تزریق کنیم، چون مدارک بسیار زیادی داریم که امکان جهش دوباره این بیماری وجود دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در بسیاری از کشور‌ها ویروس کرونا در حال چرخش است، چون واکسیناسیون در تمام کشور‌ها انجام نشده است و این موجب می‌شود در جریان چرخه، جهش ایجاد شود و زمانی که جهش به وجود آید با یک ویروس جدید مواجه می‌شویم و ممکن است ویروس جدید خیلی خفیف نباشد و بیماری زایی شدید ایجاد کند بنابراین باید موقعیت فعلی را حفظ کنیم.

عمادی درباره تأثیر واکسیناسیون در شرایط فعلی کشور هم گفت: تردیدی نیست که واکسن نقش خیلی مهمی در کنترل بیماری داشته است، تا زمانی که واکسیناسیون در کشور انجام نشده بود نتوانستیم بیماری را کنترل کنیم.

وی افزود: درحال حاضر اگر وضع خوبی در شرایط کرونا داریم به این دلیل است که واکسیناسیون ما مقداری با تأخیر انجام شد، چون بعد از تزریق دُز سوم حدود شش ماه ایمنی در بدن ایجاد می‌شود و بعد از شش ماه، ایمنی کم کم افت پیدا می‌کند بنابراین این احتمال وجود دارد که در چند ماه آینده و شروع فصل پاییز با موج دیگری روبرو شویم.

عمادی ادامه داد: این آمار‌ها که روزانه از موارد بستری و فوت اطلاع رسانی می‌شود به معنای جشن پایان کرونا نیست و توصیه می‌کنم مردم برای تزریق دُز سوم واکسن اقدام کنند. وی درباره اهمیت تزریق دُز سوم واکسن کرونا گفت: با تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا تا حدی آنتی بادی در بدن ساخته می‌شود، ولی با گذشت زمان، این آنتی بادی در بدن افت می‌کند و دوباره مستعد ابتلا به بیماری می‌شویم بنابراین دُز سوم واکسن یک یادآور است که آنتی بادی در بدن ساخته شود.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این که آمار تزریق دُز سوم در کشور حدود ۳۰ درصد است، افزود: این آمار نگران کننده است و مردم بدانند واکسن عارضه جدی در بدن ایجاد نمی‌کند و واکسن تنها ابزار قوی برای مقابله با ویروس کرونا است.

عمادی درباره نقش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کنترل کرونا گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نه تنها در کنترل کرونا بلکه در تمام بیماری‌هایی که از طریق قطرک‌های تنفسی، تنفس و دست امکان انتقال دارند، مهم است. وی ادامه داد: با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا در کشور کم شد و آمار خیلی از بیماری‌های دیگر کاهش پیدا کرد، بنابراین باید فرهنگ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را حفظ کنیم.

عمادی درباره بیماری آبله میمونی گفت: این بیماری جدید نیست و در کشور‌های آفریقایی بوده است، و شیوع این بیماری که اتفاق افتاده است، به نظر نمی‌آید که مانند کووید ۱۹ سرایت پذیری بالایی داشته باشد و راه‌های انتقال این بیماری، ارتباط تنگاتنگ، تماس پوست و تنفسی است. متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: جای نگرانی زیادی برای این بیماری نیست.

۱۴ میلیون نفر در کشور واکسن کرونا دریافت نکردند

معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این که حدود ۱۴ میلیون از مردم حتی یک نوبت واکسن کرونا را تزریق نکردند گفت: این افراد باید برای تزریق واکسن اقدام کنند. عباس شیراوژن در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در دو سال و یکصد روز، شرایط بسیار نگران کننده‌ای در کشور ایجاد و موجب شد تعطیلی زیادی در شرایط اجتماعی و کاری کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شش موج کرونا مراحل مختلفی اعم از تعداد بیماران و فوتی‌ها داشتیم، در موج‌های مختلف تعداد مرگ و میر روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر و در موج دلتا روزانه ۷۰۰ نفر فوتی داشتیم که نگرانی بسیار زیاد و شرایط سیاه برای کشور ایجاد کرده بود.

شیراوژن گفت: در موج ششم یا اومیکرون با این که سرایت پذیری بالاتری داشت، ولی مدت زمان کوتاه تری را در کشور نسبت به سایر کشور‌ها داشتیم، طول مدت بیماری در سایر کشور‌ها به چهار ماه می‌رسید، ولی در کشور طول مدت موج ششم حداکثر دو ماه به طول انجامید و تعداد فوتی‌ها بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر بود که نسبت به موج‌های قبلی کمتر بود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این که بیش از ۱۰ روز است که آمار فوتی در کشور تک رقمی شده است، گفت: بر اساس آخرین به روز رسانی که در پایگاه‌های اطلاع رسانی معتبر دنیا وجود دارد؛ ۲۲ کشور وجود دارند که بیش از ۱۰ فوتی روزانه دارند و کشور‌هایی هستند که سیستم‌های بهداشتی - درمانی توسعه یافته دارند، تحریم نبودند و مشکلات دریافت دارو و واکسن هم نداشتند.

وی افزود: با توجه به این که روز گذشته تعداد فوتی ناشی از کرونا در کشور صفر بود، کشور آمریکا ۲۱۶ نفر، برزیل ۱۳۰ نفر، آلمان ۱۲۶ نفر، کانادا ۱۲۲ نفر، انگلستان ۱۰۵ نفر، روسیه و ایتالیا هم زیر صد نفر فوتی داشتند، البته واقعیت این است که مردم کشورمان در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استفاده از واکسیناسیون همکاری خوبی داشتند و نقش مردم و نظام سلامت، جدی و قابل توجه بود.

معاون وزیر بهداشت درباره آمار واکسیناسیون در کشور گفت: بر اساس آمار، افرادی که یک دُز واکسن تزریق کردند حدود ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که اگر جامعه هدف را در نظر بگیریم بالای ۹۳ درصد می‌شود، در نوبت دوم تزریق واکسن با افت مواجه شدیم و حدود ۵۷ میلیون نفر تزریق کردند بنابراین مجموع جامعه هدف که دو دُز واکسن دریافت کردند حدود ۸۲ درصد می‌باشد، همچنین نوبت سوم واکسن که تأثیر خوبی در سطح ایمنی دارد حدود ۲۷ میلیون نفر تزریق کردند که حدود ۳۴ درصد جامعه هدف است.

شیراوژن ادامه داد: بخش زیادی از دانش آموزان به خصوص در مقطع سنی پنج تا ۱۱ سال تزریق واکسن را انجام ندادند که درخواست می‌کنیم این تزریق را انجام دهند، چون سرعت انتقال و ابتلا در این سنین بسیار بالا است.

معاون وزیر بهداشت درباره اهمیت واکسیناسیون در کشور افزود: بر اساس مطالعاتی که در دنیا انجام شد، افرادی که واکسیناسیون را به خوبی انجام دادند بین ۱۰ تا ۱۷ برابر احتمال ابتلا به بیماری سخت کرونا و یا فوت در آن‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: افرادی که در اثر کرونا فوت می‌کردند یا واکسیناسیون را انجام ندادند یا به شکل ناقص انجام داده بودند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به این که ۲۳۵ شهید مدافع سلامت داریم گفت: بیشتر این شهدا در سال ۹۹ که هنوز واکسیناسیون را انجام نداده بودند به شهادت رسیدند و از زمانی که واکسیناسیون آغاز شد آمار‌های فوت بین مدافعان سلامت کاهش پیدا کرد، بنابراین به نظر می‌رسد واکسن یک اثر بسیار جدی در بهبود شرایط بیماری دارد.

شیراوژن درباره بازگشایی مدارس از ابتدای امسال و آمار واکسیناسیون دانش آموزان هم افزود: از مهر امسال موضوع تزریق واکسن به دانش آموزان بالای ۱۲ سال دنبال شد، در حال حاضر بالای ۸۰ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال دو نوبت واکسن را دریافت کردند، حدود چهار ماه پیش در ستاد ملی کرونا مصوب شد که دانش آموزان پنج تا ۱۱ سال که در مهد کودک و دوران ابتدایی تحصیل می‌کنند از واکسن استفاده کنند، البته الزامی نشد، چون سیاست ستاد ملی مقابله با کرونا بر اقناعی بودن این کار بود، ولی متأسفانه همراهی خوبی از طرف مردم نشد.

معاون وزیر بهداشت درباره آمار شهدای سلامت در کشور گفت: تعداد کادر درمان که در فرایند کاری بیش از دو سال و صد روز به شهادت رسیدند عدد بالاتری است، ولی آن تعداد از کادر درمان که پرونده آن‌ها بررسی و دلیل شهادت آن‌ها ناشی از کرونا بود بیش از ۲۳۰ نفر می‌باشد که حدود ۶۰ پزشک، بیش از ۶۰ پرستار همچنین رانندگان آمبولانس و نیرو‌های خدماتی است.

خدمات رسانی بیمارستان‌های تأمین اجتماعی به بیماران کرونایی

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به این که این سازمان نزدیک به ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور و حدود ۷۷ بیمارستان ملکی و هیأت مدیره‌ای را در اختیار دارد، گفت: از اواخر سال ۹۸ تا کنون به بیماران کرونایی خدمات رسانی کردیم.

مهدی ناقوسی در ارتباط تلفنی بابرنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان اولین خریدار خدمت و دومین تولید کننده آن از ابتدای بحران کرونا همسو با وزارت بهداشت در راستای خدمت رسانی به بیماران کرونایی همکاری داشته است. ناقوسی گفت: در مجموع نزدیک به ۲۹۸ هزار و ۲۴۹ بیمار در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی بستری بودند که از این تعداد ۲۷۵ هزار و ۴۲ نفر ترخیص شدند و در حال حاضر ۲۱۰ بیمار کرونایی در کل بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی بستری هستند. وی به گفته افزود: حدود ۳۳ هزار و ۷۲ بیمار هم در بخش‌های مراقبت ویژه داشتیم.

۶۰ میلیون دُز واکسن کوو ایران برکت تولید شد

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کوو برکت با بیان این که تا کنون ۶۰ میلیون دز واکسن کوو ایران برکت تولید کردیم گفت: ۱۵ میلیون واکسن تولیدی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم.

حسن جلیلی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: از همان روز‌های اول شیوع کرونا که دانشمندان بر این عقیده بودند که تنها راه نجات از این بحران واکسن می‌باشد تحقیقات خود را شروع کردیم و با واکسن کوو ایران برکت سه مرحله فاز یک، دو و سه را موفق سپری کردیم و نتیجه این تحقیقات چاپ سه مقاله در مجلات معتبر بین المللی منتشر شد و چهار مقاله دیگر هم در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه واکسن کوو ایران برکت را به دو کشور نیکاراگوئه و ونزوئلا به ترتیب دویست هزار و یکصد هزار دز ارسال کردیم ادامه داد: در هر دو کشور مجوز مصرف اضطرای واکسن کوو ایران برکت صادر شده است، همچنین با سایر کشور‌ها هم در حال مذاکره برای صادرات بیشتر هستیم.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن کوو برکت گفت: با توجه به زیرساختی که در گروه دارویی برکت فراهم کرده بودیم اولین مورد ابتلای اومیکرون در کشور را شناسایی کردیم و در کمتر از یک ماه توانستیم واکسن اختصاصی اومیکرون را به تولید برسانیم، مرحله مطالعه بالینی این واکسن به عنوان دز سوم انجام گرفته است و نتایج این مطالعه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر