بازدید 3718

تدبیر پلیس فتا برای برخورد با فروشندگان سوالات امتحانی

معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتا فراجا با بیان اینکه ۵۰ کارگروه ویژه در پلیس فتا سراسر کشور برای برخورد با فروشندگان سوالات امتحان نهایی در فضای مجازی تشکیل شده، گفت: در همین رابطه دو متهم طی روزهای گذشته شناسایی و دستگیر شده اند و در تحقیقات مشخص شد مدرک تحصیلی آنها زیردیپلم است.
کد خبر: ۱۱۲۱۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ 27 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، «سرهنگ رامین پاشایی» معاون اجتماعی و فرهنگی فتا فراجا درباره برخورد با فروشندگان سوالات امتحانی و کنکور گفت: مجرمان سایبری فضای کشور را رصد می‌کنند و هر زمانی که در کشور طرحی، برنامه‌ای قرار است انجام شود و یا مانند همین برگزاری امتحانات پایان سال پلتفرم‌های مجرمانه‌ای برای آن طراحی می‌کنند.

وی با بیان اینکه فروش سوالات امتحانات نهایی و کنکور چندین سال است که در فضای مجازی تبلیغات انجام می‌دهند، ادامه داد: تقریبا از سال ۹۴ و ۹۵ به بعد ما با این پدیده روبرو هستیم. بیش از ۹۸ درصد این تبلیغات دروغ است و اینگونه نیست که حتما سوالات امتحانی را در اختیار کاربران قرار دهند. البته برخی اوقات اشتباهاتی در مدارس و در هنگام قرنطیه سوالات اتفاق افتاده است که درصد آن بسیار پایین است و به صورت سهوی بوده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتا فراجا خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ نیز سوالات یکی از دروس امتحان نهایی در بین دانش‌آموزان سرجلسه امتحان توزیع شد متاسفانه یک دانش‌آموز متخلف که در جلسه امتحان تلفن همراه در اختیار داشت در همان لحظه سوالات امتحان نهایی را در فضای مجازی منتشر کرد و عملا مورد استفاده کسی هم قرار نگرفت.

سرهنگ پاشایی با اشاره به تبلیغاتی که در زمینه فروش سوالات امتحانات نهایی و کنکور در فضای مجازی می‌شود، خاطرنشان کرد: تبلیغاتی که در این زمینه در فضای مجازی منتشر می‌شود از سوی افراد کلاهبردار است که بعضا خود را وابسته به آموزش و پرورش می‌دانند و به این شکل از هموطنان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وی با تاکید براینکه ۹۸ درصد این تبلیغات کلاهبرداری است، ادامه داد: متاسفانه افراد قربانی نیز پس از اینکه سر جلسه امتحان می‌روند متوجه می‌شوند که مورد سوءاستفاده وکلاهبرداری این افراد سودجو قرار گرفته‌اند. یک نکته نیز در این جا حائز اهمیت است و آن این است که تا زمان ثبت‌نام و پرداخت پول گاهی اوقات والدین در جریان اقدامات فرزندانشان نیستند و در بسیاری از پرونده‌ها نیز والدین نمی‌دانند که فرزندانشان مبادرت به چنین کاری کرده‌اند.

معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتا فراجا تصریح کرد: در برخی از پرونده‌ها نیز افراد کلاهبردار با سوءاستفاده از این افراد آن‌ها را به یک درگاه جعلی متصل کرده و از این طریق کل حساب والدین تخلیه شده است.

سرهنگ پاشایی خاطرنشان کرد: ۵۰ کارگروه ویژه در پلیس فتا فراجا، فاتب و شهرستان‌ها در حال رصد فضای مجازی در زمینه خرید و فروش سوالات امتحانی هستند. خوشبختانه نسبت به سال گذشته تا این لحظه تبلیغات کمتری در این زمینه در فضای مجازی شاهد هستیم. در سال گذشته با توجه به اینکه امتحانات به دلیل ویروس کرونا به صورت غیرحضوری برگزار شد، تبلیغات در این زمینه زیاد بود و افرادی بودند که با دریافت هزینه بجای دانش آموزان امتحان می‌دادند. اما امسال امتحانات حضوری است و تبلیغات در این زمینه کمتر است. البته والدین در این زمینه نقش محوری دارند و باید بر عملکرد سایبری فرزندانشان نظارت داشته باشند.

وی گفت: در زمینه تبلیغات سوالات امتحانات نهایی حتی تبلیغ درباره سوالات ششم ابتدایی و هشتم متوسطه هم داشته ایم. هموطنان باید آگاه باشند و بدانند بیش از ۹۸ درصد این تبلیغات دروغین است. این افراد در قبال دریافت پول هیچ سوالی را در اختیار دانش آموز قرار نمی‌دهند اما وقتی از سوی این دانش آموزان به آن‌ها اعتراض می‌شود می‌گویند تو هزینه‌ای به ما پرداخت کرده‌ای که ما یک عمل خلاف را برای شما انجام دهیم بنابراین شما هم مجرم هستید در حالی که اینگونه نیست و ما به والدین و دانش آموزان توصیه می‌کنیم به محض اینکه در دام این افراد افتادند بدانند که مرتکب تخلف شده‌اند اما آن افراد سودجو مرتکب جرم شده‌اند بنابراین اگر مورد سودجویی این کلاهبرداران قرار گرفتند حتما با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند و کارشناسان ما نیز این افراد را راهنمایی خواهند کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتا فراجا گفت: بسیاری از این تارنماهایی که در این زمینه مسدود شده‌اند از طرف مردم به ما اطلاع‌رسانی شده اند. در یکی از استان‌های کشور نیز دو مجرم در این زمینه به مرجع قضایی معرفی شده اند. این دو نفر که شامل یک خانم و آقا بودند خود را وابسته به آموزش و پرورش معرفی کرده بودند درحالی که هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش نداشته‌اند و حتی مدرک تحصیلی این افراد زیر دیپلم بود و حتی در زمان پر کردن فرم‌های پلیس با مشکل مواجه بودند و نمی‌توانستند اسم و مشخصات خود را به درستی بنویسند و غلط املایی بسیار داشتند اما خود را طراح سوالات امتحانی معرفی کرده بودند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان