کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس تابناک مطرح کرد:

ساماندهی بازار خودرو با عرضه در بورس کالا

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه خودرو در بورس کالا مانند سایر کالا‌ها می‌تواند سبب شفافیت قیمتی و همچنین قیمت‌گذاری عادلانه و کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها شود.
کد خبر: ۱۱۲۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 30 May 2022

به گزارش بورس تابناک، محمد خبری زاد در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک درباره عرضه خودرو در بورس کالا و اثر آن در بازار خودرو اظهار کرد: به طور کلی مهمترین مزیت عرضه هر محصولی در بورس‌های کالایی شفافیت قیمتی و معاملاتی است، اما پیش شرط آن رعایت شود. این پیش شرط این است که باید عرضه‌ها محدود نباشند.

وی ادامه داد: این بدین معناست که نباید عرضه کالا به شکل محدود و به اسم ورود کالا به بورس و کشف قیمت صورت بگیرد. اگر عرضه‌ها مداوم باشد و افراد بتوانند به راحتی در بورس کالا اقدام به خرید و فروش کنند؛ یکی از کار‌های خوب در زمینه حذف دلالان معامله در بورس کالا باشد که هم شفاف است و هم قیمت‌گذاری با رقابت صورت می‌گیرد تا متقاضیان واقعی بتوانند خودروی خود را از این محل و به جای خرید از چند دست دلال تهیه کنند.

خبری زاد اضافه کرد: حتی اگر قرار است افزایش قیمتی رخ بدهد به طور مثال قیمت خودرو در کارخانه یک میلیارد تومان است، اما در بازار ۱.۳ میلیارد تومان معامله می‌شود؛ بهتر است در بورس کالا قیمت‌گذاری شود تا این افزایش قیمت به جای رفتن به جیب دلال و واسطه مستقیم به جیب کارخانه و سهامدار آن برود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تاکید می‌کنم مهمترین پیش شرط تداوم عرضه و دوم اینکه خرید در بورس کالا برای همه آسان باشد به این معنا که شاهد محدودیت برای خرید و فروش برای افراد عادی نباشیم.

وی اظهار کرد: وجود این پیش شرط‌ها باعث شفافیت قیمتی و کشف قیمت مناسب خواهد شد و همه مزایایی که عرضه کالا در بورس کالا دارد شامل خودرو نیز می‌شود و می‌تواند وضعیت بازار خودرو را از شرایط نابسامان نجات بدهد.

خبری زاد در پاسخ به اینکه از طرفی با مطرح شدن بحث عرضه خودرو در بورس کالا، وزارت صمت سایت یکپارچه‌سازی خرید خودرو را راه‌اندازی کرده است؛ به نظر شما دلیل مقاومت وزارت صمت در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا چیست؛ افزود: اینکه وزارت صمت سامانه‌ای راه‌اندازی کرده تا خودروسازان پیش فروش محصولات‌شان را از طریق این سامانه صورت دهند؛ به‌نظرم دلیل این دو راهکار این است که شاید تصمیم‌گیران نهاد‌ها و افراد مختلفی بودند یا اینکه واقعا در وزارت صمت به این نتیجه نرسیدند که تمام کالا‌ها در بورس کالا عرضه شود و شاید اصلا بورس کالا از این پتانسیل برخوردار نیست که سالی ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در این بورس عرضه شود و افراد حقیقی و حقوقی بتوانند وارد این بازار شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به‌نظرم بورس کالا باید به سمتی برود که در گام نخست خودرو‌های داخلی یا مونتاژی لوکس عرضه شوند که تقریبا هم همین اتفاق افتاده و کرمان خودرو برای جک و گروه بهمن برای محصولات شاسی بلند پذیرش در بورس کالا گرفته‌اند، باعث خواهد شد مکانیزم عرضه در بازار مورد امتحان قرار بگیرد که آیا این مکانیزم می‌تواند برای محصولات پرتقاضا می‌تواند موثر باشد.

وی اضافه کرد: الان در پیش ثبت نام مثلا تیبا به ازای هر خودرو ۳۰۰ تا ۴۰۰ تقاضا ورود دارد که اتفاق عجیبی است و این متقاضیان نمی‌توانند برای خرید وارد بورس کالا شوند؛ به‌نظرم تا وقتی خودروساز نتواند تیراژ خود را به منظور کاهش تقاضا افزایش دهد؛ عرضه آن در بورس کالا منطقی نبوده و شاید به همین دلیل هم وزارت صمت اعلام کرده تا از طریق سامانه با نظارت خرید کنند.

خبری زاد گفت: شاید یکی از دلایل این همپوشانی همین باشد و دلیل دیگر آن این باشد که وزارت صمت عرضه خودرو در بورس کالا را توجیح‌پذیر نمی‌داند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی