بازدید 4922

یک نقشه رادیکال برای متوقف کردن صعود نفت

کد خبر: ۱۱۲۲۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲ 03 June 2022

نخست وزیر ایتالیا نقشه‌ای را برای مهار افزایش قیمت نفت طراحی کرده که شامل ایجاد یک کارتل از مصرف‌کنندگان نفت برای افزایش قدرت چانه زنی است.

به گزارش ایسنا، فصل رانندگی تابستانی از راه رسیده و خودروسواران آمریکایی فشار افزایش قیمت‌های بنزین را لمس می‌کنند. میانگین ملی قیمت بنزین بدون سرب روز چهارشنبه به ۴.۶۷ دلار در هر گالن رسید و میانگین قیمت در ۵۰ ایالت آمریکا، چهار دلار در هر گالن یا بالاتر از آن بود. رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای پایین بردن قیمت‌های بنزین پیش از انتخابات میان دوره‌ای است اما پس از اعلام آزادسازی روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک به مدت شش ماه، گزینه چندانی برای مهار افزایش قیمت نفت باقی نمانده است.

وضعیت در اروپا، بهتر از آمریکا نیست و همزمان با محدودیتهای زنجیره تامین، ادامه جنگ در اوکراین و ادامه اثرات قرنطینه‌های طولانی کووید، قیمت‌های انرژی سر به فلک کشیده است.

اوپک کمک چندانی نکرده است هر چند که روزنامه وال استریت روز سه شنبه به نقل از نمایندگان اوپک مدعی شده بود بعضی از اعضای این گروه در حال بررسی ایده معافیت روسیه در توافق نفتی هستند. معافیت روسیه از توافق نفتی اوپک پلاس، به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و تولیدکنندگان دیگر اجازه خواهد داد نفت بیشتری که خواسته آمریکا و اتحادیه اروپاست، تولید کنند.

اما ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا نقشه رادیکال‌تری برای مهار افزایش قیمت نفت طراحی کرده است. وی که سابق بر این رئیس بانک مرکزی اروپا بود، در دیدار با جو بایدن، ایده ایجاد کارتل مصرف کنندگان نفت را برای افزایش قدرت چانه‌زنی آنها مطرح کرده است که مشابه کارکرد اوپک و مذاکرات آنها برای توافق درباره سهمیه سالانه تولید نفت است.

این دو مقام سه شنبه هفته جاری در کاخ سفید برای هماهنگ کردن مواضع‌شان در خصوص حمله روسیه به اوکراین و پیامد اقتصادی این مناقشه، دیدار کردند.

دراگی گفت: ما از وضعیت تحولات مربوط به نفت در آمریکا و مربوط به گاز در اروپا ناراضی بودیم. قیمت‌ها هیچ ارتباطی با عرضه و تقاضا ندارند.

طبق اعلام اندیشکده بروژل در بروکسل، از سپتامبر سال ۲۰۲۱ آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا که چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا هستند، هر کدام ۲۰ تا ۳۰ میلیارد یورو برای پایین بردن قیمت‌های انرژی هزینه کرده‌اند. با این حال این یارانه‌ها چندان ایده آل به نظر نمی‌رسند زیرا به تامین مالی مسکو کمک کرده‌اند و باعث کاهش فاینانس عمومی و آسیب دیدن محیط زیست شده‌اند.

دراگی و بایدن درباره اعمال سقف برای قیمت عمده فروشی بنزین، گفت و گو کردند. چنین ایده‌ای در سه ماه گذشته از سوی ایتالیا در اتحادیه اروپا مطرح شده است. در واقع ایتالیا موفق شده است نظر بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا را در خصوص سقف قیمت نفت جلب کند اما با مخالفت شدید هلند و آلمان روبرو شده که بزرگترین واردکنندگان نفت روسیه هستند. مقامات اتحادیه اروپا هم چندان موافق این ایده نیستند.

کمیسیون اروپا اعلام کرده که تعیین سقف قیمت نفت باید آخرین حربه برای یک شرایط اضطراری مانند قطع کامل عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا باشد. به نظر می‌رسد تصمیم کمیسیون اروپا تحت تاثیر گروهی از تحلیلگران است که استدلال می‌کنند سقف قیمت، اهداف اقلیمی اتحادیه اروپا را با تشویق به مصرف بیشتر سوختهای فسیلی، از مسیر خود منحرف می‌کند.

اما به نظر می رسد سران اروپایی پذیرش بیشتری در قبال ایده ایجاد کارتل خریداران گاز طبیعی دارند. اتحادیه اروپا در مارس توافق کرد از وزنه قابل ملاحظه این اتحادیه برای به دست آوردن قیمت بهتر در خرید گاز استفاده کند.

با توجه به این که بیش از ۴۰ درصد از نیازهای گازی اتحادیه اروپا و ۲۵ درصد از نیازهای نفتی پیش از بحران اوکراین، از روسیه تامین می‌شد، ایده کارتل خریداران گاز شاید منطقی‌تر به نظر برسد.

اتحادیه اروپا دوشنبه هفته جاری موافقت کرد ۹۰ درصد از واردات نفت روسیه را تا پایان سال میلادی جاری ممنوع کند.

طرحهای دیگر برای محدود کردن قیمت نفت ممکن است حمایت بیشتری به دست آورند و با در نظر گرفتن این که بعضی چهره‌های قدرتمند در آلمان در برابر این ایده پذیرش دارند، به واقعیت تبدیل شوند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، هفته گذشته فاش کرد کمیسیون اروپا و آمریکا سرگرم کار روی پیشنهادی برای محدود کردن قیمت‌های نفت جهانی هستند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، یکی از نمایندگان آلمانی پارلمان اروپا پیشنهاد کرد اتحادیه اروپا کارتل مصرف کنندگان نفت را با کشورهای توسعه یافته دیگر شامل آمریکا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی که سهم زیادی در مصرف نفت در بازار جهانی دارند، تشکیل دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل